Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 778 ggr
-ted-
0

Sätta ihop hanar?

Hey!

Jag har haft tamråttor i omgångar de senaste tio åren, för en vecka sedan köpte jag två småpojkar som är bra kompisar, men jag kan tänka mig att ha fler längre fram.

Jag har satt ihop honor i olika åldrar flertalet tillfällen, men aldrig hanar utan alltid haft dem i "orginalgrupper" och jag undrar hur stor risken för storbråk är om man för ihop äldre hanar känner varandra, med en eller flera småttingar. Hur påverkar kastrering av dem utsikterna?

Katrin82
0

Det är ju jätte svårt att säga, beroende på hur domenatna dom är. Men testa på en neutralplats och ta det lugnt med introduceringen.

Jag har själv 12 hanar som sitter ihop, dom kommer från flera olika grupper. Satte även in en liten 5 veckors i helgen utan problem. Så nu är åldern i buren 5 v-1½ år.

zickan
0

Finns massa olika knep man kan köra. Jag har ett som nästan alltid funkar, men det tar jag helst på pm :-P

Viktigast är en neutral plats. Sätta ihop inne i buren så blir det nästan alltid slagsmål.
Soffa, säng är bra ställen. Låta de träffas kanske 1-7 dagar under några stunder per dag. Se hur det går. Städa bur, möblera om brukar fungera också.
Tyvärr så kan mer dominanta djur vara svåra, speciellt om det är två rätt dominanta hanar. Men äldre+yngre brukar nästan alltid fungera.

Här hemma sitter 10-15 hanar alltid ihop där äldsta är lite över 2 år och yngsta just nu är 2 månader. Svåraste är att få in äldre. Då får man ta det sakta men säkert under ett par dagar upp till över en vecka.
Jag har rätt många som vill komma åt ledar rollen i min bur som mer än gärna kan kaxa sig mot nya. Men utanför buren i soffa fungerar dom med andra. Men bra om de som är lite svårare ihop med nya får lära känna dom först på neutral plats innan de kommer i samma bur.
Reise säger ifrån och sätter på plats bara första mötet. Men polackerna ska vända upp och ned på alla men de biter istället inte. Sedan stroke som är äldst och som har blivit rejält biten, kom hem när han var nästan två år med ett extremt öppet och stort sår över nacken från tidigare hem och burkompis. Så han är lite shinkig och kan hugga om man inte tar det försiktigt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.