Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1829 ggr
Skabbilusk
0

köpa råtta i djuaffär

Hej!

Jag letar runt lite efter råttor eftersom jag äntligen kan skaffa mig några småttingar.

Jag har hört att man inte ska köpa en råtta i en djuraffär för att man inte vet vilket ursprung dom har.

Men i den här affären föder han upp råttorna själv. Mest för att dom ska bli mat.. Men iallafall.

Så jag undrar om inte det skulle vara okej att köpa en råtta där? Även om det är en djuraffär.

rattor2009
0

Jag själv har köpt råttor från djuraffärer men kommer alltid hem med besvikelse. har köpt 2 råttor från en affär och båda nös och var mycket sjuka som sedan smittade mina andra råttor.

Så jag tycker det är bättre att köpa friska råttor från uppfödare :)

mikeiko
0

Foderdjur=ogenomtänkta parningar och grossistavel. Vilket innebär noll intresse för friska djur, undvika inavel, eller temperamentskontrollering.

Alltså - risken är stor att man får en inavlad råtta med dåliga gener (blir sjuka lätt, mycoplasma samt tumörer) och dåligt temperament. Kan vara en aggressiv, stressad, nervös individ.

Så man KAN  också självklart hitta guldkorn på zoo, men om du vill vara säker på att få glada friska djur rekommenderar jag uppfödare :)

Absinthe
0

Jag har fem hanar som söker nytt hem och kan troligtvis ordna upp transport till Jönköping på söndag eller måndag.
Är du intresserad så PMa mig, jag vill veta mer om dig och din råtthållning först i så fall.. =)

silverorm
0

Att köpa från zoo är som lotteri…du vet inte vad du får..?

Tryggare då att köpa från en bra uppfödare, som kan berätta för dig om råttornas bakgrund, o så får du backup hela råttornas liv!Glad

Lycka till med ditt råtteri o ha kul!

axilur
0

Att köpa från djuraffär gör ju även att man skapar en större efterfrågan, vilket gör grossistaveln stadigare. Jag personligen skulle inte vilja stödja en sån slags avel, då de faktiskt inte ser till djurens bästa. Där handlar det bara om att tjäna pengar.

/Anneli

KickanW
0

Med risk för att upprepa det folk redan sagt kopierar jag en lista från min råtthemsida.

1. Djuraffärer har ofta dålig koll och säljer råttor med ohyra eller sjukdomar. Det händer dessutom ofta att de låter hanar och honor från en kull sitta tillsammans för länge, så att honorna blir dräktiga. Detta är inavel och leder till att köparna får hem djur som sedan föder. Och ja, där sitter man då med en kull ungar som kanske inte går att sälja.

2. Att avla på bra råttor i en djuraffär är svårt. För att kunna hålla koll på sjukdomar och temperamentsbesvär (som är lite för vanligt bland tamråttor) måste man hela tiden ha kontakt med ägarna till de råttor man sålt och föräldrarna till de råttor man avlar på. Den mängd råttor en djuraffär säljer gör detta väldigt svårt. Det är heller inte alls självklart att köparna har någon lust att ha fortsatt kontakt med djuraffären. På grund av detta avlas det, i djuraffärer, på väldigt osäkra djur som lätt kan ha gener med sjukdomar och temperamentsfel, utan att det går att ta reda på.

3. Alla seriösa uppfödare erbjuder livslång kontakt med sina köpare, och de flesta tar även tillbaka djuret om du av någon anledning inte skulle kunna ha det kvar. Det är en enorm trygghet att när som helst, om man har några frågor eller funderingar, kunna kontakta sin uppfödare och få stöd eller råd.

4. Sist men inte minst, att sälja djur i en affär är väldigt oetiskt enligt mig. Ett djur är ett liv och för att köpa ett liv (som bara det är konstigt) tycker jag det krävs mer kontakt och betänksamhet än det gör att t.ex. köpa en ny soffa. Ett djur kräver mycket ansvar och som uppfödare kan man bedöma köparen och se om denne har det intresse som krävs. Alltså anser jag att det borde vara förbjudet att sälja djur i en affär, sådana affärer ska endast ske privatpersoner emellan - människor emellan! Alltså förespråkar jag bojkott av djurhandel i affärer… Och anser att man i stället ska köpa av en bra och trygg uppfödare.

rattor2009
0

Håller helt på dig. det stämmer :)
Djuraffärer går inte riktigt att lita på m,m

[Macho]
0

Vilken djuraffär är det???

KastKatt
0

#0 Du har ju träffat mina pojkar och de är ju ifrån affär, sen att ripen är lite som han är, kan ju itne hjälpas. Måste komma och besöka dig snart! Saknar dig Skabbisen

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

nello4ever
0

Jag ska köpa mina råttor från en jättebra affär!
Butiksägaren har fött upp sällskapsråttor i flera år så hon har ju koll på flera generationer bakåt i tiden. Råttorna finns i djuraffären men de har ett eget rum där man bara får gå in tillsammans med ägaren och så bor fåglarna i ett annat rum på andra sidan butiken för att inte störa rådisarna, och mitt emellan rummen ligger själva butiken.
Och djuren blir jättebra omhändertagna! De säljer inte ens foderdjur, så det gör mig glaad:D Ägaren var jättesnäll och lät mig hälsa på mamman, pappan och t om. på några av de 3 veckor gamla ungarna! De var jättetrevliga, alla var blue och blue hooded.
Så det finns bra seriösa djuraffärer också så dissa inte alla!

axilur
0

#10 Förvånande faktiskt. Vart ligger den affären?

/Anneli

KickanW
0

#10: Om du läser mitt inlägg så finns det punkter som inte har att göra med hur seriösa djuraffärerna är. Jag tycker att man ska bojkotta själva grejen att sälja liv i affär.

Jag tycker inte att djur ska ses som en vara utan något man förmedlar mellan människor. Och det går inte i butik.

nello4ever
0

#11Butiken ligger nånstans runt uppsala, den är väldigt liten och inte direkt känd;)

#12 Jag måste erkänna att jag också tycker att man inte ska sälja djujr på affärer som typ arken där man får gå in och ut till djuren hur man vill, men om man som på djuraffären där jag var har djuren i ett rum där alla inte bara kan gå in och ut hela tiden så tycker jag det är helt ok:)

axilur
0

#13 Inte Palms zoo va?

/Anneli

KickanW
0

#13: Jag menar mer att det ger en skev syn på djuren. Att man kan gå in och umpulsköpa en råtta på samma sätt som ett snyggt linne.

Att ta hand om ett djur kräver mer betänksamhet, mer planering och mer information än man kan få genom att gå in i en djuraffär. Just därför behövs den mänskliga kontakten och relationen. En uppfödare som ställer rätt frågor, som man kan hälsa på, kontakta efteråt osv.

Jag tror absolut att djuraffärer kan ta hand om djuren på ett bra sätt, men det är inte det jag emot.

Terato
0

Det är sant, jag vill också slippa se djur på en affär. Det är sjukt egentligen.

Hundar och katter säljs inte i butik, men de ha högre värde, tydligen..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

nello4ever
0

#14 Nix inte Palms zoo vet inte ens vad det är :P

#15 Nej det är klart att man inte ska impulsköpa djur! De är ju lika levande som vi är;) Men djuraffären är egentligen mer en råttuppfödare som har djuraffär också:)

CamillaS
0

Jag tycker också att det dumma med djuraffärer är att dom inte kan kräva någonting från kunden, att den t.ex ska vara ordentligt påläst om råttor innan dom köper, eller att djuraffärer inte får neka en kund att köpa råttorna om dom inte tror dom kommer få ett bra hem. Då är det mycket bättre att köpa sina djur hos en uppfödare som åtminstånde har lite krav på sina framtida köpare.

artdesiu
0

Jag tycker det är svårt det här med djuraffärer, det har kommit upp flera diskussioner om det här på RiF senaste året tycker jag.

Och vissa djuraffärsägare vill ju verkligen väl, men jag förstår att det är svårt att genomföra.

Egentligen gillar jag inte idén på att man kan köpa med sig individer från en affär bara sådär, utan några krav på att man sköter om djuret, matar och ger sjukvård. Det är alldeles för enkelt.

Å andra sidan har jag sällan hittat en djuraffär som jag fått ett dåligt intryck av, av de två jag som oftast besöker har den ena en väldigt råttkunnig person i sin personal, som förklarat sin syn på saken. Hon sade att hon hellre väntar på att ta in råttor och göra det med säkra föräldrar som inte visat tecken på sjukdom från en seriös uppfödare, än att ta första bästa "mamma" och "pappa" och hoppas på det bästa. Den andra djuraffären har också råttägare i personalen som verkar kunniga på "sitt ämne".

Självklart har jag lyckats hitta djuraffärer som gör mig illa till mods. Tidigare i höstas var jag och min pojkvän inne i en (inte för att köpa något djur, utan för att kika på burtillbehör), råttorna hade hju och spån, chinchillorna satt säkert 5-6 stycken i en alldeles för liten bur, en kanin toknös och hoppade upp och ner inne i sitt trähus som en tok (verkade inte helt frisk med andra ord..). alla djuren verkade skygga, men vi bad att få hälsa på råttorna för att se hur situationen var, ibland tar man fel. Dock inte denna gång, de gick knappt att få tag på, de skrek och sprang och gömde sig och såg helt skräckslagna ut. I buren bredvid satt en ensamhane som gick att få ut, men även han var rädd och kissade ner mig, stackarn.

Om djuraffärer ska existera i den form som de gör idag, bör det åtminstone införas någon form av kontrakt där djurköparen blir tvungen att ta ansvar för sitt djur. Vet tyvärr inte hur detta skulle funka i praktiken, men önsketänkande går ju alltid :/

spikeodumbo
0

jag köpte en råtta från en djuraffär en gång. han verka mysig men när jag kom hem så vissade sig att han lätt blev stressad å agresiv. men gav han en chans sen gick det ett tag sen engång då jag skulle ta ut han ur buren bet han mig i fingret.. så man ska hellst inte köpa djur från djuraffär. men man kan fråga djuraffärsägare vem som födder upp djuren å vart dem kommer. Jag ska hämta hem en råtta från gävleborgs zoo i gävle. det är deras veterinär som föder upp deras djur och är i djuraffären engång i veckan så det är den enda djuraffären jag känner att jag kan lita på. mvh naemi

Avangelion
0

Jag har en råtta från uppfödare och en från butik. Den från butiken var mycket tam och väldigt fråsk. Men buren med hanar i var det en standard bur med typ 6 fullvuxna hanråttor i. Väldigt trångt tyckte jag :/

Kalli
0

#18: Klart de får neka. Finns ingen lag som säljer att man måste sälja en vara, bara att det inte får handla om olaga diskriminering. Sen att de sällan nekar eller ställer krav är en annan sak.