Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1840 ggr
Togla
0

Lunginflamation eller bara förkylning ?

Hejhej , nu är det så att jag tagit hem en lite äldre råtta , eller aa han är drygt 8-9-10 mån.. Och han låter nått så förskräckligt! Han alltså , Han rosslar , men det låter väldigt mycket , verkar som att han har svårt att andas.. Nu undrar jag , kan det vara förkylning eller lunginflamation ? ska jag pröva att köra på rooibos te med lök och honung ? , nått mer jag ska tänka på ?

MVH Elin

Anvariel
0

Om han har svårt att andas skulle jag absolut ta honom till en veterinär. Vissa råttor har ju mer eller mindre kroniskt rossel (mina har det titt som tätt) och det finns inget man kan göra åt det om inte antibiotika biter, men om de däremot får svårt att andas ska man nog ta sig till veterinären igen. Vissa rosslar ju på utan att lida av det eller ens verka märka det, men om det blir så att de blir hängiga eller har svårt att andas så ska man nog höra av sig till en veterinär. Det är i alla fall det jag fått höra av min djurklinik.

Togla
0

Okej, eller alltså , jag vet inte riktigt om han har svårt att andas.. han är ju väldigt aktiv , men han  rosslar somsagt.. och med den nya omgivningen med massa nya dofter osv , kanske det gör att det blir lite värre ? men jag tänker nog först vänta och se om rooibostet hjälper , annars blir det veterinären

MVH Elin

Terato
0

Först och främst vill jag säga att när ni har sjuka djur, kontakta veterinär och beställ en tid!

Vi är inga veterinärer här och det finns ingen rooibosthe eller honung i världen som kan bota rossel.

Däremot kan det såklart lindra och eventuellt hjälpa råttan att klara av en infektion i tidigt skede.

Mitt råd är att boka tid hos veterinär på din ort, men även att ringa en mer sakkunnig veterinär för att få råd om dosering. Djurdoktorn i Uppsala har en duktig veterinär som kan svara på frågor. Kombinationsdosering mellan olika antibiotikapreparat har visat sig vara effektivt i vissa fall av rossel. Vad man ska nämna är dock att en råtta kan rossla av olika anledningar och olika preparat kan fungera olika bra beroende på vad för bakterier/virus råttan har.

Förmodligen handlar det om mycoplasma som är en vanlig sjukdom bland råttor. Det är en slags bakterie kan man säga som de flesta råttor har latent. Råttor med bra immunförsvar kanske aldrig får ett utbrott medan andra ständigt är sjuka. I kombination med andra virus och bakterier kan mycoplasma bli särskilt aggressivt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Sen vill jag också propsa för att mata era råttor!

De behöver en väl genomtänkt och allsidig kost för att klara av sjukdomar. Motion är också viktigt för att de ska hålla immunförsvaret på topp.

En allsidig kost innebär en kost där alla vitaminer, mineraler, viktiga fetter/aminosyror och antioxidanter ingår. Så småningom kommer det att dyka upp en artikel här(eller eventuellt på min hemsida) i ämnet som ska vara lättbegriplig och med lite recept osv. men tills vidare måste ni råttägare läsa på själva!

Man kan t.ex. söka på ordet "super foods" på google om man tycker det är svårt. Super foods är mat som är extra näringsrikt och som rekommenderas av kostrådgivare.

Några exempel på superfoods:

Äpplen, ägg, avokado, tomater, bananer, kål, morötter, vitlök, potatis, apelsiner, broccoli, melon, bönor, spenat , grönkål, lax och annan fet fisk, linfrö, havre, soja, blåbär, tranbär, squash, mandel, rödbetor, ingefära, olivolja, te, chilipeppar, champinjoner, papaya, ananas, kiwi, mango, aprikoser, pumpa, valnötter, yoghurt, persilja, salvia, rosmarin, kanel, groddar, brysselkål, linser, granatäpplen, Concorddruvor och paranötter.

Annars är en regel att titta efter färgstark mat. Gärna riktigt gröna grönsaker, t.ex.

teratos.r8or.se

Togla
0

#3 För det första , hade det varit mycoplasma hade han varit dö för länge sen.. sen , har ni nån aning om att det är svin kallt ute ? klart att dom kan bli förkylda då. Har ringt vett redan men dom sa samma sak , att han antagligen blivit förkyld och att vi ska vänta med att komma in , o istället se till att han har det varmt och skönt , och se till att han får vila mycket.

MVH Elin

Anvariel
0

Hur länge har han rosslat då? För visst kan det vara en helt vanlig förkylning! Mycoplasma "dör" de inte av i sig. Det är ett virus (typ…) som de flesta råttor bär på men som inte alltid bryter ut i symptom. Men visst, det är väl vanligt att de blir nysiga och snoriga och sådär när de byter miljö. Det är helt klart. Men när du sa att han inte kan andas bra och att han rosslar "så förskräckligt" då lät det illa. Men det kanske bara är flyttnerver då? Från hans sida alltså. :)

Om det kommer plötsligt på strax efter en flytt så känns det ju instinktivt som en förkylning. Men jag vette tusan. SYNS det på honom när han rosslar? Alltså sitter han och rycker och har svårt att få ut luften ordentligt eller så?

Ett tips är väl att ge lite extra filtar och sen sätta en lampa (glödlampa eller såklart en värmelampa om du har en) nära buren. Det kan ibland vara uppskattat. (Och ibland inte… *mutter* här gick man och köpte en värmelampa för 500,- och de sätter sig i ANDRA delen av buren när den är på)

Bra att du ringde veterinären. Det är alltid tryggas att ta sig ett litet snack med dem och de brukar inte ta belalt för sådant heller.

Anvariel
0

#4. Bra information! Jag fick dock själv rådet att ge mina råttor vitamintillskott för säkerhets skull. Det är svårt att hindra selektivt ätande om man inte ger pellets (och det är så svårt att få direktinköpta pellets som är färska och direkt från de "bra" fabrikerna) och det är därför bra att ge lite extra i vattnet. Jag tyckte i alla fall att de blev lite mindre snoriga efter det.

Terato
0

#5 Nej då, de kan dras med mycoproblem rätt länge. Jag skulle tro att det är myco han har problem med eftersom han störst troligt bär på det, precis som de allra flesta andra råttor. Det är lite som med herpes på människor, de flesta bär på det men alla blir inte sjuka.

Det här med att man blir sjuk av kyla beror ju på att när kroppen blir underkyld så får bakterier och virus ett övertag, vilket gör att vi har svårare att hantera sjukdomar om det är kallt. Dessutom rinner det gärna i ögon och näsa när det är kallt, vilket ger många bakterier och virus en skjuts på vägen, alltså, det är ofta lättare att bli smittad av sjukdomar när det är kallt, tvärt emot vad man kan tro! MEN man kan inte bli förkyld utan bakterier och virus. Så är det. Det gäller alla djur och människor. Alltså finns det bakterier och virus som din råttas kropp slåss mot just nu, och det du frågar dig är om det har gått så pass långt att han behöver hjälp. Och ja, jag anser det!

Lite snorig nos kan gå över av sig själv, har jag erfarenheten av, om de får bra mat och som du säger, man är extra noga med att de har varmt och gott och inte står i drag. Men buren ska såklart ha bra ventilation, för annars kan ju även det vara en bakteriefälla.

Men om de rosslar och låter från lungorna bör de få komma till en veterinär. Det är som med människor, en vanlig förkylning klarar vi, men får vi lunginflammation behöver vi hjälp av antibiotika.

Och så måste jag tillägga en till sak om veterinärer; De kan inte alltid så mkt som det kan låta. Tyvärr. Och just när det gäller råttor är det lite extra svårt. Nä, men ring och hör med dem på Djurdoktorn i Uppsala, tycker jag, eller Ahlbergs i Stockholm är det många som rekommenderar också. Så att du får prata med någon som har lite erfarenhet av råttor och rossel.

teratos.r8or.se

Togla
0

Tack för svaret! Alltså jag vettefan med denna råtta.. han är faktist konstig.. gick upp dit igen o när jag kom in i rummet var det knäpptyst.. hörde inte rossel eller nånting.. men så när jag lyfte upp han då jäklar började han rossla.. vet inte om han faktist pratar eller vad man ska säga? han kanske blir orolig när jag kommer? för sedan när jag  suttit med han en stund så slutade han ''rossla'' igen ? o när han slutade så tog jag chansen att sätta öronen under hans bröst o då lät det ingenting ? hmm

MVH Elin

Terato
0

#7 Vitamintillskott kan vara jättebra, bara man vet vad man stoppar i dem! För mkt av en vitamin/mineral kan ju också vara skadligt.

Jag är tyvärr inte så påläst om tillskott så ska inte uttala mig där.

Men det viktiga är väl egentligen att man förstår själv vad man stoppar i dem, förstår du vad jag menar?

teratos.r8or.se

Togla
0

dessutom rinner det inte eller nått från hans nos..

MVH Elin

Togla
0

Har nu pratat med en tjej som hjälpt mig tidigare , hon och jag verkar tycka att det låter som helt vanlig stress rossel..

MVH Elin

Togla
0

Eftersom att jag fått svar , och slutsatsen är att han stress rosslar , så kan nån ta bort tråden :)

MVH Elin

Terato
0

Vi tar inte vanligtvis bort trådar för att de är slutdiskuterade, de kan innehålla mkt nyttig information för andra läsare.

Jag blir lite frustrerad över att du väljer att tro en sak för att en enda person säger det. Det kanske är enkelt och skönt att tro att han är frisk men du måste inse att något är fel hur jobbigt och besvärligt det än är. Ta hjälp av en duktig veterinär istället! Ett litet telefonsamtal till en vettig veterinär kan väl ändå inte skada? Nu vet jag inte vem du har pratat med men när det låter från lugnorna är det något som inte står rätt till. Och det bör utredas. Att bara avfärda sjukdom är lite dumdristigt. Jag vet att du bryr dig om dina råttor och sjukdom är ingenting du vill utsätta dem för, det vet jag.

De allra, allra flesta råttorna som har biljud i lugnorna har problem med mycoplasma. Det är väl bäst att utgå ifrån att han är sjuk, håller du inte med mig? Så får du ta det därifrån. Släpp inte bara det här nu, utan utred det ordentligt!

teratos.r8or.se

Togla
0

Men det är ju det jag säger.. han låter INTE i lungorna.. när jag satt mig med honom och han slutade rossla så tog jag upp han och lyssnade.. inte ett ljud..

MVH Elin

Togla
0

Jag vet hur en sjuk råtta låter , jag hade själv  en dam som blev sjuk , så jag vet hur ett billjud låter.. han låter inte så ,

MVH Elin

Cis-j
0

Du behöver lyssna när han rosslar. Vad jag har förstått så kan rossel komma och gå, precis så som du beskriver att din råtta gör.
Hur låter det när han rosslar? låter det från lungorna då?

Terato
0

#15 Hmm, vad skumt. Var tycker du att det låter nånstans? I nosen, typ?

Något är det ju i alla fall. Och jag tycker som sagt inte att du ska avfärda det. Gräv lite i det så kanske du får klarhet i det.

teratos.r8or.se

Togla
0

Men kan ni ge er eller ? DET ÄR STRESS ROSSEL FÖR SJUTTON GUBBAR.. Fyfan alltså , inte konstigt att ingen vill vara på denna sajten

MVH Elin

Cis-j
0

#19 jag förstår inte riktigt varför du reagerar som om någon har gapat på dig och att du måste gapa tillbaka. Jag menade inget illa om mitt inlägg, men ber om ursäkt om du missuppfattade mitt inlägg.
När någon delar med sig av något på ett forum så brukar man vilja höra lite andra åsikter, bolla lite idéer mellan varandra. Och jag antar att det var därför du skrev här, och när man läser vissa trådar så blir man lite nyfiken och vill veta mer om ämnet. Därav frågan från mig.

Det har pratats mycket om attityden här på forumet, och de flesta håller sig lugna.

Men ibland missuppfattas saker, det är inget att brusa upp sig för :)

Nicciz
0

Det är jag som pratat med Togla, hon bor tio minuter från mig och jag ska till henne för att kolla till killen inom de närmaste dagarna. Han har inte låtit hos sin tidigare ägare. Och låter inte från lungorna. Jag har tidigare varit hos Togla för en annan råttas skull och lärt henne vad hon ska lyssna efter, nosen eller lungorna. Hon har även mitt mobilnr och får ringa dygnet runt om det skulle ändras drastiskt. Och jag har tabletter om han skulle få akutandnöd.

Jag var den som rådde henne att avvakta. Vill någon veta varför och det inte framgår i mitt svar här så är ni välkomna att fråga mer.

Togla
0

#21 Tack <3

#20 jag reagerade absolut inte på ditt inlägg! jag är inte arg , utan mest frustrerad.. Det är så svårt att förklara.. Jag älskar mina djur , o det sista jag vill dom är attdom ska bli sjuka..

MVH Elin

Anvariel
0

Mina råttor rosslar också från "näsan" i stället för lungorna när de rosslar. Och mina veterinärer har lyssnat på lungorna många gånger och sagt att de låter OK. Det gör inte att jag tycker det är roligt att de rosslar, men vad ska man göra? Det är svårt sånt där med rossel eftersom så många råttor har det mer eller mindre kroniskt. Men bra att du har Nicciz nära som kan hjälpa till med råd och sådär. Instinktivt skulle jag säga att man ska vara extra vaksam och läget ändras snabbt, d.v.s. om han plötsligt skulle börja låta mycket mer. Lycka till!!!

Terato
0

#21 Skönt!

#22 Jag förstår absolut att du blir frustrerad men jag blev också frustrerad. :P Visste inte om det var nån tölp som hade sagt till dig att allt var frid och fröjd fast det inte skulle vara det. Men som sagt, jag har sett hur du skriver tidigare på forumet och jag vet att du bryr dig om dina djur. Var bara så rädd att nån idiot hade vilselett dig. Det händer ju tyvärr rätt ofta..

Nu vet jag att Nicciz har otroligt mkt kunskap(förmodligen mer än de flesta veterinärer när det gäller råttor) så då kan jag lugnt luta mig tillbaka, hon kan hjälpa dig med det där.

Sorry om jag har lått onödigt hård, även jag har dåliga dagar! ;)

teratos.r8or.se