Utställning i Skåne
Nu är det dags för SRS-utställning i Skåne. Info finns i det kommande HR-numret samt på SRS hemsida. Information om hur man anmäler/registrerar/blir medlem finns på SRS hemsida: www.rattsallskapet.se
Datum: 2010-02-07 Anmälan senast: 2010-01-16
Plats: Orja, Folkets hus, Malmgatan, 261 51 Landskrona
Friskkontroll: 08.30-10.00
Bedömning: 10.30-framåt
Arrangör: Sydråttan
Utställningsansvarig:
Marie Eliason, 070- 965 58 55
epost: zyrsan@hotmail.com
Anmälningar skickas till:
Daniel Thufvesson
Malmövägen 14, 261 51 Landskrona
epost: dannes_gnagare@bredband.net
Klasser - Domare:
Standard - Potku Holmstedt
Pet Class - Cindy Fobian
Agility A&B - Gail Adam
Övrig info: Anmälningarna till utställningen ska skickas antingen per mail eller per vanlig post och vara anmälningsansvarig tillhanda senast 16/1 2010. Ungar till försäljning ska anmälas senast sista anmälningsdag till utställningsansvarige.

Spännande.. kommer nog inte ställa ut men dyker troligen upp och kikar! ^^,
Synd att det är i samma veva som jag flyttar. Har lite att fixa neråt landet.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Åååhh jag vill dit=D Fast har ingen rått att ställa ut precis:P

Du kan ju komma dit ändå och kika på andras råttor. =)
Ja det var det jag tänkte:) Alltid roligt att se andra djur!

Jag får se, jag överväger om jag ska ställa ut, kanske kanske inte, troligtvis inte som det ser ut nu med alla privata tråkigheter. Saker förändras så man vet aldrig. =)

Zickan - det kommer alltid fler tillfällen.. :)
Veralera - syftar du på att du inte har några råttor, eller att de du har inte klassas som "snygga" enligt standard? Det finns ju även PET och Agility för de rådisar som inte är standardenliga…
Absinthe - Du är varmt välkommen, vare sig du väljer att ställa eller "bara" besöka..

Skulle jätte gärna komma men får se om jag har råd först eller inte :/
Får jag bara semester kommer jag nog, då med 4 sköna råttsvansar.. 
önskar jag kunde åka iväg…

*putt* snart sista anmälningsdag… ;)
Jag funderar ändå på att dyka upp där med någon av mina petidioter:D Typ randen. Han har blivit enorm. Haha han lär väl knappast få något bra resultat men men…
Vad är åldersgräns för att ställa ut en råtta?

Det är ju inte bara resultatet som räknas ;). Du får en helhetsbedömning av hur din råtta mår (kanske hittas något du inte märkt). Standard ger dig information om hur din råtta ser ut i relation till den standard som finns. Pet bedömer hur din råtta är som just sällskapsråtta (inkl. dess hälsa) Agility kan man prova på för att se om det är något ens råtta tycker är roligt.
Från SRS hemsida:
Åldersgränser (gäller samtliga utställningsklasser):
Juniorer: Fyllda 2 månader upp till 5 månader. Råttor som ej fyllt 2 månader på utställningsdagen får ej deltaga.
Seniorer: Från fyllda 5 månader upp till 1 år och 10 månader.
Veteraner: Från fyllda 1 år och 10 månader, tävlar i seniorklassen och anmälan av veteraner sker på vanligt vis med enda skillnaden att betalningen kan göras på utställningen.
Medlemskap i SRS och att alla råttor måste vara SRS-registrerade, alternativt under registrering sista anmälningsdag är obligatoriskt och gäller om inget annat anges. Endast fullt friska djur får deltaga. Parade honor, honor som nyligen haft ungar (nybliven mamma får ej ställas ut förrän ungarna uppnått en ålder av två månader), ungar under 5 veckor, sjuka djur och djur med ohyra släpps ej in i lokalen. Råttan bör sitta i transportbur eller i annan mindre bur.
Hur mycket kostar det om man bara vill komma ner och titta på utställningen? :)
Jag kommer med fem råttor :)

# 14 Vi tar inget inträde så välkommen!
(kommer finnas fika etc. så du kanske vill ha pengar till det
)
#15 Jättekul! Du är välkommen! (vilka klasser ska du ställa?)
#9 fick du semester? :)
#8 Ser ekonomin bra ut? :)
Pet och agility.
Blir det mycket folk som kommer tro?
Ohh, jag kanske kommer och kollar =)

*putt* snart sista anmälningsdag… ;)
Samt är det någon som vill hjälpa till? Funktionärer sökes! :)
shitt, lite för spontant tycker jag… (hinner ju inte planera, det är mindre än en månad dit nu och vid lanseringen av tråden var det bara två!) och Landskrona… Malmö ska det ju va…
Funktionär… hm… mja, om bil från Malmö finns så kan jag haka på
#16 Vet inte om jag får sem ännu, men mina råttor är anmälda så de kommer! De åker med Tezzlan i såfall…

#20 *haha* och andra klagar på att de är för långt fram för att de ska kunna bestämma om de kan hjälpa till eller inte… ;)
Men du har rätt. Vi var ute i sista sekunden, men det handlade mångt om mycket om att jag var den drivande och att jag nog får ett nytt jobb 1/2, dvs. skulle jag kunna engagera mig var det now or never..
Jag kommer ta mig från Malmö, men vilka rundor och med hur mycket folk i bilen vet jag inte än. Men jag återkommer ang. det! (PS. utbildningsdagen har ett senare anmälningsdatum)
#21 roligt roligt! Hoppas du får ledigt! :)

Det är tur att man inte behöver åka så långt till utställningen.
Bor typ 200m från lokalen.
D é naajs.
/ Danne
#20 Vi ska dit:) Dock inte med råttor.
Men vill du kan du ju haka på. Blir jag, min pojkvän, vår son samt min pojkvänsbrorsflickväns mamma. Möjligen min pojkväns bror också och då kör vi i två bilar.

#24 *wohooo* VÄLKOMNA! :D
#22 men spara en plats till mig då… jag har körkort!!!
Utbildningsdag?

Finns även info på rattsallskapet.se samt i HR och på r8forumet… På denna sida kom infon ut lite senare.. (friskkollutb.(R8hälsa) samt domarsekreterarutb.)
Grodan:jag kommer inte vara med datorn mer innan den dagen. Skriv till min mobil om det är aktuellt att åka med oss, mitt nummer är 0739971413. :):)
#27 aha, ok… trodde det var något spännande… 
#28 super!

*tssss* för oss som inte haft möjligheten innan är det spännande :)
Men om du vill kan vi försöka krydda upp det lite framåt vår/sommar/höst…
Några idéer? ;)
#30 alltid, massor med ideér
- näringslära - hur man matar sin råtta för att hålla veterinären borta
(en av mina slogans) - hälsa och sjukdomar (med veterinär)
- genetik
- avel
- beteende och umgänge (samt även hur man tränar råttan, leker med den och berikar miljön)
- mm
som du ser, finns hur mycket som helst

*wohooo* Nu har vi en råttföreläsar/kurs-serie för hela 2010. Spara pengar för resor till Skåne!
Toppenförslag! Detta får vi spåna vidare på! :D
Bara undrar, Måste man ha stamtavla för & ställa ut? altsså en fin råtta med fina öron fin päls fin stamtavla?
Kommer det inga uställningar i närheten av borås.?

På en officiell SRS-utställning behöver man vara medlem och ha sina råttor registrerade i SRS. De behöver INTE ha en fin stamtavla, men ju mer information man har om sina råttor bakåt i leden, desto bättre. (Så köper du råttor på en djuraffär, se till att få reda på när de är födda, hur många de var, om råttans föräldrar etc.)
Svenska Råttsällskapets aktivitetskommitté Västråttan har en hel del utställningar i Göteborg. Närmsta är 17 April (tror jag).
Mer info hittar du på www.rattsallskapet.se och som medlem får du mer information via "Husråttan" som är SRS medlemstidning. Där ser du även kontaktinformation till Västråttan.

Den viktigaste uppgiften du ska få från en djuraffär är åldern på ungarna, resten är bara ett pluss men ingen tvång.
Man kan inte alltid få den information om hur många de är i kullen och info om föräldrar. de flesta djuraffärer vet inte detta när de får in råttungar så vida de inte har en egen uppfödning och/eller är seriösa.
De få djuraffärer som har all info. om sina ungar är nästan lätträknade.
De brukar bara föra anteckningar på hur gamla de är på ett ungefär vid leveransen till butiken.
Hon kommer från en privatperson, Men har ingen stamtavla drf jag undrade om dom typ behöver vara fina & så för hon är en vanlig slät toppörad, men med ett underbart temperament.
Fast det kanske dom inte går efter? Ingen aning,. aldrig ställt ut men om det kommer något i närheten så får man ju passa på :)

#36, det finns två olika klasser man ställer i, standard samt pet. Standard handlar om hur bra råttan överensstämmer med "standarden" som är satt för färgen/teckningen. I petclass bedöms istället råttans kondition, renhet, temperament och tamhet.
Så visst kan en råtta som kanske inte har ett "standardutseende" sopa banan med dom andra i petclass, och vice versa.