Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 1157 ggr
Terato
0

Knepiga agoutivarianter

Ja, jag kan inget om färglära. Men när jag sitter och googlar lite så hittar jag en massa färger som heter något med agouti. T.ex. blue agouti, chocolate agouti, platinum agouti(samma som blue cinnamon), apricot agouti osv.

Jag är helt såld på tickat! Det finns så mycket vackra skiftningar!

KAN ni inte vara snälla att bomba tråden med bilder på olika såna varianter? :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Magda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

russian blue agouti (har jag fått höra iallafall, är inge bra på färger, men brorsan är ju russian blue iaf)

jag kan ju tillägga att hon är världens charmigaste lilla dumbotös ;)

empan-hampus
0

Sööt Glad

Terato
0

Jättefin! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Nidnal
0

Råtz Capricornus, hon var blue agouti rex.

mizzive
0

Lilla myran… Blue agouti?

klick
0

blue agouti

[FrejaGna]
0

Har två blue agouti bebisar här hemma, men har tyvärr inte tagit nya bilder dom än *skämmas* Skäms

Så här är bilden från uppfödaren :P

Zaya´s Glimppisoppa och Zaya´s Filmstar :)

[FrejaGna]
0

Här är förresten pappan till dom två tjejerna, som även han är en Blue Agouti. :) Han är uppfödd hos mig och är brorsa till Berit. End of Daze heter han och har blivit Finch sötnosen Kyss

(foto: Tellu Sonne)

Geten
0

Candy som är en blue agouti ligger närmast. Kakao är en vanlig agouti.. Glad

Lancia
0

Jag är också läskigt svag för tickade råttor så jag hoppar på en massa läckra bilder!

nagini
0

är det bara jag i hela världen som inte ser skillnad på dessa å vanliga? :S

jag ser bara att de är lite ljusare än vanlig agouti…
Hur vet man om det är blue agouti, russian blue agouti, choklad agouti!?

jag menar.. i #8 man ser ju inge blått alls i hans päls? ._.

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Thirre
0

#9 Åjo, syns tydligt att han har blåanlag. Dock har jag svårt för att avgöra och se russian blue agouti då jag inte sett dem i verkligheten mer än ett par gånger. max. Men det är svårt att se skillnad på vissa tickade varianter där nyansen är så liten.

Jag är dock säker på att jag har fått en chocolate agouti i min kull! Jippie! Äntligen lyckats efter alla dessa försök. (typ tre eller fyra) Chocolate agouti blir en varmare agouti då de inte har svart och grått i pälsen såsom agouti har men även de olika blueagouti har litet mer grått och kallt i sig. Blue agouti är nästan i nyans med cinnamon, i ljushet, men man ser blåa och gråa strån vilket gör dem kallare. Jag tror att de har blåa strån istället för svarta som agouti, jag avlar dock inte på blått och kan inte det bra alls. Jag siktar på agouti och chocolate agouti.

Just apricot agouti och cinnamon är lite svår tycker jag.. och om man dessutom slänger in cc ag där, ja då har du tre nyanser men som ny är det svårt att se vad som är vad. Blue cinnamon (platinum agouti) är också det ovanligt i Sverige och har svårt att se dessa också, framförallt när man har cinnamon som har pearl bakom sig, de blir gråare och kallare vilket påminner om platinum agouti.

I nuläget har vi inte så mycket tickat i Sverige och om det finns det har de väldigt mycket blekgener och anlag så det kan vara väldigt svårt att skilja ur vad just de är. Vi har mycket finskt blod i Sverige nu och de hittar på färger till höger och vänster tycker jag, blandar hej vilt med nyanser.. Försöker avla tillbaka på svart för att få ok agouti igen men även i jakten för att få fram cc ag. Jag kan se en viss rostning på ett par agoutisar från mig som inte är bra, tyder på blekningar i linjen.

Jag ber om ursäkt för att detta blev ett skriftinlägg istället för bild..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..