Sår på ryggen! Behöver råd!
Igår när jag satt och gosade med min ena råtta så hittade jag två ganska stora sår i nacken på henne. Har ingen aning om hur hon fått dem, kollade igenom buren för att se om det fanns något vasst som hon kunde skadat sig på men det fanns det inte.
Idag kollade jag igenom henne igen och nu har hon två sår till fast på ryggen.
Fick en hemsk misstanke om att det är hennes burkamrat som gjort henne illa. De har bott ihop i 5 månader och bråkade en hel del i början men jag har inte sett eller hört dem bråka på länge nu. Istället verkar de tycka om varandra mer än någonsin. Min tredje råtta gick bort för ett tag sedan och sedan dess har de kommit väldigt nära varandra. De äter, sover och leker ihop och jag kan inte se några tecken på aggresivitet.
Så vad har hon fått såren ifrån om hon inte blivit biten? Finns det någon hudåkomma som ger sår? Hon har ingen klåda och pälsen är fin och glansig.
Någon som kan hjälpa mig?

titta noga efter löss eller skabb det kan vara så att hon kliat sönder sig och det e inte alltid lätt att se
kanske inte alltid är så lätt o se.. Kanske går & göra likadant som man gör med människor? Sätt henne på nåt vitt papper & dra igenom pälsen med en liten kam.. ?

Löss ser du lätt, det är röda små saker som rör sig i pälsen. Skabb syns inte med blotta ögat.
Qui dormit, non peccat
ah okej, ingen aning om hur löss ser ut för ingen av mina rådisar har haft d.

det e rödbruna prickar och har du förstoringsglas ser du dom lätt och att de rör på sig

Tack för era råd!
Nu har vi varit hos veterinären. Det var varken löss eller skabb så veterinären trodde att de kunde komma infrån. En omgång antibiotika tar förhoppningsvis kål på vad det nu är.
Skönt att det inte var burkompisen i alla fall!!!!

va skönt att du fick reda på vare va =)
hoppas det ordnar sig