Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 484 ggr
Thilda
0

Mat till små råttor

Hej hej!!

På fredag kommer jag att få hem två små efterlängtade rått-töser. Jag har läst på mycket om råttor och noga tänkt igenom mitt beslut. Allt är färdiginköpt och så vidare men ikväll slog det mig att man kanske ska ge unga råttor annan föda än förblandningar och så.

Jag har hört att man kan ge dem gröt och välling, men räcker det?

Helt enkelt, min fråga är vad jag ska ge mina töser för mat när de inte är så stora?

Tack på förhand!

/Thilda

Ninja
0

Gröt och välling går alldeles utmärkt att ge till råttbebisar! Även vuxna råttor uppskattar det. Men självklart behöver de annat utöver det, oavsett ålder.

Råttor behöver färskmat varje dag, hela livet. Ungefär samma mat som människor bör äta för att må bra. Hänvisar till en tråd där Grodan har samlat nyttig mat i en lista: här hittar du den.

Fröblandningar är inte speciellt nyttigt, det innehåller mest fett och färgämnen. Blanda en egen torrfoderblandning i stället! I tråden jag hänvisade till tidigare kan du få tips till vad du kan ha i.

Till unga, växande råttor är det viktigt med protein, eftersom det är kroppens byggstenar. Du kan ge dom rätt mycket sånt i början, men i takt med att de blir äldre så kan du minska på mängden. Även vuxna råttor behöver protein, men eftersom de inte växer så behöver de inte lika mycket.
Sen är det ju vitaminer, mineraler, viktiga spårämnen och enzymer m.m.. Men det mesta finns samlat i länken. Kom ihåg att ge råttorna äggskal också, kalcium är viktigt för skelettets uppbyggnad.

Thilda
0

Tack så mycket för det bra och mycket utförliga svaret!