Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2113 ggr
Saskabraska
0

Tröttsamt

Ja att vara råttägare på internet innebär så mycket mer än att vara råttägare på riktigt bland folk, när man träffas och rings, anledningen till att jag skriver detta är för att jag har köpt två choklader av johanna som är ladugårdens uppfödare, och hon har fått en massa kritik om att hon sålt till fel person , och jag vill bara reda ut vem jag är, jag har blivit misstagen att vara en dålig person som föder upp massa kullar och har massa råttor, närmare bestämt har jag blivit misstagen för att vara två tjejer som har en hemsida vars adress är identiskt med min, (jag har nu ändrat min sida),

den sidan och personerna bakom sidan som folk tror är jag (men det är inte jag) är rattor2009.cybersite.nu

Den adressen jag hade var rattor.cybersite.nu

Alltså sjukt identiska, detta visste inte jag,

Jag kan ju berätta lite om mig själv, jag har tagit en temperamentskull vilket resulterade i stora och bra bebisar (de låg runt 150-180 gram vid fyra veckors ålder) och verkar vara toppen i temperamentet, men efter det har jag INTE avlat mer och kommer INTE avla nåt mer, jag har pratat med folk, och jo frågat dumma frågor som det heter eftersom jag bara ville lära mig, men tydligen får man inte fråga hur dumma frågor som helst trots att man är nybörjare inom genetiken och bara vill lära sig,

Jag har dessutom försökt förklara att jag INTE har något med dessa två tjejer eller deras sida att göra och jag har dessutom varit på de tusen gånger och skrivit att de ska lägga ner sin avel och förklarat vad de gör för fel, men som sagt jag och många mer vet att de inte tar åt sig av kritiken,

Nu kommer jag göra som johanna sa, vara lite off eftersom det alltid blir missförstånd via internet och bättre att ringa och prata med folk vilket är mer ärligt,

Men nu vet ni iaf att jag är jag och inte de två tjejerna som gör så fel,

Min adress nu är : Saskabraska.cybersite.nu

Tack för mig.

Nicciz
0

Skrev du inte ett precis liknande inlägg för ett par dagar sen??? Eller var det en annan? *förvirrad*

Saskabraska
0

jo jag skrev ett liknande för ett tags sen men folk missförstod fortfarade och ringde johanna men ev missförstånd med berörda personer är nu utredda men jag ville ändå framföra en en gång och markera lite mer och starkare! =)

hus-musen
0

Ärligt talat så vet jag inte vem du är, jag bryr mig inte särskilt mycket om vem du är, sprider inte heller rykten o annat skitsnack eftersom jag inte har någon uppfattning om dig. Men jag måste bara fråga.. 4 veckors bäbisar som väger 180 gram? Det är sjukt stort med tanke på att stora 5 veckorsbebbar kan ligga på 100-120 gram.

Qui dormit, non peccat

Saskabraska
0

jo jag vet, men alla bebisarna blev superstora, redan när de föddes var de stora, och jag hörde mig för och andra uppfödare sa att det var inte onormalt utan mer bra, - och jo jag förstår att du inte bryr dig men detta är fritt att bry sig eller inte, men jag vill att de som bryr sig och läser detta ska få en uppfattning, bryr du dig inte så varför ens skriva att du inte gör det?? då bryr du dig väl automatiskt? En liten tanke bara, bryr du dig inte så låt det bara vara….. jag tycker inte att fem veckors bebisar som ligger på 100-120 gram är jättestora, man ska gärna upp i den vikten, då är de bra i hull.

hus-musen
0

#4 Jag menade helt enkelt att jag inte har nån aning om vem du är och jag har inte hört något om dig. Jag lyssnar inte på rykten.

Hur många ungar var det i kullen? Hade du stora släktingar till dessa ungar? Storlek är ju något som behövs i råttvärlden och tillsammans med bra temperament så är det guld värt.

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

jag skulle bli orolig om mina 4 veckors vägde så mycket :S vilka uppfödare sa att det var bara bra? Du kan pma mig det

Nicciz
0

Kan tillägga att inte ens de finska mastodonterna väger så mycket vid den åldern fast de brukar vara få i kullarna, ca 6-8 st

hus-musen
0

Jaopp därför vore det intressant att se storleken på släktingarnaFlört

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Saska, jag kollade din hemsida på bebisbilderna. De ser inte i närheten ut av att väga så mycket.. är du säker på att din våg inte är knäpp?

Saskabraska
0

tjo, jag kollade vågen och den stämmer, det är en jättebra våg som är känslig och stämmer bra, så det måste ha stämt, de flesta låg på 150 gram vid fyra veckor men låg där även vid fem veckor men tre av bebisarna vägde så mycket som 180 gram, =)

jag kan pma dig vilka det var som sa att det är bra med lite storlek om du vill och är intresserad? ,

kameran är inte den bästa så den kan ju göra så bilderna ser knäppa ut.

Ja pappan var väldigt stor och fin, han vägde cirka 750 vid parning och mamman vägde 400 gram,

[jennyrapp]
0

Enligt mig är det ju bara bra att dom väger såppas :)

Nicciz
0

#10 Ja tack.. och det är skillnad på lite storlek och dubbel storlek :P

#11 Varför är det "Bara bra"…… ?

Raattan
0

Vet inte om man ska kalla detta en "tempramentskull" där pappan är ifrån en zoobutik,och han vägde 525 gram vid parning…så låter det otroligt om hans ungar skulle väga 180 gram vid 4 veckors ålder.

http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=8875&postdays=0&postorder=asc&start=0

hus-musen
0

Ja jag betvivlade innan att ungarna vägde så mycket och nu är jag stensäker på att de inte var så stora.

Qui dormit, non peccat

[jennyrapp]
0

Vad är bäst, råttor som är undernärda & beniga, Eller goa råttor som har lite hull?

Saskabraska
0

För er som går efter den tråden på r8forum så är det bara sorgligt, för jag hade så fel angående vikten då, jag hade bara fått för mig och inte vägt de, så det stämmer inte alls och den tråden är rättad med rätt vikt som var, så gå inte efter den, så det är inte så otroligt , en råtthane på nästan 750 gram och en hona på 400 gram, det var vad de vägde, så det är väl inte så otroligt?

Och hus-musen, känns som om du vänder lite kappan efter vinden då du tidigare skrivit : "Hade du stora släktingar till dessa ungar? Storlek är ju något som behövs i råttvärlden och tillsammans med bra temperament så är det guld värt."

sen går du efter en tråd som du inte ens vet stämmer? Och som är ändrad?

Nicciz
0

#15 Jag tror inte du förstår hur mycket större än normala de ungarna isåfall skulle varit. Lagom är bäst ;) klart de ska ha hull o inte vara undernärda, Men de ska inte väga det dubbla, det kan vara tecken på att något är genetiskt knasigt, iaf vid fyra veckors ålder… 180g det är sinnessjukt, det går inte ens ihop procentmässigt i vad de skulle öka per dygn.. och med tanke på att de snarare är långsmala och var 11 som överlevde så är det omöjligt att allt stämmer.

Sorry, saska.. men något är knasigt, antingen vikterna eller så har de fetma gen.. fast med tanke på hur de ser ut så är inte risken stor för det iaf.

Saskabraska
0

hmm okej men jag har vägt de flertalet gånger och jag är säker på att det visat så, och när shrek föddes, hon som vägde som mest och vägde 180 gram, var störst i kullen redan när hon föddes, hon var stor redan då, och alla var stora liksom, och de är inte tjocka, bara stora men bra i hullet, stora överlag, inte alls tjocka, så det är ju skumt då ju,

Saskabraska
0

det kan ju ha legat finskt bakom

Saskabraska
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan lägga in bilder hur de såg ut när de var små…

Saskabraska
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vet inte om man ser så bra

Saskabraska
0

där ser man att shrek var stor redan vid liten ålder,

Nicciz
0

ja vad ska man säga.. jag håller tummen att de får leva ett bra och normallångt liv… när Shrek dör kan du ju alltid skicka henne på obduktion då kan man även be om bilder om man inte kan närvara själv, så kan man se vilken skada på organen extrema nivåer av tillväxthormon åstadkommer..

Personligen hoppas jag du vägt fel… och som sagt bilderna på bebisarna ser iaf ut som om det skulle vara fel.. Tänker på de som du har på hemsidan som ser ut som 3½/4v bilder

hus-musen
0

#16 Storlek är bra och tillsammans med gott temperament är det ännu bättre. Förutsatt att det inte är ett allvarligt genetiskt fel på dem. Men jag betvivlar att de största ungarna vägde 180 gram vid fyra veckor för det är inte normalt. Det är som nicciz säger. Men det är ju lätt att räkna på, vad väger de idag och exakt hur gamla är dem? Vad vägde de när de föddes?

Med en parning på två okända föräldrar utan bakgrund och där korrekt ålder saknas, där pappan först påstås väga runt 500 gram och sen 750 gram? Och det står 725 på din sida. Hmm konstigt att jag undrar med tanke på vikten på ungarna oxå.. Och du har ju inte koll på släkten och kan inte ge den information jag efterfrågar. Men visst, de kan vara enorma råttor, jag har inte sett dem så det kan jag inte uttala mig om. Men på bilderna ser de inte enorma ut iaf utan normalstora med bebbehull.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Oj de där bör du nog passa på vad du ger för mat till #21 ser gravt fet och överviktig ut. Inte bra för råttans hälsa att ha för mycket över vikt och fettma :-/. Förutom problem med senare vidar avel om du planerar det så är det precis samma problem som på feta bar/vuxna. Hälsan är oftast usel. Dör ofta i förtid osv. :-/
Skulle nog verkligen rekommendera att hålla koll på mat intaget och kanske få igenom vad all mat innehåller. Fortsätta med mer nyttig mat/typ bra innehåll men lik bantningsfor. Svårt att förklara :-/
Ta tag i det med en gång så råttan får bli över två år.  Själv haft en över viktig råtta som jag fick i vuxen ålder. Han led av alla problem. Nedsatt imunförsvar, seg och inge lust att röra på sig, dog även väldigt ung.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

finns redan en liknande tråd uppe. Någon som orkar leta upp en länk dit?
Om vikten av vikten på ungar tror jag den hette. Där skriver många om riskerna som fettma kan leda till osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Raattan
0

Får ingenting av detta att hänga ihopa.

Du säger att det är en tempramentskull,men det är två zooråttor.

Sedan skriver du på ett ställe att hanen vägde 525 gram vid parning och nu väger 725 gram,ändå ser han fet ut,vilket en välvuxen hane på runt 700 gram inte ska göra.

Sedan säger du att det är finskt blod i dom.Tycker hela historian ändrar sig eftersom.

fiffiluren
0

#26 här är den tråden

sen sassabraska, kan du ha vägt ungarna i en skål eller burk och glömt att nollställa vågen med skålen på? Det lägger ju till ganska mycket vikt på ungarna i så fall…

Jinaum
0

Inte för jag känner mig så speciellt insatt i den här tråden men. Är det verkligen nödvändigt att börja ifråga sätta något egentligen rätt så ovisentligt som vikten på rått bebisar? När tråden handlade om att personen i fråga ville ställa rätt för sig och framföra att denna inte gjort de misstag som det ryktas om att denna har gjort?

Kan ju vara fel vägt vem vet och vem bryr sig i ärlighetens namn även om det kanske är nyfikenhet också som spelar in. Men så som det ser ut ser det ju inte ut som en trevlig tråd just nu utan att den håller på å gå över "to the dark side".

Jag tycker det är starkt ändå att våga gå fram och förklara sig istället för att bara försvinna som en dimmfigur.

tildabelle
0

#29 Förstår precis vad du menar, men jag skulle nog inte påstå att vikten på bebisar är ovesentligt. Inte om man vill avla seriöst. Det är ju varken bra med underviktiga eller överviktiga bebisar.

Men håller med om att den diskussionen inte riktigt hör hemma i denna tråd.

/Alexandra

Thirre
0

Jag håller med Jinaum och #30 hon har sagt att hon inte skall avla nu så då kvittar det väll? Jag tycker fortfarande att det är strongt av saskabraska att starta ytterligare en sådan här tråd, det betyder att hon är beredd på att ta diskussion vilket många inte är. Däremot är det många som gärna ifrågasätter och kritiserar..

Ja, det låter enormt mycket i vikt. Min senaste kull vägde 7-8 gram när de föddes, vilket är över normala och runt 140 vid leverans. Jag har haft en annan kull som vägde 168-186 vid leverans. Jag startade en tråd om ungar kan vara för feta men där var det inte så många som yttrade sig.. åt det negativa i alla fall.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

[jennyrapp]
0

mjaa..tror nog inte jag tänkte på åldern ordentligt.
Vid fyra veckors ålder borde dom väl väga 90? Något åt det hållet..

[jennyrapp]
0

mjaa..tror nog inte jag tänkte på åldern ordentligt.
Vid fyra veckors ålder borde dom väl väga 90? Något åt det hållet..

Saskabraska
0

#25 Men hur kan jag göra så bebisarna inte blir för feta när de bara ammade mamman? Jag gav henne endast nyttig mat och hon var iaf fin på kroppen,

Vill även tacka #29 och #31 för att de säger som de gör då jag känner att jag iaf får lite stöd, inte kul att alltid bli påhoppad vad man än skriver, jag ska nog lägga ner allt vad råttforum heter, …Det var som johanna rådde mig till…

Kan vara att vågen är knasig , det är en gammal brev våg, inte vet jag..

Och jo det var en temperaments parning då jag ansåg att de var såpass lämpliga, menar du (#27) att två zooråttor inte kan ha fantastiskt temperament? För det har de, mamman är en råtta som slickas och pussas och är världens goaste och pappan är en lugn och underbar råtta, jag kan sitta och trycka in fingret i munnen på de och de sitter bara lugnt och tittar harmoniskt, de är hur pigga som helst och supergoa i temperamentet, så jo, zooråttor kan ha fint temperament.

Men som sagt, ska åter igen inte handla om detta och ni vet vad jag har skrivit tidigare, IM OFF!!

Nicciz
0

#10 och #34… *skakar på huvudet….

Saskabraska
0

får man inte ändra sig och bli osäker? #35? Tydligen fick ju andra det utan att du skakade på huvudet, jag kommer ta bort min användare snart eftersom alla bara ger mig skit hela tiden, jag har lust att skriva som absinth men orkar inte, vad jag än skriver så får jag skit på grund av gamla saker, ska vi liksom ge skit till jessica på grund av att hon en gång parade siames med tecknat? Nej för det är förgånget och hon gör inte det längre, så snälla sluta ge mig skit för sånt som hänt innan, och som dessutom inte stämde,

Bullerbytjejen
0

#36 det e väl inte att kasta skit, du måste ju se själv hur dina inlägg ser ut? du get olika info hit och dit, som om du själv vänder kappan efter vinden, dom andra har iaf bara ändrat sina åsikter, du ändrar ren fakta, det e ju lite skillnad. Från olika vikt på hanen, till bra och säker våg till en gammal brevvåg. Vad skulle du själv dra för slutsatser om du själv läste en liknande tråd?

ErikM
0

Saska ~ börja med att kolla vågen. Så är åtminstone det ur vägen.

Ex genom att först ställa en tomt decilitermått på den och se vad det väger. Sedan samma mått fyllt med vatten. Det ska väga ganska exakt 100 gram mer då.

Sedan har Johanna inte fel. Även om det inte alltid är så. Men nätet är fyllt med folk som inte tål kritik, och just den kritiken allra minst.

Nicciz
0

#36 Jag ska vara ärlig, jag har svårt för människor som konstant ändrar sig i saker, som nu tex, bra våg - dålig våg, ska avla - ska inte avla, vet om att rattor2009 har en liknande hemsideadress- vet inte att om det är väldigt lika. Det handlar inte om att kasta skit, jag ifrågasätter bara vilket av det du säger som stämmer.. jag är sån. Oftast för att folk inte tänker på det själv o kanske börjar fundera lite mer på vad de vill och vad som faktiskt stämmer. Oftast beror nämligen missförstånden på folks ovilja/oförmåga att inte ställa frågor.

Att ställa frågor är inte alltid kritik.. om man ska klara av att vara på nätet och i hobbyvärldar öht får man lära sig att inte ta saker personligt. Gör man det går man under.. Fortsätt du att vara på nätet tycker jag. Men stå för vad du säger och gör så vinner du på det i längden.

tildabelle
0

# 31 jag vet att TS inte ska avla mer, just nu iaf. Jag menade bara att bebisars vikt inte är helt ovesäntligt i det stora hela, men att den diskussionen inte riktigt här hemma i denna tråd (bla för att TS inte avlar).

# 34 mitt inlägg var iaf inte menat som påhopp, hoppas du förstår när jag förklarar en gång till vad jag menade. Att jag anser att det är viktigt med vikt på bebisar, men att det var inte det som skulle diskuteras i din tråd va?

/Alexandra

Elshira
0

Jag måste bara säga: Har ni inget vettigare för er än att sitta och tjaffsa om detta om och om igen?

Ni kommer ju ingenstans och råttorna - Ja dom kommer ine att försvinna för det.

Även om detta inte var den mest seriösa parningen (enligt er andra, jag avlar inte själv) så finns det väll bättre saker att göra…? Var glad att hon tar hand om de små bebisarna istället.  Huruvida det är lämpligt att avla på föräldrarna eller avkommorna tänker jag inte heller diskutera, men har ni så tråkigt att ni måste sitta och tjaffsa bara så varför inte radda upp alla annonser på råttor som är ensama, kullar som "bara blev" och skälla ut dem? Eller varför inte ägna er tid åt att pränta in smartskallarna på många zoo butiker hur man ser vad som är tjej och vad som är kille, att de inte får vara ensama och massa annat "rått vett".

Jag lovar att världen blir smått bättre om ni hjälper varandra genom tipps och råd, uppmuntran och fakta än att säga "ajabaja" för det blir varken ni eller någon annan glad över… Om ni inte mår hemskt bra av att sitta och klanka på andra dagarna i enda förstås.

Hakuna matata!

Falurven
0

#41: Word!

Mvh Nathalie

Anvariel
0

#41 You go girl! =)

Nicciz
0

#41 Förlåt.. men ingen i tråden har hittills pratat särskilt mycket om hurvida parningen var oseriös eller inte, förutom du och rattan.

Det som diskuteras är hurvida vikten på bebisarna stämmer, vilket är något helt annat än att hoppa på folk. Det är en diskussion. Om att bebisar inte ska väga dubbelt vid 4v. För då är det något fel.

Alltså oftast så tycker jag dessa gnällinlägg i trådarna kommer när folk inte läser ordentligt eller vill missförstå med flit, eller läser allt med tanken om att RIF är ett nasty place….

Elshira
0

#44 Men säg att båda föräldrarna var stora och kanske hade stort bakom sig…? Men jag antar att ni utgår ifrån att ni har rätt och hon har fel redan från början vad jag kunde se i.af.

Ni säger ju att de inte ser ut att väga 180g och om de inte ser ut att vara överviktiga så är de väll kanske inte det? Och är det så att de ändå väger 180g men inte ser feta ut så är det ju bara bra…?

Jag läser RIF med jämna mellanrum och har även läst igenom hela denna tråden innan jag skrev.

Det jag menade med mitt inlägg att det finns långt många mer oseriösa än vad hon är. Hon bryr sig om sina råttor och är glada för dem. Jag skulle gärna kunna köpa en unge om det vore så då jag inte har för tanke att avla på min sälskapsråttor. Och i det fallet så vore det väll helt ok…? Jag har/haft 3 råttor som alla är zoo/matråttor och de är mycket trevliga. Den ena är lite skygg med de två andra har varit helt underbara.

Hakuna matata!

Nicciz
0

Fast #45 det är omöjligt att de skulle väga så mycket vid fyra veckor. Även om föräldrarna var stora, och i det här fallet var de snarare normalstora.

Vad har zoo-råttor med saken att göra?? Tråden halkade in på vikt.. inte zoo-avel. Tror snarare du har dämt upp massor och låter det gå ut i en tråd..

Elshira
0

#46 Vad jag kan se så tas det upp med okänd stam (antagligen zoo råttor) och någon har sagt att föräldrarna var zoo råttor så jag lade bara upp det som ett litet extra tillägg…

Hakuna matata!

Mysnosar
0

#46. jo det diskuterades om zooråttor för någon sa :
""Vet inte om man ska kalla detta en "tempramentskull" där pappan är ifrån en zoobutik""

Och så sa saskabraska: "
Och jo det var en temperaments parning då jag ansåg att de var såpass lämpliga, menar du (#27) att två zooråttor inte kan ha fantastiskt temperament? För det har de, mamman är en råtta som slickas och pussas och är världens goaste och pappan är en lugn och underbar råtta, jag kan sitta och trycka in fingret i munnen på de och de sitter bara lugnt och tittar harmoniskt, de är hur pigga som helst och supergoa i temperamentet, så jo, zooråttor kan ha fint temperament."

Och jag håller med, varför kan det inte ha varit en temperamentskull bara för att det är zooråttor? Alla är inte dåliga…

Nicciz
0

En diskussion brukar vara mer än en fråga som får ett svar.. men visst det nämns. Men det är inte det tråden handlar om.. alltså hurvida parningen var seriös eller inte.. de enda som tagit upp det är Elshira och Rattan….

Mysnosar
0

#49, jo det r ju sant

Elshira
0

#49 Ok så tillbaka till ämnet. Du skrev tidigare "och som sagt bilderna på bebisarna ser iaf ut som om det skulle vara fel.." och då var det 180 grams vikten det talades om.

Du erkänner ju själv att de inte ser feta ut. Och då finns det 2 alternativ:

1. TS har vägt fel (men efter som hon gjort det flera gånger så borde det ju vara rätt, samt att en våg av den storlek man kan väga en råtta på knappast pendlar 50-80 gram?)

2. Bilderna är missvinande (Dvs bilderna gör att råttorna ser mindre ut än i verkligheten, särskillt som jag antar att många inte är vana att se ungar på 180g).

Något av alternativen stämmer, och oavsett vilket som stämmer så går det hand i hand med en hälsosam råtta.

Hakuna matata!

Nicciz
0

#51 Nu måste jag fråga och ta det på rätt sätt, men har du erfarenhet av råttbebisars tillväxt och deras viktkurvor? Ja, jag "erkänner" att de inte ser feta ut, det är ju det jag försöker förklara, att det är omöjligt att de ska väga så mycket vid 4 veckor utan att det är något fel.. det är därför jag fortsätter envisas med att det inte är hälsosamt..

så nej, det går inte hand i hand med en hälsosam råtta…

Elshira
0

Om vi nu utgår från att ni båda har rätt - du att de inte ser feta ut och TS att de väger strax under 180g. Ja då är de bara storvuxna.

Jag föder upp Welsh Mountain ponnyer och dessa får inte överstiga 122 cm i mankhöjd (dvs det finns inte någon över 122 cm de närmsta 10 generationerna bakåt). Men ändå har jag haft helt renrasiga hingstar som gett enormt stora avkommor som är en eller en och en halv decimeter högre än båda föräldrarna. Dessa föl växte även dom betydligt snabbare än de andra med.

Så nog kan det "slå slint" ibland!

Och om du nu anser att det enbart kan vara så att hon vägt fel - borde du inte klaga på hennes våg istället för henne då…? För i det faller så misssköter hon ju inte ungarna heller på något vis, utan har bara vägt fel. Varför fortsätter du då hacka på henne om att hon har groteska ungar som är sjukligt feta och att hon missköter dem…?

Hakuna matata!

KickanW
0

Vad jag kan se har inte Nicciz hackat på någon.

Hon skriver ju bara att den vikten antagligen är alldeles överdriven, och att ungarna är ohälsosamt tjocka om vikten stämmer. Det är ju bara konkret fakta, eller?

Elshira
0

#54 Inte enligt bilderna, då är de ju tydligen helt normala i.af? =)

Hakuna matata!

KickanW
0

Jag lägger mig inte i diskussionen, jag har inte alls tillräckligt med erfarenhet för att se på ett foto om en bebis har rätt hull.

Min poäng var bara att Nicciz inte alls "hackat" som du skrev, utan bara diskuterat vikten.

Freke
0

Som topicen säger:

Måste nog hålla med om och till den..

Elshira: du är sjukt TRÖTTSAM

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Nicciz
0

#53 Men nu missförstår du ju och vänder på saker med flit..

"Och om du nu anser att det enbart kan vara så att hon vägt fel - borde du inte klaga på hennes våg istället för henne då…? För i det faller så misssköter hon ju inte ungarna heller på något vis, utan har bara vägt fel. Varför fortsätter du då hacka på henne om att hon har groteska ungar som är sjukligt feta och att hon missköter dem…?"

Visa ett ställe som jag klagar på henne som person? Visa ett ställe som jag påstår att hon missköter ungarna? Visa ett ställe där jag säger att hennes ungar är groteska och sjukligt feta…

Seriöst nu blir jag sur.. Jag säger precis det motsatta till vad du försöker flama upp. Du sitter o ljuger om vad jag skriver. Läs och läs rätt innan du yttrar dig vidare OM vad jag säger och tycker..

Kom aldrig någonsin och klaga på andra för den som eldar i den här tråden är ingen annan än DU!

Elshira
0

Jag undrar bara hur du ska ha det… Anser du att ungarna är feta så har jag full förståelse för vad du tycker och tänker (för precis som sagt är det verkligen inte hälsosamt i den mängden), men samtidigt säger du ju motsatsen (att de ser normala ut på bilderna) och då förstår jag inte varför du fortsätter ifrågasätta…?

Är det då inte ganska så uppenbart att det är någon form av fel någonstans. Men vad det än är så har vi ju alla konstaterat med bilderna att de ser ut att må bra - och det var väll det som det pratades om, att hon födde upp ungarna på ett ohälsosamt sätt?

Kan inte alla bara vara "glada och nöjda" med att se på bilderna att de ser ut att må bra. Vad som sedan sägs är ju en annan sak (vad dom väger), men ögonen ljuger ju inte! Är de inte så feta att det syns så lär fettet inte vara något problem för deras framtid som det ser ut just nu i.af?

Vilket som är rätt vet ingen med än TS, men varför skulle hon vilja ljuga och säga att de väger det dubla mot normalviketn~? Och jag tror nog inte heller dom matas med glass och grädde varje dag, så hur hon ens skulle få upp dem så feta på normal råttmat (mamman är ju i.af inte särskillt fet så maten borde det inte vara fel på) om de inte är väldigt storväxta vet inte jag heller. Men jag tror inte heller att någon vettig mäniska gör det.

För att få slut på tjaffset om vem som har rätt eller inte så kanske TS kan lägga ut en bild med råttan på vågen så ser vi ju alla vad de faktiskt väger!

Och om den sedan väger en 110 gram så är väll det bara bra, och väger de 180 gram så har vi även sett det. Vilket som är rätt eller inte bekommer mig inte, jag tycker bara i grunden verkar ni bara så himla kritiska och nästan elaka när ni påstår att det måste vara något allvarligt fel när ni inte själva vet fakta. Jag är glad så länge råttorna mår bra rent fysiskt och får den omvårdnad de behöver.

Och i mina inlägg har jag inte endast syftat på dina inlägg utan allas här generellt (vilket har varit ungefär samma mening, men jag har tagit upp det generelt istället för att sitta och komentera alla en och en). Och det var du som svarade på mitt första inlägg där jag skrev helt öppet inte till någon särskilld, endast vad jag kunde läsa och se.

Och för att få svar på dina frågor då:

Jag har inte sagt att du klagar på henne som person. Inte heller har jag sagt att du sa de missköttes eller var groteska. Däremot ser jag det i.af som vanvård om ett par normalstora ungar vägde 180 gram för då skulle de vara groteskt feta (mina ord inte dina). Men du lade faktiskt ett inlägg om obduktionen av shrek, och om det nu är en hormonrubbning så är välll det en form av sjukdom = sjukligt fet…?

Hakuna matata!

Lancia
0

Ja kom igen nu TS, vrid tillbaks tiden och ta en bild med bebisarna på vågen! :D :D (or not. För det går ju inte ;( )

Elshira
0

Jag tänkte väll mera att om dom inte bara var feta då utan stora så borde de ju vara det även nu? Är väll inte som att dom helt plöttsligt väger dubbets och sen normalt igen? Vägde de 180 gram då så borde de ju ändå vara större än medel idag med? :P

Hakuna matata!

Allamej
0

Ok, tröttsamt, irriterande och får mig att vilja rycka ut det lilla hår jag har kvar. Jag låser tråden tills dess att alla är snälla igen.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nicciz
0

Jag undrar bara hur du ska ha det… Anser du att ungarna är feta så har jag full förståelse för vad du tycker och tänker (för precis som sagt är det verkligen inte hälsosamt i den mängden), men samtidigt säger du ju motsatsen (att de ser normala ut på bilderna) och då förstår jag inte varför du fortsätter ifrågasätta…?

-Jag anser Inte att ungarna är sjukligt feta, jag anser att de är normala och att viktangivelsen inte stämmer. Det är precis vad jag säger. Inget annat som du påstår och förvrider och fabulerar och eldar om. Jag fortsätter att ifrågasätta vikten för att OM de skulle väga såpass skulle det vara ett genetiskt fel, vilket man ser på bilderna att det inte handlar om.

Är det då inte ganska så uppenbart att det är någon form av fel någonstans. Men vad det än är så har vi ju alla konstaterat med bilderna att de ser ut att må bra - och det var väll det som det pratades om, att hon födde upp ungarna på ett ohälsosamt sätt?

-Ingen har påstått (utom du,) att ungarna föddes upp på ett ohälsosamt sätt. (vilket innebär att den som hoppar och klankar ner på TS rakt igenom är du)

Kan inte alla bara vara "glada och nöjda" med att se på bilderna att de ser ut att må bra. Vad som sedan sägs är ju en annan sak (vad dom väger), men ögonen ljuger ju inte! Är de inte så feta att det syns så lär fettet inte vara något problem för deras framtid som det ser ut just nu i.af?

-Nej uppenbarligen kan inte ALLA vara glada och nöjda, (syftar på mig främst) eftersom flera i tråden vill få det till att det skulle vara ”bara bra” och enbart hälsosamt att de skulle väga så mycket. Vilket är gravt missvisande och inkorrekt ”information”

Vilket som är rätt vet ingen med än TS, men varför skulle hon vilja ljuga och säga att de väger det dubla mot normalviketn~? Och jag tror nog inte heller dom matas med glass och grädde varje dag, så hur hon ens skulle få upp dem så feta på normal råttmat (mamman är ju i.af inte särskillt fet så maten borde det inte vara fel på) om de inte är väldigt storväxta vet inte jag heller. Men jag tror inte heller att någon vettig mäniska gör det.

-Återigen, det är DU Elshira och ingen annan som påstår att TS skulle fött upp ungarna på ett ohälsosamt sätt. Försök inte lägga din bitterhet på mig. Att du inte vet vad de ska väga och hur kurvan ska/bör se ut för att inte innebära en skadlig belastning på organ, gör mig faktiskt bara irriterad eftersom du fortsätter hävda att du har rätt även om du gör det genom att hoppa på mig för att jag bara försöker förklara att det är omöjligt att de bebisarna på bilderna skulle väga det de sagts göra vid 4veckors ålder.

För att få slut på tjaffset om vem som har rätt eller inte så kanske TS kan lägga ut en bild med råttan på vågen så ser vi ju alla vad de faktiskt väger!

-Håller med Lancia här.. det är ju lätt……. det är nästan 3v sen

Och om den sedan väger en 110 gram så är väll det bara bra, och väger de 180 gram så har vi även sett det. Vilket som är rätt eller inte bekommer mig inte, jag tycker bara i grunden verkar ni bara så himla kritiska och nästan elaka när ni påstår att det måste vara något allvarligt fel när ni inte själva vet fakta. Jag är glad så länge råttorna mår bra rent fysiskt och får den omvårdnad de behöver.

-Jag är kritisk till att man gör en miss, som kan ses som fakta, ja helt korrekt. Därför jag fortsätter att förklara att den vikten är omöjlig på 4v ungar.

Och för att få svar på dina frågor då:

_Jag har inte sagt att _du klagar på henne som person. Inte heller har jag sagt att du sa de missköttes eller var groteska.  Men du lade faktiskt ett inlägg om obduktionen av shrek, och om det nu är en hormonrubbning så är välll det en form av sjukdom = sjukligt fet…?__

Det är en officiell ursäkt antar jag. För jag kan citera vad du skrev innan "Och om du nu anser att det enbart kan vara så att hon vägt fel - borde du inte klaga på hennes våg istället för henne då…? För i det faller så misssköter hon ju inte ungarna heller på något vis, utan har bara vägt fel. Varför fortsätter du då hacka på henne om att hon har groteska ungar som är sjukligt feta och att hon missköter dem…?"

Jag läser klart och tydligt att Du säger att Jag klagar på henne om hennes sjukligt feta ungar. Fast..läs detta noga och stå för det Däremot ser jag det i.af som vanvård om ett par normalstora ungar vägde 180 gram för då skulle de vara groteskt feta (mina ord inte dina).

Så sluta nu att lägg dina åsikter på mig och i mina meningar och stå för att DU är den som ogillar TS och har något emot det, fast du är så feg så du låter andra ta smällen..

Inlägget är låst för nya kommentarer