förslag till kulltema

Vad heter föräldrarna och vad är det för färger osv i kullen?
Kanske går att komma på nåt utifrån det? :P
Älskar mina stora små vänner..
hum.. favorit musik band?, låt titlar brukar vara rätt enkelt

kullen är inte född än, men de blir ev chocolate, mink & black…
mamman kallas Ufo, men ett utomjordingstema vre lite för klicé :P
Pappan kallas Kosu
You can't spell Bitchy without Itchy

#2…det är ett stort problem då jag lyssnar på nästan allt :P

jag funderade på ost tema då mamman var från min cockail kull, och för att få en liten råtta som skulle få namnet Mögel XP
och så en akvariefisktema idé , men den idén snodde rattor2009…….
haha.. vill inte avslöja mina kullteman ju :-P.. sitter på så många jag vill ha men allt passar ju inte alltid heller.
Typ ett alla hjärtans dag tema, barnfilm, musik, serie, månads tema,årstid, mat, drtck, drink, rökelser, gudar, glass osv
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

nej det är ju det att det måste passa oxo XD
kanske får se om morsan har lite gamla receptböcker med kakor med lite kul namn 

Jag har alltid tänkt att om jag nån gång skaffar en kull så ska temat vara "Latinska namn på delar av människohjärnan" eftersom jag läser massor om dessa delar då jag pluggar neurologopedi och jag har tänkt att de skulle bli så sjukt coola råttnamn. Lite nördigt kanske enligt vissa, men coolt enligt mig. Nu har jag blivit allergisk och min dröm gick i stöpet, så då kan jag ju dela med mig av idén, fritt fram att sno.
Exempel på namn:
- Corpus callosum
- Substantia nigra
- Globus pallidus
- Striatum
- Putamen
- Nucleus caudatus (cauda betyder för övrigt "svans" på latin)
- Thalamus
- Cortex
- Amygdala
- Gyrus singuli
- Hippocampus
- Nucleus accumbens
- Cerebellum
- Mesencephalon
- Pons
- Medulla oblongata
- Fasciculus arcuatus
- Insula
- Capsula interna
- Nucleus rubor
- Arbor vitae
- Vermis
- Nucleus lentiformis
- Hypothalamus
- Nucleus olivaris
- Hypophysis
- Fornix
- Sulcus centralis
- Chiasma opticum
- Bulbus factorius
- Fissura calcarina
- Plexus choroideus

Har du fortfarande inte kontaktat uppfödaren till Ufos pappa? Eller valde du att avla ändå?

#9 ja det har jag gjort

Vilket svarar du ja på?
Att du vet att Ufos pappa lämnat en hel kull med dominanta råttor och du blandar det med dåligt immunförsvar och valde att avla ändå :P Ufos mamma dog väl nyss, inte alls gammal??

#11 det är bättre att du Pmar mej ist så kan jag svara på deina frågor ang denna kull.

Du svarade ju och resten stod visst på din hemsida. Mamman dog 1år tre månader gammal efter en tid sjukdom.
Alla gör som de vill… alltså parar som de vill.. men jag undrar ofta varför :P

mamman avlivades då hon inte repade sej efter att hon varit dålig i 3 veckor 1 år och 3 mån gammal ja, och dominansproblemen i den andra kullen Kompis har lämnat låg på honans sida, det har jag pratat med maria om redan. min hona har aldrig varit sjuk eller så mkt som haft en förkylning under sitt nästan 1 åriga liv, och alla ungar ifrån hennes kull är de mest älskvärda underbara råttor man kan önska sej, som inte har det minsta spår av dominans eller aggression…och även de har varit friska, all information om Ufos mamma devil finns uppe på min hemsida av en anledning, så att det inte ska vara ngt hymmel.
övriga frågor tas via PM.
Astrid Lindgren-figurer kanske? Ronja, Birk, Emil, Madicken o.s.v.

hmm.. För att återgå till anledningen till denna tråd:
finns det nån anime du sett som kan ha passande namn?Bakelser, blommor, film m.m.?

Ja du behöver inte förklara, du svarade ju redan innan att du avlar trots att du vet om att mamman hade dåligt immunförsvar och att hanen lämnat en kull med dominanta ungar där flera kastrerades. ADP är extremt ovanligt inom råttavel, och ytterst otroligt då väl ingen i den andra honans kull väl var dominant.. vilket mer tyder på polygen nedärvning

#11 jag svarade ja på att jag pratat med ägaren till Kompis.

och då är det ju väldigt konstigt att ingen unge ur cocktailkullen visat ens ett litet tecken på dominans…

Snarare bekräftar det vad jag säger när jag säger att det handlar om polygen dominans… :)
#17 Ang Kompis arvsanlag hade jag kontakt med hans uppfödare innan jag tog den första kullen på honom (whiskeykullen med Sheila) hans föräldrar visade ingen dominans så länge de levde, Kompis två systrar som jag oxå hade var bra men tyvärr fick den ena systern en tumör vid strax två års ålder.
Däremot Mossblommas Sheila visade senare tydlig dominans, tyvärr! Två av hennes systrar som jag oxå hade hemma, visade likaså, liksom flera av Sheilas avkommor.
Den honan Itchy parat är avkomma enbart efter Kompis, som vi aldrig hade några problem med, han var alltid lugn och stabil, men tyvärr fick han avlivas vid två års ålder för rossel.
Vi har här hemma Ufos syster Cream Puff och hon är den stabilaste och mest sociala hona jag någonsin träffat, har heller ej varit sjuk. Hon har även blivit "styvmor" till mina nya djur i honornas bur, Medusa o Smulan, de följer henne överallt i buren o även utanför. (på gott o ont..mina blommor är snart ett minne blott…)
Nej, jag tror inte det kommer bli något problem gällande dominans i den kullen, men ett bättre immunförsvar får vi hoppas de får! Hoppas vi på att Kosu har det då!

#21 Det var ju bra att du redde ut det, fick för mig att du sagt att det lika gärna kunde varit kombinationen Kompis/Sheila, alltså polygent och inte ADP så jag får helt enkelt be om ursäkt om jag hade fel…..
#22 Ingen fara!
Hade det avlats på de djuren som tyvärr blev så förbaskat dominanta, hade jag blivit ARG! Den linjen efter Sheila är nu avstängd! (rossel, tumörer, o så då dominans…)
Det var därför jag tog in nya djur från Tezzlan, Silennas, åsså då från Granathens!