Jag blir så arg! (Manx)
Såg en annons på blocket om manxbärare.
Hur kan man avla på dem och sen skriva detta i annonsen:
Dessa svanslösa sötnosar har inga defekter av sin svanslöshet utan är lika pigg,frisk och glad som nån annan råttvariant.
Det är ju så fel och får bara eventuella köpare att tro att det inte är något fel med det och sen kanske de avlar vidare på dem råttorna och så sprids de anlagen helt i onödan.
Tänk på alla stackars manxhonor det skulle bli i så fall som någon okunnig idiot säkert hade fösökt avla på!
Usch jag blir så ledsen och upprörd över att man kan avla fram såna råttor medvetet, hemska människa.
Och jag vet att hon finns här på forumet, men ärligt talat det skiter jag i. Hon får stå ut med att jag blir arg och upprörd!
Vad tycker ni?
Är det inte hemskt?
Finns redan en tråd om liknande. Är ju bara en uppfödare dum nog att börja på detta. Hoppas någon sätter rejälta käppar i det hjulet snart.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Okej jag hittade ingen, länka gärna:)
Jag hoppas också det, för detta är ju hemskt rent ut sagt!
Manx är ganska vanlig i Danmark t ex.
Ett par av Danmarks största uppfödare föder också upp Manx.
- Pirats
- Supreme Rats
- mfl
Kan någon berätta lite om manxråttorna? Jag kan tänka mig att det är svårt som råtta att leva utan svans mtp deras naturliga vilja att klättra osv. Vad mer? Har ingen koll på detta.

E väl så att honorna som är manx far värst illa eftersom råttor behöver svansne när de skall till å föda,så de dör väl ofta vad jag förstår när de föder…..

Manxråttor är svanslösa råttor. De kan sakna svans helt. De kan ha en liten svansstump. De kan även ha en kort svans. De är mindre i storlek och väger mindre än normala råttor.
Det finns även råttor som har full svanslängd som är bärare av Manxgenerna och som kan hoppa över flera generationer innan manx/svanslösa råttor visar sig i en kull.
Manx, dvs. en svanslösråtta, är en defekt/missbildning som uppstått pga mutation. Man ska inte avla vidare på Manxråttor om det dyker upp i en kull.
OBS! Man får ALDRIG avla på en Manxhona, dvs. en svanslös hona. De som avlar på manx avlar endast på honor som är Manxbärare. Detta pga att honor inte klarar av att föda normalt när de är svanslösa. Dessa honorna har oftas inre missbildningar pga svanslösheten. Därför klarar honan inte av att föda.
Det finns både recessesiva och minst en dominant gen som kan ge olika hälsoproblem, ryggradsproblem och förlossningsproblem.
Råttor reglerar tempraturen med svansen. Svanslösa råttors kroppstempratur stiger fortare och det tar längre tid för dem att bli av med värmen än på en råtta som har en svans.
Det har gjorts tester som visar att det tar en hel timme längre för svanslösa råttor att få normal kroppstempratur jämfört med en råtta med svans när deras tempratur har varit förhöjd, samt att svanslösa råttor får högre tempratur än råttor med svans när de utsätts för värme på lika villkor.
Låter bara DUMT att avla på såna djur.

#3 Vad menar du med största? Flest kullar per år? Pirats avlar på allt även kullar där råttor gett megacolon.. så manx i hennes meritlista är ju inte en chock

Varför skriver ingen en artikel om manx, det brukar hjälpa och så kan man länka till den. För finns det manxråttor till salu, kommer det snart manxägare till forumen :P

#9 finns de ingen artikel redan? har för mej ja läst nån. Fast de kan va nån ja läste inom genetik. hmmm…
Vad spelar en artikel för roll egentligen. Även om den är grundad på empirisk fakta så duger den inte om den inte överensstämmer med denna "uppfödare"s personliga åsikt.
Och uppfödaren i fråga är avstängd med annonsförbud. Det om något borde ju ge ett tecken till folk om vad denna sajt anser om så pass tveklös avel som denna.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tycker ej vi ska diskutera den annonsen här då den uppfödaren har skrivförbud här på RIF.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Tyvärr är det ju inte alla som köper råttor som är med i något forum…
Men det är väl bara att hoppas på att ingen av de råttorna går vidare i avel hos sina nya ägare sen:/

Jag har ju inte skrivit namn så det borde väl inte spela någon roll.
Har man medvetet avlat fram manx får man stå för det och stå ut med att folk reagerar.
Det var ju en medveten handling från henne.
#14 Är väl den enda som har dem och avlar på dem men kan finnas en till..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det låter tragiskt att det faktiskt till och med i Sverige finns råttfolk som avlar på manx. Må vara i Danmark, USA och sådant, där är de sällan riktigt kloka i huvudet när det gäller djur, men råttfolk i Sverige borde veta bättre.
Kom dock ihåg att ifall det nu skulle komma nybörjare till forumet som har köpt manxråttor eller manxbärare, att inte anfalla dem det första ni gör. ;) Det skrämmer bara bort dem, och får dem dessutom bara att gå i försvar.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag skriver detta inlägg i hopp om att den som har införskaffat en avelsgrupp manx ska läsa den.
Jag vet att denna person inte kommer att säga flaska i tråden men denne behöver veta en del saker som personen i fråga nu inte är medveten om.
Om en manxhona blir dräktig så måste dom förlösas med kejsarsnitt. Annars dör dom.
Eftersom operationer på råttor är riskfyllda även utan problem så föreligger det en stor risk att honan, och alla ungar, dör ändå.
Den som sålde avelsgruppen till dig har antagligen inte berättat detta för dig och iom. att du redan är en smula utmanad i råttkunskapen och borde läsa på en hel del mer så har du nu tagit dig vatten över huvudet.
Jag ber dig att låta dessa råttor leva ut sina liv utan att få kullar. Du sprider råttor otroligt snabbt med tanke på hur många kullar du tar och ingen annan i sverige vill ha in manx i sina linjer.
Jag skriver detta till dig för råttornas skull. Ditt ego kan jag inte ta hänsyn till just nu. Du är på väg att göra ett fruktansvärt misstag och jag försöker förhindra detta.
Har du någonsin funderat på varför gruppen blev till salu?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

vad säger du? Vilket oerhört dumt inlägg.. dra alla från ett land över en o samma kam

hm…
synes dette er helt absurd. men det jeg ikke forstår er hvordan godt etablerte oppdrettere idk kan finne på å vise interesse til manx rotter. hadde den annonsen vært lagt ut i norge så hadde den blitt slettet tvert
*har JÄTTEsvårt att förstå andra nordiska språk* :(
Vad betyder "slettet"?

hehe… sorry. slettet betyder at ta bort något. i Norge skulle de ha bort annonsen.
är min svenska extremt dåligt?? min engelska är sämre. så blir norsk eller svensk da:P
wollf, annonsen finns inte här, om den blir inlagd så tar jag eller dom andra medarbetarna bort den.
Min åsikt ang. manx är att det är rent motbjudande att avla på en så pass allvarlig defekt.

mente ikke at dere her i sverige tillot det, men annonsen ligger nå ute på det danske forumet. og jeg skjønner ikke hvorfor de tillater det
#23 jag tycker att din svenska är jätte bra, =) jag har också svårt för andra språk 
/Alexandra

okej, men da försöker jag meg på svenska igen. blandar lite med min danska. men om det är något ni inte förstår så är det bara fråga. min svenska grammatik är inte bra heller. Det är någon år sedan hade jag svenska skolan
Nicciz: Var det ett dumt inlägg? Många i t ex USA och Danmark har ett underligt förhållande till djur.
Exempel 1: I USA är det standard för de flesta att inte rasta hunden överhuvudtaget, och många är stolta om de ger hunden en promenad ens en gång i veckan. Sedan är de förvånade över att hunden är understimulerad.
Exempel 2: I Danmark finns det till och med djurbordeller, dit man kan gå för att idka tidelag. Just precis det kan vara ändrat nu, men det har funnits för inte så länge sedan. Danmark är faktiskt ett ganska laglöst land, och djurskyddet är inte på långa vägar lika välutvecklat som här i Sverige. Och Sveriges djurskyddslagar är ändå för flata. :)
Sedan drog jag faktiskt inte alla över en kam, men läser man mitt inlägg snabbt eller är en aning ouppmärksam så kanske man tror det. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

#27 Sex med djur är inte olagligt i Sverige heller, så det gör alltså oss svenskar lika dumma i huvudet. Djurbordell har det iaf funnits här oxå, känner dock inte till någon just nu. Känner tyvärr svenska hundägare som inte heller rastar hundar och är förvånade varför de klättrar på väggarna så samma där. Så hur du än vänder och vrider på saken så idioter finns det överallt oavsett vilket land de kommer ifrån. Och ditt inlägg låter väldigt fördömande.
Qui dormit, non peccat

#27 Ja, jag tycker det var ett oerhört dumt inlägg. Du skriver att vi svenskar överlag ska ha mera vett i skallen än danskar o amerikaner.. Och att det är typiskt dem, men chockeras över det svenska folkets nyfikenhet. Det är att se ner på folk från andra länder, se de som mindre intelligenta. Jag utvecklade mig inte men det kanske jag borde gjort från start, så hade du sluppit hinta om att jag skulle vara ouppmärksam.
Som #28 skriver så är inte tidelag förbjudet i Sverige heller, och våra svenska medborgare är minst lika dumma som går på bordell för att utföra dessa sjuka handlingar. Idioter finns det överallt. Jag kan förstå ditt uttalande om Usas befolkning, men om man slår ut det på antal medborgare så sjunker nivån.. till liknande våran. Att fler döms i Usa beror snarare på deras långt mer välutvecklade och praktiserade rättsystem och intelligensen till att täppa kryphål i det :P
Men nog ot. Vi kan skapa en ny tråd om vem som egentligen är bättre än andra och diskutera rätt och fel djursyn där. Kan tänka mig flertalet andra länder som borde ligga högre på den listan än just USA o Dk

enig med nicciz…. om noen liker dyresex eller ikke lufter hunden så er det jo bare en % andel av befolkningen. finnes mer enn nok av de menneskene her i norge og sverige også

håller med nicciz …. Om någon gillar djur sex eller inte rastar sin hund, så det är bara en % andel av befolkningen. finns nog med folk här i Norge och Sverige som inte borde inte ha djur

#30 Haha luftar hunden! Det uttrycket ska jag börja använda
Mycket bättre än att rasta!
Qui dormit, non peccat

hehe… den får jo luft:P
#32 genialiskt :D