Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1346 ggr
EmmaLind
0

sjuk råtta

min råtta har magrat på nolltid. Hon var helt normal i måndags, men i onsdags var hon jättemager och slö och pälsen helt tuffsig, hon hade även kissat på sig. hur gick detta till? vad kan man göra?

Jag håller henne avskilld från de andra och ger henne massa söta frukter och grönsaker, jag har även badat henne eftersom pälsen är så tuffsig.

Vad ska jag göra??

elektra1
0

Försöka få henne till en veterinär fortast möjligt! Hon kanske inte får i sig vätska ordentligt heller, då är det bråttom.

Kalli
0

Ta henne till en veterinär, det låter riktigt allvarligt att hon visar så tydligt att hon mår dåligt. Kan vara en lunginflammation exempelvis eller något annat lika allvarligt. Veterinär, nu!

EmmaLind
0

men hon dricker jättebra, det har jag sett. och hennes tänder är inte långa så hon kan ju äta….

jag tänkte ringa vet idag och åka in med henne på måndag om hon inte blir bättre snart.

Keno
0

Om hon inte blir bättre redan idag kan det vara för sent på måndag.

Zolah
0

Om hon blev så sjuk så snabbt skulle jag bli rädd personligen att hon skulle vara ännu sämre på måndag ^^;

Men då är jag ju en paranoid liten nisse :_:

EmmaLind
0

Hon är mycket piggare idag!
Hon hade ätit en massa mat och såg mycket finare ut i pälsen.

Men hon hade kissat på sig. Så jag tror att det inte är så farligt om jag väntar. Men orolig är jag!

Cis-j
0

jag tycker nog att du skulle ringt vet redan i onsdags, men om hon har blivit piggare så är väl det bara tur :). Jag tycker du ändå borde ta kontakt med vet och få henne ordentligt undersökt, så att hon inte rasar igen.

TienMu
0

Bra att hon mår bättre…men när en råtta blir sjuk så bör den absolut inte badas så du vet de….de blir lätt nerkylda,vilket inte är så lyckat hos en råtta som e sjuk.Men gjort är gjort…huvudsaken är att hon mår bättre!

Terato
0

Hur gammal är hon?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

EmmaLind
0

2,5 månader är hon…

Terato
0

Oj, det är ju jätteungt!

Ring veterinären imorgon och ordna en tid, tycker jag. Hon behöver hjälp! Det låter inte bra att hon kissar ner sig.. Då måste hon vara väldigt slö..

teratos.r8or.se

Anvariel
0

Vad menar ni med att råttor kissar ner sig? Bara en nyfiken fråga. Jag menar, mina kissar ju lite här och var liksom (och ALDRIG på burströet, nejdå!), men hur menar ni då? När de sover alltså?

TienMu
0

Hur har de gått?

EmmaLind
0

Hon mår mycket bättre nu. Nu är hon precis som vanligt igen!
Jag fattar inte riktigt vad som hände.

Terato
0

#12 Att råttan liksom inte orkar ta sig upp och kissa utan väter ner sig där den ligger. Det blir aldeles blött kring urinöppningen och råttan inte orkar tvätta rent. När en råtta kissar ner sig är den inte särskilt pigg, med andra ord efetrsom de är väldigt måna om att hålla sig rena annars. Gamlingar kan ju kissa ner sig, precis som gamla människor och då måste man ta hand om dem och hjälpa dem att hålla sig rena. När det händer en ung råtta, däremot, bör man vara orolig.

#14 Gud vad skönt att höra! Låter som att din råtta lyckades tackla det på egen hand. Och det är väldigt bra! Men håll koll på henne så att det inte är något som dyker upp igen. Det kan finnas fler orsaker till att hon blev dålig och det är inte säkert att det är lugnt än. Så håll lite koll. Och om jag var du skulle jag ha lite extra koll på vikten. Har du en digital köksvåg så att du kan kolla henne?

teratos.r8or.se

Anvariel
0

#15 OK, tack! Ja, det låter väldigt fel!! De som annars är så noga med hygienen (dock inte MIN hygien, för MIG är det minsan OK att pinka på… *mutter*).

EmmaLind
0

Ja det känns väldigt skönt. Det är klart att vi ska hålla lite koll!
Hon är fortfarande lite mager så vi har henne lite avskilt så att hon får i sig tillräckligt med mat och vatten.
Tack för tipset det hade jag inte tänkt på själv!
För jag har faktiskt köpt en våg bara för att kunna väga djuren! :)