Toalettträna råtta? :P
Ja! nu är det såhär att mina råttor inte vill använda toaletten jag fixat åt dem och jag undrar om det finns något jag kan göra för att få dem att använda den. I toaletten har jag chinchilla sand.
När de har bajsat i buren så bajsar de alltid på andra ställen än just toaletten och när jag flyttar toaletten till de ställen där avföringen finns så byter de ställe.
Finns det något jag kan göra för att toalettträna dem? O.o jag har provat med att flytta avföringen till toaletten men det tycks inte heller funka.
Det är även så att min ena råtta kissar väldigt mycket när hon är ute. Jag vet inte om det är "revirmarkerande" kissande men hon släpper små droppar här och där. Kisset har ljusgul färg så jag tror inte att det har något med sjukdom att göra. För övrigt så är hon oerhört pigg/nyfiken och ska vara överallt och på alla, men hon har även sina mysstunder då hon ligger och sover i knäet.
Men så var det de här med kissandet hela tiden. Finns det någon jag kan göra åt det, typ träna bort det på något sätt?? :) Bilden är på Buffy och det är hon som småkissar hela tiden
Tacksam för svar! :D
Söt rådis
Hur länge har du toatränat dem, och hur gamla är råttorna? Ungar kan ju ta ett tag innan de fattar det här med toan…
Lägg ned deras avföring i toa-lådan istället för att flytta på lådan.
Jag gjorde så och då började dom använda lådan (fast ibland lyckades dom göra det bredvid också ;) ) men värt att prova iaf.
Här finns en bra artikel om just detta :)

#3 Men hon har ju gjort precis som det står i artikeln och det fungerar ändå inte.
Jag har motsvarande problem med mina råttor. Om jag försöker flytta bajskorvar till en toalåda så tar råttorna och BÄR BORT dem igen. Matte är stökig tycker de. Nu spelar det ingen större roll för det är inte bajsningen som är problem utan urinen. De bajsar alltid i ett eller två hörn på burbotten och det är helt ok. Däremot urinerar de precis överallt! Och nu menar jag inte revirmarkeringen utan verkligen blåstömningen. Det ska tydligen ske i bona, på hyllorna eller varhelst som inte har uppsugningsbart golv.
Utanför buren är det helt ok. Där revirmarkerar de "bara". Sjukt irriterande, men svårt att få bort tydligen.
Jo, pinkandet är värst. Det sker precis överallt. Nån gång ibland är de duktiga och kissar i toalådan, men för det mesta är det på andra ställen. Och så maten som ska läggas i toaalådan, och ätas där… Snuskfior
En väldigt söt snuskfia :)
Jättefin bild på din råtta. Har inte mycket med artikeln att göra men endå (Y).