Vad ska jag ta mig till?!
Hej. jag är nybliven råttägare som stött på lite problem. Det var först meningen att jag och min syster skulle ha två råtthanar var i varsin bur. Vi fick våra råttor ifrån en djuraffär som beställt dem ifrån en uppfödere i Göteborg, men dem kom direkt ifrån uppfödaren och hade inte vart i djuraffären. det var en beige med röda ögon, en vit-svart och två bruna. den ena bruna är bytydligt mycket större en den andra. dem fick namnen: Fanta den beiga, Cola den stora bruna, Yamie, den vit-svarta och Macho den lila bruna. Men alla nyser! kan det vara en farlig sjukdom? eller förkylning? sen, när vi haft dem i två veckor visar det sig att Yamie är tjej! Men han i djurafären sa att dem inte blir könsmogna förens efter flera månader, och det visade sig heller inte vara sant! Men, vad skulle vi göra nu då? Dem var redan runt 7-8 veckor och vi hade redan hunit bli fästa vid den nyfikna lilla Yamie, så djuraffären gav med sig och sålde en råtta på halvpris till oss, vilket min mamma tyckte var en bra ide`. Vi valde den minsta råttan, som är vit på magen och grå på ryggen med ett V i pannan. hon har jätte stora ögon och jätte len päls. Hon fick heta Naomie. så nu hade vi Macho, Yamie och Naomie i en bur och dem andra två killarna i en. det var ungefär då vi fick reda på att dem redan var könsmogna. så vi fick fort flytta killarna till en bur och tjejerna till en. men Yamie har blivit väldigt agressiv, och hon biter alltid stackars Naomie när hon ser henne. och hon biter människor oxå. Är hon gravid? Jag har läst att man ska lägga den dräktiga honan i en ensam bur en vecka innan hon föder, kan det bli promlem om Naomie är i buren när hon gör det? Vi har byggt en bur av en billybokhylla och Naomie håller sig alltid bara på ett plan, så jag tror inte att det blir ett problem, eller? Snälla svara! ska det vara såhär komplicerat att vara råttägare?
Vad har du för botten matrial? Kutterspån eller som de flesta kallar det för sågspån är dammigt de nyser av det, samt tvistar de lärde än om ang detta med terpentin spån innehåller. Jag anv inte detta till mina råttor, mina rådisar har fleece plädar i botten. Visst man får tvätta lite oftare..
Du kan använda dig av Papperspellets *Remiss eller Toa-Lätt*, Aspspån, Aspflis. Har du hö så ska det bort de kan få ohyra av det samt så dammar hö.
Ja, zoo butiker brukar inte kunna de djur de har det är inget ovanligt, jag tar alltid det zoo säger med en nypa salt.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag har tidningspapper som bottenlågg och ingenting ens nära kutterspån. sen har jag sand i toalätten.
Ja, hon är antagligen dräktig och bör få vara ensam nu. Ge henne näringsrik och extra fet mat så att hon är kapabel att hantera dräktigheten.
Naiomi är nog också redan dräktig eftersom även hon har gått med en hane.
Andas och läs på nu, du har ett jättejobb framför dig och borde vidta åtgärder mot butiken…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
men vi har ingen annan bur! kan dem få barn tillsammans i samma bur eller ska jag köpa en bur till?
Till att börja med så blir jo hannar könmogna vid ca 5 veckors ålder. Men man ska ju aldrig lite på ett tal direkt när det gäller sådant. Så det var bra att ni delade på dem och skaffade varsin homo vän (säger så för samma kön :P) Dessutom tycker ju råttor bättre om att bo tillsammans. Så nu har ni ju dessutom två var för sig! Ett plus :P
Sedan om de nyser kan det vara en förkylning. Så länge de inte låter dom följande duva/marsvin/kaffebryggare. Man kan lyssna på råttan om den rosslar igenom att lyssna på sidan om råttan på dess lungor. Låter det konstigt så skall den till veterinären. Svårt att förklara hur det låter. Men jag tycker det låter lite som man känner sig när man är redigt bäng sjuk.
Om man sedan lyssnar i näsan och låter där är det en förkylning. Är det rött runt om deras näsor så är det snor alltså inget farligt (tyckte det var bra att tilläga utifall att.) Orsakerna är varierande. Att de stått/står för kallt och dragit eller badat för kallt. Eller så kan de vara resan de nu haft. Det du kan göra för att hjälpa dem lite på traven är bra mat. Sedan kan du ge dem roiboos te.
När det gäller roiboos te är det viktigt att det är 100% rött te. Det får inte vara svart i för detta är inte bra för råttorna. Så gör lite roiboos te, ta färsk vitlök. kanske ja.. 3 klyftor eller så och antingen pressa eller skär små jack i dem för att få ut vitlöks saften. Gör först teet, lägg sedan vitlöken i medens teet är varmt. Låt det dra ca 8 min eller så. Låt teet svalna så det bata är fingervarmt. Lägg i en tesked honung eller så i det. Dock är det viktigt att inte teet är för varmt för det sabbar honungens bra egenskaper. Så är det sedan klart att hälla i vattenflaska. har du pressat ned vitlök så tänk på att ta bort dem annars sätter det sig i vattenflaskan! Vill du/kan du sätta extra piff på det har jag läst att du kan ta ca 1 klyfta apelsin och pressa ned juicen i teet. Skall tydligen hjälpa det med. Vet dock inte med apelsinen. Inte provat själv men kan vara värt att nämna.
Om du inte har en extra vattenflaska till dem så skaffa. Det är rätt bra att ha. För råttorna måste ju ha vanligt vatten samtidigt. Men de tycker rätt bra om roiboss med :p Men ja.. måste ha tillgång till vatten. Sedan är det lätt med att ha roiboss blandningen i en vatten flaska, blir inte så sörligt då som om man skulle ha en skål. Varpå råttorna får mer av roibossen tycker jag :P
Det sista kan jag inte säga så mycket om. Dock kanske bara spekulera lätt i vad jag läst. Om hon är dräktig så är det väldigt ungt för henne. Resterande medlemar får säga om det är möjligt eller så för jag vet inte. Är hon däremot inte gravid är det inte bra att hon bits. Men så länge det inte är blodvite så är det kanske inte så farligt. Men skulle det vara så kan det gå riktigt illa för kanske människan eller råttan den bor med och bör då ev avlivas eller vara ensamråtta (beroende på vad ens egna moral är). Dock vad jag fått läsa så är det bra att hålla en gravid råtthona för sig själv i en egen bur. Vet dock inte när man bör sätta i dem för sig själva. Men som jag förstått är det dels för att slippa stressen när bebbarna väl kommer och slippa försvara dem mot andra råttor. Sedan att en annan hona kan bita ihjäl ungarna om man har otur (vad jag läst mig till). Är lugnare så för råttmamma och bebbar.
Dock det sist nämnda här över kan jag bara säga till lätt spekulation. Någon mer erfaren får säga ja eller nej om saken på det och ev förklara bättre. Kan direkt inget om råttor dräktighet. Men ima att det är så sent lär nog ingen svara förens till morgonen är jag rädd. Så jag hoppas mitt svar är något till hjälp. Det översta i alla fall.. Det nedersta är inte min expertis eller precisa kunskap. Så som sagt.. Du får nog vänta på ett mer säkrare svar för någon annan. Så lär väl även jag mig något om jag skulle ha fel.
Det kan vara lite jobbigt i början.. Därför är det bra att läsa på väldigt mycket om råttor har jag fått lära mig. För det underlättar liksom lite. I alla fall något som. Men det tycks bli lite lättare ju mer man lär sig om dem och lär känna sina råttor. Då är det jätte skoj :)
Du behöver en till bur ja, eftersom Yamie redan är aggressiv mot andra honor så kommer det att bli på tok för mycket stress för båda honorna.
Nån som bor i närheten kanske kan låna ut en bur åt dig?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
oj folk hann svara medens jag skrev XD
Om det nu är hemma bygge kanske det går att skärma av ett plan till den ev dräktiga honan/honorna? Vore ju ev en nödlösning kanske?
#4 Du kommer dels ej kunna veta vilken unge är vems om de är i samma bur. Jag rekommenderar skaffa en bur till. När mina honor får bebisar så anv jag en marsvinsduna bur som jag satt extra nät på galler taket, Sedan då de är ca 3 veckor så flyttas mamma med ungar till en större bur.
Om du inte redan har det så skaffa en våg så fort som möjligt så du kan väga dom och hålla koll på deras vikter. Väg dom samma tid varje dag så är det lättare att se om dom gått upp eller ner.
Ser dom tjocka ut? kan du ta kort på tjejernas magar? Såklart syns det ju inget om dom inte är så långt gångna in i dräktigheten men är dom det så kanske det syns.
Typiskt vissa djuraffärer att inte kunna skilja på könen eller kan allmän fakta om råttor, dom borde inte få sälja råttor över huvudtaget!
Ja, det där med te värkar ju bra… men Yamie håller sig mest för sig själv och springer bara ur boet när hon behöver dricka/äta. det är ovanligt att se henne annars. och Naomie är bara vid maten hela tiden, så såfort Yamie vill ha mat blir ju hon biten. och buren är redan bara fyra plan, så jag vet inte det där med att sära på buren… och det finns ingen i trakten som har råttor eller något annat djur. Lite tråkigt faktiskt. Och Yamie har fått väldigt synbara "tuttar".
Var bor du? Det kanske bor en råttmänniska runt knuten :)
I tullinge. mer får jag inte säga ;)
Tack för alla tips. jag ska se om jag hittar någon våg. måste sova. ska träna imorgon. Godnatt! om det är något så hör jag av mig!

#5 Jag vet inte om du var trött när du skrev men hanar och honor blir könsmogna vid 4½-5 veckors ålder, inte 5 månaders ålder.
Qui dormit, non peccat
Lycka till med allt :) Fråga mycket här, folk här kan grymt mycket :D

Jag finns i södertälje och har bur/burar över om du vill ha hjälp med någon av töserna under tiden dom ska föda och föda upp bebbarna…
har två st kullburar som inte ska användas till egen avel förren början av nästa år…..
har även ev nån bur o låna ut….
Tack gör alla jättebra tips. Jag håller er informerade angående Yamie och Naomie. Dem är inte så tjocka…

Vad ger du råttorna för mat nu?
#18 Just nu ger jag råttorna massor med olika zoo-blandningar tillsamans men jag har även lagt i havregryn, rispuffar nötter och solrosfrön… #17 Yamie är fortfarande ganska agressiv, men det är bara när hon är i buren och man ska ta upp henne. När man håller i henne är hon hur snäll som helst eller när man ska ta upp henne efter att hon vart ute på äventyr. Naomie gillar att ligga i en glasslåda som jag klippt ett hål i och som jag lagt in lite tygbitar i. Därifrån går hon sellan. Och Yamie gåller sig mest i ett självbygt hus som är stoppat med tyg och bomull. (bomullen är inne i tyget och råttorna kommer inte åt det…=)"
#19 Jag rekommenderar att du helt utesluter zoo blandningen ur deras ksot och gör en egen blanding :)
Vad borde den innehålla i sånna fall?
http://r8wiki.wikidot.com/torrfoder
Här finns massor av bra torrfoder-tips
http://r8wiki.wikidot.com/faerskmat
Här har du tips på bra färskmat att kompletera med :)
Jag rekommenderar barnmat om du vill få upp hullet på någon råtta :P

#21 Kör vidare på musli med fyra sädesslagen, majsflingor,nötter och solrosfrön är väldigt fett och om råttorna är undernärda så kan det vara bra. Rispuffar är enligt mig värdelöst då de bara innehåller luft typ. Om vi tänker på samma sak när vi skriver rispuffar. Undvik musli med socker i för de behöver de inte. Hemmatorkade äppelbitar o sånt brukar oxå uppskattas.
Qui dormit, non peccat
#21 Se till att få med proteiner, antingen i müslin eller i färskmaten :)
Jag har tänkt på det med musli. den inehåller ju salt och råttor tål inte det, eller? kan man ge det endå?
Jag ger musli till mina råttor och möss och blandar även ner cornflakes osötade, puffat ris, havreringar, havrekuddar *havrefras*, hel havre, krossad korn, pumpakärnor, solrosfrön, lite linfrön *var försiktig med*, vetekross, bovete..

#25 Vart har du hört att råttor inte tål salt? Det är inte sant, salt behöver i stort sett alla, men man inte ska tillföra onödigt mycket salt i mat osv
Qui dormit, non peccat
#27 Jag läste det i en bok om råttor, något om att dem dör i längden om dem äter det… Men ska jag ge dem saker med salt i då?

#28 Människor dör oxå om de äter för mycket salt under en längre tid pga blodtryck och sådana saker. Det är som jag skrev ovan, en liten mängd salt behöver alla människor och djur, men man ska inte tillföra mycket salt i mat. Vi människor saltar ju ofta sönder mat. Du kan lugnt ge dem mat med salt i de kommer inte att dö av det. Men du kan även tänka på att om du är i en familj som gillar salt så ta undan lite mat år råttorna innan ni saltar åt er.
Qui dormit, non peccat
#29 Ok… Tack, det underlättar mycket.
Glömde påpeka att Naomie kissar så fort man lyfter henne. hela tiden, om man lyfter henne ur buren och hon kissar och så lägger man ner henne tills hon kissat klart, sen tar man upp henne igen och då börjar hon kissa IGEN! är det något fel på henne eller är hon bara knäpp?
låter som hon är väldigt rädd?
Saga gjorde sådär i början men har slutat med det helt nu.
Hur ofta hanterar du råttorna, dvs hur mycket tid om dagen spenderar du med dom och hur lyfter du upp dem?
Jag brukar vara med kaninerna när det är ljust men så fort det blir mörkt brukar jag kela med råttorna. brukar ta upp dem cirka sju gånger varja dag, med mellanrum..
Hur lång tid har du dem uppe och hur mycket hanterar du dom med händer och på vilket sätt.
Jag har mina råttor uppe flera timmar om dagen och medan dom är ute låter jag dom själva undersöka mig och mina händer samt att jag lyfter dom försiktigt och provar mig fram.
Jag tro du behöver ge henne mer tid och vara väldigt varsam, det kan ta lång tid för en del råttor att bli handtama.
#34 Jag brukar låta dem sova i min famn medans jag kollar på tv. och sen bär jag dem igenom att ta dem under magen. hon stretar inte imot eller något, och hon brukar klätra upp i min hand självmant. Kan det vara så att hon är höjdrädd?
råttor brukar sällan vara höjdrädda, faktum är att dom älskar att befinna sig högt ovanför marken.
Jag tror att hon med tiden kommer att lugna sig, det tar ju tid att vänja sig :) kämpa på och hantera dom ofta, man bruakr märka bit för bit hur det blir bättre.
#36 Ok. Men nu mer om Yamie. hon bits nu mera ofta, men inte lika hårt som vanligt. det går igenom skinnet men blöder inte. Hon är riktigt agressiv mot Naomie och biter henne hela tiden. men jag inser inte henne som farlig, än.

Nu när mammaråtta måste fetta på sig så ska du ge henne massor av smaskiga saker! Njurar, hjärta, leverpastej, räkor och sånt gott! Det är säkert fler som kommer ge dig bra mattips!
En del honor blir ju agressiva när dom ska ha ungar, samma gäller de flesta djur. Finns en del hundar som man inte kan komma i närheten utav. Du får hoppas att det bli bättre sen, eftersom jag inte har erfarenhet av på avel på råttor så kan jag inte hjälpa, utan kan bara jamnföra det med avel på hundar.
mmm… *orolig som tusan* Saken är den att om hon nu är med barn så kanske, inte helt säker men det kan vara så att det är med hennes "brorsa" som hon får ungarna. Vet inte om dem är syskon.
det går inte att göra så mycket åt nu, är det inavel så är det, det är bara att absolut inte avla vidare och se till att ungarna får bra hem.
#40 Brukar inte vara ngn fara ang inavel om de ej är för mkt inavlade. Jag tror inte du får nå bebisar med 8 ben, 2 huvuden *S* skämt osido.. Visst kan du får bebisar med medfödda fel, de ska tas bort om de är sådana fel som hindrar dem i livet. Det som kan dyka upp är beteende fel, dominans, aggressivitet, alla anlag förstärks vid inavel.
Sälj ungarna med avelsförbud.
Gå inte och oroa dig för det känner dina djur av de läser dig som en öppen bok..
Yamie är inte lika agressiv längre. Men hon "misshandlar" fortfarande Naomie. hon håller sig bara i det lilla huset som jag byggt med bomull och tyg väggar. hon går inte därifrån. och hon äter inte heller om man är i rumet.
Macho! :) Jag bor i Tullinge nära brantbrink (idrottsplatsen). Men tyvärr så har jag bara en bur.
#43 Ta genast bort bomullet, de kan trassla in benen o bryta av dem.
Vill du ha bomatrial, riv tidningspapper, toapapper, fleecebitar/baby fleecepläd..
#44 vet vad det är, synd att du bara hade en bur. #45 Bomullet sitter fast i huset. jag har spikat fast tyg och fyllt det med bomull. i såna fall måste jag ta isär hela huset.
#46 det hjälper inte, om råttorna bestämmer sig för att gnaga vilket de ofta gör, speciellt honor, så kommer de åt bomullen endå , och det kan verkligen vara livsfarligt. Trådarna i bomullen kan trassla in sig i benen och då kan det hända hemska saker..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
ok, får väl ta bort det..
och dessutom har jag köpt musli åt dem nu. dem värkar inte gilla det alls!!!
#48 De är ej van att få sådant men ge ej upp..

#14 Jag ändrade till veckor nu!
Älskar mina stora små vänner..

#50 Ah smart, varför tänkte inte jag på det
Qui dormit, non peccat
Yamie är mycket snällare, hon biter värken människor eller Naomie. dem ligger hela tiden och myser. men Yamie rosslar. vi ska ta henne till vetirinären tillsammans med en utav våra kaniner som ska kastreras. Men vad innebär rossel? är hon döende? eller måste vi mata hennne med penselin? eller har hon ektoplasma (stavning?)? Dessutom håller Naomie på att bli vit!!!! hon är just nu gråvit med ett V i pannan. hjälp!
rossel är en följ på t.ex förkylning då det gått ned i luftvägarna, råttan får svårare att andas och börjar rossla, en del råttor kan leva med rossel mer eller mindre hela sitt liv, men du bör orda pencilin åt henne. Hon är inte döende, men hon kan snabbt bli sämre utan behandling.
Det heter Mycoplasma och nästan alla råttor bär på det, det är väldigt smittsamt.
Hon blri vit för att hon är en husky roan förmodligen, alla roan råttor bleks och vid 2 års ålder är nästan dom flesta helt vita.
Om det är VÄLDIGT smitsamt borde väll alla mina råttor ha det nu? Hjälp! fem st! Måste alla ha penselin?!
Det bryter inte ut på alla, råttor med dåligt imunförsvar drabbas, en del klarar sig helt.
Du märke rom dom andra är drabbade, om dom nyser, rosslar, får rött sekret i ögon och nos.
Du behöver inte jaga upp dig, många råttor kan leva med rossel hela livet, en del blir friska med medicin och det försvinner, på andra kommer det tillbaka igen.

jag har en rosselråtta, som inte har ett dugg svårt att andas, hans lungor är klara och fina, men trots det rosslar han, han har medicinerats för det och det hjälpte varken från eller till. Varför han rosslar vet varken jag eller vet, inte heller vart det kommer ifrån eftersom det är omöjligt att höra eftersom han rosslar alldeles för mycket för att det ens ska gå att höra hans hjärta slå. Men vet är inte orolig, och han verkar inte lida alls av det och han blir varken sämre eller bättre utan rosslar på stabilt. :)
Men dem dör inte av det då? jag vill verkligen inte hitta henne orörlig i buren… skulle inte klara mig då…! =(

Nejdå, det är många som har rosselråttor :) Det brukar inte försvinna med medicinering, men man kan testa ge Baytril eller baytril+ronaxan och se om det hjälper mot rosslet, men, de dör inte av det. Testa ge rooiboos te (rött koffeinfritt te (viktigt) ) med honung och en vitlöksklyfta i och massa andra nyttigheter, kan bero på en förkylning som gör att hon rosslar och se till att de står varmt och inte i drag så kan hon bli bättre igen:)
mmm tack =)
Dräktiga råttor eller råttor som diar ska inte heller ha antibitoika skulle jag tro.
Jag vet inte om hon är dräktig… (PUH!) Hon har iaf inte blivit tjockare, men hon har ändrat attetyd mycket! Jag tog ut huset med bomull i, och nu har hon bäddat med tidningspapper i ett hörn, och så ligger hon och Naomie där. men om Naomie går, chasar hon tillbaka henne. och om vi vill ta upp Naomie, kräver Yamie att följa med. Kusligt…. Kan det vara så att hon tror att Naomie är hennes barn? hon är ungefär tre veckor yngre än Yamie…
Sixten (som du är död..) var en rosselråtta. Han fick 2 cancertumörer när han var runt 1 oc ett halv år gammal. Han var väldigt, väldigt överviktig men klarade sig ändå att bli hela 2 år och 5 månader!
Även han köpte vi från en djuraffär. Men åk till vet med din tjej. Vi gjorde det med Sixten, men vet tyckte att vi skulle ge han en andra chans när han hade fått 2 st cancertumörer. Vi skulle åka dit på åter besök efter 2 veckor och se om det hade blivit bättre. Och då hade ena cancertumören nästan försvunnet helt!! Den andra levde han med i 1 o ett halv år. Men led inte alls av den. Så ge inte upp hoppet!
Tjaba! hon har slutat rossla .. och vi har Kaninen inne på kastrering just Nu. Hon är till och med trevligare. jag har dock inte kollat om hon har fått några bebbar…. =O ska idag…
Hej, länge sen sista inlägget. Naomie och Yamie har båda börjat nysa IGEN. Dessutom har jag märkt att Yamie, varje gång hon stannar burrar hon upp sig till dubbelt så stor, nästan, och "Väser".
Är det inte så att hon är arg eller rädd ?
Nej, jag fattar inte henne alls. hon är inte arg, hon låg och puttsade Naomie medans hon "pulsade", reste ragg, och slappnade av, reste ragg och… osv. Hon borde inte vara arg hela tiden, va? Sen märkte jag oxå att När hon andas, så låter det nästan som om man gnider fingrarna mot plast, (dålig jämförning.) Är hon alvarligt sjuk´? det låter inte som rossel…
#67: Bukandas hon? Alltså ser du hennes andetag längre ner mot magen till. Enligt min erfarenhet är det nästan allvarligare när de inte rosslar mycket, möjlig lunginflammation kanske? Är hon fortfarande pigg?
Jadå, pigg som tusan, hon hoppar runt här på mig säng. Och nyser, inte särsilt mysigt när hon kryper upp och nyser en i ansiktet… Men ja, hon rör sig som en antilop. Och hon "bukandas" inte, tror jag iaf.
En till fråga föresten, kan råttor para sig igenom gallret? tjejerna kryper runt här på deras bur och killarna är jätteuppspelta…