HJÄLP MIG !
Hejsan !
Jag har en rått kille här hemma som är ensamen just nu då inga andra råttor verkar acceptera honom, han trivs bra själv oxå.
Jag trodde hans sår berodde på att han fått stryk men nu har han varit ensamen och såren försvann MEN nu har han massor med sår runt huvudet och delvis av ryggen, igår när jag tog ut honom hade han kliat sig så det blödde.
Jag försöker få tag i veterinären just nu och jag har pratat med honom förr och han var ÄRLIG som tusan.
Han sa till mig att han hade inte stor erfarenhet av råttor men han tyckte det var intressanta djur och han har inget emot dom och om han inte skulle veta svaret på vad som är fel så kan han ringa och har mycket böcker om råttor. Låter det som en vettig veterinär ?
Dom andra jag ringt till tar enorma summor och verkar inte ha koll alls men erkänner det inte.
Jag undrar därför nu när jag ska till veterinären om det är STOR sannorlikhet att det är skabb ? Ifall han blir osäker känns det bra att kunna hjälpa lite på traven då.
Min kille har även ett öga som rinner enormt och han kisar med det, är det troligen en ögon inflamation ?
Om det är skabb och ögon inflamation vilka mediciner ska man få då ?
Jag vill bara gardera mig lite ifall veterinären själv blir osäkert, visst han kan ringa och har massor böcker men det känns bra att ha lite kött på benen.
Skabb = stronghold i dom rosa tuberna, alla råttor måste behandlas.
Ögoninflammation får någon med erfarenhet av det svara på :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Låter som antingen skabb eller löss eftersom han rivit upp sig sådär.Så jag håller med allamej och säger stronghold, en droppe räcker, är det allvarligt så upprepa en droppe efter 14 dagar.
Angående ögat så beror det på hur det ser ut, bäst vore om du tog honom till veterinär just för ögats skull.Ibland kan det hjälpa om man sköljer ögonen men andra gånger krävs det antibiotika. Vilken vet jag inte.
Qui dormit, non peccat
Tack så mycket :)
Jag ska till veterinären nu vid klockan två hoppas det går bra för oss !
Det gick bra hos veterinären igår.
Han kollade ögat och tryckte i någon pappers remsa som skulle visa något och så droppade han i såndär färg och kollade hornhinnan men det var bara bra så jag fick några ögondroppar för det antagligen va en inflamation eller något medicinen hette zirkolon eller något som SJÄLVKLART inte fanns på apoteket, den va tom utgången ur sortimentet……..
Sen kollade han på såren och höll med mig om att det va skabb så jag fick stronghold en rosa förpackning :)
Han sa att jag skulle upprepa strongholden om en månad men ni här säger en vecka så jag vet inte riktigt vem jag ska lita på av er nu :S

veterinären vet nog bäst mina råttor hade löss och alla sa att ja skulle ta de medel ja hade två till tre ggr men veten sa att det räkte en gång å det gjorde det =) så ja tycker du ska lita på honom

Medlet skall hålla i en månad så varför inte kompromissa mellan de två tingen som sägs, en säger två veckor här och veterinären säger en månad. Ta efter tre veckor då! Men, jag har bara behandlat en gång mot skabbkvalster, har inte behövts mer. Om man läser på informationsförpackningen står det hur länge medlet är kvar i kroppen och är nästan säker på att det är en månad eller mer så jag tycker att veterinärens råd låter förnuftigt/sannolikt. Inte heller tror jag att det är bra att behandla med sådant medel för ofta då det är starkt. Följ veterinärens råd, han låter "vettig". (tihi! älskar ord som kan dubbeltydas)
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Tack för hjälpen :)
Han tyckte jag skulle behandla två gånger eftersom skabbkvalstrena kan leva kvar trots behandling ibland så han tyckte det va bättre att göra det en gång för mycket än att det kommer tillbaka snart igen :)