Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2011 ggr
StickyKitten
0

Frigående råttor?

Har letat runt lite utan att hitta svar på min fråga, nämligen; Kan man ha råttor helt frigående i lägenheten, som en katt typ, eller är det generellt en dum idé?

Tacksam för svar!

Itchy
0

då måste hela lägenteten vara råttsäker…dvs inga sladdar framme inga öppna fönster inga saker som kan skada råttorna :P
du lär få en hel del saker förstört och tuggat på ändå :P

You can't spell Bitchy without Itchy

StickyKitten
0

Vad gnager råttor på då? Allt? Glad

Itchy
0

allt och lite till :P

You can't spell Bitchy without Itchy

isabella93
0

Mina gör mest hål i tyg och kläder om de kommer åt, trä och plast bryr de sig inte om.

Zolah
0

jag lämnar dom aldrig utan uppsikt , utifall att.

fjuunet
0

jag har fem råttor och jag brukar ha dom springandes i vardagsrummet på dagarna, i början trodde ja det räkte med att ta upp sladdar från golvet, oj va fel ja hade både tvn å tvspelet va trasigt efter att dom klätrat upp bakom tvn.

dom har även tuggat på tapeten bakom sofforna eftersom dom vill boa där det e trångt å mysigt, å bitit sönder ena soffan ganska reält tills ja fick köpa en ny å la täcken över när ja tar ut dom.

dom gräver i blomkrukorna så dom kan ja inte ha framme om dom e själva minsta lilla stund,

men det e väl det ja vart me om inga faliga saker. Tungan ute

men däremot har ja sett en tjej mins inte hemsidan synd!

hon hade bilder på sitt "råttrum"

där råttorna fick ha öppen bur jämt, å ja va fullständigt chockad!

det va stora gropar i väggar och panel så jo det e nog olika från råtta till råtta men vissa gnager reält i trä, halva tapeten va borta från väggarna, alla gardiner va sönderrivna totalt, sladdar såg man söndertuggade som hon sen hängt upp.

å ja det va nog mycket mer än så men ni kan nog inte föreställa er hur det såg ut förrän ni sett det så det e synd att ja inte mins va hemsidan heter.

men tro mig, det dummaste du kan göra e att ha dom frigående i hela lägenheten, då får du nog va smart me ett råttrum som den tjejen hade å dessutom e det som #1 sa dom kan ju skada sig på möbler och annat det går inte att göra allt råttsäkert, å har du flera råttor e det nog oundvikligt att inte råka kliva på någon tillslut =/

men ja håller me om att det skulle vart välldigt mysigt om det skulle funka Skrattande

kram från mig :)

Tezzy
0

Min hanne han får gå fritt i hallen när vi är hemma Glad ibland även om vi ska iväg på nått litet snabbt ärende, så där skuttar han runt men nångång ibland har han lyckads ta sig ut till vardagsrummet ist *hehe* de ända han har bitit på/sönder är nog reklamen som dimper ner och nån räkning eller två har han öppnat (men han vägra betala den åt oss hihihi) oc´h kidnappat nån strumpa som man glömt kvar så för oss går det jätte bra att han han frigåendeFlört

fjuunet
0

haha va gulligt ;P

hus-musen
0

Ja man kan ha råttor "frigående" men de bör ha en bur i vilket fall som de kan gå in i och som är deras. Råttor har en förmåga att bita på saker och är experter på att rymma så det är väl inte att rekommendera om du inte är hemma hela dagarna.

Qui dormit, non peccat

pebb
0

Hade råttor som gnagde sönder soffan och det var ändå "under uppsikt" don hade en filt som dom lekte i så jag såg inte att dom gnagde ett hål i soffan under filten :P

StickyKitten
0

Tack för alla svar. Möbler bryr jag mig inte så mycket om, men sladdar och väggar (har ej tapeter) är ju värre.

I övrigt är lägenheten illersäkrad, så några hål finns inte. Men råttor kanske är snäppet bättre på att rymma, de är ju mindre trots allt :)

Zolah
0

när jag har dom lösa tar jag mina icke målade panåer och ställer för där det finns sladdar som tex bakom TVn. funkar bra :3 dom har för mycket annat för sig för att börja nosa runt där x3

Katrin82
0

Visst vore det jätte mysigt, men som sagt…mycket skulle bli sönderknaprat. Man skulle vara tvunget att ha stekoll på allt. hade en hamster för ca 15 år sedan som knaprade sönder sladdar i tvättmaskinen…

Ja, mina gardiner vart totalt sönderbitna idag, och några bithål i nya soffan, sönderknaprat köksbord mm, mm…men det är sånt man får ta :)

Thirre
0

Men.. är det bara jag som inte har erfarenhet av allt detta gnagande som alla pratar om?! För mig har det nu (förra året) rykt en del av en tapet, alldeles nyss iof belysning och inredningsgrejjer för tusenlappen men det får jag skylla mig själv då det låg i en av alla backar som finns i råttrummet. Tidigare har en soffa blivit sönderboad men den var gammal och redan trasig varav råttorna bara utökade hålet och tömde dynan på innehåll.

Men, när jag hade en någorlunda etta med kök (44 kvm) fick de springa fritt i hela lägenheten förutom badrummet. Jag hade inte råttsäkrat speciellt mycket och de tog inte sönder något. Litet, litet på en tapet men det var så gammalt ändå. Kom inte in bakom kyl eller spis, å andra sidan hade jag inte så mycket på golvet men de sprang ju och hade tillgång till att klättra dit de klarade av. Ett sängöverkast har fått några små hål och möjligen ett par örngott men mycket mer än så är det inte under mina 14 år som råttägare.

Jag finner det som så att de banne mig gnager sönder mer i buren eller det som går att nås från buren, inte det som är utanför buren då det har fullt upp med annat. Förr hade jag inte katt, därav att de sprang fritt i en etta och sedemera en två förutom badrummena i båda lägenheterna, och de gjorde ingen större skada. Förr var de ute mer, mer eller mindre konstant när jag var hemma, men nu blir det mindre när jag har katt. Dock har de ett eget rum som de huserar i men det är ändå begränsat. Det är inte alla råttor som går utanför.

Men ja, jag vill ha lite uppsikt över mina råttor när de är ute. Snarare att jag vill ha uppsikt över var katten är i fall om att. Förr hade jag inte det utan släppte dem lösa och lät dem vara lösa men med förutsättningen att jag ändå var i lägenheten.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

hus-musen
0

#14 Näe jag håller med dig, mina har aldrig gnagat sönder något som inte varit i buren. Men mina pojkar är strängt uppfostrade med att om de så kollar på en sladd eller en tapet så ligger de risigt till. Men min uppfattning är att det finns en hel del med gnagmonster=)

Qui dormit, non peccat

StickyKitten
0

Så de kan gnag-tränas så att säga? :)

Samtidigt skulle jag helst ha ett djur som kan gå fritt 24/7, oavsett om jag är hemma eller inte. Men det kanske är för optimistiskt.

Thirre
0

Ja, jag skulle säga likt de flesta att de nog inte är optimalt men om du litar på råttorna och dig själv gällande fri tillgång så varför inte? Det låter ju som en underbar utopi!

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

StickyKitten
0

#17 Visst gör det :) Nackdelen är ju å andra sidan att det blir jag som får stå för kostnaderna om råttorna inte visar sig vara några drömråttor.. Skrattande

Thirre
0

Jag menade såklart att det nog är för optimistiskt men låter förträffligt om du skulle ha det så. Vem skulle inte vilja ha det så? Jag hade ute mina råttor när jag låg och sov, då är man ju inte direkt på alerten och kan se vad de små liven gör.. Oftast sov de när jag sov och gärna i min säng, de var vakna i omgångar men under natten var de litet mindre aktiva. Sedan har jag alltid haft två flockar, en hon och en hanflock vilket även det begränsade lite. Man fick släppa in och släppa ut till förmån för nästa flock. Dock hade jag litet mer som schema att ena dagen fick ena könet vara ute mer och nästa dag var det den andra flockens tur.

När jag bodde i förra trean kunde jag stänga in till råttrummet och då kunde jag stänga där och lämna rummet när råttorna var ute utan att jag kände någon oro för att de skulle göra något.

StickyKitten
0

#19 Aha, men finns det inte en risk att man klämmer ihjäl råttorna om man sover i samma säng?

Låter som en bra lösning med enskilt rum, jag har dock bara ett rum och ett badrum. Hm, trivs råttor under badkar månne? Skrattande

Thirre
0

Risk finns väl men jag har aldrig gjort det. Är dock bra på att inte röra på mig när jag sover och råttorna är även de ganska alerta och har snabb reflex. Det kanske inte är något att rekommendera men jag sov alltid med den råtta som var på väg att vandra vidare för att få ut så mycket som möjligt av den sista tiden. Hade med mig en mindre bur som de kunde gå in i för att äta, dricka och gå på toa i sängen. Detta gjorde jag framförallt med råttor som jag visste jag skulle avliva dagen efter eller snarast.. Svårt att lista ut när andra skall då men även gamlingar fick följa med i sängen.

Kottikott
0

När jag skaffade min 3dje sötnos så fick han sova med mej i början för när jag introducerade han med dom andra 2 var dom lite hårdhänta mot honom så vågade inte ha honom med dom på natten när jag sov.. så då fick han vara med mej i sängen =) han sprang omkring å hade sig ett tag sen sov han nere vid mina ben eller vid huvudet på mig =) bakom sängen hade jag ett bord han kunde gå över till lätt med mat,vatten å en liten bur han kunde gå in å gå på toa i eller gosa in sig i.. men han är lite halvnaken så han tyckte väl det var varmast å skönast å sova med mig under täcket =)

[veralera]
0

Min pojkväns förra råttor bodde löst i hans lägenhet:)

Rätt rolig reaktion när det kom folk hem till honom som inte var beredda på det,

"RÅÅTTOOOOOOR! *springa upp på soffan*

Hans råttor bet aldrig sönder något. En gång trillade den ena ner i toaletten (klantigt nog glömde han stänga locket så det är ju en sak du ska tänka på) men det var det enda som någonsin hände.

Enda gången de var i buren var när de städade och så (de hade ju en bur alltså.)

När jag hade lite brist på burar för att jag fick hem en massa "hanråttor" (7 hanar sa dom, 1 hona) som visade sig vara 5 dräktiga honråttor (vilket betydde att istället för 2 burar, 1 till dräktiga honan, och en till hanarna, så fick jag ha 5 olika burar till honorna och en till hanarna) så bodde mina hanar löst.

Detta gick jättebra.

Förrutom en sak:

Plötsligt märker jag att min sons leksaker börjar försvinna, likaså hans nappar. Och råttorna är ibland försvunna i timmar utan att jag kan hitta dem. Plötsligt hittar jag deras "hem" : I soffan.

De har gjort ett hål UNDER soffan, krypit upp i soffan, släpat in handdukar, tidningar, leksaker, nappar, kycklingben (!!), brödbitar och gud vet vad.

FiaLi
0

Jag har bara vågat ha en av mina råttor springandes lös, men bara när jag varit hemma. Hon kom när jag ropade så jag hade inte så bra koll på henne alltid. Hon försvann vid något tillfälle och jag blev jätterädd att hon skulle fastnat någonstans, men så fort jag släckte lampan på kvällen och gick och la mig kom hon skuttande upp i sängen. mysigt. :)