Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1933 ggr
Thirre
0

Sökes: lämplig hane till min underbara Trolla.

Jag skall ta en andra kull på min underbara hona Trolla (Trollbunden). Jag söker nu en lämplig hane med ljus och lykta i hela Sverige.

Det som önskas helst är en tickad hanne, (agouti, cinnamon eller möjligen amber) men black eller chocolate funkar också alldeles ypperligt. Han får gärna vara enfärgad men en liten teckning såsom irish eller möjligen eubk kan gå an. Ju äldre desto bättre.. Helst inte dumbobärare.

Hannen skall komma från kända linjer där ägaren har någorlunda koll. Han skall vara snäll, trevlig, kontaktsökande, ha bra mentalitet och vara flocksmart.

Kom igen nu, marknadsför och presentera era hannar som ni tycker förtjänar bli fädrar.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ingen gammal hane men har en väldigt bra grabb. Blir ett år nu i mars. Knockouts reise reise. Cinnamon rex, inge dumbo.. Systern Nebel hade en kull hos sorkis nu för 2½ månad sedan med bra resultat. Bra vikter!. Min kille efter henne väger ca 380gram redan. Reise väger själv dock inte så mycket. Ett tag sedan vägning men lätt fixat så fort jag kommer hem från jobbet. Men ca 600 gram, inge fett. Bara fast åtsittande, inge stor bulle till mage. Fast och fin :-D. Reises syskon är ännu bra, har fått foto på två av dom. Håller kontakt med knockout genom zaya som hjälper med översättningen.

Han är extremt kontakt sökande, lite matte kåt. Kan jucka på min hand men inte på de andra råttorna. Puttar jag undan honom så kan han skrika och rejält tjura, sitter det hanar på både mina axlar så trycker han ned dom för att ta sin plats. Väldigt busig. Snäll i flocken men säger ifrån när nykomlingar kommer men sedan fungerar det. Bor i stor flock.
Jag borde träna honom i aguility då han kommer så fort jag gör "hans" ljud. Följer min hand. Går jag ifrån soffan följer han mig till kanten, står på bakbenen och kikar efter mig. Brukar stå kvar och vänta tills jag kommer tillbaka om han inte hinner tröttna.

Aldrig varit sjuk men ätit smärtstillande i ca 1½ månad. Ramlade ned från ett hyllplan och slog ryggen i ett trähus. Kompisen avled men han klarade sig och nappmatades etc under lång tid, följde med till jobbet under 2 månader. Rejält stark som klarade sig ifrån nästan total förlamning till helt återställd.
Ställdes ut i pet nu på lucia för kul och fick a. Anmälde honom aldrig till standard endast pga jag inte trode han skulle kunna orka följa med. Men kommer tas med nästa gång.

Det som ibland kan bli för jobbigt som jag folk kan se negativt är nog hans otroliga juckande på mig.  Kommer han nära mina händer så vill han jätte gärna jucka. Jag har varit dum som uppmuntrade i början med att busa tillbaka och jaga runt lite med handen efter honom. Han tycker det är jätte kul och leker som bara den. Men nu är det lite jobbigt att gör det när man inte leker med honom.
Har film klipp på när han följer efter min hand. Ska se om jag kan få upp på youtube

Bifogar senaste bilden på honom. Lite långt ifrån, men det där är hans äsklingsplats att ligga när jag inte är vid datorn så han kan ligga på mig. Ende som får vara i den soffan då han är nästan helt rumsren bara det står en låda frame.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

har mest arsel bilder som är bra fokus. kan fixa mer.

Thirre
0

Hmm.. det låter ju inte illa, förutom juckandet som låter som ett ovanligt beteende. Skulle sitta fint med en kull cinnamons.. Vad har han för mer färger bakom sig?

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

zickan
0

Jag är ännu på jobbet :-/.. men sorkis har hans stam på sin hemsida : LäNK Jag har mer stam bakåt som jag sökt fram.

Thirre
0

Kan inte du pm:a mig zickan, med ditt telenr, så kan jag ringa dig. Stamtavlan såg intressant ut och skall försöka diskutera hans märkliga beteende med andra och bilda mig en egen uppfattning. Även genom dig såklart, vill helst avgöra själv vad för sorts beteende han hållr på med och vad det kan bero på, vad för konsekvenser eller handikapp han ev kan föra vidare.

Är inte rädd för att använda mig av en yngre om det finns anledning för det.

Thirre
0

Ho, ho, kom precis på att det sklle bli en kull med enbart cinnamons om man använde sig av denna hanne, när hände det i Sverige senast? Att en uppfödare tar kull enbart för cinnamon?

Thirre
0

Om det är någon som har någon erfarenhet av släkt med den hane som nämns, som har något att tillägga som borde tas i beaktning får de gärna skriva det.

Har kikat stamtavlorna nu och rent stamtavlematchat (nytt ord?! ;) blir det fin-fint. Kommer slå på enbart cinnamon och möjligen, om pearl är så slagkratigt, på cinnamonpearl. Vet inte hur den genen fnkar.. Sedan möjligen mink då det behövs för cinnamon men inte säkert där då det är överlag tickat på stamtavlorna och framförallt cinnamon. :)

Om det finns någon mer som har en hane som tycks bli en bra pappa, skriv! SKulle vara underbart att få välja bland flera då det inte är vanligt..

zickan
0

Jo får prata på msn och tel. vill även ha lite mer info om mamman när jag är hemma i lugn och ro så jag kan skriva upp. Ska maila över till finland igen och kolla hur hans kull är. Senast kontakt var i början på dec.

Syster nebel bor hos sorkland och har en bra kull efter sig.

i februari bor jag 5 mil närmare. Alltid välkommen hit och få träffa han i sin miljö.
Hans beteende  har en tråd här inne också. Konstiga är att det är bara människor han juckar på. Mest mig men börjar jag busa med honom när besökare är här så kan han börja på dom med. Men aldrig juckat på någon annan hane.
De nya finska pojkarna har börjat lite halvt ta efter hans betende. Men nu har jag börjat sätta stopp och säger ifrån till reise med. Se om jag kan få han att sluta om jag slutar uppmuntra och säger ifrån.

Falurven
0

Nu är det en rejäl bit från mig till dig, men jag tycker att mina hanar ska få vara i rampljuset en sväng ändå! :D

P I F F**
F**ödd. 2008-04-22
*V*ikt. 570 g
*U*tseende. Agouti rex eubk, *dock dumbobärare!*

Piff är en riktigt mysig kille som älskar att följa med familjen i olika göremål. Han är en riktig goding, och när jag har hanarna lös på sängen brukar han springa fram till mig och hoppa upp i mitt knä när jag sitter vid datorn. Sen sitter han där tills jag kliar honom och då knastrar han för fullt och ploppar med ögonen. Väldigt kontaktsökande, lugn och pussig.

Piff har fått minst en lyckad kull efter sig. Nämligen Preventiv-Kullen. Alla bebisar har fortfarande ett sjukt bra temperament och håller sig friska. Finns även bilder att se på de flesta.
Det är mycket tråkigt att ingen hann avla på nån av de fem honorna från kullen innan de blev för gamla. Jag hade verkligen velat se min lyckade kull föra vidare de goda generna som Piff (och Sally) för med sig.

Om han var far till den oplanerade kullen (omplaceringkullen), vilket är mycket troligt, kommer vi aldrig få veta. Men den var otroligt lyckad den med! Tolv stycken råttor föddes och en avled. Men de överlevande har ett mycket bra temperament!

Piff skall snart passera tvåårsåldern och har ännu aldrig blivit sjuk eller visat aggressiva tendenser. Har dock fnyst lite, men inte värre än små nysningar, som dök upp efter transporten hit, och gick över ganska fort. Dock har jag kommit på i efterhand att det kan ha varit underlagets fel.

Han är otroligt flocksmart och har alltid välkomnat de konstiga filurer jag introducerat för honom.
Att han fortfarande är pigg, glad och aktiv tyder på att han har en relativt lång och framförallt frisk livstid, förhoppningsvis än framför sig. Detta skulle jag mer än gärna vilja föra vidare, men just nu har jag ingen lämplig hona själv.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

P U F F**
F**ödd. 2008-04-22
*V*ikt. 580 g
*U*tseende. S/ba rex eubk, **dock dumbobärare!

P**uff är var något skyggare än sin bror när han kom hit, men inte nu längre. Han en riktig godbit som gillar att springa fritt mer än något annat! Fast får han syn på mattes ben så är det där man ska upp såklart. Det kan såklart även vara mysigt att ligga på soffkanten och bli kliad medan matte tittar på tv. Då ploppas och knastras det i massor och sedan snarkas det.
Puff är extremt förtjust i tidningspapper, och älskar att riva och slita i remsor från dessa.

Till skillnad från Piff så har den här härliga killen har aldrig fått sin chans att föra sitt härliga temperament vidare. Såvida han inte är pappa till den oplanerade kullen, men det är inte troligt.

Puff skall liksom Piff snart passera tvåårsåldern och har heller aldrig visat aggressiva tendenser. Har varit snuvig, men inte sjuk på annat vis. Samma som Piff, nyste en kort tid. De är väldigt lik varandra på det viset. Båda hanarna är i samma skick och är lika pigga trots att de nu kan kallas gubbar. Flocksmarta, sociala, pigga, friska och älskvärda gubbar!

Piff och Puff är syskon. Här är deras stamtavla.

Mvh Nathalie

Thirre
0

*putt*

Letar fortfarande med ljus och lykta..

Grodan
0

#9 piff tycker jag lät intressant… och han ser jättetrevlig ut… fast stamtavlan sa ju ingenting… (vilket både är bra och dåligt!)

falurven, varifrån härstammar han? skola, zoo? varifrån har man hämtat ursprungsdjuren i stamtavlan… vet du något mer om hans släkt som vikt, livsålder, temperament osv?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

#10 Jag har bara en tickad gammelgubbe, Arinella´s Peso 2år2m, och jag vet inte om han är lämplig alls. Jag har aldrig sett på honom som en avelsråtta, utom för att utröna om han är anlagsbärare av Graphite och skulle då få bli far till en Graphite-kull utan avseende på temperament alls…

Det är inget fel på honom… bara det att… han är ingen. Han säger inget! Och han är en mörk agouti och sådana tycker jag ser så kluriga ut. Han har alltid varit rätt tunn och aldrig speciellt sällskaplig. Tror inte ens de andra råttorna utom Graffe gillar honom, men de bråkar aldrig. Han har inget emot nykomligar vare sig de är 5 veckor eller 1 år gamla. Däremot tycker zooråttan Kent inte alls om honom och försöker utmana honom då och då.

Jag hoppas verkligen du hittar en supertrevlig hane.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Falurven
0

#11: Dom kommer från en bekanting som födde upp temperamentråttor ett tag :P Vad jag vet så var båda föräldrarna friska och levde runt 2 år och uppåt.

Resterande råttor i stamtavlan kan jag inte uttala mig om själv, men har hört att även dom var bra från tjejen. Ursprungsdjuren i stamtavlan behövde inte "Hämtas" eftersom hon avlat en speciell temperamentlinje där hon var ägare till alla råttor eller kände ägaren.

Dock har hon lagt ner.. Piff och Puff kommer från hennes sista kull, men hon har blivit allergisk(?) tror jag det var. Hon eller nån av hennes döttrar.. Minns inte helt säkert.

Säg om det var nått jag missade.. Är trött xD

Mvh Nathalie

Thirre
0

*putt*

Hittils är Trollas första kull alldeles underbara och Trollas egenskaper som sällskapsråtta, flockdjur och förälder vill jag verkligen föra vidare igen.

Keno
0

#14 Tänkte bara lägga mig i och tala lite för Reise om du gillar honom. Jag har träffat hans syster Nebel flera gånger och har två av hennes ungar här hemma, både hon och ungarna är helt fantastiska temperamentsmässigt. Jätte trevliga, kontaktsökande och super busiga!