Hur påverkas dumbos av sina öron?
Eftersom det dök upp en diskussion i tråden Uppfödare? ang. hur dumbos påverkas av sina öron så valde jag att flytta över inläggen i en egen tråd så att vi kan diskutera det mera!
Älskar mina stora små vänner..

10-01-06
11:38
Ingen skillnad på dumbo eller topp mer än till utseendet. Förr hade dock dumbo rätt dåliga vikter och ofta kort svans. Men det var ju bara en fel avel och inget som verkar hänga med längre.
Dumbo öron ska vara runda och fina, utan vecka eller extra flik, sitta på huvudets sidor.
Toppörad är det vanliga. Dvs råttans öron mitt på huvudet.

10-01-06
12:53
Frågan är om det inte kan vara det.. jag funderar på om hur mycket det spelar in att dumbos inte kan vinkla och uttrycka lika mycket med sina öron som toppörade och att det kan påverka kommunikationen med andra råttor. Jag äger inga dumbos själv och har aldrig gjort så jag har inte fått den praktiska erfarenheten av dumbos, hur de samspelar med andra, så jag skall egentligen inte uttala mig men funderingar finns ändå. Andra får gärna dementera eller kommentera, de som har erfarenhet eller åsikter.
Men jag skulle inte sträcka mig så långt att säga att dumbos skulle vara mindre trevliga eller flocksmarta. De är så pass utavlade med andra råttor nu att det inte märks någon skillnad. Förr när de kom kunde man märka av en viss skillnad och man drog alla dumbos över en kam men så är det inte längre. Så är det med alla nya varianter, oftast.
Jag har i alla fall träffat många trevliga dumbos!

10-01-06
13:33
Jag har haft många dumbos blandat i mina toppörade flockar och jag märker ingen praktisk skillnad dvs båda varianterna beter sig lika.

10-01-06
15:57
Finns inge skillad. Skulle vara samma som att rex och slät, eller blue och russianblue skulle vara olika. Det är bara färger och typer. Inget som har med personligheten att göra.
Vissa djur kan bli mobbade för div ting iof.
Vanligen är det mycket toppörat i dumbons linjer bakåt och få som har helt rena toppörade linjer långt bakåt.

10-01-07
12:24
#4 Jag har rena linjer som är toppörade, inga dumbos här inte! ;)
Jag är dock inte riktigt beredd på att hålla med om det. I och med att öronen hjälper till att uttrycka ting kan det uppfattas annorlunda av andra råttor. Har diskuterat detta tidigare med några dumobägare och de kunde hålla med till en viss del, att kommunikationen skulle kunna påverkas. Se på hundar och katter, de vinklar och använder öronen. Vid kuperade öron är det svårare att läsa av en hund och man måste lära känna den bättre för att kunna avgöra dess humör. Lite så är det med dumbos.
Jag har som sagt inte ägt någon men bedömt många och träffat desto fler. Jag säger inte att de är handikappade så att det skulle störas eller att det påverkar temperamentet utan bara att det kan vara svårare att läsa av dem. Om man tänker steget längre och inte hänger upp sig på frågan dumbo kontra toppörade eller lägger in den fördom som fanns för dumbos förr så tror jag nog att en del kan hålla med. Att det rent fysiologiskt kan vara en nackdel med dumbos.
Återigen, absolut inget fel på temperament, psyke eller flockegenskaper bara för att de är dumbo. De är på så sätt likadana som toppörade.

10-01-07
13:34
Jag har alltid haft dumbo och topp i samma bur under hela tiden som råttägare. Haft problem med få individer. Speciellt en dumbo som var gravt mobbad men vid närmare undersökning visade det sig att han var helt döv. Sedan har det varit lite problem med rödögda som sett dåligt. Inget som varit pga att de var dumbo.
Men haft lika mycket problem med topprade som dumbo och kan inte se något sammanband med utseende. Speciellt inte när man senare kollar igenom hur kullen i sig varit och linjerna bakom.

Jag tror absolut att vissa varianter skiljer sig från vanliga slähåriga, toppörade. Så har jag alltid känt.
Rödögda ser sämre och jag har haft uppfattningen om många rödögda att de är stillsammare. Min rödögda tös går dessutom inte att träna eftersom hon inte ser vad jag gör.
Med rex är det lite samma sak. De har krulliga morrhår och "ser" därmed sämre. Har alltid tyckt att rexar ofta är lite mer "borta" än andra råttor.
Med dumbos har jag inte märkt nån skillnad men jag tror det är fullt möjligt att andra råttor ibland tolkar in dumbosarnas signaler annorlunda.
Dessa eventuell skillnader är inget som räcker för att man skulle skulle sluta avla på de här varianterna. Fast jag tror att det ibland kan påverka deras temperament så att de blir lite svårare att bedöma som avelsdjur. En stillsam rextös kanske hade varit mer busig om hon hade varit slät och "sett" bättre? Fast det vet vi inte!
Dock tror jag som sagt att skillnaderna är mycket små(kanske lite varierat på hur individen är från början, förstås). Men när det gäller råttorna emellan så ska de klara av att andra råttor är lite småkonstiga och annorlunda, tycker jag! ;) Jag tror att en socialsmart råtta klarar av bättre att läsa av en annan råttas kroppspråk. Så är det ju med människor. Se bara på alla olika handikapp som finns. Socialsmarta människor kan förstå och möta dessa ändå. Och jag tror det är samma sak med råttor.
Jag har alltid hört ryktet att dumbos ska vara snällare. Haha. Minns inte var jag läste det någonstans men de första dumbosarna skulle tydligen ha varit väldigt bra i temperamentet och att det ett tag hängde med där. Nu är de ju så utavlade att det knappast borde ha nån betydelse längre. Men de ser ju snällare ut om inte annat!
Det har jag också funderat på, om andra råttor också upplever dem som snällare för att öronen ligger på sidorna? Kanske kan det till och med vara en fördel för dem i vissa fall? En lite halvaggro hane kanske tycker det känns skönt att komma in i en flock där de ser lite extra snälla ut? Vad vet jag? Intressant att spekulera om i alla fall! :P
Det löjliga är att erfarenheten jag har av dumbos är att de har varit de mest flocksmarta och bäst överlag temperamentmässigt. Fast det sitter ju knappast i öronen. Men ändå.. Det har absolut påverkat min syn på dumbo.
Jag kommer faktiskt att försöka hålla nere antalet rödögda och rexar i min avel för att jag vill att råttor ska se. Jag vet att det är ett sekundärt sinne för dem men jag känner så ändå. Jag vill att de ska se rakt in i mina ögon och veta direkt var jag är. Dumbos, däremot, kommer jag att ha en hel del här hemma, kan jag lova.

Nu har ju jag inte alls nån vidare erfarenhet i det här ämnet men MIN dumbo är mycket snäll och främst LUGNARE än de andra två toppörade tjejerna. Hon är en sån som ligger och knasrar innanför tröjan på en i en timme. Men det är ju såklart bara ett fall och ska därför bara ses som det.
Jag tycker mig dock se att hon har kraftigare nackmuskler än de andra. Jag skulle verkligen vilja veta om detta påverkar på något sätt. Sen tycker jag att hon har mindre ögon (eller större ögonlock om ni förstår vad jag menar) än de toppörade men jag vet inte om detta gäller alla dumbos. Vad säger ni som har lite mer erfarenhet?

Oj vad ens erfarenheter kan skilja sig åt!
Jag har just nu en rexad grabb och tre rexade töser och de är det full fart på, de är faktiskt de mest aktiva råttor jag har för tillfället. Visst, Trolla ligger i deras klass men hon tar det ändå litet lugnare. Av de fyra som är rexade är det dock mamma (mörkt rödögd) med tre barn och deras gener kan absolut spela roll i hur de beter sig och hur levnadsglada de är. Men, Gemma (agouti rex) är den enda råtta som någonsin försökt sig på konststycket att balansera på den tvättlina som jag hängt upp mina rosetter på och den sitter 2,3 m ovanför golvet. Hon har varit ute och balanserat på den mer än en meter ut från det hyllplan hon startade vid. Alla tre syskon har inga begränsningar, de kastar sig ut på nya äventyr och njuter till fullo att få arbeta med skallen. Har absolut inte märkt några handikapp på dem gällande deras rex och de är väldigt bra sådana!
Jag har alltid haft rexar här hemma och den linje som jag har igång nu har allt som oftast parats med en rex. Den linjen har även varit väldigt bra på agility, orädda och glada i att arbeta. GrandChampion GrandPet SilverAgility Ladugårdens Minas Anor lade grund för min linje tillsammans med Kärleken Väntar och hon var både mörkt mörkt rubinögd och rexad. Inga problem med något för henne. Hon fick flera bra rexade ungar och även de funkade bra i agility, andra klasser också. Den mest framstående där var GrandPet GuldAgility Granathens Limnophila Sessiliflora som kom femma ena året och etta andra året i den totala Agility Grand Prix (kom även tvåa under totala året -06 i agility med 209 poäng). Gjorde en inkallning på henne en gång som tog tre sekunder så hon hade verkligen inte svårt att lokalisera sig. Hennes bror, Granathens Cryptocoryne Crispatula ligger bakom den fortsatta linjen, även han rex och bra på agility.
Även om utställningar inte säger allt så kan det säga en del, de som går bra på utställningar har oftast ett bra psyke och är inte rädda av sig. Det är ju allt som oftast en förutsättning om de skall funka inom agility och där kan man märka av att rödögda råttor kan ta det litet lugnare men inte att jag har sett att rexar har gjort det. Dock har ju Tezzlan även trotsat detta med alla sina duktiga råttor i agility och som vi vet är hennes inriktning siameser.
Jag har dock haft en råtta som var rex och mörkt mörkt rubinögd (fawn) som hade ett morrhår som envisades med att locka in sig i nosen vilket resulterade i att hon fick nysa litet oftare än andra på grund av att det kittlade. Man fick stryka rätt det då och då, det var inte alltid eller konstant som det lockade in sig. Hon var också pigg och aktiv, förövrigt släkt med min linje också då hon var moster till Kärleken Väntar. Har även hört att någon haft någon rex som haft päls som lockat in sig i ögat och på så vis skapat irritation, så ja visst. Det kan bli handikapp om råttan är rex.
Om rödögda har handikapp på grund av sin ögonnyans behövs nog inte ens diskuteras men jag har erfarenhet av att det kan vara olika mycket från individ till individ trots samma färg på päls och nyans på ögon. Mina rödögda har inte haft det typiska pejlandet, inte i lika stor utsträckning som det verkar vara på andras, men har så klart märkt av det mer på spew eller champagne. Har sett en litet mer avvaktande attityd på silverfawn(amber) men inte så att de har behövt pejla. De andra rödögda, som varit mörkare, har jag inte märkt av något direkt handikapp. Jag har ju kull just nu där det är en champagne och en amber vilket inte någon av dem pejlar eller verkar skrämmas av avstånd o.dyl. Återigen, min linje är ganska aktiv och på g så det kan spela roll..
Nu handlade dock tråden om dumbos men jag tror att det nog har öppnats upp med olika former av handikapp med tanke på tidigare inlägg.
Jag håller med Terato om att de varianter som har tagits upp tidigare inte har sådana handikapp så att man skall sluta avla på dem. Jag får upp både rödögt och rex i mina kullar så jag skulle inte kunna något annat än hålla med.
Däremot upplevde inte jag att de första dumbosarna var "snällare", det var faktiskt en del problem med dem i början och det gällde främst temperament och immunförsvar. Därav min kommentar om att man mer eller mindre drog alla dumbos över en kam felaktigt för det fanns de som hade bra dumbos. Framförallt märkte jag en skillnad när Arinellas och Ales kom igång med varianten, därifrån har jag dömt flera bra råttor och placerat. (saknar dig och dina råttor nu Soffi) Jag tyckte faktiskt att en del dumbos var ganska identitetslösa, de gjorde inget större avtryck och verkade allmänt avdomnade. Korkade. Faktiskt.
Då hörde jag även av de som hade lite dumbos att det kunde vara liiitet svårare att få in dem i flock, att de betedde sig liiite konstigare men det kan ju vara deras erfarenhet och inte andras. Två som jag har diskuterat detta litet med tidigare litar jag dock på gällande bedömningar då jag fann dem kunniga och hade förmåga att avgöra det där lilla lilla extra som lätt kan missas.
Min uppfattning eller fundering är i alla fall att dumbons öron borde eller skulle kunna spela roll i kontakt med andra råttor. Vet inte om de skulle uppfattas snällare av andra men möjligen lite konstiga fast det behöver inte avgöra något då mycket ändock ligger på flockegenskapen hos individen och hur de kan uttrycka sig på andra sätt. Råttor pratar ju väldigt mycket och det känns som om det är deras mest omfattande kommunikationssätt. Om öronen sitter längre ner på dem kan möjligen bli avgörande i en aggressionssituation men inte heller där tror jag att öronen spelar den större rollen utan där är det prat, kroppsspråk och uttryck som avgör utgång.
Funderingen om att sätta in en toppörad halvaggro råtta bland massa dumbos var intressant, där går det nog bara spekulera men helt klart en annan nyans av reflektioner. Likaså som att det nog egentligen mest går att spekulera i hur mycket och om öronen har någon betydelse. Idag skulle jag nog säga att det kanske inte gör det men förr så kunde man ändock se ett samband mellan vissa problem och dumbos. Självklart berodde detta säkerligen mer på gener än öron.
Men jag håller fast vid min åsikt att det nog borde kunna spela roll, det är min åsikt och reflektion och om någon annan vill hålla med eller dementera är det upp till dem. Som sagt, jag har ingen praktisk erfarenhet och har inte kunnat studera dem i deras miljö inom flock och hem. Har enbart bedömt och träffat på dem på utställningar och hemma hos folk vilket är antingen en för hajpad situation eller för kort tid för att kunna avgöra och göra bedömning.
Om man skall jämföra med hundar, vilka är väldigt lika råttor i deras kommunikationssätt, så är det svårare för en utomstående att se vad för humör en kuperad hund är på. Om man kan lite och har stött på hundar tidigare vet man ju att de visar på fler sätt än öronen om de skulle till exempel vara på ett mindre trevligt humör och likadant är det med råttor. Dock finns det de hundar som inte säger till eller visar på något annat sätt att de är irriterade mer än att vinkla öronen´och min fundering är om det inte kan vara likadant med vissa dumbos. (Och såklart alla råttor, inte enbart dumbos.) Jag har blivit huggen av råttor som inte alls visat något tecken på irritation innan bland annat när jag gjorde min finalbedömning till petdomare (som jag förövrigt ändå klarade av och blev domare). Den råttan låg och mös mot min hand innan han helt plötsligt satt i fingret, djupt blev det också vilket gjorde att jag fick ta en paus tills blodet slutade rinna. Jag tror att han någon sekund innan bettet hann ändra uttryck via öronen, förutom det fanns det inte ett enda tecken på att han skulle bita. Det bara slog slint för honom för han gjorde inte något liknande efter och blev placerad hos den ordinarie domaren.
När vi ändå är inne på öron så vet en del att jag och Ladugårdens, och de som har råttor därifrån och avlat på dem, har fått något "överrörliga" öron på våra i chocolate-linjen. De kan uttrycka sig desto mer med sina öron och de vinklar dem på alla möjliga sätt. De har inte riktigt de önskvärda helt uppåtstående öronen utan ser lite… koaktiga ut. Jag tycker det är sött då en del påminner om dvärgen Toker men som sagt, det är inte det mest önskvärda inom standard och har fått någon kommentar om det på bedömningssedeln. Det går att se på råttorna vilka linjer de kommer ifrån. Har för mig att det är lite liknande inom dumbo, när vi ändå är inne där och surrar. Att det finns nästan numera fyra varianter på öronen, tidigare tre, och att vissa är typiska för vissa linjer?
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Det där med nackmusklerna har diskuterats många gånger. Jag skulle kunna tänka mig att det egentligen skulle kunna påverka råttan lite då de har mer muskler och mer muskler betyder att det finns mer ivägen för att röra på nacken, halsen. Jag har för mig att de flesta dumboägare, i en tråd inte allt för länge sedan skapad, inte ville påstå att det skulle handikappa råttan något. Jag skulle nog inte heller säga att mer muskler handikappar men att det skulle kunna påverka rörligheten i nacke, hals.
Jag är för att försöka illustrera bildligt det jag talar om och i detta fall kan vi jämföra med en som har en normal kroppsbyggnad mot en som har en naturligt kraftig muskelutveckling. Muskelbyggare är ju mindre smidiga än andra.. tycker jag i alla fall. Jag själv har ganska markant utvecklad nack och övre ryggmuskulatur vilket gör att jag dels blir stelare lättare där då jag har mer muskler men även att jag inte kan vrida skallen lika lätt som förr.
Gud, jag är totalt slut i skallen efter förra inlägget så jag förstår om ingen förstår vad jag menar, är dessutom däckad i förkylning.. Men, jag skulle inte dra det så långt att råttan mår dåligt av nackmusklerna.
Jag tror även att man kan bli lite lurad av hur stor muskulatur och hur ögonen sitter på grund av öronens utseende. Men har faktiskt sett några dumbos med mindre ögon, dock finns det toppörade linjer som också har små ögon, och det är inte önskvärt oavsett. Jag kan inte svara på om det verkar ligga i vissa dumbolinjer, små ögon, eller om det är en tillfällighet och beror på andra ärftliga faktorer.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#9 Å, vad mycket intressant!
Och det blir bekräftat att man måste vara försiktig med att dra slutsatser utifrån sina egna erfarenheter. Men vi är ju så, vi människor, det är en av våra viktigaste överlevnadsinstinkter. Att dra slutsatser, alltså. Men där ser man vad våra olika erfarenheter och uppfattningar skiljer sig!
Men jag minns iof Rudi som jag hade hemma hos mig som var pinkeyed white rex, ljust ljust rödögd alltså, men hon pejlade aldrig, vad jag kan minnas. Hon var också väldigt framåt och uppmärksam. Fast visst, hon såg mig inte alla gånger, men jag upplevde ändå att det var enklare att få henne att förstå var jag var än min lilla champagnetjej som jag har nu som pejlar väldigt mkt. Hon älskar människor så mkt och vill så gärna vara med dem men hon har svårt att förstå var man är någonstans.
Kanske finns det ett helt kapitel där som vi inte vet något om ännu? Som du säger, kanske det är väldigt olika hur mkt de ser? Och sen förstås, hur väl de använder sina andra sinnen. Och där kanske personligheten kan spela stor roll också.
När det gäller rykten om dumbos ska jag inte uttala mig så mkt eftersom jag inte har varit med så länge. Det är mest andras erfarenheter och "myter" jag har läst om. Men även myter är ju intressanta!
Jag har ju en Ladugårdenstoppis med de där koöronen. Jag ska säga att jag gillar det. Det är väldigt lätt att förstå vilket humör hon är på. Men jag undrar lite om även det kan påverka negativt. Jag menar, det kan säkert tolkas lite som "överspel". Är hon lite sur kanske det kan tolkas som jättesur osv.
Märker att det blir som med alla andra avelsdiskussioner, att skillnaderna är mindre än man tror och när man väl börjar gräva på ytan så finns det "handikapp" bland alla varianter. Eller handikapp och handikapp. "Skillnader", kanske vi ska säga. Just för att vi inte vet, hur det påverkar råttorna. Men det vore roligt att göra lite vetenskapliga studier på olika varianter och se om det skulle visa något intressant.
Ja, det finns ju väldigt många olika öronformer på dumbos! Det är så kul, tycker jag. Det knasigaste är väl de som har typ alvöron som står ut och är sådär trekantigt avlånga. Riktigt runda, fina dumboöron är så jäkla fint. Att de är veckade tycker inte jag gör så mkt. :P Små dumboöron på stora hanar ser skittöntigt ut! Haha. Fast sött. Alla dumbos är söta!
Hoppas att de olika öronvarianterna håller sig kvar, dock. Jag tycker det är roligt med mångfald!

Har inte märkt någon skillnad i kommunikation med andra råttor med djur som har haft sådana öron.
Det är jus jälvklart att man drar parallell med sina egna upplevelser, det är det enda man har varit med om men man kanske skall vara lite ödmjuk och inte hävda att sina slutsatser eller erfarenheter är det som stämmer för alla andra. Sedan kan det bli lite missvisande om någon som har haft ett par råttor under några år som uttalar sig mot sådana som har haft råttor under flera år, det känns som om de som har haft råttor längre tid och desto fler kan ge en litet mer omfång i utvärdering. Jag är ju inte den som har haft mest råttor direkt, 50-60 stycken på fjorton år men vet sådana som haft lika många samtidigt.. Frågan då kan även bli hur mycket man hinner uppfatta om var individ och samspel när man har så många.
Jag är säker på att om man har ett underutvecklat sinne komponserar kroppen det med att utveckla de andra bättre och skarpare. Finns alla möjliga exempel på det så ja visst, varför skulle inte råttor göra detsamma. Sämre syn kan betyda ökad hörsel och känsel. Sämre hörsel ökar framförallt känsel men kanske även syn.
Ja, det finns massor mer att utforska men då återkommer vi till problemet att det inte finns några pengar eller intresse av att utföra forskning på råttor för deras bästa skull. Det ultimata skulle vara om några godhjärtade och utvecklingsintresserade miljonärer skulle börja med råttor, då kanske det kunde påbörjas forskning för råttans bästa.

Ja, visst!
Jag har bara haft ett tiotal råttor hittills och visst har jag även erfarenhet från andras råttor och bildat mig en uppfattning om vad som skrivs på forumet osv osv men jag har verkligen inte mkt att stå på.
Lång erfarenhet är verkligen värt guld i såna här sammanhang. Och särskilt då om man är domare också och får träffa råttor från olika linjer.
Ja, precis, det var det jag funderade över också. Och vissa råttor måste ju vara födda med bättre och vissa med sämre sinnen.
De råttor som pejlar mkt, kanske använder de inte sina andra sinnen lika mkt? Kanske är det fel även på de andra sinnerna? Man kollar ju inte hörsel och så vidare i så stor utsträckning på råttor. Men vad vet vi om den egentligen?
Oj, vad vi har glidit från dumbofrågan men jag tycker att ämnena ändå hör ihop.

Det finns ju inom andra djurgrupper att albino är likamed andra handikapp såsom dövhet, blindhet och icke fertila men är inte riktigt säker att så är fallet med råttor, inte de jag har haft. De har lyssnat riktigt bra på sina namn, lika som de andra. Alla mina råttor har kunnat sina namn, mer eller mindre och varit mer eller mindre responabla. Och att det går att avla på albinos, ja det har vi erfarenhet av.
Det kanske inte är inom alla djurarter som de finns de olika blekanlagen som vi har på råttor. Vi har ju styrt en hel del hur mycket av blekgener vi vill ha och på så vis skapat färger med mer eller mindre pigment i. På människor har vi några varianter men långt ifrån så många som finns bland råttor. Människor är ju brunögda och brunhåriga - mycket pigment. blonda och blåögda - mindre pigment. rödhåriga och blåögda - än mindre pigment. Och så har vi albinos som föds sällan och de har nästan inga pigment. Om man skall fortsätta jämföra med människan så har vi inga problem med att ha mindre pigment gällande sinnen mer än att det är lättare att bli bränd av solen och utveckla hudcancer vid lite pigment. Huden är ju ett organ men inte sinne.. Albinos bland människor är fertila och brukar funka bra men de har svårare med sol och starkt ljus, de är känsligare i ögonen. Och då talar vi om de som har röda ögon. De är dock fertila.. Och som med andra djur behövs gen för albino från bägge föräldrar för att det skall dyka upp bland människor. (detta skall jag inte hävda med bestämdhet)

När de köpare av två tjejer från min senaste kull hämtade sina ungar var jag tvungen att inflika att rödögda kan bete sig litet annorlunda mot svartögda vilket är det enda de har ägt tidigare. Då skulle jag nämna att rödögda kan pejla med huvudet, vagga fram och tillbaka, för att kunna avgöra avstånd och liknande när de är ute. Att de inte skulle bli rädda och frågandes om de gjorde det men då kom jag på en sak. Utav de sex i kullen, vilket var en champagne, en amber, en chocolate agouti och tre agouti, så var det de två rödögda som var mest framåt och minst rädda. De har klättrat och sprungit runt i stora delar av råttrummet utan några som helst begränsningar, kastat sig ut i nya situationer utan eftertanke eller "förpejling".
Ja, det var en intressant observation och reflektion med tanke på ämnet i tråden…

#15 Intressant observation! :) Ibland är det så!
Du nämnde tidigare att några dumbos gett ett korkat intryck. Jag kunde inte annat än skratta för det är lite hur jag ser på min lilla dumbotös. Eller, hon är inte korkad!! Hon håller för tillfället på att lära sig snurra och verkar vara snabblärd! Men hon är lite stilla och slö och lite sådär att hon mest bara sitter och tittar ibland. Ibland har jag tänkt att hon kanske är lite dum eller nåt för hon är så annorlunda jämfört med de andra två. Jag TROR inte hon är dum. Men hon är lite speciell.
Jag har en del dumbos, både svartögda, rödögda, rexade och släta och jag ser verkligen ingen skillnad på deras temp mot de andra. Dom är flocksmarta och rent ut sagt klyftiga när det kommer till att lista ut saker.
Dom verkar inte ha minsta lilla problem att kommunicera med andra råttor och som sagt, jag ser inte hur dom är annorlunda mot släta toppörade.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#16 Som sagt, har ju bara haft en dumbo, så det är inte så representativt. Men jag skrattade just åt "dumheten". =) Att hon på något sätt skulle vara dålig i sin kommunikation med de andra råttorna har jag då inte märkt! Tvärt om. De kom överens med det samma!

Skriver en liten rad här så jag får tråden i min trådlista då frågan är intressant och jag vill läsa det ni skriver. Bokmärker jag den glömmer jag bara bort den. :P
jag har aldrig träffat en rexråtta utan bara sett dom på bild, men det jag har sett talar ju för att morrhåren är korta och krulliga, eller hur? Och ni som säger att era rexråttor inte har några hämningar att klättra runt och ha sig, har det då varit ljust i rummet?
För djur såsom råttor söker sig främst fram med morrhåren (och näsa/öron) så fort det blir mörkt, inte med ögonen. Så jag kan tro att en rexråtta som har korta krulliga morrhår har svårare att hitta i mörker om det är ett område som den inte känner till.
Jag har två teddymarsvin (rexpälsade) här hemma, och marsvin är lite dygnet runt djur, men nu när jag och dom bor i källaren så blir det kolsvart när man släcker lampan, och ganska på en gång så blir dom tysta och slutar prassla och sånt. Kanske för att de med sina korta lockiga morrhår inte längre "ser" vad de gör. Och då bor dom ju ändå i en enplansbur som de inte kan göra sig illa i.
Så jag tror absolut att rexråttor kan "se" sämre än slätpälsade, i alla fall då det är mörkt.

Hade en av de första dumbosarna i landet och hon var underbart trevlig (från Pendragons rattery, England). Tog även kull på henne och avkomman var lika underbar. Om man hoppar några led kan jag bara säga att Mamiya, en dumbo jag har nu, är väldigt lik min första. Mjukt temperament, stabil, såväl rått- som människogillande.
Mamiyas öron är inte bara runda och sitter på sidan av huvudet, hon flyttar runt på dem såväl bakåt och framåt (inte framåt som en hund) samt på "underdelen" av örat. Obduktion på dumbos visar inga negativa effekter av nackmuskeln.
DÄREMOT har jag bara haft EN lugn rex i hela mitt liv *haha*. De små krylltottarna är som yrväder :)
Men min sample size är aldeles för liten för att grunda något uttalande på..