Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 923 ggr
Tezzy
0

Trevligt eller inte!?

De är så kul att det alltid ska var sån dålig stämmning, med på hopp mot personer som undrar nått ect ect alla är vi nya på allt eller har jag fel?  De hackas, dum förklaras och alla är vi olika och tänker olika eller?

Ett forum är väl till för att man oftast ska får lite hjälp, råd eller bara prata om de vi alla är intresserad av?! Har kanske fel där också?!

I nästan varje tråd man läser så är de nästan alltid sjukt dålig attityd och ton tex Ts eller att nån annan lägger sin åsikt i det hela,

Tråkigt när det ska vara så på ett forum för många drar sig nog för att lägga en tråd eller två pga detta framförallt alla nya medlemar tänk på dom samt alla gammla.

Skrikandes

Itchy
0

det är inte det minsta trevligt, men tyvärr är det så i de flesta forum… -.-

You can't spell Bitchy without Itchy

Tezzy
0

Precis och det är så synd för de finns då många som undrar miljoners saker men som inte vågar eller vill lägga några trådar pga de. Tycker de är helt sjukt och oftast är de ju vuxna människor som är värst, tråkigt är de.

Itchy
0

speciellt personer med ett personligt vendetta mot en eller flera medlemmar, och som gör allt för att kasta en under bussen och sedan idiotförklara en…

man lär sej inte saker här i livet om man inte frågar folk som har gjort det. eller upplever dem själv.

You can't spell Bitchy without Itchy

Allamej
0

Men det är ju rent fantastiskt hur motiverade man blir till att vara snäll och go när man får läsa sådana här upplyftande trådar. Vad hade vi varit utan tjärbaden.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Zolah
0

Jag tycker nästan att vi borde följa "TiF"s tips, jag tror en sådan uppklistrad tråd kan vara bra att ha här.

Sedan så tycker jag också att man ska ha lite förståelse av varför personer blir arga ibland, det handlar ju om saker man tycker väldigt mycket om. Blir säkert svårt att vara trevlig när många skriver ibland självklara saker man lätt kan hitta på google, eller igentligen kanske är rent logiskt är fel. Ligger ju ett visst ansvar hos trådskaparen att få ut vad dom menar ordentligt

iafl tillbaka till tecknare i fokus, dom har en uppklistrad tråd om nät etikett som jag tycker är jätte bra. heter "Att kommunicera på nätet".

Electronica
0

Jag har också reagerat på det ett antal gånger, och jag tycker inte att det är någon anledning, som #5 skriver att man kan kan förstå att folk skriver arga/elaka saker för att man är upprörd.

Absolut kan man bli upprörd men låt inte det gå ut över personen som söker hjälp för det är OPROFFSIGT!

sara7012
0

Eftersom att man på forum uttryker sig i skrift är de ganska lätt att man missförstår varandra. Vilket kan leda till att någon lätt låter sur, arg eller irriterad utan att egentligen ha varit de. Jag vet att de är flera här inne som har tippsat om att använda sig mer av smileys vilket kan lätta upp stämingen i ett inlägg. Man kan ju inte se den som skriver då är väl en smiley jätte bra för att visa om man är arg glad eller ledsen m.m. Glad

Jag kan bara säga utifrån mig själv att de kan vara svårt att formulera de man undrar över så att alla ska förstå. Jag har dessutom dyslexi som försvårar ännu mer. Men de kan ju leda till att andra tror att man undrar en annan sak än vad man egentligen menade från början. De leder till missförstånd där ingen vill erkänna att den har fel. Tyvärr, för hur svårt är de egentligen att säga, Jaha ursäkta jag missuppfattade dig?

Vart mer än predikan nu eller nått :P Nyvaken, innan frukost hoppas de är någon som förstår vad jag försökte säga iaf haha Tungan ute

Anvariel
0

Det är ett stort problem det här. Det har varit uppe flera gånger redan. Jag tycker inte att det borde vara så svårt att hålla god ton. Trots allt så ska ju allt ner i text och under den tiden borde man ha hunnit räkna till tio och tänkt efter vad det man skriver egentligen kommer att leda till. Man kan tänka på vad det är man egentligen önskar åstadkomma med sin text och sedan fundera över om texten verkligen kommer att leda till detta. Om man skriker åt en okunnig TS och kallar denna djurplågare och idiot så kommer det nog inte att leda till så mycket gott. Personen kommer antaligen inte att söka hjälp på detta forum fler gånger i alla fall. Om man däremot skriver sakligt och uppmuntrande i stället har man betydligt bättre odds. Sen kan man ta ut sin ilska genom att skrika och gasta framför datorn om man så vill. För ARG kan man ju blir! Men när man skriver foruminlägg så har man möjlighet att bättre planera hur man formulerar sig. Sen är det inte alltid man är överens med andra heller. Men man kan vara fruktansvärt oense och ändå bete sig hövligt.

DieselOFestis
0

Ofta faller människor tillbaka på förolämpningar via nätet för att det är betydligt mer anonymt.

Merparten av de förolämpningar och påhopp som jag läst här tror jag hade försvunnit ifall man satt nämnda personer vid ett bord för att diskutera.

Och ja, alla människor är inte liktänkande vad gäller internet.

Bara för att jag kollar Wikipedia och Google innan jag ställer en fråga betyder inte det att alla andra gör det också, och det måste jag acceptera.

Samma sak gäller självklart de djur vi håller.

Bara för att jag tar reda på så mycket information jag kan om råttor innan jag bestämmer mig för att husera ett par betyder inte det att alla andra gör det också, och även det är något man måste acceptera.

Kort sagt: Alla vet inte allt om allt, men är troligtvis medlemmar på detta forumet av en eller båda av följande anledningar:

De vill lära sig mer om råttor.

De vill lära ut om råttor.

Om någon då ställer en fråga, känns det väldigt oprovocerat att inleda sitt svar med en förolämpning.

Det är knappast ett konstruktivt sätt att lära ut.

Tvärtom, när en människa blir förolämpad eller känner sig förolämpad är det ett grundläggande beteende att gå i försvarsställning, och därmed har inget lösts, bara förvärrats.

Jag skulle vilja ta upp ett par exempel på vad jag menar i konstruktivt syfte men väljer för närvarande att inte göra det.

Anvariel
0

#9 Precis! Oerhört bra sagt!

Sen är det inte alls sagt att det man "googlar" fram är det "rätta"! Det finns en hel drös med "det är bara så" inom råttvärlden (och andra "världar" också såklart). Ibland går denna informationen emot var veterinärer säger. Inga bevis eller källor läggs fram. Hur ska man då veta som ny råttägare? Olika länder har också olika seder när det gäller råttor. Viktigt att tänka på tror jag.

[MissDiss]
0

I hamster i fokus så är alla snälla mot varandra, om någon kommer och säger någonting som egentligen är fel så kommer de kunniga in och säger att du, du borde nog ändra på det där för det kan vara farligt för hamstern och bla bla. Och alla ställer upp och lär upp varandra till det bra!

Varför kan inte denna sajten vara sådan?

Allamej
0

MissDiss, tror du inte att det är vad man egentligen strävar efter? Men när dom man försöker hjälpa går in i samtalet med ren högfärdighet och inte vill veta att dom gör fel så blir ju samtalet onekligen åt den otrevliga sidan rätt snabbt.

Men fram med fler sådana här trådar som verkligen belyser våra fel och brister för vi är ju så otroligt självupptagna att vi redan VET vad som faktiskt är bra.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[MissDiss]
0

Jo det är väl klart. Men det känns inte som om alla är ute efter det. De flesta som blir sura på de som försöker hjälpa vill ju bara höra att de gör rätt. De borde ta åt sig istället.

Zolah
0

om jag ska vara ärlig redan nu finner jag agg i den här tråden, när jag info söker så kollar jag och jämför olika sidor med varandra. tar inte första bästa, jag började först att kolla med folk via forum, bla Zoonen.

sen pratade jag med uppfödaren, och kom hit om jag inte minns galet? och det var vad jag menade med att man kan googla det.. eller bättre, kontakta vetrinär där har du absolut expert ( för det mesta men det är en annan diskussion eller hur?)

Det är vad jag gjorde, och vad jag tycker dom flesta bör göra. Inte brukar man väl hoppa bungy jump utan att veta vad som behbövs göras? ( skillnaden : är ens eget liv man leker med och inte nån annans )

KickanW
0

Ett stort problem är också att många förutsätter att man kommer skriva något negativt, och därför tolkar saker negativt trots att det inte är det.

Jag t.ex, som aldrig använder smileys, kan lätt misstolkas då jag skriver konkret och sakligt… Man kan lätt tro att jag är irriterad då, trots att det inte är fallet.

Därför tror jag det är viktigt att alla läser igenom det människor skriver flera gånger och tänker en extra gång "Är det här verkligen otrevligt eller överanalyserar jag då?".

[MissDiss]
0

Jag tror internet har blivit allt för beroende av dessa smileys.

DieselOFestis
0

Tvärtom, Smilys är det ända vi har för att uttrycka ansiktsuttryck via nätet. Genom att ta bort både tonfall och kroppsspråk ur kommunikationen har vi tagit bort 95% av alla känslouttryck.

#15: Jag personligen säger inget om att skriva konkret och sakligt, även om det, som du säger, ofta har en lite allvarligare och otrevligare ton.

Vad jag menar är att, eg. "Är du dum i huvudet? Det fattar du väl att man inte kan göra så", inte är konstruktivt.

au contraire så är sakligt konstruktivt.