Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 2594 ggr
Tallullah
0

Nakenrotta

Hej!

Jag har børjat fundera på å skaffa nakenrotta…

Vem føder upp såna,och är det skillnad mellom dom och vanliga rottor?

Jag har haft nakenmarsvin,och dom skilljer sig ganske mycket från håriga marsvin…

Jag har haft rottor før,men dom var pelsade…

jussivuori
0

jag har en nakenråtta. det är mycket skillnad. läs på internet finns massa bra sidor! :P

Allamej
0

Tja, du kommer inte att få några rekommendationer till uppfödare eftersom det är en defekt som inte ska avlas på.

Om du läser artiklar här och söker på google ang nude rats så kommer du att få information om varianterna. För det finns flera. Majoriteten av dom medför plågsamma genetiska defekter på de inre organen.

Men jag råder dig att ta reda på info själv och inte från någon som avlar på nakenråttor eftersom dom dels vägrar se problemen och dels vägrar delge de "fakta" som dom anser bevisa att nakenråttor inte lider av avsaknaden av päls. Dom kommer ju att vilja sälja till dig och därför får du inte veta det negativa.

Du kommer inte att hitta några annonser här eftersom vi på RIF inte står bakom så tvivelaktig avel.

Av vad jag förstått så är skinnymarsvin betydligt bättre i hälsa än nakenråttorna. Det är inte lika stora skillnader mellan pälsade marsvin och skinnysar som det är mellan nakenråttor och pälsade.

Mitt råd är att inte stödja de som avlar fram nakenråttor av den enkla anledning att dom kanske inser att det inte finns en marknad och då blir vi av med dom.

Jag säger detta, inte för att djävlas utan för råttornas skull.

Lycka till i ditt sökande. Och om det till slut blir pälsade råttor för dig så kan du hitta många trevliga uppfödare på detta forum :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Denna kommentar har tagits bort.
Allamej
0

Och all reklam för "uppfödare" med nakenråttor tas bort omedelbums. Och detta är ju en av reglerna så snälla, respektera detta.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Tallullah
0

=2

Jag visste inte att det var så många problem med nakerottor…

Jag har en liten uppfødning av nakenhundar och katter,och hälseproblem är inte vanligt på dessa djur…

zickan
0

nakenråttor har mycket mer problem än nakenhund, naken katt och skinny marsvin.
Haft naken katt och skinny marsvin. Har just nu en hund på 50% naken och en kompis som föder upp mexikanare. Det är en kuslig skillnad :-S

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tallullah
0

Okej…ja är det slik,så får man ju droppe tanken på nakenrottor så klart…då blir det nog pelsade rottor istället…

Terato
0

..Det finns ju dubbelrex också, där den enda egentliga skillnaden är just avsaknad av päls. De ser ut som skinnymarsvin, med lite hår på huvudet, typ.

Det man kan disktuera är ju hur allvarligt det är med just avsaknaden av päls på råtta. Råttor har idag tyvärr väldigt dåligt immunförsvar och är ännu känsligare än t.ex. marsvin vad det gäller drag. Därför är det mkt dumt att ta bort det lilla skydd de har, anser jag. Det finns dessutom spekulationer om andra problem kring dubbelrex men jag tycker det är upp till dig själv att bilda dig en uppfattning om det.

Om du är väldigt intresserad av nakna råttor och vill läsa på lite extra så skulle jag kika lite närmare på dubbelrex i så fall. Ser man till att ha en varm och go miljö åt dem, inte planerar att avla, anpassar fodret och har snälla burkamrater som inte skadar dem(nakna är ju mkt känsligare för bett och rivsår eftersom de inte har någon skyddande päls) så tror nog jag att det ska gå att hålla dubbelrexar på ett seriöst vis.

Tyvärr så är det väldigt många oseriösa råttuppfödare som föder upp dubbelrex så letar du efter sådana kommer du tyvärr att hamna hos många sådana. Är man intresserad av dubbelrex skulle jag leta reda på en till omplacering eller liknande istället. De som redan finns, behöver ju också ett liv!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se