Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 698 ggr
tussochbus
0

Deprimerade?

Hejsan, jag har två st råttor som ska få ungar nu om 2 veckor kanske…

Jag har en bur som e 80x80x50 som dom lever i vanligt vis. men jag undrar om jag kan sätta dom i var sin bur som e 40x40x50 eller kommer dom bli jätte ledsna då? För man ska ju inte ha dom tillsammans när dom får ungar…

Terato
0

Ja, man brukar ha honorna ensamma när de ska ha sina små.

Du kan ju sära på dem men låta dem träffas utanför buren när de är pigga och glada så länge det funkar. Och går det kanske du kan sätta ihop honorna och ungarna sen när ungarna börjat äta själva och så. Men det beror på honorna och jag har aldrig gjort det själv så ska inte uttala mig egentligen, nån annan får kommentera det.

Men då jag tycker bebisburarna är lite små för en fullstor kull med ungar som flänger runt kan det kanske vara en idé.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

tussochbus
0

men jag har en bur dom är 80x80x50, ska jag ha dem i den ist ? och den ensamma i en liten bur ? får en råtta till om 1 månad, tänkte sätta ihop dom två då, så blir dom nog inte så ledsna… Eller hur tycker du ?

Terato
0

Hmm, just det, kom på att 80 är nog lite för högt för småttingar..

Men är det en hona som är dräktig eller båda två?

teratos.r8or.se

tussochbus
0

Tror att det bara är ena som är det!

hus-musen
0

De första två veckorna kravlar ungarna inte så långt, så då bör den mindre buren funka förutsatt att mamman får komma ut och springa ofta. Små ungar är klantar, så när de är runt 3 veckor och verkligen börjar klättra och utforska världen så kanske du kan byta, men du får se till att ha gott om hängmattor så sånt så de inte kan trilla och slå sig. 80 cm är kanske lite väl högt dock, och passar bättre till lite äldre ungar som har kontroll på armar och ben=)

Qui dormit, non peccat

tussochbus
0

men man skulle väl kunna sätta en tyg grej en bit från marken så när dom trillar så trillar dom i den ? har ingen mindre bur än den, bara den minsta som man ska ha i början..

hus-musen
0

#6 Även om de bara trillar 40 cm så kan det bli en för hård landning i en hängmatta så lång ner. Det kanske finns andra ungar i den mm Visserligen är småbebbar stryktåliga men det händer olyckor ändå. Det låter som att du bör köpa en ny bur som passar bebbar eller alternativt om du kan låna en av någon som har en.

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Okej, berätta, är de parade från zoo eller nåt eller hur gick det till? Vad är det som får dig att tro att hon är dräktig? Och hur gamla är tjejerna?

Fixa hem en digital köksvåg så att du kan hålla koll på vikten. Då bör du kunna se en viktökning varje dag om hon är dräktig.

teratos.r8or.se

tussochbus
0

Jag skickade iväg henne på parning, hon har börjat boa, bröstvårtorna syns tydligare… Jag har en våg, kollar henne varje dag, som det ser ut nu har hon redan gått upp lite grann..!

fjuunet
0

det står på din info att du ganska nyligen skaffat två råttor,

bör du inte skaffa lite mer info om alltinng innan du skickar iväg din hona för parning?

ja menar info om hur allting under drektighets perioden ska vara och info om hur det ska vara  efter att bebbarna kommit tex dom frågona du stält nu plus mycke mer du egentligen bör veta.

det kommer säkert gå jätte bra eftersom du frågar nu men tycker bara du skulle ha tagit reda på allt om burar och alla andra viktiga saker innan du skickar iväg honan.

det här är inget påhopp mot dig lr så, det blir så lätt missförstånd så ja vill bara klargöra det Glad

men ville bara säga va ja hade för synpunkt, men hoppas det blir många söta små bebbar som vi får se bilder på sen =)

tussochbus
0

jag har nyligen skaffat domma två råttorna.. har haft råttor tidigare, och jag har läst på massor av saker under dräktigheten, men jag har inte hittat ngt om burar, därför jag frågade det här..