Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 2243 ggr
Jinaum
0

Agility hjälp

Jag har suttit en bra stund nu och letat runt. Jag fick för mig att prova att träna min ena råtta till Agility då han är så pigg. Jag fick för mig att jag skulle vilja prova i alla fall. Sitter ju bara hemma just nu ändå så det hade varit värt att sysselsätta mig och råttan, möjligen den andra med men jag vet inte om han skulle vara ås intresserad… Men i alla fall!

Har läst på srs om reglerna, så långt allting väl. Jag försökte leta på rif men jag hittade inget (kanske använde fel söknings ord?)

Jag har läst lite på ratpower om hur man kan gå tillväga med. Men jag tycker fortfarande att det hela är luddigt.

Funderar mest på hinder. Finns det att köpa färdigt och klart eller finns det "Hur man gör-" sida eller liknande så man kan se hur man gör egna. Jag har blivit väldigt nyfiken utav mig på just agility. Det verkar kul. Så jag får nog ta mig till en agility tävling i närheten av mig själv någon gång tror jag och förlora rått-utställnings-oskulden :P

Men kan någon hjälpa mig att få det tyckas mindre luddigt? Tips på hinder och så. Vad för hinder jag MÅSTE ha (man vet ju aldrig om råttan blir duktig och man vill tävla!), mått, förslag, länk tips. Ja alltså ALLT jag kan behöva veta?

KickanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man behöver egentligen inte träna just hindren med en råtta utan det viktiga är att man har en pigg råtta och ser till att få bra kontakt med den. Om du fixar detta kommer det gå galant!

Skickar med en bild på lite olika hinder. Det finns slalom, vippbrädor, tunnlar och allt möjligt. Jag vet att vissa har gjort hinderbanor och sålt men det finns ingen speciell butik att vända sig till utan man får nog använda fantasin och göra egna! :)

Jinaum
0

#1 okej tack! Då vet man ju lite hur det kan se ut då.

Men om man gör egna. Vad för mått och så bör man ha?

KickanW
0

#2: Kolla på råttan och avgör själv? :)

Jinaum
0

är nog mest hopp hindren jag funderar på. Jag har ingen aning om hur högt min råtta kan hoppa men det kanske är en sak i sig som med hästar? Vist är det olika mellan varje personlighet.

Bör man gå till på samma sätt som med hästar som med råttor? Lägga hindret på marken och sakterligen höja det?

Sedan med hindren på en tävling (om det någonsin skulle gå så långt) Har man med sina egna hinder eller har tävlingen egna hinder?

Tänkte om det kan variera sig väldigt mycket?

Jinaum
0

Hittade något som jag fann intressant:

Lätta hinder (engelska)

Svårare hinder (engelska)

Bra att följa/kolla på. Vad säger ni?

Thirre
0

Det finns egentligen inga "hopphinder" när man tävlar i agility på utställning, därmed inte sagt att du inte skall testa detta på din råtta och om den finner det intressant och kul har du fått en ny aktivitet att sysselsätta den med vilket är bra.

På utställningar finns det färdig bana som domaren sätter upp.

Jag tränar inte agility med mina råttor utan kör enbart på kontakten, dock har jag sett dem som har tränat lite och vissa av de rundorna är mäkta imponerande. Att träna agility med råttan på hemmaplan skulle jag slå ett slag för då det är mental träning men även viss fysisk träning. Detta torde ge en gladare råtta i slutändan.

På utställningar har jag även sett sådana som mer eller mindre "drar" runt råttan som tydligt visar att den inte tycker om det och det är mindre kul att se. Viktigt är att kunna läsa av sin egna råtta.

Sen, det är ett extra orosmoment med utstälningar då man har rest och grejat, mycket intryck för råttan att ta in, och med det kan en del råttor underprestera när de väl kommer till banan även om den är duktig hemma.

Träna agility om du känner för det, gör de hinder som du själv tycker verkar vara kul. Gå inte så mycket efter vad som görs på utställning och i tävlingsmoment, det viktigaste är att du och råttan har kul.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jinaum
0

Ok. Med andra ord spelar det ingen roll? Antog att man behöver träna in det exakta men det behöver man alltså? Utan så länge man har en bra kontakt kan råttan alltså fatta vad jag vill att den ska göra?

Thirre
0

Precis!

Själva träningsmomentet på hemmaplan är dock något att lägga in om man har pigga och glada råttor, det stimulerar som sagt fler sinnen och om man har tid och råd att lägga bra grund får råttan är det väl värt det.

Mina råttor har aldrig någonsin sett ett hinder innan de kommer på utställning, de jag väljer att testa i agility är de jag finner mer alerta och pigga på att testa ting här hemma. Sådana som är coola och vakna, har lust att röra på sig och som har bra psyke. Jag kör som sagt enbart på kontakt, på sista tiden har jag dock haft enorma wow-upplevelser med min Trolla då hon tar hindren utan några direktiv alls, hon löser dem själva bara jag är före henne vilket jag inte alltid hinner. Hon är dock pigg och vaken här hemma och tagit litet mer vara på hennes färdighet efter första gången jag körde agility med henne och det gick upp för mig hur smart hon verkligen var. Nu försöker jag göra lite utmaningar här hemma och leker olika lekar när hon är ute och rör på sig. Jag har även två bruttor till som är väldigt inne på detta och jag har väldigt kul med dem.

Så härligt att se och få dessa wow-upplevelser.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jinaum
0

Okej. Så med andra ord kan fantasin flöda. Dåså.. Kan jag ju börja rota i garderoben utan at det händelsevis behöver vara en dyr historia.

Får se hur det går!

Hur brukar du börja träna. Bara locka och försöka visa med fingrarna? eller börja med godis å så?

RaGooN
0

Var kan man köpa typ agilityhinder osv? ^^

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

[MaNo]
0

det här lät intressant… har en liten pigg och energisk råtta hos mej skulle vara kul att testa lite :)

CamillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort egna agility hinder med brorsans hjälp. ^^
Det är väldigt kul att träna det hemma också, även fast man inte behöver göra det för tävlings syftets skull. :)
Här hade jag tagit med mina hinder till en rått träff.

Jinaum
1

Jag tog ett pringels rör och slog bort bottnen. Fungerar som rör. Dock trorj ag det passar små hanar och honor bäst då min största hanne med nog och näppe kommer igenom. Även om han kan är det ltie motvilligt.

Sedan tog jag en glasbytta och ställde upp och ned som bord. Men det finns vad jag vet inte direkt någonstans att köpa hinder. Mina grejor är enkla lösningar då jag inte har något byggmatrial här hemma.