Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 2004 ggr
artdesiu
0

Genetikhjälp?

Halloj, tänkte ge mig på att försöka lära mig lite mer om genetik, har kikat i artiklarna som finns och förstår mig på delar av det, exempelvis den om grundläggande genetik, där är allt solklart.

Däremot när jag läser i vanliga varianters genetik & generell standard på råttor, då blir det snurrigt :P

Jag vet att stor bokstav står för dominant och liten bokstav för recessivt. Men de långa bokstavskombinationerna gg, rbrb, pp, mm, grgr, chch, cc, cbcb, pepe. Förstår inte ett dyft..
Hur i hela fridens namn skriver jag in allt sånt i ett korsningsschema?

Slutligen, då jag tänkte kolla lite mer vad mina egna "är", hur vet jag om min silver fawn är av typ ett eller typ två? Och hur är bokstavskombinationen för dark pearl?

Tack på förhand :)

Nicciz
0

De där långa kombinationerna måste man plugga in..

gg eller dd = blue

rbrb = russian blue

pp= röda ögon

mm =mink

grgr= graphite

chch= siamese

cc = albino

cbcb (tror jag är sable burmes) osäker faktiskt men cbch är iaf burmes

pepe= borde vara en råtta som bär pearl. för pearl är Pepe

När man sätter dessa i ett korsnings schema delar man in genkoden på var sida om lodrätt och vågrätta strecken. Jag vet inte genkoden för darkpearl. Men om jag gör korsningsschema med en darkpearl använder jag koden för vanlig pearl och skriver bara ett d framför eller konverterar i huvudet XD

Blev du klokare?

Nicciz
0

hmm inser min egna miss.. dd används ofta utomlands för graphite/german blue alltså inte för "vanlig" blue

artdesiu
0

Okej.. Varför skrivs det "dubbelt", exempelvis russian blue, varför räcker det inte med rb?
Och om vi tar t.ex Dove agouti 1 AA-grgr-mm
Innebär det att det är homozygot agouti, graphite och mink (om jag tyder koderna rätt), alltså att det är vad som funnits bakom för att det blivit dove agouti 1?

Är fortfarande inte riktigt på det klara med hur korsningsschemat skulle se ut faktiskt :S Men tack för svaret

Nicciz
0

min första fråga är ju varför det är graphite baserad dove… men bortsett från det :P

I det här fallet är det alltså en homozygot agouti men man kan även skriva Aa. I den här koden utläser man alltså att det är graphite baserad råtta som blekts till dove av mink genen. Och iom att den är agouti på det blir det en dove agouti. Ska göra en av mina ökända paintscheman så du kan se och luska ut.

Så ja du läser korrekt :D

Nicciz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu gjorde jag det enkelt och låtsas att både mamma o pappa är samma genkod då men kan göra en annorlunda med

artdesiu
0

Jag kopierade bara ett exempel från antingen "vanliga varianters genetik" eller "generell standard på råttor, så kika i dom artiklarna om det var nåt du undrade.

Men om det är en homozygot agouti, varför skrivs det eller generell standard på råttorAa?

Ang korsningsschemat, om det är två av "samma" är det ju rätt lätt att räkna, alltså att det blir 100% av den färg föräldrarna har, såvida det inte ligger andra dominanta grejer i bakgrunden. Men bokstäverna i sig har ingen större betydelse mer än att de förklarar färgen, och vad som ligger bakom färgen. Jag behöver bara bry mig om vad som är dominant och recessivt?
Om det är längre genkoder hur "parar jag ihop" då? typ en Dove agouti 1 (AA-grgr-mm) och en Russian blue point Siamese (aa-chch-rbrb).

Nicciz
0

Aha, näe jag tänkte mest på att en dove ska vara russianbluebaserad. Visst går det att göra dove med en graphite baserad råtta. Men när man pratar om dove är de till 99.9% russianbluebaserade. Eftersom graphite är mer eller mindre utdöd.

Men om det är en homozygot agouti, varför skrivs det eller generell standard på råttorAa? Jag är inte helt säker på att jag hänger med i den meningen. Kan vara att jag formulerade mig dåligt i den här meningen - I det här fallet är det alltså en homozygot agouti men man kan även skriva Aa.

Jag menar alltså att den även kan vara en heterozygot och vara en doveag oavsett om den är graphite eller russian bluebaserad.

Korsningsschemat var mer för att du skulle se hur man placerade genkoderna i krysset. Du väljer om mamma eller pappa är lodrät eller vågrät.

Gjorde ett nytt schema, röd = mamma som nu då är doveag och blå = pappa russianbluepoint siamese. Lila är genkoden som ungarna får. Får se om du kan lista ut vad de blir :)

Nicciz
0

Oj bilden kom visst inte med XD

Nicciz
0

Gjorde ett annat exempel, nu är mamma en russianblue baserad doveag och pappa en russianbluepoint siames. Utslaget på ungarna blir helt annorlunda.. jag har inte fyllt i den här gången ;)

artdesiu
0

den konstiga meningen blev av att nåt jag klistrade in hamnade helt fel. ska givetvis stå "Men om det är en homozygot agouti, varför skrivs det Aa?"

Hmmm, klurigt! men om jag räknat rätt (vilket jag förmodligen inte har :D) så är det 100% heterozygota siamese graphite russian blue mink. (vad jag inte förstår är vad de kommer att vara och vad de kommer bära på).

och på den andra 100% heterozygot siamese russian blue mink?

Nicciz
0

Skrivs det Aa är det inte längre en homozygot utan en heterozygot agouti, dumt av mig att blanda in det öht kanske, det var bara en kommentar att både en homo och en heterozygot i det sammanhanget fortfarande ger samma färg, i det här fallet en graphite/minkbaserad dove.

Du vet ju att allt som skrivs med småbokstäver är reccesiva gener, och för att visa sig måste en reccesiv gen finnas i dubbelupplaga, korrekt? Det innebär alltså kort och gott att i exempel 1 får du råttor som är:

Aa-gr-rb-m= Heterozygota agoutis men som bär graphite, russian blue och mink. För de bara har en gen av dessa.

I exempel 2 får du råttor som är:

Aarbrbchm = jaa vad får du nu ;P

Terato
0

#3 Varför skrivs det "dubbelt", exempelvis russian blue, varför räcker det inte med rb?

Tänk på att råttan alltid får en gen från mamma och en från pappa. rb står för russian blue och Rb för "inte russian blue". Krångligt?

Det är samma sak som agouti. A står för agouti, alltså ursprungsfärgen. a står för den muterade genen, black. En råtta som är Aa har fått en agoutigen från ena föräldern och en blackgen från den andra.

Om man har en råtta som är black vet man ju att den är aa. Men är den agouti kan man inte veta om den är Aa eller AA förrän man har testparat. (eller eventuellt om man har koll på föräldrarnas stamtavla, att man kan veta). Vet man inte om en t.ex. agoutiråtta är Aa eller AA kan man skriva A- bara.

En råtta som är rbrb är alltså russian blue. Rbrb betyder att den är bärare av russian blue. RbRb betyder att den varken bär på eller är russian blue. Men då skriver man inte ut det.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

artdesiu
0

#11.

Jag förstod att det var en heterozygot, men eftersom du skrev "I det här fallet är det alltså en homozygot agouti men man kan även skriva Aa" så förstod jag inte riktigt, efterso mdet står både homozygot och Aa.
Oj jag glömde helt bort att "plussa ihop" A'en. I exempel två borde det bli heterozygota agoutis som bär på russian blue, siamese och mink?

Okej… Så det skrivs rbrb om båda föräldrarna har/bär(?) på det?
Ja, krångligt :P Verkar virrigt att om man skriver med stor bokstav så är den inte det som bokstäverna står för, när stor bokstav i andra sammanhang står för dominant.

okej, så Aa = en agouti med nedärvd black-gen.

Terato
0

Enkelt sagt;

Aa= heterozygot agouti

AA= homozygot agouti

Eum.. Exempel på det där jag skrev om russian blue:

aarbrb = råttan är russian blue

aaRbrb = råttan är ej russian blue, men bärare av russian blue! :)

aaRbRb= råttan är varken russian blue eller bärare av russian blue(men då skriver man oftast inte ut det)

En förälder som är aarbrb(russian blue) som parar sig med en ickebärare av russian blue(en vanlig svart enligt exemplet) får 100% russian bluebärare i kullen:

teratos.r8or.se

Terato
0

#13 okej, så Aa = en agouti med nedärvd black-gen.

Japp, stämmer precis! :)

Och två Aa kan ju tillsammans få avkomma som är aa, alltså black.

teratos.r8or.se

Nicciz
0

skit skrev världens längsta inlägg o gjorde scheman och sååå dog datorn *suck*

Men Terato har ändå sagt det jag skrev typ haha. Men jag kan ändå lägga in basschemat på A- och aa

artdesiu
0

Ja, det vet jag, blev bara förvirrad av formuleringen i ett av de tidigare inläggen :)

Haha, okej tack då förstår jag nog.. Verkar bara så ologiskt att nåt som i vanliga fall betyder dominant i annan användning betyder att det inte existerar :P

Nej vad typiskt! Händer alltid när man suttit och gjort nåt jätteknepigt långt och (såklart) glömt att spara :P

Tack för schemat!

Nicciz
0

#17 Ja sorry det var en taskig formulering från min sida Skäms borde utvecklat den. Ibland när saker är solklart för en själv tänker jag inte alltid på att förklara ordentligt..

Och jaa det är bara så typiskt XD men nu har det inte hänt på länge så det var väl dags XD

Lite Ot men jag har sett någon på forumet, kommer tyvärr inte ihåg vem men som skriver sina råttors färgförkortningar som om det skulle vara en genkod på stamtavlan… det blir helt galet men underhållande :P tex

Genotyp: AgHdMm osv hiihi

Terato
0

#17 Bra! :) Ibland när jag förklarar saker så förklarar jag väldigt basic för att försäkra mig om att lyssnaren är med. Det är ett bra stät också att kolla var du ligger, kunskapsmässigt. Då kan jag skriva "check" på de punkter som jag tagit upp som du är med på. ;) Så om jag förklarar saker som du redan vet så ha överseende! :P Många lärare gör så i skolan att man ger ut en text osm eleverna får läsa. Sen förklarar man och upprepar allt det eleverna redan läst. Det är ett bra sätt att "mötas" eftersom man då får en chans att reda ut alla frågetecken på vägen.

Ska man ta det från början så är det ju som så att en vanlig agouti vildråtta är:

AABBCCPPDDRbRb osv.. (man skriver ju ut gener beroende på vilket lokus man vill titta på)

Alltså, den har bara stora bokstäver. Inga mutationer har hittats.

Men så fort någon bokstav är liten så har vi en mutationsgen. Hittar vi två såna mutationsgener på samma råtta(och lokus) så syns det på råttan!

Sedan finns det såklart massvis med mutationer som är dominanta också. T.ex. har du hårlaget rex som är dominant. Men det är ju inte ursprungshårlaget på råtta. Pearl (Pe) är också ett excempel på en dominant mutattion. Men de allra, allra flesta färg- och pälsmutationerna vi har på våra tamdjur är recessiva. Så i alla de fallen ska du se den stora bokstaven som "ingen förändring" och den lilla som "färändring". Alltså, ursprungsgenen, "ingen förändring" är dominant över "förändringen". Du behöver två förändringsgener för att de ska synas på råttan. Det är det som är grejen med recessiva gener. Men den här biten tror jag att du är med på..

Lokus är det stället där generna verkar. A är ett lokus. B är ett. A och a sitter på A-lokus och B och b sitter på B-lokus. Ett b kan aldrig sitta nån annanstans än på b- lokus. Och råttan får alltid ett b från mamma och ett b från pappa(stort eller litet).

teratos.r8or.se

artdesiu
0

ingen fara, lätt hänt!

Jag har nog lärt mig lite av det, jag toksparar hela tiden om jag skriver i ett dokument :D

Aha, sådär ihopskrivet, eller vadå? Jag har ju t.ex komihågskrivit mina tjejers teckningar och färger, men ja. :S

Tror jag hängde med på allt du skrev nu iaf. Haha.

Terato
0

Intressanta fakta om färgmutationer:

Det finns egentligen bara svart och gult/rött på råtta. Och vitt då. Färgerna vi ser är kombinationer av olika blekningar eller utspädningar av dessa färger.

A, Agouti: Varje hårstrå har ett gult band på mitten som gör att råttans päls får den här flammiga effekten som agouti och alla tickade råttor har.

a, svart: Genen tar bort det gula bandet i mitten på hårstråt. Råttan blir svart! :)

Och det är i kombination med andra gener som det kan hända alla möjliga spännande grejer med färgen.

p, pinkeye: Bleker hela råttans färg till väldigt ljus(ej vit, så stark är den inte), inklusive ögonen så att råttan blir ljusare. Den bleker svart men inte rött.

Därför, om du har en agouti med två p-gener (A-pp) så är det svarta på hårstråna nerblekta till ljust beige men det gula bandet i mitten är inte blekt. Det ger en ljust rödaktig, tickat råtta med röda ögon(råttan är ju tickad, det är alla råttor som har ett A). Detta är en Silver Fawn!

Har du en svart råtta med två p- gener (aapp) så får du en ljust, ljus beige råtta med röda ögon eftersom p-genen bleker ner svart. Detta är en champagne!

På det här viset kan man förstå att en svart råtta aldrig kan vararödögd, eftersom rödögdgenen p bleker ner, inte bara ögonen, utan hela pälsen. Och just P bleker svart.

teratos.r8or.se

Terato
0

#20 Vad bra! :D

Det intressanta är ju att man kan lista ut vad ens råtta är genetiskt både genom att titta på den, men även genom att titta på föräldrarna eller avkommor efter den råttan.

Du ska få en liten läxa här:

Del 1: Plocka fram bilder på alla dina råttor och skriv ut deras genkoder som du kan lista ut genom att bara titta på råttan! (strunta i teckning, det är lite komplicerat)

För de gener du inte vet sätter du bara ett -

Här har du koder:

http://www.hawthorn.org.uk/articles/genetics.html

Mitt exempel:

Min Sovie är Agouti Husky Roan Dumbo.

A-rorodudu

Jag vet inte om hon är homozygot eller heterozygot agouti, därför sätter jag ett streck. Jag vet inte vad husky har för genkod så därför utesluter jag att skriva ut det. ;) Jag vet genom att titta på henne att hon är roan och att hon är dumbo.

teratos.r8or.se

myismyname
0

Lämnar ett litet spår här så jag kan följa tråden :) Riktigt intressant läsning som rätar ut en hel del frågetecken.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

artdesiu
0

Ska till att göra min läxa alldeles snart. Dock måste jag be om hjälp med hela agouti-grejen, din Sovie ser inte ut att vara agouti, eller så är det bara en knasig bild, ser ut som en svart huskey roan eller nåt. Varför kommer agouti upp överallt :S

Terato
0

#24 Bra iakttagelse! :D

Sovie är ju Roan, och roan bleker ju ner alla färger så otroligt att det nästan är omöjligt att se vad för färg råttan hade från början i vissa fall. Men man kan faktiskt med blotta ögonen se på Sovies hårstrån att de är tickade om man kollar nära. Hon har också en aaaning brunton kvar. Dessutom vet jag ju att hon var agouti innan hon började blekas.

Hade jag köpt henne som vuxen och inte vetat kanske jag hade varit tvungen att kika på hennes föräldrar för att kanske ha turen att lyckas lista ut vad hon hade för färg. Eller, genom en testparning.

Parar man ett frågetecken med en svart och får tickat i kullen så vet man ju att frågetecknet var en tickad råtta! :)

teratos.r8or.se

artdesiu
0

Nu lär jag göra bort mig totalt, haha.

Okej. Först ut är Frances (Dulcet från Nicciz virtuekull).

En dark pearl huskey roan = aammPeperoro. (tog ett tag att hitta vad dark pearl hade för kod).

artdesiu
0

Sen har vi Embla.

Hon är en Mink (och eubk som synes) = aamm

artdesiu
0

Och Imber

Hon är en Silver fawn dumbo = A-ppdudu

artdesiu
0

Modesty och Medusa slutligen.

Modesty är en russian blue point siamese = aaddc(h)c(h)

Medusa är en seal point siamese = aac(h)c(h)

(För deras koder fick jag leta lite, och hittade till slut lite svar på http://www.curiosityrats.com/genetics.html)

artdesiu
0

Glömde självklart bilder på Imber, Modesty och Medusa.

Imber här på denna bild.

artdesiu
0

Och Modesty och Medusa

Terato
0

Duktig du är! :D

#29 Oj, där var det nog ett litet fel(kanske var fel i länken jag gav dig) men det står lite olika här och där ang. russian blue men det ska vara rbrb, inte dd, tydligen..

#26 Här kan vi till och med gräva lite till!

1. Vad mer vet vi om vad Dulcet bär på för gener med tanke på föräldrarna?

2. Om du kikar på mammans tidigare kull och på pappans syskon, vad kan vi misstänka kanske, kanske att Dulcet mer kan bära på?

teratos.r8or.se

artdesiu
0

Tror det beror på det nicciz skrev i inlägg #2 "hmm inser min egna miss.. dd används ofta utomlands för graphite/german blue alltså inte för "vanlig" blue"

Med tanke på att alla i mammans tidigare kull blev agoutis, så lär det väl ligga nåt där bakom. På pappans sida fanns det pearl, black och mink/mock mink i släkten.
Och pappans syskon har varit lite blandat, men det jag lade märke till var att det blev ett bar dumbosar.