Fel att ha husdjur?
Är det fel att ha husdjur?
När jag hör ordet husdjur så tänker jag på att själva djuret som man kallar husdjur, om det är katt, kanin, råtta eller hund så är dessa genom avel utformade för att passa som husdjur, de är "förtamade".
Detta är ett påfund av människan, men det har funnits i många tusen år, även om jakthunden inte kallades husdjur förr, eller att kor eller katter är heliga i vissa länder, detta är inget nytt alls, det som kanske är nytt är vilka arter som blivit husdjur.
Har man ett husdjur så är det ens skyldighet enligt lag att värna om dessa på för artens bästa sätt, stora drag är att en hund ska inte sitta i en bur och en råtta ska inte sitta själv, man slår inte sina djur etc.
Men om man som ägare tar hand om sina djur på bästa sätt så anser inte jag att det är fel att ha husdjur.
Vad tänker vi på när vi hör zoodjur då? I djurpark, eller zoobutik?
För det första så låt djurparkerna vara ett naturreservat, gör insatser i riktiga naturen och stäng inte in vilda djur för att tjäna pengar! Det är bara min åsikt, vet inte vad ni tycker men visst är det fint att gå till djurparker som sköter djuren fint och allt, men tråkigt är att det är inte naturligt för djuren, dessa är oftast vilda och inget som man kan kalla husdjur.
Zoobutikerna då, vad är meningen med detta, jo samma sak som djurparkerna att tjäna pengar på djuren. När zoobutiker så fint säger att de förmedlar friska välmående djur till barnfamiljer och ska skapa glädje etc, det tycker jag är ren lögn. För indirekt så handlar det ändå i grunden om att djuren ska dra in pengar. Varför säljer annars zoobutiker äkta hårlösa råttor? (Nu lär vissa hata mig för det påståendet, observera att hela inlägget är mina åsikter enbart och står inte för någon annan än mina egna åsikter i detta inlägget)
Läste att någon ansåg att det är lika fel att ha djur i butik som att ha dem i bur hemma. Hur kommer det sig att det är samma skit båda två i så fall tänkte jag. Hur kommer det sig att det är fel att ta hand om ett djur på bästa sätt hemma, med förhoppningsvis djur som som haft en bra uppväxt i hemmamiljö hos en seriös uppfödare, och att det ens tål att jämföras med zoobutikens begär efter att tjäna pengar på grossistdjur som aldrig någonsin fått någon kärlek där de kommer ifrån eller omtanke eller ens rätt kost och logi. Och ska vi prata om zoobutiker utomland som dessutom säljer stora djur som hundar och katter i butik där de sitter i små burar, folk tittar på dem sen varje gång folket går hem, de sitter kvar i sina burar, hur otroligt är inte detta för att zoobutikerna ska få sina pengar?
Och djuren som inte blir sålda blir ofta avlivade, och inte med bra metoder heller. För om de inte vill tjäna pengar, då kan de lika gärna skänska djuren till bra hem och vara noga med vart djuren hamnar, eller inte ens sälja djur om de nu bryr sig om djuren. För när slutade ica eller ikea vilja tjäna pengar.. affär som affär eller har jag fel?
Jag anser att husdjur ska vara uppfödda i hemmamiljö där de får en ypperligt bra start, de får växa upp med människor som hanterar dem och ger dem rätt mat och framförallt kärlek. Observera att jag sa husdjur. Vilda djur i djurpark ska förbli vilda, lägg pengarna på inkomsterna ifrån zoo till att rädda världens djur istället, ta inte in nya vilda djur, låt de som är på zoo nu dö bort och skapa fler naturreservat istället, men varför skulle de göra det? De vill ju ha pengarna, de är sån dubbelmoral ibland, de vill värna om djuren och älskar djur, men vilda djur ska vara vilda tycker jag. Visst ta hand om skadade vilda djur och sen släpp ut dem igen. Men de är inga husdjur och inga objekt man ska tjäna pengar på. Äkta wildlife safari är väl bättre, där har åtminstonde de vilda djuren av chans att gå undan eller attackera bäst de vill. 
Men jag anser åtminstonde inte att husdjur är fel att ha om de är uppfödda i hemmamiljö för ändamålet att bli en del av familjen. Men jag lider med djuren som föds med ödet att driva in pengar till en butik..
Jag ska sluta bubbla nu, är på ganska kinkigt humör idag och ska nog inte bre på ännu mer här, blir väl hatmejl till zoobutiken här i närheten annars. 
Anser du att det är fel att ha husdjur? Motivera gärna ditt svar, inlägget är min synvinkel på det och ganska hastigt skrivit så jag lär inte ha tänkt igenom inlägget tio gånger och tycker det är kul att se andras motiveringar och synvinklar.