Aggressivitet eller bus?
Detta är säkert en rätt dum fråga, men frågar man inte, så får man inget veta.
Jag och min pojkvän har två små råttor här hemma. Dom är snart 4 veckor gamla, och honor.
Tänkte bara fråga hur man vet om dom busar, eller om dom är aggressiva och inte tycker om varandra?
Hoppas på svar snart :)

om dom skriker (riktigt skrik, inte små pip) då slåss dom, allvarligt, inte busar
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
Okej. Så då behöver jag inte oroa mig nu antar jag :) Dom "brottas" och kommer lite pip då och då.

hur kommer det sig att du har två fyra veckors flickor?

#0 Det är säkert ingen fara, se upp med om de bråkar så det blir blod bara, då är det nåt som är fel. Varifrån kommer de, och får man se bilder?
#0 Jag hoppas du menar 4 månader? 
#3 Varför ska man behöva svara på det?
#3 & #4 Så som saker är här (av vad jag sett hittills) så känns det som om man bara kommer bli påhoppad om man svarar på vissa saker :(
#6 Jag har inte tänkt hoppa på dig, kan inte stå för vad andra tänkt göra. Jag undrar bara och är nyfiken, bara för råttornas skull, eftersom snart 4-veckors bebisar, alltså 3-veckors bebisar, fortfarande bör bo med sin mamma. Råttungar bör inte säljas förrän dom är minst 5 veckor gamla och väger minst 90 gram.. Först då är dom redo att flytta.

#6 Jag är bara nyfiken, ingenting annat. Du kan ju svara på pm om du är rädd att bli påhoppad! Jag tänker då inte hoppa ;)
Jag tror både teachingbirds och jag bara har råttornas välmående i tanke, inte att hoppa på folk. :)
Om det är någon man ska "hoppa på" är det ju personen/djuraffären som sålt så unga råttor, det är dom som felat genom att inte ha kunskap om att så unga råttor inte ska tas från sin mamma! Om man inte är en erfaren råttägare kan man inte ta skulden för det, eller ja, visst bör man läsa på innan man skaffar råttor, och läsa att råttor bör vara minst 5 veckor, så det är både köparen och säljarens ansvar, men det är ändå i grunden den som säljer ungarna så unga som har det yttersta ansvaret. Och tyvärr är det ju inte ovanligt, hör ju om det jätteofta, speciellt på djuraffärer :(
Är väldigt rädd för att bli påhoppad, ja.
Personen som jag fick dessa råttor av, praktiskt taget ljög för mig, och jag gick på det eftersom jag inte visste bättre. Så fort jag läste vad ni skrev, så skickade jag ett sms till henne och sa detta.
Såhär var det:
Hon la ut en liten annons, hon är ingen van uppfödare, och jag vet inte speciellt mycket bakgrund. Men jag tar hellre hand om två råttor och hoppas på det bästa, än att dom blir ormmat eller något annat hemskt.
Hon sa att dom var 3 veckor och 3 dagar när jag frågade henne om det, nu är dom 3 veckor och 5 dagar om jag minns rätt. Jag tyckte det lät väldigt ungt och frågade henne därför om dom verkligen var redo att flytta ifrån sin mamma till ett nytt hem.
Svaret jag fick var:
"Dom är könsmogna när de är mellan två och tre veckor och då måste man flytta på hanarna så att det inte blir inavel. Och vid tre veckors ålder slutar dom dia, och nu är dom tre och en halv vecka så det går allt bra :)"
Jag hoppas att ni tror mig när jag säger att ingen är mer besviken än jag själv just nu. Är besviken och arg. Men jag får väl skylla mig själv också, vilket det känns som även ni kommer att göra.
Borde köpt råttor ifrån någon som kan mycket om dom, borde ha ifrågasatt mer och läst mer själv etc. etc.
Som jag sa, så har jag skickat ett sms till henne nu, får väl se vad hon säger om hon svarar på smset.
Hoppas verkligen att råttorna kommer må bra, trots detta..

#10 Alla gör misstag i början, en del små, andra större. Det viktigaste, för just dina råttor, när misstaget redan är gjort är att göra det bästa av situationen. Ge bebisarna mycket färsk mat, tex avokado (inte skal och kärna, för de är giftiga), välling, gröt, leverpastej. Det finns en artikel här om vad de ska äta tror jag. Bra fetter och blandat kött och grönsaker är bra. Det är för att de ska få chansen att bygga upp sig så mycket som möjligt nu när de är så små. Det är jätteviktigt. Se till att ha tyg som de kan värma sig i (gärna fleece, varmt och mysigt).
Det näst viktigaste, för alla råttor, är att du visar den som sålde till dig att du inte tycker att det är okej, nu när du vet bättre. För om ingen säger ifrån, så kan personen fortsätta på samma sätt.
Men som sagt, tänk nu mest på hur du ska hjälpa dina bebisar få den bästa starten i livet!
Ja, vad ska man säga… Hon missade med några veckor.. Råttor blir inte könsmogna förrän vid cirka 4½-5 veckor, men man bör iaf ha separerat könen vid 5 veckor. Men att dom skulle bli könsmogna vid 2 veckor, nej… Nej, den människan skulle ha läst lite mer innan hon parade två råttor. Räcker med att googla och läsa igenom en sida, tar liksom 5 minuter.. :(
Det viktiga nu är att dom får massa bra mat. Mycket protein och mycket fett. Massa nyttiga färska grönsaker och frukt. Barnmat, avocado (ej skal o kärnan), olivolja kan man ha i rörorna, välling, gröt.. Skulle vara bra om du kunde väga dom också, så man vet ungefär hur dom ligger till så kan du få ännu mer hjälp av vettigt folk.
Här finns en artikel om bra mat:
Jag tycker det är jättebra att du skrev här ändå, även om ditt inlägg från början inte handlade om detta :P Lycka till och hoppas att bebisarna klarar sig och blir till stora friska bebisar, trots en väligt okunnig uppfödare. 
#11 Jag hoppas verkligen att jag kan ge dom små råttorna ett bra hem. Får köpa hem lite saker imorgon. Dom har fått en del broccoli (hade det hemma) + pasta. Sedan müsli (med alla 4 sädesslagen) och knäckebröd. Ska se om jag kan hitta den artikeln.
Jag har inget fleece hemma men hoppas på att jag ska kunna införskaffa det snart. Ska lägga in lite mer annat tyg så länge. Just nu har dom en handduk i buren som dom älskar att ligga inne under.
I övrigt så är dom väldigt livliga så dom verkar må bra än så länge.
Jag vill verkligen få dom att må bra, älskar mina råttor. Har haft råttor innan, men då var det inte små bebisar.
Min mamma kan säkert hjälpa till lite. Hon hade en råtta för jätte längesedan, han var mindre än vad mina två är, när hon fick honom. Han levde ett långt och lyckligt liv och var min mammas bästa vän :)

#12 Great minds think alike ;)
#13 Jag är säker på att du kommer ge de ett bra hem, trots deras lite knackiga start!
#14 hehe ;P
#12 Jag känner mig verkligen som en hemsk människa, känner mig så skyldig. Men jag ska göra allt jag kan, tro mig! Jag skulle aldrig kunna vanvårda ett djur medvetet.
Ska läsa artikeln och köpa hem en massa imorgon.
#16 Hey! Du ska inte känna dig hemsk. Du visste inte hur det låg till med när de får lämnas till sina nya hem! Du låter som en vettig människa, och vi vet att du inte skulle göra något för att skada djur. Det märks på dig av det du skriver, du vet att det blev fel. Nu kan man inte göra annat än att göra det bästa av situationen, visst? :) Jag tycker att du ska vara glad, faktiskt. Du räddade dom små liven från en människa som (i mina ögon) inte kunde ett skvatt om råttor, om något så borde det vara relativt lite. Hon verkade inte vilja lära sig heller eftersom hon inte tog reda på när ungar är leveransklara och vad allt det innebär.
Du däremot, du vill ju veta! Du vill göra det bästa för dina småttingar, väldigt små småttingar i den här situationen! :P
Så, jag tycker inte att du ska vara rädd för att fråga, eller berätta något här. Det finns dom som kan ryta till, innan man får berätta klart. Då får man stå på sig, och de som morrar lite menar inget illa mot dig. Dom vill bara att råttorna ska må bra.
Så ryck upp dig nu, du har ju två söta krabater i ditt hem som du ska dela ditt liv med :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Att känna sig som den hemskaste djurägaren i världen brukar vara ett tecken på att man är bra djurägare. :D Dåliga djurägare skulle aldrig få för sig att känna så!
Jag har ingen erfarenhet av så små bebisar men här finns det massor av folk som kan ge dig råd! Det finns säkert någon som kan ställa upp som en "mentor" ett tag så att du kan fråga saker via PM ifall du känner dig osäker att fråga saker på forumet (för ja, det smäller ibland, det vet vi, och även om man inte ska ta åt sig av detta så är det ju otrevligt ändå). Det kan ju vara skönt att ha samma människa att vända sig till hela tiden. Finns ju en drös av uppfödare här som definitivt har koll på hur småbebisar ska skötas. Som någon sa ovan, att väga dem kan nog vara en bra idé för att se hur de ligger till i utvecklingen. Det är ju viktigt att de VÄXER och om de inte gör det så är ju något väldigt fel. men förhoppningsvis går allt bra och då får två riktiga gosegosar till råttor! Lycka till!

Jag kan inte låta bli att fråga om det finns möjlighet att få kontaktuppgifter till denna "uppfödare" för att kunna skicka ett vänligt men bestämt mail om hur det faktiskt fungerar med råttbebisar? PMa om du vill.
Annars så håller jag med övriga här, gör det bästa du kan av situationen så blir det nog bra. Tvivlar inte på att du gör annat heller iofs. :)
Troligen är det bara bus i den åldern :-D.
Sedan skulle jag rekommendera att köpa lite barn välling att ge en gång om dagen. Hjälper ungarna att få i sig en hel del nyttiga ting och få dom att gå upp bra i vikt.
Sedan hoppas jag någon kan verkligen skicka ett mail till denna uppfödare med korrekt info och hur farligt det är att ungar tas så tidigt från sin mamma.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
om annat står det väl rätt klart i denna tråd. Om nu uppfödaren kanske själv skäms och inte vill träda fram. Då kan ju TS ev skicka länken till denna tråd. Nu när den faktiskt är i trevlig ton och är pedagogisk ^^ På så sätt slipper ju uppfödare och ts skäras imellan sig mer än det är och uppfödaren behöver inte känna sig mer påhoppad än den orkar med.
Vore väl något i alla fall?
#20 Vad är det för slags välling? Är det helt vanlig välling, sån som man ger till barn? :)
Jag hoppas på att jag ska kunna få tag på henne. Hon sa att det var första kullen hon hade, men sa sig ändå veta mycket om råttor, så jag litade tyvärr på henne.
Det känns i alla fall bra att det finns folk här som är villiga att hjälpa mig med detta. Och det är skönt att råttorna är pigga och glad, stora i maten och så.
Hur gör man med avocado? Jag har aldrig själv ätit avocado, så vet inte riktigt hur man gör med dom. Och barnmat var bra, va? Är det sån barnmat på burk? Någon speciell i så fall? Något speciellt jag ska kolla efter? :)
Hoppas att jag får svar inom kort, ska nämligen snart iväg och handla med min mamma.

CandyCane, tänk på vad en människa helst skall äta näringsmässigt så har du kommit långt på vägen där slutmålet är bra mat. Som folk har skrivit finns det bra trådar om vad en råtta bör äta. Dock skall man ha i tanke att när de är så unga brukar jag inte direkt snåla på fett eller vara noggrann att kika efter socker i den mat och Torrfoder de får. Så länge de kan göra sig av med energin kan man ge dem en hel del.
Jag skulle dock ta det lite lugnt i början av upptrappning av olika maträtter då de kanske inte har ätit det innan och kan på så vis bli lite lösa i magen i början. Detta gäller främst sådant som kan vara svårare för magen att bryta ner och ta hand om såsom animaliskt protein, en del kan vara känsliga för mejeriprodukter, stark och kryddad mat, stekt och friterad mat. Om de däremot inte verkar vara eller blir lösa i magen är det bara att köra på.
Mina tycker inte mycket om avocado, man skall skala den och ta ut kärnan för att de dem "fruktköttet". Barnmat på burk ja, en enkel lösning om man inte vill laga mat konstant och räcker till ett par måltider om man köper de större burkarna. Välling och gröt kan både vara sådana som är gjorde för barn men även sådant som vi vuxna äter.
Det är tyvärr så att man får sälja ungar som är 3,5 vecka på djurbutiker.. Visst, råttan klarar sig då då de äter mat själva och klarar den biten men det de inte har gjort är att lära sig och öva på råttspråk och hur man kommunicerar med andra råttor. Det kommer efter tre veckors ålder och pysslar med detta i flera veckor efter. Det är därför man rekommenderar att råttor skall vara fem veckor när de flyttar hemifrån.
Det dina råttor gör är just att öva på kroppsspråk och såklart busar de en hel del också.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Avokado… ja hur gör man? Err… hmm… Hur förklarar man. Man köper en lite halvmjuk avokado (då är de mogna tydligen). Sen skär man den itu, tar bortkärnan och skalet och sedan betar köttet i bitar eller till mos. Den ska inte tillagas på något sätt vad jag vet. Åtminstone har jag bara ätit rå avokado.
Vällingen har jag ingen susning med. Ägg kan väl vara en bra grej att ge till bebisarna också, har jag rätt? Proteiner och allt det där. Mandlar och nötter kanske? Fett OCH andra nyttiga ämnen. Jag vet inte.
Tack alla! Nu ska jag iväg och handla mat åt mina små bebisar <3
Tänkte bara säga vad jag fick för svar ifrån tjejen.
"okej. fast dom inte diar efter tre veckor och dom var nästan fyra veckor när du fick dom, och dom ska vara fyra veckor när dom lämnar mamman, men två dagar hit eller dit, spelar det någon roll? och minst 80 gram ska dom väga av vad jag har lärt mig iaf.. men så länge dom mår bra spelar det väl ingen roll eller"

Argh! Nu surnade jag till lite. Att folk inte förstår att bebisar måste lära sig så mycket mer än att bara sluta dia!

#25 80gr är gamla riktlinjer, har jag för mig ja. Numera börjar man luta mer åt 90gr har jag för mig, fast nu hittar jag inga viktriktlinjer på SRS hemsida. Fast det tycker jag borde bero mycket på hur stora råttorna bakåt i släkten… Men främst tycker jag att det är klokt att lära dom "råttspråk" ordentligt så som många nämnt här, det är ju en av de viktigaste orsakerna till att man vill ha dem hos mamman tills de är 5 veckor.
Sånt där brukar ändras med tiden. Vet att man förrut tog hundvalpar vid 6 veckor!!! Numera är det minst 8 som gäller. Det är en svår balans det där för man vill att råttan ska få trygghet och "råttlära", men samtidigt inte komma ur den fas där de som lättast tyr sig till människor.
Men hur som helst så tycker jag det låter väldigt slafsigt av denna "uppfödare" att inte kontrollera gällande rekommendationer i Sverige. Så här står det på SRS' hemsida:
"Med tanke på ungarnas behov av sin mamma (modersmjölk, trygghet etc.), får ungarna inte lämna mamman före fyra veckors ålder. För ungarnas bästa bör dessa gå tillsammans med sina kullsyskon ytterligare en vecka."
och dessutom:
"…och att som regel inte leverera ungar före fem veckors ålder".
Så fyra veckor (minst) med mamman och ytterligare en vecka med syskonen. Låter lite skumt att ungarna skulle ha vägt 80gr redan vid 3,5 vecka… tycker JAG i alla fall. Men det är ju olika.
Har nu varit iväg och köpt avocado, barnmat och välling. Ska barnmaten och vällingen värmas lite, eller ska dom få det rumstempererat?
nu vet inte jag riktgit. Men avocado är ju dödligt?! Det är det för alla andra smådjur iaf! Har hört att även råttor kan ta stor skada av det och i värsta fall dö
MVH Elin

#29 det är skalet och kärnan som är giftigt, inte själva köttet
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
#30 men.. haha vad konstigt! jag som har massa avocado i kylskåpet 
MVH Elin
Någon som har svar på frågan om ifall det ska värmas, eller vara rumstemprererat? :) Barnmaten och vällingen alltså.

Jag kör rumstempererad barnmat, samma med välling.

#31 Vissa råttägare ratar även avocado till råttor då det funnits misstänkta fall av förgiftning. Jag ger men är noga med att ta bort skal och kärna och ger inga groteska mängder. Men det där är upp till var och en att bedömma.
Det tycks inte spela någon roll vad det är för temperatur på maten. Dock gillar de inte varm mat eller kylskåpskall mat lika mkt som rumstempererad. Men låter man det stå en stund blir all mat rumstempererad.
Älskar mina stora små vänner..
Jag har pratat lite mer med "uppfödaren" och hon sa då detta:
"Okej men då väntar jag fem veckor med nästa kull. För jag visste inte det eftersom jag lärt mig att fyra veckor är lagom i skolan, och jag har även läst det. Jag vill ju såklart bara djurens bästa, hoppas du förstår det även fast det blev som det blev nu."
Hon går på naturbruks utbildning, inriktning djurvård. Tycker det är dåligt att dom har lärt ut att fyra veckor är lagom.

#35 Fast enligt lag så räcker det med att ungarna är 3-4 veckor, så på sätt och vis så har hon följt det som finns. Att många uppfödare här inte säljer ungar som är yngre än 5 veckor och väger minst 80 gram är ju riktlinjer först och främst från SRS. (inte lagstadgat alltså) + lite sunt förnuft, inga ungar mår bra av att tas från mamman för tidigt. Personligen så anser jag att man inte behöver stressa med ungar, man kan gott vänta tills de är 6 veckor och väger över 100 gram med.
Qui dormit, non peccat
#36 Är ju därför jag tycker det är dåligt att dom lär ut det. Är väl bättre att lära ut det råttorna mår bra av.

#37 Men så är det på de flesta skolor, man får lära dig vad som funkar i teorin men ingen funderar över om det faktiskt fungerar i praktiken oxå. Gäller inte enbart djur utan många andra skolämnen med.
Qui dormit, non peccat
#38 Tyvärr är det ju så ;/