Råttor iFokus

Råttor

Etikett: annonsering
Läst 1574 ggr
Thirre
0

Trevlig blue agouti hooded.

Jag var nere på den lokala zoo-butiken, förövrigt en tidigare arbetsplats, för ungefär tre veckor sedan och då hade det minuterna innan lämnats in några ungar från en privatperson. Jag hälsade på dem och det var framförallt två grabbar som kom till luckan och ville ut. Jag såg en, som jag trodde då, blue hooded men blev fundersam då han hade tippade strån, och tog ut honom. Han snodde en del av mitt hjärta.. Han var jättetrevlig och söt, knastrade och ville inte in i buren igen. Väl insläppt busade jag upp honom med handen, han och hans bror (en ag hd) studsade runt som glada råttor och fick med de andra. De ville inte att lektanten skulle sluta eller gå, såg sorgset på mig när jag stängde luckan och en del av mig lämnades kvar hos dem.. De var så söta.

I fredags var jag där igen och var tvungen att kika om de två var kvar. Agoutihoodisen kände igen mig direkt, var nyfiken och intresserad av vad jag gjorde. Sedan hittade jag den blue agouti hoodisen och tog upp honom. Han stretade lite ibörjan men verkade känna igen mig efter ett tag och att det kan vara trevligt med mänskligt umgänge och uppmärksamhet. Då kapitulerade han en del och mös.. rös i kroppen men knastrade inte. Jag hade inte tid att gosa med honom då jag hade skjuts och den väntade men jag blev påmind om vad jag hade tänkt ställa för förfrågan och tipsa andra om. Just denna pojke.

Denna pojk är alltså inlämnad av en privatperson som har köpt råttor från det zoo som jag såg honom i, min tidigare arbetsplats. En av mina bättre vänner är dotter till den person som lämnade in ungarna och jag kan få reda på lite info om föräldrarna. Jag vet att denna person är en hängiven djurvän, hon har flera djur men till hör den kategori som vill djuren väl men kanske inte alltid har den kunskap som krävs. Föräldrarna är zooråttor och kan vara inköpta från Imazoo men med tur så är en eller båda föräldrarna från de kullar som affären tagit själva vilket gör att jag möjligen kan vaska fram lite till info.

Detta är en blue agouti hooded och det är främst teckningen som jag tycker att man kan ta till vara på. Han har ingen slips, snygg huva, hel sadel och korrekt svansteckning. Hans färg är även den någorlunda snygg, där kan jag inte uttala mig helt korrekt eftersom det är en variant som jag själv inte har så mycket erfarenhet av.

När jag såg honom slog mig tanken att han kunde vara något för uppfödare att ta vara på. Då vi har råttor som ofta är släkt med varandra kan det finnas fördelar med att ta in råttor med helt nytt blod även om det är zooråttor bakom. Med sådant blod kan det komma både för- och nackdelar men med kunskap och vetskap om detta kan man dra fördelar av honom. Våra hoodisar är i dagsläget inte så snygga och vad jag har förstått så är blue agouti inte allt för vanligt men en variant som fler vill arbeta med. Optimalt skulle vara om någon skulle våga ta sig an honom, utvärdera och möjligen använda honom i sen ålder i avel för jag tror att det kan vara till vissa fördelar.

Mitt inlägg är alltså till för att upplysa om denna kille som är go och snygg, trots hans litet spända kroppshållning efter tre veckor med mindre mänsklig kontakt tror jag att han kan bli en go råtta. Han har ändå grunden, att människor kan vara trevliga, snälla och pålitliga. Det är bara upp till ägaren att påminna honom om det.

Jag är beredd att försöka hjälpa till i transport och köp om det är någon som är beredd att ta sig an honom och använda i avel då jag, som tidigare sagt, tror att han skulle kunna bidraga med en del. Dock känner jag att det behöver vara en person som kan en del om avel och djur, som vet vad man har att arbeta med och som kan utvärdera djur bra. Framförallt, som är beredd på att chansa litet då han trots allt har någorlunda okänd bakgrund.

Denna tråd skall vara öppen så folk kan diskutera och fråga om honom men även vad han kan hjälpa till med. Jag tror även att detta kan vara starten till en diskussion om vad en okänd råtta kan medföra, bidraga eller stjälpa. Jag lade till den under köp och sälj även om det inte är jag som säljer utan bara marknadsför just denna underbara och vackra grabb.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Nicciz
0

Har du kollat med D.L? :P

wintermynta
0

Har du ingen bild på sötnöten?

Thirre
0

Jag har inte frågat D.S men tänkte på wintermynta då hon har kört med hoodisar och även blue agouti eller blue rättare sagt.

Jag försökte ta kort på honom med mobilen första gången jag var där men.. ni vet hur ungar är.. och min mobil har bara kapacitet på 0,6 mp vilket gjorde att det inte blev några bra kort. Jag kan försöka ta mig ner dit snart igen, om det önskas, för större fotosession.

Han lämnades in med hel och halvsyskon. Hans far är äldre, närmare eller över två år. (dock har ägarinnan nämnt närmare tre men vågar inte tro på det då en del kan ha lite fel på tidsuppfattningen.) Denna hanne är far till bägge kullarna. Hon satte in honom hos sina honor då han hade blivit ensam hane och såg ensam ut, hon trodde inte han var fertil längre men se där hur det gick. Därav min kommentar om att hon verkligen vill sina djur bästa och försöker så gott hon kan men har inte alltid den kunskap som behövs. Det behövs ju inte en amatör för liknande tankebanor, vet en uppfödare som resonerat liknande och fått oönskade kullar.

Han har en syster som är blue bareback och den snygga agoutihoodisen till brorsa. Han har fler agouti hoodedsyskon och om jag inte minns fel så var det även husky roan men just den genen får man nästan räkna med gällande zooisar.

Jag bannade lite och skämtade om att en lekeman kan få fram blue agouti direkt medans jag försöker med mina cc ag och har äntligen fått det.. Men, man skall ha tur med de där generna verkar det som, att det skall slå rätt vilket man inte kan bestämma.

Han bör vara en blue agouti eftersom systern är blue och brorsan snygg agouti. Kikade på några syskon och såg inga slipsar, inte ens på barebacken, men däremot var huvan lite kort på henne vilket inte är konstigt eftersom om det ploppar upp bb efter zooisar så är det blandningar mellan capped och hooded. Sadeln var hel på agoutisen också, även på några andra syskon. Kikade inte fullt på alla.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre
0

Jag har varit nere och fått litet mer info och studerat de andra syskonen. De är födda 14/11. En bluag hd, 2 st ag hd och en blue bareback utav hanarna, 2 ag hd utav honorna. Den ena honan är litet undertecknad gällande sadeln, alltså ingen hel sadel. 

De har halvsyskon som är födda 21/10 varav en black hooded och black bareback finns kvar. Sadeln är för bred på hanen medans honan är mer en bb men har några fläckar på ryggen.

Den yngre kullen är snällare, trevligare och mer nyfikna. Återigen busade agouti hd pojke och blue agouti hooded med mig och den sistnämnda, som jag tipsar om, slappnade av i häng och slickade sig om läpparna. Han var på väg att knastra men inte helt, slickade sig och gosade istället.

Jag har nu fått kort till min mobil tagna av ena btiksbiträdet på stället, skall bara få tid att ladda över och lista ut hur jag gör.

Jag tror att jag hade fel i mitt påstående att det skulle varit någon striped eller husky bland syskonen, det var andra råttor.

zickan
0

haha.. varför kan inte en annan göra sådana klipp ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[MissDiss]
0

Ingen som tagit hand om den än? :O

Trodde Blue var den färg som går åt mest nästan.

Själv har jag alltid velat ha blue. Men det är kanske bara jag, vem vet? ^^

zickan
0

alltid kul med nya blue ;-).. men är lite för långt bort för min del

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[MissDiss]
0

Jag fattade inte ens vart den finns :S

Thirre
0

De finns i Mariestad som ligger utmed E20 mellan Göteborg (ca 20 mil) och Stockholm (ca 30 mil).

Jag har bett dem hålla på just dessa två pojkar som det talas om i inlägget, även den blue barebacken. Jag har sagt att jag skulle tipsa andra om dessa och min förra arbetsgivare är snäll. :) Därför är de kvar. De har även en praktikant från jordbruksgymnasie som har fastnat för den blue ag hoodisen men de säljer hellre till mig och vidare. :)

[MissDiss]
0

#9 Är alla killar? Till och med Barebacken?

Thirre
0

#10 Läs inlägg #4. Barebacken är en blue bareback hane och är från den yngsta kullen. Dock inte lika trevlig som de två jag omnämnt mest. Inte heller en "snygg" bareback men likväl en bb, finns ju inga sådana längre. Varken i Sverige, Finland eller England.

Var ju med i slutet av 90-talet när Phantomas hade några riktiga snyggingar! Så.. är litet kräsen gällande den teckningen, även gällande hooded. De var mycket snyggare förr…

[MissDiss]
0

"De har halvsyskon som är födda 21/10 varav en black hooded och black bareback finns kvar. Sadeln är för bred på hanen medans honan är mer en bb men har några fläckar på ryggen"

Är inte det hona då?

Thirre
0

#12 Ursäkta, det kändes som ett onödigt inlägg eller påpekande.. Vet inte vad du ville med det och framförallt inte nödvändigheten att skriva med fetstil. Då inlägget inte handlar om den kullen så trodde jag att du syftade på den blue barebacken då du tidigare hade pratat med blått. Dessutom hänvisade jag till att läsa tidigare inlägg så att jag slapp skriva ut alla kön och vad för teckningar/färger de hade.

Jag tycker att du har svarat på egna inlägg…

[MissDiss]
0

#13 Oj nej nu virrade jag ihop dem. :S

Jag blandade ihop den svarta med den blå. Ursäka Skäms

Thirre
0

#14 Det är lugnt, är på pms-humör. (ägglossning; check!) Glad Brukar inte orka mig på att kommentera småsaker vanligtvis och kände mig dum som gjorde det.. Läser dock en oerhört intressant bok just nu som handlar om att läsa tankar, kommunikation via kropp, röst och skrift vilket tar upp nödvändigheten att vara korrekt vid skrift så att missförstånds slipper uppstå då man inte ser kroppspråk när man skriver. Med influenser därifrån och tanke på påpekade jag onödigheten att skriva med fet stil i ett citat då det uppfattas som mer argt inlägg.

[MissDiss]
0

#15 Förlåt, ville bara klargöra vad det var jag syftade på. :$