klippa naglarna?
jag vet att det oftast inte är nödvändigt att klippa råttans naglar men mina råttor har ganska vassa naglar och jag får mycket skrapsår och det har hänt att såren ibland ( hänt kanske 3 gånger ) att såret blivit inflamerat eller hur man nu ska säga.. det börjar klia, blir rött och uppsvällt. Jag har ganska känslig hud. Men det fixar jag med salva fast det tar ett par dagar innan det slutar klia och är ganska störande.
Förr klippte jag deras naglar men en gång råkade min råtta Muffin's tass slinta ur handen lite och jag klippte för djupt. Inte in på köttet elr så men innanför klon, vet inte riktit hur jag ska förklara. Hon pep till ganska högt och
det blödde och hon hadde ett sår där i några dagar. Nu har jag nästan fobi för att klippa deras naglar och har inte klippt dem sedan olyckan för ungefär ett halvår sen.
Kan man föra dem till en veterinär och låta den klippa elr? :s inga problem med kostnader…
tacksam för svar!
Jag lindar in råttan i en handduk och tar ett stadigt grepp om den tass vars klor ska klippas. Använder en liten nagelknipsare, för människonaglar. Se till att ljuset är bra, så du tydligt ser var du ska klippa. Klipper hellre lite och ofta. Det är inte poppis bland mina råttor, men det funkar bra.
Tror annars att vissa djuraffärer klipper klorna åt en.
jag använder åxå en nagelknipsare för människor och jag har bra ljus men det bara går inte sen jag slant :( tror jag ska ringa höra med en djurafär inne i stan. Känner en som jobbar där så kanske hon kan :)
jag klipper mina med smådjurs klo klippare, dom är lite anorlunda jämfört med vanlig nagelsax :P dels då dom är kurvade och det är lättare att inte klippa för mycket.
jag använder inte handuk osv, tycker det bara ska bli svårare för dom att vänja sig. för det mesta går det bra, och ibland låter jag en kompis hålla fast dom medans jag klipper. sedan ger man dom en godis efteråt så dom fattar att det är en bra sak :3
tror en av mina avskyr att klippas så hon fixar klo storleken själv xD
#3 men ååhhh så fuskit att hon fixar naglarna själv XD
Jag filar, funkar mycket bättre. Värt att testa, mycket mindre risk till att man klipper i pulpan, och råttorna(iallafall mina) är lungnare då.. Menar du att du klippte i pulpan?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Får precis som du får(det där med att det blir rött, kliar osv) bara dom klättrar på bar hud
Så får det flera grr om dagen
Skit jobbigt.. fast för mig hjälper det inte att jag klipper/filar, får så endå 
#6 goosh vad jobbit >.<
ja tror jag klippte i pulpan ja :/
Min största behöver jag inte alltid linda in i en handduk. Han har lärt sig. Den mellersta skriker som om det vore för glatta livet så han får sitta i handuk. Lillen har jag ännu inte hunnit klippa på men han skulle behöva nu snart. Sj använder jag nagelsax och ibland fil för att göra naglarna mjukare så det inte rivs så förbannat :P Om de mäktar med det de små liven
#7 Jepp :/ Men testa fila somsagt, och se hur det går!