Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1601 ggr
Cis-j
0

"skaka" (ringla?) med svansen?

Hej!

Jo, det är såhär, att om någon här hemma utanför rummet kanske ropar till mig eller något, och någon utav råttorna hör detta, så kan hon stanna till, lyssna och kika. Och ibland så kan hon sedan skaka lite på svanstippen,
Vad betyder detta beteende?

Jag har för mig att jag läst någonstans att om de ringlar med svansen så är de rädda eller arga? Eller om det är ihopsynkat? kommer inte ihåg vad jag läste,
har försökt leta här på sajten men hittar ingen tråd om detta.

Det händer inte alls ofta, men skulle gärna vilja veta vad det betyder. Inte alls kul om det betyder att de är rädda eller arga. :(

Mvh Cissi

Cis-j
0

läste nyss artikeln om intrudoktion. Börjar tro att mina tjejer inte är så flocksmarta :( kan skriva mer om det sen när jag har fixat en grej bara. Men jag förstod att beteendet beror på aggressivitet.

Det här känns inte så bra. :/

fjuunet
0

mina två dumbosar viftar snabbt på svansen när dom får syn på något och försöker ladda inför ett hopp dit saken är , kanske är något sånt :P

Cis-j
0

ja! men precis så gör hon. för hon brukar alltid få ett knyck efteråt. är det inte samma sak då? Hade vart lätt om man kunde filma det för att visa.. lite svårt att framkalla dock :P man vill ju inte direkt skrämma upp henne i onödan om det är det hon blir. rädd alltså.

Cis-j
0

haha, typ tigeraktigt som i nalle puh!

Cis-j
0

alltså, hon "duttar" typ med svanstippen.. är det så dina gör också?

Thirre
0

Om råttor rör på svansen när de är arga så gör de det ordentligt, de piskar med dem och man ser på resten av kroppspråket att de är förbannade. Det är inte ofta de gör det, piskar med svansen, då det verkar vara bland det sista varningstecknet de gör. Har sett det några få gånger.

Jag har däremot varit med om att de har ryckt på svansen, och ringlat den, när de varit glada och busiga. Detta är nog egentligen inte ett korrekt beteende och den som gjorde det mest piskade med svansen likt förbannad men inte, han var som mest uppe i sitt bushumör då.

Som det låter på beskrivningen tycker jag inte att det är ett tecken på att hon/han skulle vara arg i alla fall, då skulle det piskas till mer. Kanske råkar det bli en liten "dipp" med svansen när hon blir skrämd, förvånad eller liknande då det verkar på din beskrivning att det görs efter något plötsligt och oförberett hänt.

Möjligt att det kan vara ett beteende som man får räkna med att råttan kommer ha i liknande situationer, att det inte handlar om något "sjukligt eller skadligt" för råttan. Att den kan vara som min, använda svansen på ett sätt vid helt fel tillfälle. Det händer att någon råtta då och då tillämpar ett beteende som inte är korrekt för situationen men då är det viktigt att se hur och vad den utstrålar i samband med beteendet i form av kroppsspråk.
Skulle inte se det som konstigt om hon är litet rädd..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

artdesiu
0

Jag tycker inte heller det låter som ett aggressivt beteende i det här fallet, kan ju vara att hon är lite på sin vakt, men arg verkar hon inte vara.

Jag har haft råttor som gjort svansvispningar, men då när de varit på bushumör. Och en av dem vispade när man "masserade" henne mot ryggslutet. :S

Itchy
0

jag har sett en råtta som vispat med svansen när han blev gosad med…

och det ser urmysigt ut ^^

You can't spell Bitchy without Itchy

fjuunet
0

mina två som gör så med svansen är uppenbart glada och spralliga när dom gör det =)

hus-musen
0

om de viftar på svansen när de är glada så är det för att de är för exalterade troligtvis.

Qui dormit, non peccat

Cis-j
0

okej, gud vad lättad jag blev nu! Ja alltså det händer ju lite då och då, och hon har alltid varit lite rädd av sig, det var tydligen fler av kullsyskonen som också var det. Men det skulle även kunna vara det som många skriver att hon blir lite över-exalterad :P. För det brukar oftast hända i sammanhang när de busar. Det var därför jag blev så paff när jag läste att de var förbannade när de ringlar med svansen.  Och jag tycker aldrig

vänta lite, ska plocka upp henne ur soptunnan,  >.<

sådärja (de använder den som toalett och ibland om den är ganska tom så har de svårt för att ta sig upp), iaf.  Och jag tycker aldrig att de har verkat arga, däremot så har det nog varit lite tjaffs om vem som är överst i rang och sådär, älva ville inte riktigt ge sig först, men nu verkar det lugnt och de har fungerat bra ihop trots det, aldrig skadat varandra. Det enda jag har hört ibland är att älva kan pipa till emellanåt, jag tror lova kan putsa lite väl hårt ibland..