Om lilla Alice
Pebb skrev i Burtråden om sin Alice som bor ensam och jag täntke starta en ny tråd om henne så att burtråden inte blir helt nersölad.
Älskar mina stora små vänner..

Så här skriver pebb om Alice:
pebb[
10-01-14
15:24
](http://www.ifokus.se/Images/ImageViewer.aspx?BinaryId=57502559-375c-40d8-ab16-9c11574cc187&ReturnUrl=http%3a%2f%2frattor.ifokus.se%2fForum%2fRead.aspx%3fThreadId%3d66857c6a-4363-4434-a0a7-7bad23af2bf2%26GroupType%3dSe.iFokus.Community.Board.ForumGroup%2368 "Namn: IMG_0002.jpg Typ: JPEG-bild Storlek: 335,71 kB")
Här bor min Alice, hon har tyvärr blivit ensam eftersom de andra två har dött och eftersom jag inte sk ha fler så får hon va ensam resten av tiden. Vill inte sälja henne heller eftersom hon är en omplacering och jag tycker inte att hon är nåt man ska hålla på å tossa runt med en massa. Hon verkar glad ändå och älskar katten ;)

10-01-14
15:28
Hur gammal är Alice?
Är hon fortfarande ung tycker jag inte att du ska ta ifrån henne möjligheten att ha en råttkompis. Det är mycket grymt, faktiskt!
Jag kan eventuellt placera ut en hona till låns, tills hon inte finns mer, om du vill. Vet inte var du bort och så.. Men annars finns det säkert uppfödare i din närhet som kan tänka sig låna ut en flocksmart hona.
Hon är 2 år så det känns inte som någon större idé faktiskt, men tack ändå!

Personligen tycker jag det är otroligt elakt att ha en råtta ensam som fungerar ihop med andra, bara för att man själv inte orkar. Varför? Jo för att jag själv har en ensamråtta, som bor ensam för att han verkligen inte går ihop med andra. Trots att han är med mig och min sambo verkligen dygnet runt (vi sover, äter och skiter ihop) så ser jag hur han längtar efter råttsällskap emllanåt.
Han är 2 år och 5 månader gammal, sedan hans bror dog har jag försäkt sätta ihop honom med säkert ett tiotal råttor, vuxna som bebisar, råttor han tidigare bott med men varit ifrån i några månader osv. Han verkar ganska nöjd med livet, men som sagt så ser jag ändå hur han längtar emellanåt.
Snälla, låna en råttkompis till henne!

#3 Jaha, då är hon ju ändå rätt gammal. Men ändå!
Det här är inte bara riktat till dig, utan som en uppmaning till alla råttägare där ute att se till att alltid ha en kompis till sin råtta. Det finns ibland omständigheter, förstås, då det inte finns nån annan lösning.
En gammal råtta kan jag tycka att det är lite dumt att flytta på, som sagt. Därför kan det vara ett bra alternativ att låna en råtta. För råttans skull tror jag det är det absolut bästa.

Jag kan också låna ut och ordna transport ner och tillbaka sen när det blir aktuellt :)
Mot Alice är det snällt att ge henne en kompis, men jag tycker inte att det är särskilt snällt mot den andra råttan eftersom de skapar band mellan varandra och den andra kommer bli kvar sen även om den får komma tillbaka till råttkompisar. Jag köpte en råttunge till en hon på ca 1,5 år och när den äldre honan dog blev lillan så starkt påverkad att hon dog en väldigt kort tid efter, trots att hon hade en ny kompis. Jag tycker inte det är särskilt snällt heller med tanke på att Alice kan dö nästa vecka likagärna som om ett bra tag.

Det jag skrev var heller till bara dig som person, pebb, utan rent allmänt. Ville bara påpeka det. :)

#7 Bra att du tar upp det!
Det är också sant. Det beror jättemkt på vilken råtta det handlar om.
Jag har träffat på så många råttor med så många olika personligheter och lärt mig att det är olika för alla! Därför, om du bestämmer dig för att låna en råtta, så kontakta någon om KAN temperement. Nicciz kan, det kan jag intyga.
Det ska vara en hona som är stresstålig och snäll och som klarar av en flytt fram och tillbaka utan att bli stressad.
Men jag förstår dina tankar och självklart är det ditt beslut och din avvägning. Jag vill bara inte att råttan ska behöva vara ensam i onödan när hjälp finns att få!
Det finns bra råttor där ute som kan agera tillfällig kompis till Alice. :)
Jag vet att folk här bara vill råttornas bästa. Själv hade jag inte slutat med råttor överhuvudtaget om det inte var för att jag har blivit överkänslig och får utslag över hela armarna som kliar, innebär att jag har fått anpassa mig och alltid ha långärmat, men jag vill inte riskera att bli ordentligt allergisk och därför blir det tyvärr inga fler.

Varför avlivar du inte henne då? Om hon är så pass gammal och du är allergisk så kanske det är bäst?
Qui dormit, non peccat

Nåja, nu lugnar vi ner oss.. Att kasta sig med ord som avlivning bara så där känns så där..
Jag har stött på ensamråttor som levt mycket bra som ensamråttor. Jag har dömt ensamråtta som verkat må bra som ensamråtta. Jag kan förstå Pebb till fullo och skulle inte klandra henne/honom om råttan får vara en ensamråtta den sista tiden men det anser jag är den näst sista utvägen. Sista utvägen är avlivning.
Men, man skall alltid utforska de möjligheter som finns för att en råtta skall slippa vara ensamråtta. (utan att den möjligheten behöver betyda avlivning.) Det finns några lyckade tillfällen där en råtta har varit ensam, det är absolut inget att föredra men kan vara den sista möjligheten innan avlivning blir aktuell.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#12 Om man är allergisk och det är inte så att råttan är en ungdom längre så hade jag hellre låtit den somna in än haft den ensam. Det är min personliga åsikt och den står jag för. Bäst vore att låna en vän till den, det brukar alltid finnas någon som kan låna en hona eller hane till sällskap. Förutsatt att råttan fortfarande fungerar i flock då alltså.
Visst finns det råttor som kan fungera relativt ok och tillomed bra som ensamråttor men långt ifrån alla gör det. Det tycker jag är svårt att bedöma utan att ha träffat råttan och sett hur den mår i detta fall. Och jag vet hur svårt det är att avliva en familjmedlem, jag avskyr det djupt, men man måste se till djurens bästa.
Qui dormit, non peccat

Avlivar man ett fullt friskt djur av den anledningen att man inte pallar skaffa en kompis till den, alt inte vill omplacera (jag förstår givetvis att en råtta på två år inte bör flyttas runt på), dvs att man inte ens försöker, då…näe… Det är inte okej helt enkelt. Jag ser aldrig avlivning som ett alternativ på ett friskt och fungerande djur, jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag gjorde så mot något djur, så där håller jag inte med dig husis. :)

#14 Näe vem vill avliva ett friskt djur? Det gör man inte gärna.. Är värsta veklingen när det gäller avlivning på sjuka djur. Men det jag undrar över är om den verkligen mår bra, det kan jag inte bedöma eftersom jag inte träffat råttisen. Vad jag tänkte på är om hon är allergisk och råttan är rätt gammal, får den ut livskvaliten den har rätt till då? Men sällskap och så, den kan ju inte lämnas ensam länge. Jag hade skaffat kompis till den först och främst förutsatt att den går ihop med andra råttor.
Qui dormit, non peccat

Jag kan förstå att man väljer att ha en äldre råtta ensam den sista tiden. Jag valde att ha Sizzla ensam sin sista tid för jag kände att hon bara tyckte det var jättejobbigt med en massa råttor runt omkring sig när hon började bli gammal och dålig. Alla råttor är olika.
Och det är var och ens omdöme.
Det jag menar är bara att det går att hjälpas åt när andra hamnar i kniviga situationer och står med "den sista råttan kvar". Ofta går det att lösa lättare än man tror. Men jag förstår att det är besvärligt med allergin och det..
Nu i efterhand inser jag att det hade varit smartare att starta en allmän tråd om ensamråttor istället för en riktad till en särskild situation.
Ang. avlivning osv. så måste jag säga att jag är försiktig med att säga vad jag aldrig gör och vad som aldrig är rätt osv. Var sak hör samman med situationer. Och att bedöma var situation är inte alltid så lätt. Det är inte alltid så lätt att veta vad som är rätt. Särskilt inte om man inte har träffat djuret i fråga..
#15 Jag avlivar absolut inte en än så länge frisk råtta för att jag ska slippa att det kliar på mina armar, däremot lär jag vara snabbare än vanligt att avliva henne när hon blir dålig.

Jag är också överkänslig mot mina råttor, har astma som inte går över men väljer ändå att ha mina råttor.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#16, jag antar att ditt inlägg var lite riktat mot mig eftersom jag skrev att jag aldrig skulle se avlivning som en utväg för ett friskt och välmående djur. Men jag håller fast vid det, jag skulle aldrig göra det. Om jag av någon anledning har ett djur jag inte kan ha kvar så gör jag allt som står i min makt för att ge den ett nytt hem där den kan fortsätta må bra. Om råttan mår dåligt pga omplacering eller annan vidtagen åtgärd, då är det ju inte längre ett välmående djur och då blir situationen annorlunda. Men aldrig aldrig avliva ett friskt och välmående djur.

#19 Min pappa säger likadant, faktiskt!
Det är svårt, det där.. Och ja, jag håller nog med dig. Onödigt att avliva ett friskt djur. Fast samtidigt.. Ja.. Det finns gånger då döden vore bättre(absolut inte här!). Det bästa är såklart om man lyckas med det som råttan mår bäst av. Och som sagt, jag är försiktig med att sägavad som generelt är bäst eftersom det finns så många specialfall!
jisses vad mycket skit och tråden urspårad :-P.. tror inte många av inläggen hjälper direkt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
En välmående råtta mår bra fysiskt och psykiskt, ingen här inne har träffat Alice och har därmed inte den blekaste aning om hur hon mår, det vet bara jag, jag har haft råttor i 10 år och lärt mig att se hur de mår, hon mår BRA. Men eftersom jag såg i hennes papper att hon va yngre än jag hade för mig så håller Nicciz på att fundera på om hon har någon som skulle passa ihop med Alice. Detta innebär dock att råttan måste transporteras från Stockholm ner till Göteborg och tillbaka igen, vilket folk säkert kommer gnälla om.
Jag säger inte alla, men väldigt många inne på just råttorifokus är oerhört aggressiva och det grundar jag inte bara på just den här tråden, jag har sett det väldigt många gånger. Har man inget konstruktivt att skriva så skriv inte alls.
Så vill ni diskutera ensamråttor skapa en ny tråd, tack.

#21, var spårade den ur? Den håller sig ju fortfarande till ämnet ensamråtta och hur sådana mår? :P Det var väl i det syftet Terato startade tråden, inte för att ge sig på någon personligen. (om jag känner terato rätt)
#22, vad som skrivits här är inte konstruktivt?
#23 Nej Terato startade inte den här för att ge sig på mig, men har själv skrivit att hon borde startat en tråd om ensamråttor i allmänhet istället så om folk vill fortsätta diskutera det gör en ny tråd.

Japp, det hade varit mycket bättre!
Och ja, det är helt sant att det inte är någon här inne som har träffat råttan i fråga. Det är då mycket svårt att bilda sig en uppfattning om situationen..
Hoppas det löser sig hur du än gör. Huvudsaken är att man gör sitt bästa för att lösa det så bra som möjligt för råttan och det gör du ju..