Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 858 ggr
Jinaum
0

Våra agility framsteg

Tänkte jag gör en tråd om mina agility framsteg då jag fick för mig att träna det för skojs skull och sysselsätta mig samt mina råttor.

Jag hade tråkigt idag och fick fatt i ett pringels rör jag slog ut botten på. Sedan ut mer råttorna i hallen där det inte finns så mycket intressant mer än -mig. Så tog jag med mig lite godis. Konstaterade att de är galna i rostade pumpa och solrosfrön. Mest pumpa faktiskt. Deadly (som jag trodde skulle tycka det var mest intressant) verkade inte bry sig för fem öre. Så jag provade med Ragamuffn jag trodde skulle vara mest ointresserad. Men hans kärlek till godis övervan tydligen! Fick först slänga in godiset halvvägs. Så han bara stack in huvudet och tog godisbiten. Vart efter jag satte min hand med godiset i röret och lätt honom komma efter den. Han fattade tydligen rätt så snabbt för han gjorde om det många gånger och verkade tycka det var kul.

När jag provade Deadly igen, lät Ragamuffin vida honom och sedan gjorde samma sak fattade han lite långsammare än Ragamuffin men ack så mycket snabbare efter det stadiumet. Jag kunde hålla handen en bit ifrån röret och han sprang villigt igenom. Till slut hade jag två råttor som gärna ville ha godis och började fatta vad de skulle göra för att få det.

Dock lite segt då de inte hade helt koll på att de skulle springa igenom röret. Jag försöker få dem att assosiera till att om jag knackar framför röret, flyttar handen och sedan bakom ska de springa igenom. Men rätt som det var sprang Deadly helt självgående igenom röret och väntade snällt på godis. Efter några gånger gjorde Ragamuffin det med. Så det måste ju betyda att de börjat fatta vad de ska göra för att få godiset.

Känner mig som en stolt mor över att mina råttor är så smart, satt på golvet som ett litet barn och klappa och braade mina råttor.

Dock tycktes det att det hade ju varit roligare för dem om jag hade kommit på fler saker. Men jag tänkte att jag tar det försiktigt så de fattar de här först. En sak i taget oavsett vad det är!

Men jag känner ett sådant enormt behov att skrytta om hur smarta mina små råttor är. Men tänkte samtidigt folk här kanske skulle tycka det var roligt att läsa hur det grå för mig nu när jag frågat om agility hjälp och så.

Säg gärna vad ni tycker om min idé att lägga upp vad som sker här i "träningen" om jag ska fortsätta lägga upp vad som sker eller låta tråden falla bakåt i ledet :P

Sedan om ni har förslag på roliga saker jag kanske kan lära dom eller hinder eller något som dom kan roa sig med! Så jag får så mycket som möjligt att leka med råttorna med!

zyrsan
0

Jättekul att läsa! Visst är det coolt när det säger "klick" och råttan fattar vad du vill förmedla?

Här är några samlade filmer på exempel på nya saker att lära dem: http://r8bloggen.wordpress.com/category/traningsfilmer/

Det finns en mängd mer "out there!" Skulle vara jättekul att läsa om hur det går. :D

Jinaum
0

#1 vad kul. Ska kolla in den när jag fått mer tid över att sätta mig att läsa.

Jag fick för mig att jag ska ta och köpa en klicker och klicker träna råttorna. Men först och främst igenom hand visning då jag tycker de verkar lättast. Men klicker kan vara användbart. Attackerade youtube igår och hittade några som sysslade med rått agility. Varpå jag frågade många hur de går tillväga med sin träning.

Idag har jag än så länge inte hunnit träna mina råttisar. Men jag tänkte göra det sennare när jag väl fått tid över, möjligen till kvällen då de ändå är mer allerta.

Jinaum
0

Idag har det blivit lite träning. Jag har fortfarande inte kommit på mer än röret. Men det gör inget för nuet. Pappa och jag skall till gran byn och köpa klicker så jag kan klicker träna dem. tycks som ett smart beslut för då vet jag att de förstår fullt ut. Tränade mest Ragamuffin för Deadly verkade lite nervig och ville helst sitta i min luva. Men när han väl ville vara med gjorde han det rätt nästan med en gång. Nästan så jag inte behövde godis i handen. Ragamuffin är det lite svårare med. Men han har börjat förstå att han ska följa mitt finger, samt att när jag knackar framför eller på röret för att sedan knacka bakom så vill jag att han ska gå igenom, därefter får han godis. Varav jag plockar upp honom, klappar lite medens jag plockar fram godiset.

Tror Ragamuffin tycker det är jätte skoj (då han älskar mat). Tänkte kolla på djurboden när jag ändå åker dit om jag kunde komma på idéer till hinder åt dem eller om de kanske hade något kul smådjur grej. Men jag trodde det skulle ta längre tid än så här för dem att förstå vad jag vill att de ska. Är mest förvänad över Ragamuffin som gör det när han vill, men han vet också att han får godis när han gör det.

Jag är ute i hallen med dem när jag ska träna. Dels för att jag kan kontrollera med vad de gör samt sätta fokus på det vi ska träna eller vad man ska säga. Samt att jag överlag föredrar att ha dem där då jag blir tryggheten och inte under min säng.

Tänkte att på så sätt förstår dem att när vi är i hallen är det en aktivitet pågång då det även förekommit ärtfiske där ute. Det är lättare golv då det är plast, varav lättare att torka av. I mitt rum är det heltäckningsmatta.

Det känns riktigt kul för jag blir så stolt över mina smarta råttor. Skall försöka fixa en sådan där slalom grej så vi kan öva på det med. De kan ju inte vara kul med en sak hela tiden. Men tänkte lära dem att göra tunneln på kommando så de förstår det, sedan gå över till slalomen och sätta ihop dem två till att det är kommando på dem. Det känns som jag har någon plan i bakhuvudet hur jag skall gå till väga. Saken är bara hinderna för dem :) Vilket jag säkerligen kommer på roliga grejer till dem :P

Till och med farsan här verkar tycka det låter kul fast han inte sett dem jobba än. Får ta å visa honom här någon dag och se vad han tycker. Även om han inte medger det tycker han nog allt om råttorna :P

Jinaum
0

Japp, var och köpte en klicker igår. Tydligen kan man ställa in olika högt klick på den. Nåja. Fick inte chansen å pröva den förens idag. Tur som vara skrämmer den inte råttorna men det var mer bus i huvudet idag än att lära sig. hade köpt en stoooor påse med pumpa kärnor, färska. Men det var tydligen inte så gott så jag får ställa mig och rosta dem imorrn eller så. Men jag tycker klicker träningen gick riktigt bra faktiskt ändå.

Jag presenterade dem för "bord" med. aka en uppochned vänd låg bytta. Ragamuffin gör mig så stolt! Han är så smart så jag känner mig dum. Fick honom att ställa sig på den och stå kvar tills jag gav honom godiset. Sedan satt han oftast kvar till jag pekade på golvet att han fick gå ned! Trodde han skulle kliva av så fort han ätiit upp godiset. Där överaskade han mig. Men han var inte pigg på röret direkt. Men men.. Jag fick tidsnog ihop en kombination för Ragamuffin. Igenom röret från rätt håll och upp på "bordet" för att få godis.

Men den som jag tror förstod klicket var nog Deadly när han väl ville vara med. För han förstod att när det klickade gjorde han rätt ifrån sig och då fick han godis. Så han sprang igenom tunneln på kommando och satt samt väntade på godiset.

Bordet var lite svårare dock. Han kom upp på det men ville inte sitta kvar där. Men när jag höll godis-handen närmare med handflatan mot hans näsa eller över hans huvud så han ställde sig på bakbenen stod han kvar tills han fick godiset. Så det börjar sakta men säkert.

Ibland gör de som jag ber dem om utan godiset, men ibland inte. Ska ju försöka avvärja dem med godiset. Funderar på att skaffa en pekpinne. Kan ju vara mer effektivt. Vet inte riktigt. Någon som vet fördelarna med en pekpinne?

Fassan sa med att om han bara fick ritningar eller bilder så kunde han kanske bygga lite hinder till mig på jobbet. Så jag ska sätta mig och fixa till lite bilder och beskrivningar att skriva ut honom.

Dock har jag funnit att Ragamuffin rosslar. Så jag ska ringa veterinären imorgon samt höra om kostnaderna så jag har det redo. Undra om jag behöver ha med båda två eller om det räcker med att bara ta med en. Måste verkligen köpa en ny transportbur snart med som är större… Undra om de har det på ullared billigt?

Vill ni titta på bilder ifrån dagens träning/lekstund så finns det bilder på www.jinaum.bilddagboken.se  Dom kommer läggas upp inom kort på dagens datum :)

zyrsan
0

Låter som om du gör framsteg! Framför allt verkar rådisarna ha kul! :D

Det finns mycket att använda som belöning hos hund/delfin, vad som funkar på dina rådisar vet du bäst :). Iböand funkar det att variera belöningen, ibland är vissa så inriktade på EN belöning som de jobbar bäst för.

Vad gäller pinne så beror det på hur du vill träna. Vill du ha djur som lär sig genom "order" från dig, eller som lär sig beteendet genom trial and error?

Olika saker fungerar olika snabbt och olika lätt. Vad som får djuret att minnas bäst tvistas det lite som, men de som jobbar med PRT tycker om trial & error (mha. klicker/vissla) bäst.

Lycka till med träningen! :D

Jinaum
0

#5 Jag har konstaterat efter dagens träning att det inte skulle följa en pinne så vida den inte skulle lukta jätte gott. Den lilla bryr sig inte och den stora får man vara riktigt tydlig med fingrarna. Dom lyssnar nu mer på knackningar så jag har nog redan det som är mer naturligt för dem att följa. Dock går allt mycket bättre med klickern.

Ja oavsett. Idag så läste jag på om klicker träning för hundar och fick tips från en vän. Det stod att ett trick kan vara att så fårt jag ger dem godis, skall jag klicka och borde gjort det från början så de assosierar klicket till något bra. Men jag tror dom redan fattat det. Hoppas jag på. Men min kompis sa att detta var inte såååå jätte viktigt. Men kan vara bra att veta om ifall jag får hem en ny råtta jag vill träna. Men ja. Får se när det är aktuellt :D

Idag introducerade jag nya hinder efter att ha idiot rotat i garderob och hittade pinnar. Så jag gjorde en balans gång samt ett hinder för dem att tampas med. Alltså, jag är lika överaskad varje gång. Men Ragamuffin är en så hemskt smart råtta! Det tog inte många gånger innan han sprang efter handen helt. MEN han tycker direkt inte om tunneln. Lite osäker på vad han ska göra men jag har börjat lära mig vilka signaler jag skall ge. Men han är jätteduktig på "bordet" han står där tills hans får sin belöning eller jag säger till honom att gå ned. Han gör även ibland banan utan att jag behöver ha någon belöning i handen.

Deadly är lite självgående - när han själv vill! Han är ju fortfarande rätt så liten och busig utav sig. Så han gärna springer som han själv vill. Men jag tror han i alla fall förstått vad klicket betyder till fyllo. Men Deadly verkar näääästan föredra när jag inte har någon belöning i handen. Han tycks mer fokuserad på att han kommer få. Håller jag i handen springer han som skjutton och ibland blir så till sig att han hoppar av i mitten. Men det possetiva är att han kan och han gör det samt följer väldigt ofta mina signaler bättre. Dock har han koncentration som en.. ja bäbis. Så han hoppar ju ibland av ibland. Man får ta det lite lugnare med honom och berömma precis allt han gör rätt. Ta det bit för bit. Han verkade tycka balans gången var riktigt kul och röret. Han har lärt sig bordet dock. Det funkade riktigt bra när jag stod upp, dock jobbigt när de är nere på golvet och jag får böja mig ned. Men samtidigt försökandes att inte böja mig över råttan så de stannar upp för att få komma upp.

Jag hade även tänkt att lära dem rulla på en tennis boll samt bära en liten skummgummi boll. Såg ne på youtube som hade lärt sin råtta att bära. Sedan hoppas jag pappa bygger mig lite hinder så jag kan utveckla det hela lite. Enklare att komma på saker då tycker jag. Kommit på en egen sak i alla fall med tennis bollen!

Rostade även egn pumpakärnor idag. Alltså.. Farligt gott! Vill någon ha "recept" så delar jag gärna med mig! gud så gott. Är så man själv går och nallar. Ghaaa mumma och jag som är på diet och inte ska ha annat än det. Men lite pumpafrön gör nog inget ;D

Dock skall jag varna min kompis, att jag inte kommer hem till honom förens mina råttor är behandlade och hans likaså. Då jag inte vet om jag kan ha smittat hans råtta eller tvärtom. Känns dumt att sprida vidare om det skulle kunna vara mycoplasma eller något annat smittsamt. Så ja.. borde vara bra.

Skall till veterinären imorgon. Osäker på tiden dock. Om hon sa 10.15 eller 9.45. Kommer nog försöka vara där 9.45 utifall att. Bara att ta me mp3n utifall att. Hoppas bara det inte är för stressande för råttorna. Går nog bra tror jag :) Hoppas de bara inte länsar min plånbok hahaha

zyrsan
0

Det stod att ett trick kan vara att så fårt jag ger dem godis, skall jag klicka och borde gjort det från början så de assosierar klicket till något bra. Men jag tror dom redan fattat det. Hoppas jag på. Men min kompis sa att detta var inte såååå jätte viktigt.

Vill du lära dem med hjälp av klicker så är det A och O att de förstår vad klickern betyder (klicker=belöning kommer, belöning = förstärkning av beteendet). Börja med att ge godis och klicka, upprepa så att du kan switcha över till "klick ger godis". Men ska du träna "för skojs skull" och inte använda klickern så mkt så är det bättre att du hittar ett sätt som funkar för dig.

Lycka till!

Jinaum
0

Ja nu har det inte varit agility träning här på ett tag. Inte att de glömt men, men man kan säga att de inte är så intresserade heller. Så jag får sitta och kolla in olika metoder nogrannare och försöka.

Jinaum
0

Ja se där ja.. efter enträget klickande och godis givande så hängde i alla fall Deadly med på noterna. Å så skoj han hade. *spring spring spring* Lilla Mont Blanc visade intresse också men han giillade inte ljudet av pringels röret jag har när han skall krypa igenom. Eller så är det så mycket bus i kroppen så han måste springa runt lite först, vilket jag tror mest på. Men han visade intresse och OJ vad skoj det är att jaga mattes fingrar. Aldrig varit med på maken om råtta att jaga snören å annat som finns. Godis, nene FINGRAR ere som gäller hos den även om godis är jätte gott.

Raggamuffin å andra sidan. "Jaja jag kan väl gå igenom då da om det gör dig nöjd". Typ. Han måtte ju tycka det är någolunda skoj när han gör det, bara att det är ju roligare att springa i mattes rum än att gå igenom ett rör han mellan varven låtsas vara för tjock för att komma igenom. Men att stå på lådan. Ja de funkar.

Fick NÄSTAN Mont Blanc att stå på den. Han klättrade upp men klev snabbt ned igen. Men tyckte det i alla fall var något. Han har visat intresse i alla fall även om han inte förstår allt ännu. Men det är kul att han visar intresse och iaktar de äldre. Tror att om han får busat av sig och man hittar den rätta metoden så kommer han tycka det är jätte skoj han med. Han visar i alla fall att han skulle tycka det är kul. Deadly tycker det är jätte kul när han känner för det :P

Terato
0

Hihi, tänk på att Mont Blanc inte är så gammal.

Jag har märkt att det är rätt svårt att träna så unga råttor. De har liksom inte riktigt koncentrationen och tålamodet! :P

Kiwi, syster till Deadly gillar att träna. Hon har all energi i världen. Problemet med henne är att få till koncentrationen. Man får vara tydlig och lugn och inte ge sig. Men sen också hålla sig till korta stunder och veta när det är för mycket. Man ska ju sluta när det går som bäst, heter det, och det lär man sig att känna efter ett tag, tycker jag. Men lägg vikt vid att få honom fokuserad och koncentrerad.

Kul att läsa om dina framsteg iaf! :D Jag är också sugen på att börja träna med klicker på allvar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Jinaum
0

#10 Det tänker jag lite på med. Men jag tycker det ändå är roligt att försöka få honom göra det ändå! :P

Jo deadly är likadan. rätt som det är går det som smort och sedan är det som om han aldrig gjort detta i hela sitt liv.