Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1415 ggr
Kiyona
1

Tandproblem, smärta akut upptäckt HJÄLP!

Förlåt för inlägget jag är så extremt förstörd och panikslagen. änner mig bara som en mycket dålig rått mamma att inte sett detta förut.

kan det kommit med åldern? väldigt fort pga åldern? han är två år, pigg kry iövrigt gott om hull "walkman" och inga tidigare problem med hälsan förutom vikten möjligtvis…aldrig sett defekter med hans tänder, ser heller inga missar i underhållet av nerslipningendå det alltid varit full gång med lycko gnissel och ständigt gnagande.

MEN:

Upptäckte idag de längsta, sneaste och sämsta munhygien NÅGONSIN!!!!Han vill äta försöker, men ger upp pga extrem smärta, svullen och blöder en aning när han försösöker.

Ska ringa vet det flörsta jag gör imorgon.

men tills dess, vad kan jag göra? kan jag lindra hans smärta på något vis?

gett honom mjuk mat rikligt med nyttigheter, samt blandat i aloe vera juice i vattnet det ska väl vara lite inflammatoriskt?

Någon som vet vilka priser en behandling för detta kan ligga på?

Går det att åtgärda,

eller är detta slutet för min Zeus?

svara vad ni vill, jag behöver bara något , vad som, timmarna tills imorgon går plågsamt långsamt…….

Vill att något ska hända nu typ….

MVH/ Andrea, Zeus & Hades

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Lancia
0

Vart är det svullet och blöder? Kan du försöka beskriva lite mer ingående hur det ser ut?

Kiyona
0

tänderna står åt alla håll, är mycket långa, gula typ. Försökt få honom att tugga på mujuka saker, men då blöder det nästan, sen ara lägger han sig ner och ger upp…

han vilar nu, mycket svullen.

kanske kan ta en bild….

vill knappt titta på det själv jag lider verkligen med honom.

infekterat typ…

jag har inga ord bara panik.

men kjlippa av tänder hos vet är väl alternativet och antagligen smärstillande/inflammatoriskt……

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

om det nu går att rädda, jag vet inte sp mycket…..

bara haft två råttor förut de dog av hög ålder, kan man säga…

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

så fort jag försöker titta så skriker han med all sin kraft. mn han gör sitt bästa.

förstår inte varför jag inte märkt detta tidigare. det ser riktigt illa ut.

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

http://www.karlshamnszoologiska.se/bilder/tand.jpg

fast mer vridna/skruvade/spettsiga, röd/gul beläggning = Värre än den enda bild jag fick fram på google…….

**Mvh//Andrea **

Allamej
0

Dom tängerna som du länkade till är ju finfina tänder ju

och dom nedre är rörliga

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

teachingbirds
1

Råttornas tänder är mycket långa och brukar vara rätt gula. Däremot så låter det ju inte bra att ha inte kan äta. Försök mixa lättätna saker, eller gör välling som han kan dricka för att få i sig lite näring. Handmata honom om det behövs. Förmodligen så måste hans tänder klippas, men det kan ju även vara någonting annat, så det är nog bra att gå till vet så snart du kan. Jag har aldrig varit hos vet med mina och klippt tänder, eller nåt annat heller, men jag tror att en rutinundersökning inte brukar gå på mer än en femhundring, och då borde du få med klippning oxå.

Sen måste jag bara säga att det heter anti-inflammatoriskt, det du menar när du säger inflammatoriskt. Men det är ju lite OT. Tyst

Kiyona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

svårt som fn att ta en bild…..stackarn…

**Mvh//Andrea **

Lancia
0

Är det svullet vid tandroten, eller är det så att tanden är så lång att den går in i andra käken och har orsakat svullnad där? Jag lyckas tyvärr inte se nåt vidare tydligt på bilden

[GlittriGris]
0

exakt så hände min råtta ..dom klippte tänderna och gav han antibioktika spruta och bad mej köpa en kokosnöt som han skulle bita på,,, kalaset gick på ca 300 kr .

Kiyona
0

det är inflammerat i underkäken, blödigt illaluktande. ja det går in i överkäken. han ömmar Mycket.

Jag har fått i honom en del, han är ju inte mager direkt så detta problemet har han inte haft under särisklt lång tid antar jag, trots stadiet som jag anser riktigt illa…..

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

oj, det var ju inyte alls högt pris.

vad skönt. tack, hoppas så är fallet :)

**Mvh//Andrea **

Lancia
0

Mata honom med pureer, barnmat och annat som inte behöver tuggas så att han får i sig näring, så länge han har problem med tänderna. Jag håller tummarne för er! (och hoppas att ni kommer till en vettig veterinär, vilket är rätt svårt tyvärr)

Kiyona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för hjälpen och god fortsättning på det nya året!

**Mvh//Andrea **

mikeiko
0

Berätta hur det gått sen och hur han mår!

Kiyona
0

Jag gick till veterinären två dagar efter inlägget. Veterinären klippte och filade på hans tänder i underkäken, gick på någon sekund och han var jätte nöjd efteråt, gnisslade och pillade på sina fin fina tänder.

I övrigt tyckte veterinären att Zeus&Hades var två mycket fina råttor. Det behövs antragligen ingen ytterliggare behandling och inget upptill heller såsom antibiotika så allt gick super.

Att det blöddde och såg äckligt ut var tydligen inte så farligt i vetereinärens ögon som i mina men jag håller j koll på det, blir det värre så är det direkt till veterinären igen. Zeus verkar iallafall hur nöjd som helst, de riktigt gnager loss på allt nu :D

Det gick på 250kr, snabbt, smärtfritt & mycket effektivt!

**Mvh//Andrea **

[MissDiss]
0

Vad skönt att det ordnade sig :)

Lancia
0

Vad skönt att höra att det givk bra!

Jo det brukar vara så med sår och skador, det ser alltid värre ut i en mammas ögon, än i någon utomståendes. Och det år ju inte så konstigt, det är ens älsklingar och man vill dom det bästa i alla lägen. :)

zyrsan
1

Vissa djuraffärer är duktiga på att klippa tänder också, så du kan slippa veterinärkostnad om det händer igen (eftersom du nu har koll på det, för vissa råttor har en snedare tandställning och slipar inte ner tänderna rätt. Men förhoppningsvis hjälper de hårda tugg-sakerna :) )

Vissa lär sig trimma tänder själv med. http://www.ratballs.com/RatTails/Tails089.html
Men är man osäker ska man låta någon annan göra det.

Hade rått-tänderna inte varit gulorange, utan människo-vita, DÅ är det något som inte är bra ;)

Kiyona
0

jo man blir ju helt förstörd. trevligt med goda besked från veterinären också :) hihi

Tack åter igen alla!

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

gillar sidan ratballs :)

Rats are people too <3

(dock för få som tycker detta!!! >< )

**Mvh//Andrea **