Amerikanarna ^^
Välkomna Amerikanarna ! :D
Jag vet inte vad ni kallar gamla goda bilar i Sverige, här är det iaf Jenkkare ;)
Valde detta kulltema dels för att det råkade bli många hanar och dels för att amerikanare sitter mig nära om hjärtat :)
Som många kanske redan vet är det mycket vanligt att kulla i Finland. Jag har dock valt att gå emot den principen med alla mina kullar nu , och hittills har det varit godtagbart. Men inte nu , nu gick jag över gränsen som höll femton ungar åt en hona. Detta har nu resulterat i att jag inte är välkommen på utställningar och kommer även aldrig få ungar sålda här. Men det är smällen jag tar .
Dock ångrar jag att jag inte kullade 3 stycken iaf, eftersom det nu finns en tös som ligger rejält efter de andra. Om jag har gissat rätt så kommer hon dö inom kort och det är mitt fel som inte underlättade mödan för Shotten. Hur kul är det för det lilla livet att svälta ihjäl lixom.
Jag kommer kolla tills veckoslutet , ta ut de andra och låta bara henne dia och även stödmata den lille. Håller såklart tummarna för att hon kommer klara sig , men jag vägrar sitta och se henne lida då hon är så drastiskt mycket mindre än de andra. Alla andra honor väger idag mellan 20 och 25 gram och de fyller 2 veckor på torsdag 12.11. Den lille väger knappa 12 gram.
I modekullen fanns en tjej som vägde 11 gram när de andra vägde 22 gram , och hon dog en dag efter tvåveckorsdagen.
Men iaf , här kommer några nya bilder, se och njut! :D
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Varför går man inte in och stödmatar den som halkar efter pga mamman har för många ungar?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
nej va söta! Måste ni plåga mig med alla dessa bebisbilder, när jag inte får skaffa egna råttor… :P
oj va liten den var :O
Är det nån "lag" i finska råttklubben att en hona inte får ha mer än 12 ungar per kull eller? Låter väl egentligen rimligt då fler kan bli tungt, men det lät lite väl hårt…
Oj….stackars lille, ser så eländig ut :( Hoppas det går bra för den!
Alla är JÄTTEFINA <3
*sparar alla bilderna till kullalbumet*
Skickar du bankinfon till mig så sätter jag in pengarna, pax för en svartögd hona, så ljus som möjligt ^-^
Och om det är ok tar jag gärna namnet Shelby, eftersom det ligger nära det namn jag tänkt använda på henne (Shiro, betyder vit på japanska). <3
Att det kullades i Finland hade jag listat ut då många haft så små kullar. Men att folk ska se snett på någon som inte kullar 
Du får ta och flytta hit till Sverige istället ;)
viken färg e det
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#3 Du glömde nog läsa igenom hela texten.
"Jag kommer kolla tills veckoslutet , ta ut de andra och låta bara henne dia och även stödmata den lille."

Behöver också koderna vi pratade om för att kunna sätta in pengar.
Tar gärna en så ljus som möjligt, svartögd tjej som vi pratade om tidigare, och gärna en så mörk som möjligt för att kunna skilja dem åt. Är så förtjust i svartögda så helst vill jag att även den andra ska vara det.
Blev lite konfunderad dock, ser inte ut som siameser :S Men det kanske "växer till sig"

så så vackra små liv!
hoppas som sagt det löser sej på bästa sätt för dom mindre!
Tack allihopa!
Jo tyvärr så ser folk ner på mig eftersom jag valde att gå emot strömmen och lämna alla ungar till Shotten. Jag är så fruktansvärt emot att ta livet av nåt som man själv är orsaken till att det lever! Kan heller inte förstå att så många här i finland bara goes with the flow och gör så som de stora uppfödarna säger att man ska göra..
Jag tänker då rakt inte göra det, men den här gången ångrar jag lite, för det syns ju tydligt att den lille inte mår bra. Jag har låtit henne dia två gånger själv idag så nu hoppas vi hon klarar sig!
#3 läs igenom mina inlägg innan du kommenterar. Så här går det när man går emot strömmen och lämnar 15 ungar på en hona där alla i hennes linje haft max 8 ungar.
#8 nej det finns ingen sådan "lag", det är bara uppfödarna som har sagt att man ska kulla, gör man inte det så är man skit och ej välkommen på föreningens tillställningar.
En hona har ju 12 tuttar, så egentligen vore det rimligt att hålla max 12 ungar på en hona..
#14 Siameser är mörka när de föds, och med tiden försvinner allt det mörka från kroppen och endast pointerna blir kvar :) Detta sker då ungarna byter päls. Och ett talesätt som ofta används här av domare är att en siamese är som bäst när den är död. Med det menar dem att siamesers färg har hunnit utvecklas till det bästa vid den tiden de dör ungefär. Och det stämmer :p De allra snyggaste mesarna är runt 2 år gamla.
Shottens pointer har faktiskt den senaste tiden blivit riktigt snygga , detta har skett på en månad ungefär. Många använder en "kur" av leverlåda för att få pointerna mörkare :)

Vad intressant, det visste jag faktiskt inte! Men då har jag lärt mig nått nytt idag :D
Alltså…vad är "leverlåda"? Att man matar siameserna med nån maträtt med lever i, och detta påverkar pälsfärgen på pointerna?
Jag tror jag aldrig skulle kunna klara av att kulla en kull, skulle isåfall försöka göra alllt jag kunde för att alla skulle må bra, ett bra sätt vore ju om man har kontakt med andra uppfödare när man får sin kull och dom också har en kull med t.ex färre ungar, så kan man dela upp bördan för mamman. Kanske lite komplicerat och skulle nog inte hålla i längden, men man får försöka se möjligheter.
Vad ska man stödmata den lille med? Kanske man kan ta ut den med mamman när dem andra ätit så den får i sig sin del?
Jätte fina vad dom i alla fall och jag tycker det var bra att du inte kullade, jag får rysningar när jag tänker på sådant. Jag menar en människa som föder fler barn än vad hon har bröst för tar ju inte livet av sina ungar.

Grattis till bebisarna och hoppas att de går bra med dem, vill självklart se fler bebis bilder :D Siameser är så söta :D ( iof är alla bebisar grymt söta som små men i alal fall :D )
Om dem inte hittar några hem finns de alltid plats hos mig

Lite OT här, men hur kommer det sig att du var på utställning igår och ställde ut om du nu blivit "bannad" från utställningar?
Det är också en sak jag funderat på. Var kommer denne oskrivna lag om att finnar vill man ska kulla. Själv dragit upp det för ett par reggade finska uppfödare. De finner sfrågan bara idiotisk. De värdesätter liv inte antal spenar på hona.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag funderade lite på samma sak igår när Saija frågade av mig varför svenskarna tror att jag är "bannad" från utställningarna för att jag inte kullar. Att jag borde klargöra hur det ligger till.
Jag har aldrig sagt att jag är bannad från utställningarna för att jag inte kullar , jag har sagt att jag inte är speciellt välkommen där bla för att jag valt att gå emot strömmen och inte kullar mina ungar. Jag var orolig en vecka i förväg hur de skulle vara mot mig när de vet att jag lämnade alla femton ungar åt shotten. Många har sagt sin åsikt till mig, att de tycker jag är oansvarig och pengagirig som inte kullar.
Hur kul tror ni det skulle vara att vara en hel dag på en utställning tsm med folk som kollar underligt på en om man öppnar munnen ang nånting?
Och en uppfödare sade faktiskt åt mig att om man inte tänker mer på djuren än så (att jag vore ute efter pengarna mer än honans hälsa) så behöver man inte komma på utställningar heller.
Jag bestämde mig dock ändå för att åka, dels för att jag hade vart anmäld länge , och dels för att jag vägrar låta dem trampa på mig. Nu så var det ju inga problem eftersom de trots allt är vuxna och inte ställer till nånting på utställningen. Men jag har inte blivit bannad, det vet jag inte varifrån ni fått..
Jag är INTE uppskattad bland finska uppfödarna för tillfället, det tror jag att jag vet bäst själv, jag är ju inte dum heller.
Och zickan , sen när du lever och bor här och vet hur det ligger till i "kretsen" om hur man bör och inte bör göra så kan du uttala dig. Varenda en reggad uppfödare här kullar mer eller mindre, inte varje kull (det föds inte alltid så många) , men endå. Det vet jag med säkerhet.
Jag menar inte att låta sur i det här inlägget, är bara jäkligt trött för tillfället och hade helt glömt bort att jag skulle skriva om missförståndet här idag.. Nu har jag förklarat.
Jag uppskattar iaf dina åsikter och ditt agerande MangoMelon, enligt mig tycker jag du gjorde rätt, även om andra anser något annat.
Att låta dem andra ungarna leva har väl verkligen knappast något med pengar att göra? att dom kan säga så tycker jag är direkta påhopp om någon dom kanske borde luska mer i än att döma direkt.
Lycka till med kullen! och fortsätt vara den du är utan att bry dig om vad andra tycker.

Att du skulle vara ute efter pengar framför råttornas välmående tror jag knappast, speciellt inte eftersom du förklarade att sist du var över till Sverige och lämnade råttor så gick du plus minus noll. Inga stora pengar direkt :P
Hoppas ungarna mår bra förresten, skulle jättegärna se lite fler bilder!
Sorry jag skrev det väldigt klantigt. Har ätit två mackor i dag och stressat runt i sthlm. Jag blir bara så upprörd över att folk kullar och att det skulle vara som en onsynlig regel. och att folk ser ned på folk som inte kullar. Vi svenskar är tvärt om. man ser ned på folk som kullar.

#23 Jaha, det hela var alltså något du trodde, det står nämligen som det vore fakta -det hela har nu resulterat i att jag inte är välkommen på utställningar.
Jag tycker du gjorde rätt som inte kullade, trots att det är kutym att göra det i finland. Men jag tycker det ser illa ut att skriva det som du gör, för du hänger alla andra finska uppfödare. Ser inte vidare bra ut. Det är var o ens eget beslut, så att kulla är ju ingen regel och du är inte ovälkommen pga av det.
#26 ingen fara men du borde kanske kolla över dina matvanor , du är som jag , blir grinig när du ätit för lite ^^
#27 ja och förlåt att jag skrev klantigt , jag vet hur nogrann du är med att skilja på fakta och egna åsikter :) Men det är faktiskt så att jag har fått höra att om jag inte bryr mig mer om mina råttor än att jag låter bli att kulla så behöver jag inte ställa ut heller och låtsas om någonting.. Och de andra har kollat ner på mig på utställningarna, snackat bakom ryggen osv, och det känns verkligen inte kul . Så särskilt välkommen har jag inte kännt mig.
Utställningen på lördag gick dock helt okej , jag satt för det mesta tyst och om folk ville prata med mig så var jag trevlig annars sade jag inte så mycket. Helt okej alltså ..

#28 Försöker fortsätta PMa dig men det funkar inte.

Usch att folk orkar….. För varje dag uppskattar man djurens sällskap mer o mer framför människor.
men jag måste säga att det är otroligt starkt av dej att ändå visa upp dej och dina råttor på utställningar trots att folk är så otroligt omogna och beter sej på ett sånt Korkat sätt mot dej!
Stå på dej!
Men snacka om vilken otrolig kontrast det är mot här i sverige, här är det nästan skam ATT kulla…. här gör man sånt i sista utväg efter att man provat allt…. Medans I finland verkar det som du säger och som man hört att det är skam att INTE kulla….
Vet du varför dom anser att man ska kulla stora kullar? är det enbart pga av antal "tuttar" honan har eller är det något mer bakom?

jag har skrivit typ 4 pm till dig, men inte fått nåt svar :S
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Intressant vad mycket synpunkter folk har om andra. Särskilt när man ser hur tydligt det är med åsikter i olika länder och klubbar så här! Och att alla följer det blint, liksom! :O
Tänk om man kunde respektera varandras djurhållning istället. Vad som är rätt för en person behöver inte vara rätt för någon annan. Och man måste ju kunna diskutera saken. Och FÅ tycka och göra olika!
Nä, nu ska vi inte förstöra din tråd med mera bajs. Men jag tycker det är så typiskt, det här..
Älskar mina stora små vänner..

Vilka kommer ungarna att hamna hos? :) 
#28 Bra att du står på dig! 

Två ska hem till mig!

#33 en ska till mig
Hey folks , ungarna har nu öppnat ögonen, de är supersöta! ^^ Har dock haft miljoner saker att göra de senaste dagarna så jag har inte kollat helt och hållet vilka som är svartögda och vilka som är rödögda.
Och imorron ska jag få låna pappas systemkamera som är betydligt bättre än min skitdigitalkamera så då kommer det bilder!
Vill observera att detta är en kulltråd, inte en säljtråd :)
Och den lille som ligger efter är precis lika pigg som alla de andra, om inte piggare. Det är nästan turbofart i henne! :p
Så söt är hon ^^

#39 helt underbara! jag behöver dock fortfarande dina uppgifter för att kunna skicka pengarna :) verkar inte gå att fråga över PM
Det verkar som om PM-funktionen inte fungerar som den ska åt mig , det är fler som skickat pm och som jag inte sett. I värsta fall tror folk att jag dissar dem, det skulle jag aldrig göra, så nu vet ni! ;)
naaw <3
#33 En svartögd hona ska till mig ^-^

Så söta så!! Helt underbara!
#33 En svartögd pojke ska flytta in hit!
Ska flytta en svartögd hit med :-D

Glömde skriva i mitt första, är förmodligen minst en svartögd hona som ska till mig också, sen får vi se vad den andra får för ögon. (:

en svartögd hane blir det till mig :)
Kollade igenom bebisarna nyss och nu ska det vara helt säkert:
5 stycken honor, 4 rödögda och 1 svartögd.
svartögda nr 1 flyttar till artdesiu
rödögd nr 1 flyttar till artdesiu
rödögd nr 2 flyttar till elektra1
rödögd nr 3 flyttar till mikeiko
rödögd nr 4 flyttar till teachingbirds
Sen är det 10 hanar, 5 svartögda och 5 rödögda.
svartögda nr 1 stannar hemma eftersom det är han som ligger så mycket efter.
svartögda nr 2 flyttar till Eloize
svartögda nr 3 flyttar till Sorkland
svartögda nr 4 flyttar till Zickan
svartögda nr 5 flyttar till nagini
Vilket betyder att det finns 5 underbara killar kvar som letar eget hem :)

och jag som satt köp stopp nu jag på mej själv! haha
Um…*förvirrad* vi hade ju pratat om en svartögd till mig? Jag backade ju från 2 honor till en eftersom jag ska köpa från zickan också, och för att du fick så få honor i denna kull…

Mikeiko - Förmodligen är det så att jag var före dig med att paxa, och eftersom det bara var en svartögd så gick den till mig, plus att jag ska ha två från kullen och det är lättare att skilja dem åt om de har olika ögonfärg.

Givetvis, men paxa är en annan sak. Hon sa att hon kommer få en kull med svartögda råttor, just då var de inte födda och hon visste väl därför inte antalet honor eller svartögda. Nu visade det sig att det bara var en hona som var svartögd, och en sådan har jag paxat/tingat, inte visat intresse för, det är helt olika saker. Hoppas du förstår vad jag menar.
#52 Nej, jag ser inte riktigt skillnaden. Jag efterlyste en svartögd ljus hona, MangoMelon kontaktar mig och säger att hon kommer kunna erbjuda mig detta. Jag har betalat 450 kr, och då räknade jag med att också få det som vi kommit överens om från början.

Det får du ta med henne, är jag rädd.
Jag har betalat 750 kronor för mina två honor. (300 + 300 för råttorna, samt 150 för resan hit.)
Man kan aldrig veta hundrprocentigt hur en kull kommer se ut, hade kunna bli att så att ingen hona var svartögd, du kan ju inte kräva nåt hon inte har, eller hur?
Kikade även igenom min mail och hittade:_
"Men visar det sig att nån av honorna är svartögda kan vi säga här och nu att hon blir din isf :"_
Absolut, ska ta det med henne, verkar som om att hon glömt bort vad vi kommit överens om. Hade jag vetat att jag kanske inte alls skulle få det jag efterlyste, så hade jag inte betalat i förskott…men jag litade på att det inte skulle vara några konstigheter efter de mailkonversationer vi haft. Och att hon kontaktade mig, och sa att "Jag kommer nämligen ha en kull med svartögda siameser om en månad".
Känns trist att MangoMelon lovat dig, och att ni kanske känner varandra irl, och att prion bestäms så. Eller ja, hur det nu ligger till. Hursom, det har hon sin fulla rätt att göra, jag känner mig bara väldigt besviken på att överenskommelsen plötsligt inte betyder något. Men ja, jag hoppas att du kan svara här MangoMelon, eftersom PMen inte funkar som de ska…

Som jag skrivit innan, när hon kontaktade dig hade hon inte fått kullen, än mindre hade de öppnat ögonen. Hon parade två råttor för att få fram svartögda siameser, men de hade annat i generna också, därför blev det blandat. Det är därför svårt att lova sånt man inte vet ännu.
Förklarade också att hon upplyste dig om att hon kommer få en kull med svartögda siameser, det betyder ju inte att hon lovar dig en, det var ett svar på din annons. Sen vet jag inte när du bokade, vilket är då man skrivs upp på själva listan, så vitt jag förstått.
Vi känner inte varandra IRL, hon är ju finska och kommer till Stockholm för Luciautställningen och lämnar av ungarna då.
Så klart trist att det inte blir som du tänkt dig, men man kan inte veta säkert vad som kommeratt bli av en kull, i just denna blev det fler hanar än honor, och fler rödögda än svartögda.
Jo, det verkar ha blivit ett missförstånd någonstans på vägen, för jag tog för givet att en bokning var gjord direkt efter vi pratat över pm att jag ville köpa råtta/or av henne ur den kullen, och senare också konfirmerade antalet (en istället för två honor, vilket jag också trodde skulle underlätta för henne eftersom det inte blev så många honor i kullen). Jag trodde att hela kullen skulle bli svartögd, blev förvånad när jag såg att det inte var så, eftersom det var så kullen blivit presenterad för mig.
Den 6/10 vet jag att MangoMelon sa att hon skrivit upp mig på intresselistan. Det trodde jag var samma sak som att komma överens om att man vill göra affärer, betalningen är daterad 12/11, eftersom hon bett mig betala. Detta var innan de öppnat ögonen, och jag visste inte att det skulle bli annat än svartögda i kullen.
Det känns mest trist eftersom hon uttryckligen sa "Jag kommer nämligen ha en kull med svartögda siameser om en månad" då hon kontaktade mig, och att jag då tog för givet att det därför också var detta som skulle reserveras för mig, då det var det jag efterlyste.
Hej där!
Först och främst måste jag be om ursäkt för strulet. Jag kollade på ungarna innan de öppnade ögonen (man kan se ögonfärg då redan) och då såg det ut som att det fanns 2 svartögda bland honorna. Nu när de öppnat visade det sig att det bara fanns en svartögd.
Min intresselista fungerar som så att där skriver jag upp alla som är intresserade av en unge ur min kommande kull .
Artdesiu hade stått med på den listan länge, hon skulle haft en bläsad (var det inte så ? ) också men var tvungen att vänta med det. Vi känner inte varann IRL heller, så det är inte det som avgör. Det som avgör är i vilken ordningsföljd man paxat en.
Dock tog jag kontakt med dig mikeiko när jag såg att du letade efter svartögda siameser. Då var inte kullen född än, men jag visste att det kommer svartögd eftersom pappan är det, och shotten har det bakom sig. MEN, jag kunde inte säga hur många svartögda och rödögda det skulle bli..
Du betalade innan jag hade kollat exakt på ögonfärgen och därför blev det såhär.
Jag ber om ursäkt om du känner dig sviken, det har inte varit min mening. Det är verkligen skitsvårt att bestämma vem som ska få vilken råtta, särskilt när ni alla är så intresserade av mina kullar..
Om du känner att du inte vill ha en rödögd siamese seal point (kan vara chocolatepoint också , det vet man inte ännu) så ska jag självklart returnera dina pengar! Och ja, förlåt för detta missförstånd.

Nån bläs har jag inte pratat om, däremot bad jag om en svartögd från början eftersom en av mina ljusa svarögda tjejer skulle få somna in (vilket hon nu fått göra), var en favvoråtta som jag saknar och vill kunna se likhet i hos en ny.
Tror mikeiko inte kikat på genetiken du skrivit upp (vad föräldrar och farföräldrar burit på), där kan man räkna ut att det kommer bli blandade ögonfärger.
Förresten, chocolate point och seal point? Trodde det skulle bli enbart russian blue point? :p

Några fler bilder på bebbarna!?? 
#59 Nej, jag kan ingenting om genetik eftersom jag aldrig fött upp själv, och inte köpt från uppfödare tidigare. När jag blev erbjuden en svartögd siames tog jag för givet att det också var detta jag skulle få :)
@ MangoMelon
MEN nu har jag lagt så mycket tid och energi på att engagera mig i just denna kullen, så det skulle kännas trist att bara slänga bort allt det nu. Jag har inte helt bestämt mig dock. Skulle vara tacksam för bebisbilder på just den som jag skulle få, och smälter mitt hjärta så behöver vi ju inte avbryta köpet ^-^ Igen, har varit så engagerad i denna kull, så det skulle vara trist om det blev så…har varit i kontakt med Tezzlan nu, och kommer förhoppningsvis få köpa svartögd hona av henne i en kommande kull. Men ja, lite bilder skulle vara väldigt uppskattat, så kan jag bestämma mig utifrån dem.
#59 ah då minns jag fel, jag pratar med runt 25 personer ang mina kullar så det är lätt att jag minns fel.
Russian blue pointer kan inte vara rödögda ;)
Så de rödögda är seal pointer eller chocolate point :)
Genetik min vän ;)

#62 Russian blue points kan visst vara rödögda… gentik du vet

Hah, nemas problemas.
Okej… så det kan vara lite vad som helst, mig spelar det ingen roll vad deras lilla nosfläck har för färg iaf, bara nyfiken :)
Och givetvis är även jag sugen på lite fler bebisbilder :D

jaa, vill oxå ha nya bilder :o
skulle va kul att få se dom en och en, å veta vilken man får :D

putt..
det var ett tag sen de hände nåt här nu :(

Hjälper till och puttar, är ju supernyfiken :D
OKEJ, jag lovar att uppdatera med bilder idag! Måste bara komma på nåt superbra sätt att skilja dem åt, fattar inte hur jag ska kunna göra det :( för om jag tar enskilda bilder på dem nu så kommer jag inte se vem som e vem nästa gång jag ska ta bilder -.-
ha olika underlag dvs färgskillnader så skriver du ner det när du fotar :P
#69 umm, sorry om jag e trög, men hur ska det kunna hjälpa mig annat än att skilja på honor och hanar? Jag behöver ju ett sätt att känna igen vilken bebis är vems även efter att jag fotat dom så att jag inte lägger in en bild på en bebis o säger , det här är din, sen ger jag en annan bebis åt den personen. U know what i mean? :p
Usch nej, och ritar man med tusch på svansen så lossar det..
aha :P jag kanske missuppfattade vad du menade :P Men går det inte om du tar alltså olika färgtyg per råtta dvs en rosa tröja till råtta 1, en blå duk till råtta 2 osv, skriver ned vilken råtta det är och vem som skall ha den? :P kanske bara blir komplicerat :P
#71 Hon menar sedan när hon ska lämna över dem till ägaren, då kan hon inte se vem som är vem efter att ha utlovat dem via foton :)
#72 precis!
Mitt problem här nu är det att jag aldrig haft en kull med lika många likadana råttor x) det har alltid funnits en färgprick nånstans, en tå här eller en svanstipp där som gjort att jag kunnat skriva ner dem och på så vis ge samma råtta till ägaren som jag utlovat via foto. Det finns det inte nu förutom att några är svartögda och några är rödögda.
Jag brukar göra som så att jag tar bilder på dem och sen skriver jag upp fotonumret i mitt häfte, och efter det skriver jag tex black varigated hane - tingad åt Linda. På så vis kan jag kolla upp numret på bilden i datorn och jämföra råttan.
Hur tusan ska jag gå till väga nu? :/
jaha :P då förstår jag! jag trodde du menade att du inte skulle veta sedan när du lade in bilderna på datan :P
jadu, det blir ett mysterium :P jag har nog inga idéer men kan ju fundera ut något :P
#73 Ingen orsak ;)
#73 Ingen orsak ;)
klippa en liten bit av pälsen på vissa? får väl vara lite fula i början men äh det växer ut :P eller använda nåt på svansen som sitter kvar länge men som inte är farligt? (vad nu det är) eller kanske dela upp dom i tre eller fyra småflockar när dom är lite äldre så blir det lättare? jag vet inte försöker komma med förslag XD

Ta en icke giftig märkpenna och måla lite på svansen :) Vet att Tezzlan använder sig av OH pennor att märka med.
märkes penna är en klassiker :-D

Just ja, klart det blir svårt att skilja när de är så många som är så lika :P
Jag är mest intresserad av en bild på hur dom ser ut öht, spelar inte så stor roll på om det är på just MINA bebbar, iofs är det väl enkelt att skilja iaf den ena av mina, var väl enda svartögda honan?
Men annars som dom andra säger, märkpenna kan säkert gå. (:

vissa hunduppfödare märker sina valpar med en nagellacksfläck i pälsen
nån på huvet, nån på magen osv
Tusch som sitter kvar längre. En av mina hade färg på svanseni tre månader efter jag fått hem henne, så bra var den. hehe
Åh tack för alla bra tips! jag fastnade för idén med att klippa bort en litenliten pluttfläck av pälsen på nån så jag känner igen den. För det växer ju ut. och så tänkte jag på nagellack , om man bara lägger en riktigt liten prick så kan det väl inte vara skadligt, eller?
Jag har provat med tusch, men det lossar efter bara några dar eller snabbare om mamman putsar på dem mycket..
#83 Blir det några bilder idag? ^^

Som flera har sagt, det gör inte så jättemycket att det inte blir vems som är vems, bara vi får lite bilder! :)

blir det inga bilder idag? :(
Hej alla!
Jag säger nu rakt ut hur det ligger till, känner förövrigt att jag inte behöver förklara nåt för nån , men vill iaf så ni inte tror jag struntar i er eller dissar er
Vi blev vräkta utan förvarning från våran lägenhet igår morse pga mögelsaneringen som drar ut på allt. Lägenheten ska vara tom på fredag kl 18.00 och för tillfället jobbar vi från 8 på morgonen till kvällen, både jag och min sambo och de som kan hjälpa oss. Ändå kommer det inte lyckas. Till råga på allt har vi ingenstans att ta vägen heller, man får inte en ny lägenhet på två dar, så funkar det inte. Jag är superstressad för tillfället, kan inte minnas när jag sist skulle vart såhär stressad. Dessutom fyller min sambo 21 på lördag, och jag har ordnat en fest på 30 pers med mat och bastu och grejjer utanpå allt. Tur har vi festen här som vi bor tillfälligt så den går att genomföra iaf. jag hade inte haft lust att ringa till alla o säga att det inte blir nåt av det. På söndag är det första advent och då har vi som tradition att vi bakar pepparkakor o lussekatter samt lägger upp julpynt o liknande med familjen. Jag ser inte det minsta fram emot det eftersom vi kommer ha huset fullt av flyttlådor den kommande veckan.
Vet inte hur jag ska kunna lägga mig ner och sova, jag är dödstrött så jag skakar o kan knappt stava men kommer inte kunna sova. Men bra jobbat att tömma en hel lägenhet på 8 timmar.
Dessutom, för att kunna ladda upp bilder måste jag först ta bilderna, sen ladda upp dem i datorn, klippa till dem lite för att man ska övht se råttan för min kamera e skit, sen förminska dem i photoshop för att min internetuppkoppling (mobilt bredband + urskog = ej bra) ska orka ladda upp dem. Hela den här proceduren tar ca 1 timme , lite på, så för tillfället klarar jag bara inte av det.
Snälla ni, orkar ni vänta till helgen?? då hinner jag förhoppningsvis ta några bilder..

#87 självklart väntar vi :)
jag och säkert alla andra här vet ju att du har mkt att ta hand om just nu!
#88 vad jag inte fattar är varför all skit ska komma på en gång? :(
Först råttor som dör, sen mögel o nu hemlösa.. Även om jag o min sambo försöker att se detta som en möjlighet för nya upplevelser hellre än ett bakslag, och även om vi gör allt som ett team, allt är så mycket lättare då , känns det verkligen riktigt jobbigt för tillfället..

Lägg upp bilder när du har tid. Det är ju inget måste. Vad mycket att göra! Förstår du är superstressad, då är bilder inte nåt man prioriterar. Och det där med att lägga upp bilder på var och en tycker jag absolut inte är någon nödvändighet. Det är bara mycket jobb att sitta och märka råttorna sen ta kort på varje, helst när de är så lika allihop. Har själv haft siameskull och kull med enbart enfärgade råttor. Nästan omöljgt tycker jag.

som #90 säger behöver vi inte se bild på en och en..
jag är mest intresserad av hur de utvecklas och vad den jag ska köpa heter ^^

Usch, förstår att det inte finns tid till såna saker när du har fullt upp med massa annat jobbigt :(
Hoppas det löser sig, och självklart väntar vi på bilderna, tack för förklaringen (:
Alltså, är det verkligen lagligt att vräka någon med ett dygns notice? Eller har ni bott i andrahand? Låter helt sjukt hur som helst, beklagar :(

usch, förstår inte hur fan hyresvärden eran tänker, eller ja den människan kan nog inte ens tänka….
Ta hand om er och djuren och prioritera inte foto just nu! Tänk på er i första hand!

putt
Hej allihopa!
Ni är underbara som förstår hur jag har det nu, att jag verkligen inte haft en möjlighet i världen att ta några bilder på bebbarna än mindre lägga in dem här. Den pyttelilla lediga tid jag haft har gått åt att ge mat åt djuren och umgås med dem. Mer har jag inte hunnit. Har sovit 9 timmar på tre dygn så ögonen börjar torka så småningom xD
Nu har vi allt under kontroll , börjar bli som ett hem här och jag kan för första gången på många dar sätta ner mig i soffan och bara surfa utan att få ångest över det.
Jag tar bilder eventuellt ikväll , o lägger in dem imån . Har ni orkat vänta så här länge så orkar ni vänta till imårrån. :)

Aaaah vad skönt o höra att ni äntligen börjar landa i allt som hänt!
Ser fram emot bilder, men du glöm inte sova också!! haha

Åh, nu vet jag hur min ena ser ut :D
Sötnos <3

åååh så fina dom är!!!

Har du lyckats lista ut vad det blir för pointar? :)
Dom där mörka är hur läckra som helst :D *kär*

Kanske missade det jag skrev mitt i allt bildpostande (tack för alla fina bilder förresten).
Har du lyckats lista ut vad det blir för pointar? :)
#120 det är russianblue point, siamese seal point o ev. chocolate point :)

Härligt, lite blandat alltså. Tyckte mig se en början på en russian blue point på den svartögda honan som ska flytta hit, har du möjligen en rödögd dam med en annan färg på pointen så tar jag gärna en sådan för lite färgskillnad :)

men fan, man blir ju sugen på en rödögd pojk också! attans…… hehe
jo de mörka är verkligen fina
#123 & 124, det finns fyra kvar ;)
haha inge rödögda för min del.

hahaha mmmm sugen är man, men jag har lite svårt för rödögda…. men aaah fina så lockar ju lite! haha fan
Hejhej, men vad menas med att man kullar? 
#128 man väljer ut några eller alla ungarna och avlivar dom.
åhh jag vill ha en svartögd pojke!! <3 :)
#130 Det finns inga otingade svartögda kvar längre, alla de som letar hem e rödögda :)
Viktig information till alla som ska köpa siamesebebis!
Jag har alla ungar med mig till Sverige, precis som bestämt. Dock så väger de inte 90 gram ännu, till följd av det att jag lämnade alla ungar åt Shotten. Visste från början att de skulle ta längre tid på sig att komma upp i "rätt" vikt, men det är inte det som är det relevanta här. Det viktiga är att alla överlevt, och det är jag otroligt nöjd och glad över! De är inte långt ifrån 90 gram, men jag vill trots det inte lämna ifrån mig dem innan de kommer upp i den vikten. Dessutom får jag ju inte ta med mig dem på utställningen, om de inte väger 90 gram.
**Ungarna finns hos Frida (FrejaGna) i Järfälla, och jag kan tänka mig att leverera dem till samtliga personer då jag åker ner till Skåne eller när jag kommer tillbaks! Om de inte väger 90 gram efter helgen så kommer ungarna finnas hos Frida, ni kan hämta dem där!
**Jag hoppas ni har förståelse för detta, jag tar mitt ansvar som uppfödare och jag ger inte ifrån mig ungarna om de inte väger 90 gram, undantagsfall 85 gram (hemma levererar vi ungar vid 80 gram så).
Är det nåt ni undrar över, vill bestämma träff eller liknande når ni mig bäst på mobilen +35844 577 8285 . Jag har inte tillgång till internet hela tiden så bäst når man mig på mobilen. Kollar dock rif och mejlen så ofta jag bara kommer åt, åtminstone en gång ännu idag. Annars ses vi på utställningen imorron!
/ Cecilia

ja tur att alla klarade sig och mår bra. Men vi som inte kan åka till stockholm? Hur gör vi. Kan inte åka förrän i slutet i januari tyvärr. Har 40 mil tur och retur, låter inte mycket. Men med 2 barn finns ingen tid att resa :-)
Gör inte srs något undantag när råttor från "utlandet kommer?
När jag fick råttor från england och holland förut för över 10 år sedan så var de väldigt små, och det var mååånga råttor som kom på en gång, det var många uppfödare som ville ha dem. Men det kanske har blivit hårdare regler nu.
#132 Ja oj, jag förstår att man bara inte sådär packar ihop sig och åker den sträckan med barn och grejjer.
Var nånstans bor du? Ifall jag kan komma förbi när jag åker ner till Skåne?
Man får ta med råttorna men inte in på själva utställningen. Men man får ställa dom utanför vid typ kläderna osv. Sitter lite med samma problem själv.
Jag är ju den som ska ha med elektras råttor hitåt. men skickat ett sms till dig. Se om vi kan lösa det cessi
#133 längre bort än jag bor. Jag skulle haft med dom hem till mig och hon hämta hos mig. elektra bor i avesta ca 2 tim ifrån mig. vilken dag åker du mot skåne?. åker du på lördag hakar jag extremt gärna på om det går.
#135 Jag kanske kan hjälpa till och sitta med dem ett tag om det behövs :)

Nu har jag min pojke här hemma hos mej!! så underbart söt o go så!!!

har fått hem min bebis nu!
underbaraste bebisen jag nånsin fått hem!
lugn, mysig, superfint häng!
ska snart sätta in honom i sin nya bur med en av sina nya kompisar :)
ska bara upp på vinden och hämta buren ^^
Tack Cessi!
Har också fått hem min lilla tjej, klart jag blev kär när jag såg henne ^-^
Hon och de två andra far nu runt i nya buren och bekantar sig, lillan är lite försiktig dock, men så är hon ju så pyttig också! Återkommer med bilder och mer info :)

Låter underbart med er som fått era bebisar! Längtar tills imorgon när jag förhoppningsvis får hem min :)

Har fått hem mina två jag också, jättesöta, men lite försiktiga än så länge.
#141, 142 vilken söt han är ^^ Hur har han varit hittills? :)
#143 Jag tror de mest är förundrade över att bo på nytt ställe, ge dem lite tid så blir de jättegosiga, några av dem somnade i min hand när jag plockade upp dem :)

Idag har det varit desto mer bus kan jag säga, de är hur pigga som helst och de verkar inte vara medvetna om att de är för små för sin ålder :P

#144 ja han är löjligt söt den lille pojken! han var försiktig första kvällen och dagen efter, men började släppa lite redan andra kvällen, och han blev en liten myspojke, låg i knät och knastra! så om några dagar lär nog alla känslor över allt nytt vara borta!
Vad kul att ni är nöjda med era bebisar! Fortsätt uppdatera mig om hur de växer! :)

#147 igår när jag vägde min hade han gått upp til 71g, har inte vägt honom idag, gör det ikväll efter skolan :) han går verkligen upp i turbofart!

#148 Vad vägde han när du fick honom?
71gram? trodde att en råtta skulle väga minst 80gram vid leverans??
Tycker det låter lite lite att du fått en råtta levererad som är så liten?
Rent av oseriöst av säljaren. Tycker jag personligen, någon som inte tänker på djuren fullt ut låter det som.
Glad för att du fått upp den i vikt, men du borde inte stödja sådant? Det ger hela rått sverige ett oseriöst budskap.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

min råttis väger nu 78g.. tycker han går upp lite fort i vikt..
17g på 2½ dagar..
är det inte farligt för dom att gå upp så fort?

#150 Risken med för stort födo intag är att dom kan bli förstoppade då dom inte kan tillgodo se sig all mat som dom får i sig, så ja visst kan det innebära fara för dom.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#150 ett tips mot just magproblem och dylikt är att ge bebbevälling och bebbegröt… innehåller mkt näring men är lätt för små magar att jobba med!
#150 ta det lugnt med att försöka göda upp din råtta. börja med enkel mat som är lätt att smälta. gick verkligen upp fort. akta så du inte bara göder så kroppen får en chock och inte hinner med att smälta den. Börja lugnt med barngröt, välling, egna röror osv.
Min grabb väger 65 gram nu. Köpt hem massa barnmat, barngröt. Ska blanda ihop en röra på ärtor, blodpudding, banan, barngröt för 5åring , några droppar groddolja och lite vitaminer jag körde på till gp bebbarna och igelkottarna
Förutom det har jag ökad på proteinet i torrfodret och minskat ned på vetet.

#153 okej :) tack för tipsen! har gett pasta och avocado mest för det var de tipsen jag fick av Cessi
Nagini, öka protein också, ge kokt ägg med smör i och massor med frukt och vitaminer, allt för att liten ska bli stor på ett hälsosamt sätt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#155 smör har han fått lite :)
ägg kan jag ge idag för det har vi hemma :) tack för tipsen! får shoppa lite råttmat imorgon ^^
Hur har det gått med mesarna ? :)

Mina är uppe i 135/137 gram, och har fått så fina pointar! Är busiga och skuttiga precis som bebisar ska vara, sociala och pussgalna.
Hörde att det var 5 stycken som fortfarande letade hem, vem var de hemma hos nu? Någon som vet?

Min är uppe i typ 150g nu :D har en jättesöt point just nu <3 sjukt söt är han :D supernöjd med honom!
#159 bor dom inte hos FrejaGna?
#160 Hörde att de var hos Frida, men jag vet inte vem det är så ^^
Jag är Frida :P Och ja, det bor 5 hanar hos mig nu som inte har hem, men dom åker tillbaka till uppfödare nu i veckan som jag förstått. Alla mår iaf superbra här, dom är bara lite uttråkade men har gått upp jättebra i vikt och minstingen väger över 100 gram nu, och alla andra väger alltså mer :P
Okej :)

Här hemma har introduktionen inte gått vidare bra. Vi har gått långsamt fram och låtit de träffas på köksbordet med lite leksaker och mat, men igår när jag äntligen skulle sätta ihop en av mina tanter med de små (jag har en amerikanare och en bebis från en annan kull) så blev resultatet ett 1 cm långt sår på ryggen på lilla amerikanaren. Så det blir till att fortsätta försöka.
#164 men det kanske inte beror på amerikanaren utan din/dina andra råtta? Tänkte mest eftersom detta är en tråd om amerikanarna så det kanske vore bra att skriva vem som "startade bråket" så att säga, om det var amerikanaren eller inte.
Hon är mycket modigare nu, men fortfarande rätt försiktig. Men hon kommer fram till mig frivilligt när de är ute, även om hon föredrar att gömma sig i en filt. Först ville hon ju inte ens komma ut ur buren, var inte ett dugg intresserad utan satt bara i huset och åt. Så hon var liten med mage, men nu när hon klättrar, hoppar och ränner runt med de andra har hon byggt muskler och ser mer proportionerlig ut :)
Hon har definitivt tydliga pointar nu, man ser verkligen skillnad på hennes päls från en dag till nästa! Hon älskar att samla på bäddmaterial, typ hushållspapper, som hon kämpar in i buren och huset med.
Hon är rädd för plötsliga ljud och rörelser, men nyfiken. Bit för bit går det.
Jag är vakt åt några mesar just nu, då de ska tillbaka till Finland snart och måste ha någonstans att vara under tiden. Och de gick bra igår med introduceringen, tills under natten då de blev helt hysteriska. Jag tror inte det var mina råttor, för när mina råttor går fram och nosar på dem så nästan skriker de ändå. Ska dela av buren så de får sitta för sig.

Tycker man har hört mycket tråkigheter om råttor ur denna samt den andra kullen.. hmm
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!

Tråkigheter utöver viktkrånglet?
Lite krångel har det väl varit. Med att sätta ihop dem med andra råttor. Men de som jag har här nu fick vandra runt i buren, medan mina egna var i en transportbox och sov, och nu när jag satte tillbaka mina egna råttor i buren igen så går det hur bra som helst. :)
Jag har inte haft några farliga problem med introduceringen, men jag startade ju på en helt ny flock så det behövdes inget revirjidder, bara lite tjuvnyp. De peps en del förut i buren, men är rätt lite nu, har dock upptäckt att de tjuvnyper varandra allihop rätt duktigt, vilket jag tycker är lite konstigt. Men jag hoppas det bara är bebisbus, och att de växer ifrån det snart.

Jag har fem honor ihop nu, inklusive två siameser från denna kull. De ligger på ungefär 140 gram, är väldigt sociala, busiga och kontaktsökande. Inga bråk eller tjuvnyp har uppkommit öht, endast bebisbrottning då alla är i närliggande ålder.

#170 , tråkigheter av deras temperament.. att alla verkat vara skygga osv.. O då verkar inte uppfödaren hållt på med dom särskilt mycket
// Elin

Tack för svar!
Hm, tråkigt att folk fått problem dem. :/
Jag har personligen inte märkt av någon skygghet eller negativa sidor i temperamentet, de verkade vara relativt välhanterade då jag fick hem dem, och har alltid varit sociala och kontaksökande. Men kanske bara en slump.

#174 tråkigt att du uppfattar det så.
Min pojke är världens kelgris, är snabbt framme vid luckan när man kommer mot buren, pratar man nästan klättrar han på gallret o vill ut… Väldigt social och trevlig råtta! kontaktsökande som attan!
#174 Jag vet inte om det har med MangoMelons flytt att göra eller om det är annat, men hon har inte varit så synlig på forumet efter luciautställningen. Men det kan vi ju fråga henne om.
Jag kan bara svara för lilltjejen jag har, men ja, hon vägrade ju ens komma ut ur buren den första veckan, och är fortfarande rätt skygg och rädd av sig. Nu kommer hon fram ibland och vill krypa in under tröjan, så jag tror att det kommer att bli bra bara man ger det lite tid. Har försökt ta ut henne och ha bara henne ute med mig i tröjan, tror det har hjälpt henne att förstå att jag inte är farlig :)

Har fått höra av Cessi att hon har skrivförbud på RIF. Så jag antar att det är därför man inte märker av henne här. hon kan läsa allt vi skriver, men inte svara på det

#178 fast via mailen här på RIF kan hon svara iallafall, det vet jag.
Jaha? Hade hon brutit mot någon forumregel då, eller var det relaterat till annat? o.O
Hon fick skriv- och annonseringsförbud efter att ha annonserat, rest långt med, och framförallt sålt underviktiga bebisar (samt inte berättat för köparna hur mycket de vägde utan skrivit att dom låg "lite under 90 gram" eller något sådant, jag tolkar inte 50-60 gram som lite under 90 g) vilket inte är konstigt att man får då, tycker jag iaf. Så har jag förstått det. :)

Sedan att hon smugglat in råttor på utställningen.. utan att visa i friskkontrollen
// Elin
Oj då, visste inte att det var extraregler för annonsöransvar. Eller ja, hur jag nu ska kalla det. Men att man får skrivförbud på ett forum då reglerna ofta rör annat. Men ja, samtidigt kan jag förstå det också eftersom det verkligen låter som om hon gick ut med vilseledande information om vikten.
Men var inte de råttorna i rummet utanför, eller räknades det ändå som en del av utställningen? Säger inte att det var rätt gjort, jag vill bara veta hur det ligger till med saker och ting.

Så vitt jag vet så får icke-srsreggade råttor inte följa med in, och det var väl därför siameserna var i kapprummet. Sen vet jag inget om om det smugglades med några andra råttor eller ej.

Siameserna var i rummet utanför pga att de vägde för lite

Ja det också, givetvis, men jag menade att man inte får ta in icke-reggade råttor på en utställning som srs ordnat.
Men mesarna var inte inne på utställningen, bara i kapprummet, de andra som var där sa ju att det var okej?
Tänk bara nu på att cessi inte kan gå in och försvara sig så tråden inte spårar ur ;-)
Min siames som alla djur jag har med Zayas linjer är väldigt goa. Synd bara att man aldrig fått reda på hur det låg till om vikten. Så lite förbannad pga det var jag rätt länge. Ende hoppet är att ingen ur kullen fick men för det hela.
Min kille var feg i början men han var också väldigt liten. Fick bo med karamel och de ungarna som var kvar där under några dagar. Sedan flyttade han in till en duna igop med ung killarna och nu har de kommit in i stora buren. Går bra. Nyfiken men kommer inte direkt fram det första han gör. Men så fort man får upp honom är han helgo. Men råttan jag tog med åt elektra ville bara flyga ur handen på mig. Tänkte ha henne i jackan på vägen hem men det gick inte alls.
Min kompis hona ur den äldre kullen är samma där. Hon skrek när man skulle ta upp henne. Nu går det utan att hon skriker. Men det är ett stadigt tag annars stuttsar hon ut ur handen.
Vad jag vet smugglades väl inge råttor in på utställningen. Råttor som inte får följa med in får stanna i kapprummet som dessa gjorde. Inge råttor får komma in under 80-90 gram. Inte heller djur som kan ha fått rossel/snuva, eller de djur som det kan upptäckas ohyra på. Dessa får stanna utanför lokalerna i kapprummet.
LIte jobbigt om en utställares transportbur stryks pga en som snuvar och denne måste åka hem då det inte finns ställe att ställa dom som inte får komma in.
Men smugglades några andra djur in så är det ju skamligt!!.. Sedan skamligt att det var som det var nu med kullens vikter och den andra kullens rossel.

Känner att jag måste reda ut några frågor här.
-Både registrerade och oregstrerade råttor får vistas på utställningsområdet. OM de genomgått friskkontrollen.
-Samtliga råttor som är inom området SKA genomgå friskkontrollen.
-Bara de råttor som är registrerade får dock ställas ut och delta.
I detta fallet undanhölls dessa bebisarna från båda utställningsansvariga som denna gången var jag själv och wintermynta. Men även alla andra domare, och styrelserepresentanter som befann sig där. Ingen ur styrelsen, eller ansvariga, eller mer kunniga personer gav dessa bebisar lov att befinna sig där, för Ingen visste om dem.
Problematiken i hela bisarra situationen är dock att flera köpare även ställde ut och fick sina siameser och tog in de på utställningsområdet, utan att dessa gått igonom friskkontrollen.

Och sen tycker jag kanske att tråden bör låsas tsv. och att de med ungar från kullen vänder sig direkt till uppfödaren. Eftersom hon ändå inte kan svara här
#189 så långt tänkte jag inte :-S.. hämtade min grabb på vägen hem så han inte skulle behöva sitta själv. men det var ju två kullar som delades ut på plats. hur många kom inte med in ??.. ajdå :-/

#191 Som sagt däri ligger problematiken. Men nog om det. Det är så nu helt enkelt.
Vill bara klargöra att jag tog inte med min lilla in, hon fick sitta i transportburen i rummet utanför.

Måste varit jag som tolkat nåt knasigt med srs-reglerna ang om man får ha oreggade råttor på utställningsområdet.
Hade ingen aning om att folk tog med sig råttor som inte passerat friskkollen in i själva lokalen som utställningen var i :S

#165 Jag kan ju tyvärr inte säga vem som startade bråket, eftersom jag hade huvudet bortvänt den stunden, men jag skulle tro att det är en kombo av att den lille vägrar lägga sig på rygg och att min tant verkligen vill lägga henne.
Vidare kan jag säga att hon var rätt skygg när hon kom, har dock blivit mycket bättre nu, men är fortfarande inte helt bra. Inget häng så långt ögat når, men hon är mycket för att gömma sig i tröjan, sitta och tvätta sig och knastra på axeln och söker kontakt, så jag har stort hopp för att hon ska bli lika framåt som mina andra med tiden. Hon ökar i vikt så det riktigt syns att hon växer. Och hon verkar inte ha några problem med att såret på ryggen gör ont, efter jag tvättat det imorse satt hon och mysknastrade i knät, så jag passade på att klippa hennes klor oxå, något hon väl inte tyckte var superkul, men hon skrek inte som att svansen skulle ramla av heller.
Igår blev jag biten av lilltjejen, inte så det gick hål, men ändå, helt oväntat. Jag hade handen i buren och skulle flytta på huset för jag skulle städa buren. Hon ville inte komma ut (de andra kommer ut direkt och vill hälsa och klättra på mig när jag kommer) och jag behöver ofta lyfta ut henne, fast då har hon ändå varit avslappnad. Har någon annan haft bitproblem med sin/sina siameser?
#196 Jag har ju några av grabbarna kvar här, men det är ingen som varit bitig eller någonting, de är som mina andra råttor, rusar fram och vill komma ut, och nosar gärna en i ansiktet och lite pussar har jag fått. :)

Jag låser tråden så länge, eftersom MangoMelon inte har någon möjlighet att svara..
Älskar mina stora små vänner..