Axa's grynblandning + ?
Har köpt hem en påse av Axas grynblandning, men då jag tycker det blir vääääldigt dyrt, typ 200:- för att köpa hem alla fröer då vi inte har ett enda av det som dom ska ha (om jag tar efter det vanligaste rexeptet) så jag undrar vad man kan blanda i mer än bara bladningen, för dom kan väl inte baaara äta grynblandningen? Alltså dom får ju råvaror osv men jag menar man måste väl blanda i saker, eller kan man bara hälla grynblandningen som den är i skålen?
PS: BEHÖVER SNABBA SVAR! RESER BORT PÅ LÖRDAG FÖRMIDDAG, OCH JAG VILL INTE ATT DOM SKA ÄTA FABRIKATMAT UNDER TIDEN!
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

torkade frukter och nötter är bra att blanda i
och även hund eller kattfoder
You can't spell Bitchy without Itchy
Har hört att kattfoder inte är bra för råttor? Har tyvärr inte torkade frukter heller :( Men nåt kan jag ju köpa hem :P Frågan är om jag hinner innan lördag, det är ju julstängt nästan överallt.

hund eller kattmat är inte skadligt för råttor bara man inte matar dem med det för mkt
Nej hund vet jag, men om det var på "Så här matar Terato" eller vad det var så stod det att man ska helst undvika kattfoder?(kan vara annan tråd också, minns inte helt säkert) men kan ha fel. Men iaf, nå mer tips? :)

knäckebrödsbitar och rispuffar…idétorka >_<
man skulle väl inte mata med kattmat för att det innehöll extra taurin som dom har satt till för att förminska njursten/gallsten/urinsten ( minns inte vilken :P )

Lite solfrosfrön, russin, torkade bananer, några få nötter, små knäckebrödsbitar, talgbollar att hänga upp i buren brukar vara uppskattat med. Tror jag svarade på rätt sak. Att ha i torrfodret mer än alla 4 sädeskornen havre, råg, vete och korn? Det finns även färdiga musliblandningar med bla äpple, frukt, russin osv att köpa i mataffärer. Var uppmärksam på om det är osötat eller inte. Så det inte blir som bara godis till dem.
Lycka till!
Nej inge kattmat!.. Det är inte bra alls. Men hundfoder fungerar, russin, torkade frukter, tispuffar, bovete,hirs, viltfågelblandning kan va lite kul nu under vintern för icke överviktiga råttor ;-), osockrad cornflakes, lin, knäckebröd, nötter(akta jordnötter, det kan få blodet att klumpa sig), solrosfrön, sesamfrön, pumpafrön, quinoca, hel bovete, dinkelflingor, cashewnötter utan salt, mandelflarn, valsade ärtor, hundkex, osötade kex, sedan kan man även ha poppat osockrat popcorn som lite extra sådär men inget som bör vara mycket av. Men du kan typ trä det på lite tråd och hänga i buren nu under julen :-D
När det kommer till hundmaten så är en liten påse ifrån zoo mycket bättre än mataffärens om man tar billigt skit. Innehåller inte mycket nyttigt där så kolla efter innehållet. Mycket protein är jätte bra.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nej hu så jag skriver som en kratta
*Rispuffar
* Sockrade popcorn ;-).. menade saltade.
varför man inte ska ge kattmat är för att det innehåller Taurin, men jag har kattmat utan det så jag använder den kattmaten som godis vid träning.
axa grynblandning är väll inte dyrt? Eller missuppfattade jag dig?
Jag har;
Axa grynblandning
pupmafrö
bovete
solrosfrö
linfrö
dinkelpuffar
sedan får de färsk frukt väldigt ofta och någon jordnöt då och då
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tack för alla svar :) Ska se vad jag har hemma och kan köpa på affärn, igår blandade jag i 2 olika knäckerbröd, ris, köttbullar och sedan Axa's grynblandning iallafall :)
#10 nej, inte grynblandningen. Den kostar 19:- det är om jag ska köpa hem alla fröer det blir ca 200:- Du missuppfattade nog ;)

min nuvarande blandning består av
lite zooblandning
müsli
torkad frukt
div fröer
rispuffar (osötade)
div nötter
torkade gojibär
små bitar hundkex
havrepuffar

Jag har även illermat (torrfoder) och lite hamsterblanding.
#11 Jag köper alla fröer osv på Coop, där du plockar din egen musliblandning för 79kr/kg. Men ni kanske inte har nått sånt?
Råttorna fick en liten julklapp som dom aldrig tidigare fått smaka, räkor. Tror inte jag sett dom så glupska förut, inte ens på köttbullar ^^,
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#13 illermaten innehåller ju också massa som en råtta inte behöver. Det är väldigt lik kattmaten fast lite mer fett och mer kol etc. finns även taurin där.
#14 det är den bästa mat shoppingen. total frälst i coops själv plock :-D. Lite dyrt när man har många råttor men helt klart värt det. Man får med det man vill hem
#13 illermaten innehåller ju också massa som en råtta inte behöver. Det är väldigt lik kattmaten fast lite mer fett och mer kol etc. finns även taurin där.
#14 det är den bästa mat shoppingen. total frälst i coops själv plock :-D. Lite dyrt när man har många råttor men helt klart värt det. Man får med det man vill hem
Är Lavendel och kamomill (minns inte hur det stavades) farligt i små mängder till råttor? Även torkad röd paprika(dock väääldigt få bitar och väääldigt små) ?
har nästan allt som är på teratos blandning. men tycker inte det är särskilt dyrt. inköpet i sig är ca 200. Därefter behöver jag bara köpa typ.. ja kanske 2 axa grynblandnings påsar för 40 kr. Detta räcker la i alla fall i kanske över en måndag iaf. Varav de flesta varorna räcker MINST 3 lr 5 gånger.
Det är ganska mkt om man bara har 1.500:- (är bara 12 år) men jag har hittat ten påse som inehåller ungefär hälften av alla fröer, så jag tror jag ska börja köpa det, och blanda den med axa + lite mer
kan man hänga talg-bollar i buren? :O sånadära som fåglar får?? O_o'
ja det undrar jag med ? talgbollar?!

#20 #21 Jag ger mina det ibland som lite extra och en form av aktivering. Rent näringsmässigt är jag på tok för okunnig för att våga säga något. Jag använder det inte som basfoder utan som lite extra ibland. Vissa gillar dem medan andra inte uppskattar dem. Prova? 

Sorry, men det är bara dumsnålt att snåla på maten. ;)
Det blir 200 kronor första gången du köper alla ingredienser. Sen går det åt väldigt lite av fröerna. De håller lääänge.
Grejen är den att det här receptet är uträknat för att det mesta som behövs ska finnas med. Jag har inte grundkollat det och det finns säkert bättre blandningar för att säkerställa att de får i sig allt de ska. Men tills vidare rekommenderar jag denna.
Kan man inget om kost så är det smartast att följa recept. Blandar man bara på måfå finns risken att man missar en massa nyttigheter eller t.ex. överdoserar med något annat. (Vanligtvis överdoserar man fröer, vilket resulterar i tjocka råttor).
De behöver ha vitaminer, mineraler, antixidanter, aminosyror och andra viktiga fetter. Hur ska man veta att de får i sig det om man inte vet ett dyft om mat?
Har du ett bra komponerat Torrfoder är det inte heller lika farligt om du missar nåt i färskfodret.
Kunskap, mina vänner. Det är det som behövs. Gud, jag önskar att jag hade lite mer tid så att jag blev färdig med min artikel nån gång så att jag kan hjälpa er. Jag kan nämligen inte tillräckligt än för att göra ett perfekt recept men det kommer, jag lovar.
KOM IHÅG att dåligt matade råttor blir i längden sjuka råttor. Det är dyrt att gå till veterinären med..
Vi människor matar oss själva rätt dåligt med men jag tror vi "klarar" det bättre än råttorna. Jag märker nämligen supersnabbt skillnad om jag slarvar med fodret till råttorna. De känsliga jag har då blir lättare förkylda eller tappar vikt eller lägger på sig för mkt. Slarvar jag med min egen mat tar det lite längre tid innan jag blir orkeslös och seg eller ser viktskillnad.
Älskar mina stora små vänner..