Vad händer?
Nu har jag alltså haft mina pojkar i snart 3 veckor! Allting fungerar jättebra.
Men nu har jag sett att den ena råttan Tantor, jag vet att detta kommer låta konstigt, men han backar upp med rumpan mot burkanten (där det är plast) och i stort sett bara står där med svansen i vädret. Varför gör han så?
Pojkarna har börjat gnabbas lite med varandra, de har alltid varit lugna i buren när jag har varit i närheten (förutom på natten då jag kan höra att dom tumlar runt och piper lite.) Men häromdagen så satt jag precis jämte buren och dom hoppade på varandra. Det såg ut som att de bet varandra, men det blev inga sår. Och då vet jag inte om de busar eller om de bara sätter varandra på plats. För det ser ganska brutalt ut så att säga. x) Jag har också sett att dom trycker ner varandra på marken.
Vad är det som händer? O:
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.
Att dom puttar upp rumpan mot kanten sådär skulle jag tolka som att dom har hittat ett bra toa-hörn :)?
Sen kan det se ganska brutalt ut när de leker och busar eller helst enkelt försöker visa varandra vem som är boss, men oftast ingen fara!
Lycka till :)

Just putta upp rumpan mot vägg och lyfta svansen gör mina när dom kissar.
Tror inte heller att gnabbandet är något du behöver oroa dig över. Men håll koll så det inte blir sår och andra otrevligheter bara!

Det kan se gansak aggressivt ut när råttor leker/gör upp rangordning. Jag har ju bara haft honor, men de är då verkligen inga stillsamma rara typer när de liker inte. Men eftersom de aldrig skadat varandra så är det ingenting att oroa sig över. De behöver säkert bara göra upp rangordningen. Eller helt enkelt bara busa av sig energin. :)

Okej, tack för alla svar! Nu har jag lite mer koll då ;)
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.