Hur får jag henne att förstå?
En av mina tjejer, Lithium, är oerhört aktiv och springer ofta runt som en galning, medan hennes burkamrat Morfin är en väldigt lugn dam som helt enkelt tar allt lite lugnare.
Det jag har börjat fundera är att Lithium har börjat, inte nafsa, men nypa kanske man kan kalla det i mina strumpor och ibland på t ex på knäet och så. Försöker få henne att sluta med det där genom att blåsa på henne när hon nafsar men det ger inget resultat och det börjar bli väldigt irriterande. Vad kan man göra?
Sedan har jag tankar på om hon kan vara lite väl hård mot Morfin, då det ofta hörs pip från buren under natten och när jag tänder och kollar så är det oftast Morfin som ligger på rygg eller "bryter" sig loss och springer därifrån. Hon har inga sår eller något sådant, det är just de där pipen jag har reagerat på…

Mina tösar piper något i hästväg när de busar. De behöver knappt nudda varandra för att de ska pipa när de är på det humöret. För mina åtminstone så är det ingen fara, men man får ju titta till lite och se om det är en som alltid är på den andra och om denna andra aldrig får vara ifred.
Angående nafsandet… beats me. Säg till om du hittar en lösning för en av mina gör likadant ibland.
Jag tror inte att hon är på den andra hela tiden, utan det är mest bara ibland som det kan bli ett j*vla liv.
När de är uppe och springer så är det inte alls något sådant, utan då är det istället Morfin som springer efter Lithium…
Det kanske bara är Morfin som är väldigt pipig ^^
Men jag fortsätter ha lite koll om inte annat, för att se om läget förändras.
När det gäller att nafsa, så har även jag haft råttor tidigare som hållit på sådär… Det var bara de "överaktiva" som gjorde det, så kanske att det har något med energinivån att göra…