Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 503 ggr
pookiedoo
0

Luke Skywalker väldigt sjuk!

Jag behöver hjälp. En av mina tre underbara råttpojkar har blivit väldigt sjuk. Det börjar med en förkylning som försvann och livet var härligt. Sedan fick han lunginflammation som han fick medicin för . Och nu rosslar han mycket och kan få "attacker" av något som ser ut som om han inte kan andas och springer runt i buren i panik och när man försöker ta honom är det svårt o hålla i honom utan att tappa honom. Det ser ut som om han ska spy ..för han gör "spy reflexer" men jag är inte säker eftersom jag aldrig ha sett en råtta spy.
Är det någon som känner igen det jag försöker förklara?
Och hur ska jag göra för att han ska må bättre och slippa dessa panik attacker?
Jag har gett honom te och vatten, hållt honom varmt och sett till så han äter (mat som är "snäll"mot halsen)
Han har rasat i vikt också. Tog honom till veterinären förut eftersom han var jättesjuk och då berättade dom att han hade lunginflammation och att det var 50/50 att han skulle klara sig.
Citat utav vete"Det är 50/50 om han överlever eller inte , det ser ju ut som om han förbereder sig på att dö."

Behöver hjälp av folk som har haft mycke erfarenhet med sjuka råttor.Gråter

mikeiko
0

Kanske han har slem eller något som blockar hans andning? Det skulle förklara "spyreflexerna"…

Stackars liten :(

pookiedoo
0

Jo det tror jag med, men jag vet iinte hur jag ska kunna få "upp" slemmet. Jag dunkar lite lätt mellan skulderbladen för att försöka hjälpa till och det verkar funka men det är så svårt och veta ifall man gör illa honom. Dom är ju så små.

Mymlan
0

Gå till veterinären med han,

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

KickanW
0

Konstig veterinär du var till. Om det är så illa lunginflammation måste han ju ha medicin. Ta honom till en ny veterinär!

Lancia
0

Det du beskriver är akuta andningsbesvär, vilket känns som att få ett astmaanfall. Har haft två råttor som råkat ur för det, båda fick avlivas.

mikeiko
0

Ta lillen till veterinär, han kan ju bli frisk med medicin. Hoppas han blir helt återställd och slipper lida, att få andnöd är verkligen jättehemskt. The force is strong with that one, he'll be fine ^-^

pookiedoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sist jag skrev var jag väldigt rädd att Luke skulle behövas avlivas. Nu har jag goda nyheter! Jag avvaktade lite efter att jag läste alla inlägg och använde mig av en en såndär vetekudde som man stoppar in i mikron, filtar och en massa kärlek (; det gjorde susen! Nu mår Luke mycket bättre han tillomed springer runt på golvet och leker ,äter själv (tack gode gud) och dricker själv. Han har gått opp i vikt också, hans ryggkotor känns inte alls lika mycket som förr då han var jättesjuk. Men jag undrar det här , är det möjligt att råttor kan bli deprimerade ifall de inte får komma ut varje dag? Förvånad

ps. på bilden ser ni min underbara sambo och Luke

Nicciz
0

Ååh va skönt att han blivit bättre!! Supersöt bild.. han ser verkligen underbar ut <3

pookiedoo
0

Hihi tack ^^ jo han är faktist helt underbar och så speciell!<3