Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1032 ggr
Zakaraa
0

Kalla råttor, Hjälp?

Jag har börjat bli lite orolig för 2 av mina råttor. De är systrar och bor tillsammans med en äldre tjej men nu har systrarna börjar bli kalla och inte alls lika aktiva i buren längre.

Vet någon vad detta kan bero på?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Anvariel
0

Kalla? Hur menar du? Känns de kalla när du rör vid dem alltså? Vad är det för temperatur i rummet? Hur länge har detta pågått? Hur gamla är systrarna? Äter de som de ska?

TienMu
0

Låter inte så bra att de är kalla….

Zakaraa
0

#1 de känns kalla när jag tar på de, temperaturen i rummet är omkring 20-21grader och de står vid ett element.

Hur länge det pågått kan jag inte svara på för jag märkte det först igår. Dom blir 6 månader den 20e januari de äter som vanligt vad jag tycker, gav don nyss falukorv och märkte att en av dom inte "högg" som dom brukar göra utan luktade först innan hon sakta tog tag i biten.

Kan ha börjat då dom flyttade in i sin nya bur, en bokhylla. Förut bodde dom i en fågelbur.

#2 nej, jag är orolig för att de kanske inte kommer bli bra igen

Mymlan
0

Är det ett fönster där de står? i så fall så drar det från fönstret.. Sådant kan göra dem kalla.

Sätt in lite fleeceplädar/tyg gärna där de ligger mest.. Riv tidningspapper de kan boa med..

Jag har i mitt djur rum även en värmefläkt som gör rummet lite varmare, dock så står den ej o mal hela tiden, tror inte de vill ha tropisk värme.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Zakaraa
0

De har både fleece & annat tyg de kan även gå ner i en heltäckt del av buren där det finns mycket att boa med.

Det finns en dörr vid sidan om bokhyllan men det drar inte därifrån, men det är bara de 2 systrarna och inte alla 3 som blivit kalla och hängiga

Cottonball
0

Har du en vetekudde där hemma? värm isf den till ljummet och lägg in hos dem :)

Om du inte har det, ta en eller två petflaskor och fyll med ljummet/varmt vatten och lägg in hos dem :)

Mymlan
0

#5 Du kan kolla om det drar genom tända ett ljus o ha vid dörren, fladdrar ljuset så drar det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Zakaraa
0

#6 ska kolla vart vi har kudden, tror dock att de kommer börja tugga på den

#7 har redan kollar & det drar inte

Cottonball
0

#8 Annars kan man göra en själv genom att ta en strumpa och hälla ner massa ris i den, knyta och värma i micron och ge dem :) så gör det inte så mycket om de skulle tugga på den :)

Zakaraa
0

#9 smart det ska jag prova :P Hoppas det hjälper

Zakaraa
0

#9 kom på en sak, sväller inte ris i magen på råttorna om dom skulle få i sig?

Cottonball
0

#11 Nej :) ris sväller bara när det kokas och inte ens när det är i ljummet vatten ska det svälla.

Terato
0

Det är nog ingen fara med riset.

Torrfodret som råttorna äter består ju av massvis med spannmål som ju också sväller i magen.

Dock tycker jag det låter konstigt att de är kalla. Jag är inte så duktig på det här med sjukdomar men jag har då aldrig varit med om en råtta som varit kall, liksom. Mer än när den är riktigt sjuk och typ på dödsbädden.

Hur är de i allmäntillståndet i övrigt? Rena i ögon och nos? Låter de något? Hur känns de i hullet? Och har de uppburrad päls eller liknande?

Jag hade nog också sett mig för om det drar någonstans och om man kanske kunna ordna lite gosiga, varma sovhus åt dem. Häng sovhusen högt i så fall, för råttorna söker sig oftast till det högsta stället i buren för att sova och speja lite samtidigt. Man kan t.ex. ta en gammal tröja och hänga in i buren och proppa med filtar och liknande.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Zakaraa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 De är rena både i nos & ögon, ända som ser konstigt ut är att roan råttan är rödaktig runt halsen (se bild), men det har hon varit sedan har var liten och det går att tvätta bort.
De låter inget och de känns normala i hullet de har inte smalnat eller så, inte heller uppburrad päls.

Problemet med att hänga högt är att det inte finns något att hänga i, de bor i en bokhylla men däremot har de avsatser högt upp. Men de håller sig mest på mellanplan (3st plan i öppen del av buren) eller längst ner där det är heltäckt.

Just nu har jag lagt in min strump-vetekudde och de verkade piggare idag än igår men de är väldigt skygga nu när jag ska plocka ut dom.

TienMu
0

de röda runt halsen kan bero på nån form av kvalster….

Zakaraa
0

#15 ser mer ut som blod när jag tvättar bort det, dom brukar bråka livligt ibland men har aldrig hittat några sår.
Någon aning om vad jag kan göra för att undvika det om det är kvalster?

Cottonball
0

#14 HAr du kollat till fötterna? Är de röda/normalfärgade eller blå/lilaaktiga?

Zakaraa
0

#17 tassarna är rosa normalfärgade

Terato
0

Tycker det röda på halsen mer ser ut som putsfläckar.

Råttors kroppsvätskor är rödaktiga, så det kan se ut som blod men det är inget att oroa sig för.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

#19 Tänk varje dag lär man sig något nytt ^^ Viste inte att de va rödaktiga

Råttorna har blivit lite mer aktiva nu, ställde in en skokartong med massvis med tyg i så har dom fullt upp med att försöka få ut tyget.
Är det ovanligt att råttor Inte vill ha typ i sina bon? :P Mina tar alltid bort det om jag lägger in i husen

Anvariel
0

Det där röda är som ovanstående sagt inget att oroa sig för. Putsfläcker eller tomatsaft (hos mig ibland i alla fall… he he).

#20 Mina tösar är enormt bestämda med var saker och ting ska ligga. Om jag lägger saker "fel" så flyttar de minsan på det. Däremot brukar de nog vilja ha massor mer tyg/papper/bäddmaterial i det de anser vara "boet".

Zakaraa
0

#21 Ja om mina flickor vill ha mycket tyg i boet så har dom inget bo :P De slänger ut tyger lite var stans och de Älskar att flytta på trähuset

Anvariel
0

#22 Ja men det förstår du väl, att trähus är TILL för att flyttas. :D Och gnagas på. Och pinkas på. Oj oj. Fart på i råttburen minsanna! =)

Zakaraa
0

ja jo, jag har börjat fatta det nu, är väll lite trögfattar :P
Jo pinka På huset så matte får torka av det väldigt ofta tycker dom är kul, som tur är gör dom det inte I huset.