Akut! kräkreflexer och dreglar
fick hem lilla Hittad för en liten stund sen…men nu har hon helt plötsligt börjat få kräkreflexer och dreglar väldigt kraftigt och ligger med huvudet högt… jag har testat att spruta ner vatten i munnen på henne ifall att ngt hade fastnat…men hon fortsätter trots det
ngn som kan hjälpa ???
You can't spell Bitchy without Itchy

Kräkreflexer finns inte hos råttor, så det har inget med det att göra.
Har hon svårt att få luft på något vis, ser du om det sitter nåt i halsen?

de kan inte kräkas…men de kan fortfarande ha kräkreflexer…
och det verkar inte som om hon har svårt att andas
Åk till veterinär.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

det finns ingen veterinär öppet, och jag har inte råd att åka till strömsholm >_<

Verkar ologiskt att ha kräkreflexer utan att kunna använda dem :P
Oftast när råttan gör "kräks-rörelser" så är det för att få upp nåt som sitter i halsen eller på annat vis gör så de inte kan andas. Annars vet jag inte riktigt vad det kan vara.
Lycka till iaf!

Just att höja huvudet är ett tecken på att de inte får tillräckligt med luft. Det är veterinär som gäller oavsett vad orsaken till det är.

nu har hon lugnat ner sej och verkar ha fått bort det som satt i halsen…
och nu sitter hon bara i hängmattan och glor på mej frågandes…
Hej, det låter precis som samma problem jag hade med min Luke.
Jag var till vet med han och han hade en rejällt lunginflammation och rossel. Han fick medicin men det verkade inte funka riktigt.. men med hjälp av en vetekudde och te det gjorde susen! :D Jag hoppas att det går bra för dig!=)

det gick jättebra för nova som nog bara satt ngt i halsen, det tog ett par timmar, men allt löste sej :)
Åh, va skönt! va kul att det inte var nåt värre liksom!
#8 jag har varit lite skeptisk till att lägga in vetekudde i buren, då jag själv tycker att den luktar typ gröt när den är varm, får inte råttorna för sig att börja tugga på den då? Jag har lagt in varvattenflaskor när mina varit lite förkylda istället, då jag inte vågat lägga in vetekudden…

jag har ris istället för vete i mina värmekuddar, och de kan råttorna få tugga på bäst de vill :P det gillar inte okokt ris lika mkt som havre
#12, jo men alltså, om de gnager hål så blir det ju ris i hela buren? :/ eller syr du dem då med något super-tyg? x)

det gör ju inget :P
det är ju bara att städa buren
okej.. jag tycker det verkar lite bökigt :P det tar ju tid att sy dem också, jag menar om det gnager hål på den hela tiden :P. Äsch, jag kör nog vidare på varmvattenflaska när det behövs ^^