Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1444 ggr
HextremO
0

Mat som inte är bra!

Jag har många ggn stått i affären och ska köpa något extra till mina tådisar men många gånger tvekat för att jag är osäker på vad som är bra eller inte.

Och har säkert lika många ggn funderat på att starta den här tråden. Och nu gör jag det : )

Alltså så hade jag tänk att man ska skriva ner saker som är direkt onyttigt och inte speciellt bra att mata sina råttor med.

Tänkte att man kunde skriva tex så här

* Avocadoskal/kärna - Innehåller blåsyra som skadar nersystemet - vilken mängd som det blir skadligt i (vet inte hur mkt avocadoskal/kärna som behövs, men ger aldrig mina avocado för jag är förskraj för de)

Och för att inte samma sak ska upprepas många ggn så kolla gärna igenom tråden ifall någon skrivet just de du tänkt skriva, men alla kan missa så visst, någon upprepning går väll an :P

Allamej
0

Lutfisk. Inte bra. Kan döda. Ingen ska äta lut. Det rensar man avlopp med och inget annat.

Renkött. Kan ge allvarliga fingerskador på matte eftersom uppfostran inte gäller vid renkött. (visserligen samma med katter men då sätter man livet på spel)

Surströmming. Rutten fisk, ge färsk mat.

Plommon. Ät motsvarande mängd plommon själv först och avgör sedan om det är något man vill ge råttorna

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

HextremO
0

Förstår inte det där med renköttet, en liten bättre förkaring tack : )

Itchy
0

#2 då förlorar man fingrarna till ett gäng glupska råttor, då det är bland det godaste som finns, och när det finns ngt så gott i närheten glöms all uppfostran bort  :P

You can't spell Bitchy without Itchy

HextremO
0

Aaha då var de de jag misstänkte då :P

Men om man använder tång då?

Zolah
0

isåfall så räknas lax skinn med xD mina tokar blev ännu tokigare efter att dom fick vittring på det ( torkat skinn som man använder när man syr saker, ex väskor osv. Men detta var torkat så var inte oroliga, inga extra tillsatser :P )

hus-musen
0

Vi har redan minst 3 mattrådar om sånt som är farligt för råttor, där det står uppe varför och vad det är. De ligger under boende och mat.

Qui dormit, non peccat

Itchy
0

XD min bror som är ngt av en råttfobiker gav just mitt lilla Ufo en bít torkat renkött…men var inte beredd på att fingrarna skulle slinka med XD

zickan
0

Vissa baljväxter misstänks kunna öka risken för  juvertumörer.
Avokado kärnor är giftigt för alla djur tror jag.

för salt, för starkt, för myckeet socker.

Pasta osv. Innehåller inte så mycket än massa kolhydrater. Inge farligt att ge bara man tänker på mängden.

Stenfrukter. råa jordnötter.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

artdesiu
0

#8 Råa jordnötter har jag aldrig hört om tidigare, berätta gärna varför man inte ska ge dessa till råttor? (:

zickan
0

Detr var uppe nyligen i någon tråd. Var nått om att blodet blev tjockt osv.

Allamej
0

Orostade jordnötter får blodceller att klumpa sig, hindrar nedbrytning av protein och stärkelse samt förstör vitamin A

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zickan
0

Ah så var det ja :-D.. Låg i bakhuvudet någonstanns.

Itchy
0

men de som säljs med skal i handeln är väl rostade ???

jag har för mej att jag sett råa jordnötter ngn gång och att de hade en annan färg och var mjukare än de jag brukar köpa…

artdesiu
0

#10/11

Okej, tack för infon, då blir det inga mer orostade jornötter för tjejerna!

Jinaum
0

Är det inte så att lök är farligt för dem med? Men jag kan inte minnas varför det var just farligt för dem.