Hur många uppfödare?
Hur många uppfödare finns det här egentligen? Jag tycker var och varannan tråd handlar om avel, kullar och folk som ska ta kullar. Jag undrar bara.. var sjutton tar alla bebisar vägen? Hur kan det finnas rum för så många uppfödare och hur kan alla lyckas sälja sina bebisar?
Sen kanske mer än hälften är oseriösa, vad vet jag. Skulle va kul o veta hur många det finns bara här på forumet.
Det är klart det finns en del uppfödare och detta är ju en mötesplats för råttmänniskor så det är bara bra att det finns många uppfödare som samlas här, då kan dem även marknadföra sina kullar + att dem som vill bli uppfödare kan få god information och lära sig mer samt få visa framfötterna i diskutioner om avel och liknande.
det finns olika typer av uppföding också vissa har det bara på en hobbynivå, vissa syslar med det mycket, vissa kullar är tjuvparnings kullar ja slistan kan göras lång
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Jag föder upp och har gjort ett bra tag. Finns i Västerås. Hoppas på att klara uppfödar provet snart.
De två senaste kullarna jag haft har nästan bara gått till folk jag känner och som redan har mellan 5-40 råttor. Många som har många råttor. Sedan är det många råttor som blir avlivade/dör pga fel avel, dominans, sjukdomar, olyckor osv eller omplaceras och hamnar som orm kän eller vanvårdas. En hel del har sålts till utlandet, men även en hel del har importerats.
Tror att många djur inte får se sin 2 års dag.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#3 Det är nog många som inte får se sin ett års dag också. :/

Kan vi inte göra som i "hur många råttor finns det på rif"? Alla uppfödare lägger till sig själva +1! Fast då blir det ju en liten definitionsfråga om vad "kriterierna" för att kalla sig uppfödare är..
#5 Ja, det blir ju svårt för såna som kanske bara har en eller två kullar om året.. :/ Egentligen är ju alla som fött upp en enda kull uppfödare, men då är det ju väldigt svårt att skilja på det och dom uppfödarna som har en hel del kullar varje år..
Omröstning då? Då kan man ju ha flera alternativ. Men jag undrar fortfarande var i hela friden alla råttor som sätts till värden tar vägen? inte bara de som föds upp av seriösa uppfödare utan av ALLA som tar kullar, seriösa eller inte. det är ändå inte så vanligt att ha råttor som sällskapsdjur, så borde det inte bli en massa ungar över varje år med tanke på hur många kullar som föds totalt?

#7 Tror att många av de mindre seriösa som tar ungar får behålla en hel del. Annars kanske en del, tyvärr, blir ormmat.

Har varit reggad uppfödare sedan -00, snittat en kull per år.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
#2: Föder inte alla uppfödare upp på hobbynivå?

#10 Jag skulle vilja veta den uppfödare som avlar (seriöst) på heltid och inte har nån annan inkomstkälla! 
Keno, det är en intressant frågeställning.
Det har ALLTID funnits marknad för sällskapsråttor. Råttor säljer egentligen sig själva, enligt min mening, och då inte så mkt via bild utan hur trevliga de är som djur.
Emellanåt blir marknaden mättad, men då bara på vissa varianter, eller från vissa linjer.
I små länder som Sverige blir det hård konkurrens när marknaden är mättad. Då är tyvärr internet ett utomordentligt verktyg!!! Och det blir tyvärr som någon slags tävling…

#7 kolla på blocket så ser du vart en del råttor tar vägen :(
You can't spell Bitchy without Itchy