Boven i dramat, hjälp?
Jag har innan lagt ut trådar om den kull som finns här hemma som jag tar hand om, där dom presenteras samt beskrivs lite.
Nu när dom växt lite ser jag att vissa börjar tappa hår och kommer troligtvis bli "halvnakna" som vuxna. Pappan är relativt okänd. Det finns några olika syndabockar i detta 
Min undran är följande. Mamman är släthårig. Endel bäbisar är släthåriga men flertalet verkar bli dubbelrexade? Vem kan då pappan vara?
Ni får gärna hjälpa mig att hitta boven i dramat 
Det finns olika hanar som är mäjliga. Två st är rexade. Den ena av dem rexade är agouti och vad jag förstått så är agoutigenen dominat vilket betyder att det inte kan vara han som är pappan då ingen bäbis är brun utan alla är svart/vita.
Den jag främst tänkt på är en svart/vit hane som är rexad. Men släthårig plus rex ger väll inte viss andel släta men störst andel dubbelrex ihop?
Jag kan inte detta med alla genetiska namn osv. Funderar om det kan vara en "nakenhane" som är pappa. Jag tror att hans hårlag kallas dubbelrex? Han har morrhår och hår på huvudet men är annars naken.
Jag vill till sist skriva så inga missuppfattningar sker. Detta är en tjuvparning. Det är ingen planerad kull för att få fram dubbelrex, naket, släthåriga eller något annat. Jag vill inte varken lyfta upp eller sänka avel som blir dubbelrexade. Det kan jag för lite om och det får gärna skapas en egen tråd om detta. Jag förstår att många kan reagera på att det fötts dubbelrexar här hemma.
Hjälper ni mig med att hitta boven till detta så kan jag skälla lite på honom för att han gjorde så dubbelrexar blev födda här hemma 
På bifogad bild är en liten tjej som heter Docka som jag tror kommer bli dubbelrexad.

vanliga rexar kan se ut så när de byter bebispälsen, för att få dubbelrexar behövs 2st rexade föräldrar
You can't spell Bitchy without Itchy

#1 ok! Vad blir det om man parar en släthårig med en dubbelrex? Har du någon ide?

50% rex 50% släta har jag för mej…ngn mer kunnig kanske kan hjälpa till :P
jag har aldrig parat dubbelrexade råttor….
Dubbelrex + slät = 100% rexade
Lite genetikhjälp:
Slät + Slät = 100% Släta
Slät + Rex = 50% Rex, 50% Släta
Rex + Rex = 25% Släta, 25 % Dubbelrex, 50% Rex
Slät + dubbelrex = 100% rexade
Rex + dubbelrex = 50% dubbelrexade + 50% rexade
Dubbelrex + dubbelrex = 100% dubbelrexade

Nu fick jag en massa följdfrågor och funderingar…
När byter dem bäbispälsen? Vid vilken ålder?
Dom rexades päls går att dra bort lätt medans dom slätas päls sitter mer fast. Sitter rexades päls lösare fast på kroppen? Eller kan även detta bero på ett pälsbyte kanske?

det är nog lite olika från råtta till råtta, mina rexade ungar jag haft har ofta bytt päls senare än sina släta syskon…
*jag ska se om jag hittar en bild på en bebbe ur min första kull hur han såg ut när han bytte päls*

#3 #4 Såg inte era svar förren efter jag själv postade andra inlägget, förlåt!
Om jag då utgår från att bäbisarna är i ett pälsbyte och är rexade finns två möjliga hanar. Den ena är agouti och den andra är svart hooded. Två av bäbisarna är svart hooded. Tänker jag rätt då att agouti genen är dominant och eftersom alla bäbisar är svart/vita i färgen (jag vet inte om det finns något speciellt ord för den färgen…) så är pappan troligtvis den svarta hoodeden och inte agoutihanen?

#7 Jag ser svaren så sent juh ;P
Bilden du visar är på en rexad unge som är i pälsbyte? Jag skulle tro att jag gjort något helt galet om mina helt plötsligt såg ut så där. Skulle bli livrädd och troligtvis då åka till veterinären för att få hjälp. Absolut ingen kritik mot dig! Detta är min första kull och jag lär mig massor på den. Men av ren okunskap skulle jag bli rädd att jag gett totalt fel mat, att dom hade ohyra eller något annat. haha!

#7 Ursäkta alla frågor. Dom ploppar upp i massor hela tiden. Ang bilden… Har du dragit bort päls för att "hjälpa till" eller blir dom så kala fläckvis att all päls försvinner under bytet? 

^^ bilden är på min hane pluto, och han var ur min första kull, och jag trodde oxo att jag gjort ngt helt galet, men de kan se lite skabbiga ut i en vecka eller två, men börjar de inte få tillbaka pälsen efter det så är det nog ngt fel :/
hur gamla är ungarna ???

#11 Dom släta här hemma är inte alls kala fläckvis eller tunnpälsade så som dom rexade. Är det bara på rexar det märks så tydligt när dom byter päls?
Dom är födda den 12 Dec och är alldså snart 5 veckor. Men dom var i början lite sena i utvecklingen och har först på senaste tiden verkat växa ikapp fort som attan.
På bilden med Docka som jag bifogat är hon 4 veckor gammal.
Vid vilken ålder byter dem päls ungefär?

det är oftast rexade ungar som blir så fläckvis kala :P
och det borde vara ungefär nu de byter bebispälsen…
så det är fullkomligt normalt

# 13 Oj så spännande! Dom är riktigt ful söta just nu. För en ovan som mig ser dom lite läskiga ut för tillfället.
Detta att låna en kull att få ta hand om ger massor med lärdomar! jag som tycker det är lite tråkigt att läsa och gärna lär mig rent praktiskt mycket bättre märker hur givande detta är för mig.
Men ang dom två hanar som är rexade som kan vara möjliga pappor. En agouti och en svart hooded. Har jag lärt mig rätt om jag då antar att det är den svarta hoodeden som syns i ungarna och inte agoutin? Alla ungar är svart/vita. Enda skillnaden på hanarna rent utseendemässigt är just färgen på dem.

det beror på vad som ligger bakom oxo, tjuvparningskullar kan vara svåra att se vem som är pappan på :/

#15 betyder det att du inte riktigt vet eller att både agoutihanen och den svart hooded hanen kan vara tänkbara pappor beroende på vad som ligger bakåt i linjerna? Jag förstår det du skriver att tjuvparningar kan vara svårt att veta föräldrar på. Men för just mig var detta toppen som första kull. På detta sättet läser jag mycket och vill ta reda på så mycket jag kan för att lista ut pappan till dem. Det är superspännande och framför allt lärorikt 

ja båda hanar kan vara fader till kullen, det beror som sagt på vad som ligger bakom för färger… råttan på bilden ser ut som en Roan, men det blir ju till att se när pälsen växer tillbaka :P

#17. I kullen finns roan, svart hooded och helsvarta. Mamman är roan så detta kommer från henne.
Just nu vet jag endast att agoutihanens pappa också är agouti och dom är kopior av varandra. Den svarta hooded hanen vet jag inte mycket om men det måste jag fråga mer om till den som äger honom och agoutihanen. Det finns fakta på detta.
Har du något tips vart man kan läsa om detta för att lära sig mer? Jag håller på att läsa "svårare färggenetik" just nu. Men finns det fler ställen man kan hitta fakta om just färger, vad som blir vad? Alla tips tas tacksamt emot! 

Har en råtta här hemma vars mamma är rex och pappan är slät. Det som såg ut som ett helt vanligt rexpälsbyte var inte alls det, råttan fick aldrig tillbaka sin päls utan är het naken… :P Pappan bor numera hos mig, mamman hos zickan, så jag är 110% säker på att dom är slät + rex.
Pappa Vilhelm. (Han är nästan 2,5 år så han ser lite risig ut i pälsen)
Sonen Räkan. (I Räkan-galleriet ser man hur han såg ut under "pälsbytet" som snarare blev en "pälstappning")
Räkan fick endast ett kullsyskon, en vanlig rex.

#19 Oj så söt han var!!
Men är detta då ett genetik fel som uppstått? Eller kan sådant hända? Menar absolut inte att det är fel på Räkan, han var verkligen söt! ;)
Om ungarna är i ett pälsbyte funderar jag också om dom kan behöva något speciellt medan dom byter päls. Extra näring, lite varmare sovplatser eller om man kan hjälpa till på något sätt?

XD han ser nästan ut som ett bältdjur med alla skrynklor XD
ngt måste ha slagit slint i stackars räkans genuppsättning

det där ser inte ut som en vanlig pälsväxling i mina ögon :(
är Tille ngn av hanarna som misstänks som pappa till kullen ???

Räkans halvbror Tille? Är det någon ur Travkullen månntro? HarPractical Joke här hemma, kallas dock kort och gott för Blå. :)
En teori angående Räkan, som flera uppfödare jag pratat med kommit fram till borde vara den mest logiska, är att både mor och far har någon form av nakengen med sig i bagaget, som nu korsades och gav utslag på lille shrimp. På mamma cottons sidan finns det enligt stantavlan en dubbelrex (morfars far), pappa Villes bakgrund är okänd.
#21, Haha, bältdjur! Stackarn! Men han har ett hjärta av guld och är den absolut trevligaste råtta jag någonsin stött på. Han är helt fantastisk och det är lite synd att han ser ut som han gör, för alla hans egenskaper är väl värda att ta vara på och föra vidare. Man vet liksom inte vad hans nakenhet skulle ge för utslag på bebisar då man inte är helt säker på varför han ser ut som han gör.
Charlotte: Just rexar under pälsbyte ser riktigt löjliga ut, nästan skabbiga. Jag har dessvärre ingen större egen erfarenhet av rexbebisar och vet inte om man kan hjälpa dom på traven på något sätt liksom. :|

han ser underbart bortskämd och jättemysig ut ^^ och har en varm blick ^^

#26 Nej dom ser helt tokiga ut ;) Tille är inte en av dom som kan vara boven i detta drama, det är bara ett halvsyskon till Lancias räka :)
#27 Jag fick hem en ur guteväxtkullen sedan. Minns att jag beundrade din blåa kille mycket och ångrade mig enormt att jag inte bokade någon av dem. Han heter Rota och finns här hemma med. Tilles stamtavla har jag tyvärr inte för tillfället men jag tror att Räkan och han har samma mamma. pappan till Tille är Max. Zickan är uppfödare till dem båda iaf. (Rota och Tille)
Om nu bäbisarna är i ett pälsbyte… Någon som vet om jag kan hjälpa dem med extra vitaminer, varma sovplatser eller något annat eller om dom klarar detta själva?
jag fick supermånga funderingar nu när jag väl startade en tråd om denna kull. Den håller sig inte riktigt till ämnet och kanske blir lite rörig. Ursäkta för det! Men dessa bäbisar är födda med nedsatt immunförsvar och kan komma att bli sjuka lättare än endel andra. kan man hjälpa till där på något sätt för att boosta upp deras immunförsvar till det bästa? Något man även kan fortsätta med när dom är vuxna för att hålla dem så friska som möjligt med ett starkare skydd? Jag har varit väldigt noga med att varje dag se till att dom får nyttig färskmat samt välling för att försöka få dom så friska som möjligt. Färskmaten består av hälften grönsaker av olika sorter och 1/3 kött, fisk och skaldjur samt kyckling och 1/3 potatis,ris eller pasta. I maten har jag även lagt liite vitlök så någon som hälsat på sagt att dom luktar orientaliska, haha! dagligen har dom även fått lite frukt. Färskmat har dom haft fri tillgång på då dom var lite för små ett tag. Men finns det mer saker för att skydda dem? För att bygga upp ett så bra immunförsvar som dom kan få?
Om detta blir rörigt så kan jag starta olika trådar för varje fråga kanske ;) Då får ni säga åt mig!

Jag känner mig helt vilsen i detta och är så nyfiken på andras funderingar kring detta. Puttar lite för tråden!