Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1636 ggr
Cis-j
0

Vad är giftigt/inte giftigt?

Hej!
Nu har det äntligen blivit dags för mig att flytta till en egen lägenhet, och då inkluderar ju det även lite fler inköp av växter!
Så nu undrar jag alltså, om ni skulle vilja tipsa om en bra lista över vad som är giftigt? Så jag vet vad jag inte ska köpa när jag står där i affären :)

Eller om ni kan det i huvudet så kan ni ju posta det i tråden :)

Tack på förhand!

Cis-j
0

putt

Zolah
0

kolla i örtböcker där står det rätt bra om vad som är giftigt och ej

Cis-j
0

men jag har inga örtböcker ? :/

hus-musen
0

plommon, ek och körsbärsträ är tex växter som är giftiga för råttor. Alla stenfruktsträd ska undvikas.

Sen menar du att du ska ha växter i en råttbur eller ska du ha växter typ på bordet eller på fönsterbrädan? Råttor brukar inte käka så mycket på växter, de gräver mest i krukan=) Du kan annars fråga i din blomsterbutik om växten du ska köpa är giftig.

Qui dormit, non peccat

Cis-j
0

#4 jag har tänkt att ha växter på fönsterbrädan och sådär.. sen ville jag kolla här, för det är många kunniga, känner inte riktigt att jag kan lita på andra om vad som är bra/inte bra för råttorna :P. Det är trots allt ganska ovanligt att många har mycket vetskap om råttor, det har man ju märkt på många veterinärstationer osv..
Men då är det alltså inga specifika växter som jag ska undvika, mer än stenfruktsträd och några andra träd, inga växter?

hus-musen
0

#5 Finns flertalet giftiga krukväxter, men de smakar i regel väldigt illa så jag betvivlar att råttorna skulle käka på dem. Men man vet ju aldrig=) googlade fram några vanliga giftiga krukväxter till dig:

Allamanda, Alocasia, Amaryllis, Asparagus med bär, Azalea, Benved, Browallia, Brunfelsia, Clivia, Dipladenia, Flaskfot, Fredskalla, Guldginst, Haemanthus, High Caparall,
Hyacint, Julstjärna, Karakinbuske, Kattsvans, Klänglilja, Korallbär, Kristitörnekrona, Kroton, Mistel, Murgröna, Pingstliljor, Prickblad, Påsklijor, Rosensköna, Silverkalla, Spansk peppar, Tulpan, Yucca Palm, Ökenros, Ökenstjärna

Qui dormit, non peccat

Cis-j
0

#6 okej, oj det var ganska många.. tack så jättemycket! :)