Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1134 ggr
ballunge
0

Alergisk mot råttor? :)

Hejsan (: Min kompis har sagt att råttor inte luktar om man städar buren varge dag, och att även många alergiker kan ha dom. Stämmer det? (:

Bullerbytjejen
0

jag e osäker, har för mig att råttor e ganska "allergiska" av sig, alltså att många kan vara allergiska mot dom, även om det inte luktar i buren så e det ju råttorna i sig man är allergisk mot, å städar råttorna gör man ju inte varje dag..

LeTigre
0

råttor är inte allergivänliga, speciellt hanar avger massor av allergener. Eftersom råttor (både hanar och honor) urinmarkerar ganska friskt, och urinen innehåller mängder av allegener så är det också svårt att undvika att bli påverkad om man inte försummar råttorna genom att inte hantera dem. Tyvärr.. :/

Observera att det inte är lukten i sig som är allergiframkallande utan de små små partiklar som råtta avsöndrar genom bla hudflagor och urin. Effekten mildras dock av hygien då allergenerna städas bort till viss del

Elliot_bus
0

Hej!

Jag och sonen är ordentligt allergiska och känner inte av våra råttor alls, vi har 4 st killar. 

Städar buren ordentligt 1 gång i veckan och plockar och bajs dagligen + byter ut trasorna.

LeTigre
0

som vi påpekat tidigare är allergier dock högst personliga (som #3 bevisar), vissa påverkas av olika anledningar inte alls av vissa djur, hade en kompis vars pappa var allergisk mot kaniner och hundar men inte katter tex. Men råttor är inte på något sätt mer "allergivänliga" än andra pälsdjur :)

ballunge
0

Jo, hon städar visst buren varge dag, torkar hyllplan, rör m.m.

När jag är hos henn, vilket jag är ganska offta. Kom nyss hem efter att ha varit där i en vecka, mina föreldrar va i i Italien :). Då va jag jätte täppt i näsan, hade svårt att andas m.m., men i skolan så blev det mycket bättre :), även nu när jag har kommit hem.

Men hon säger att det inte är det för att dom är alergivänliga och allt. Och att det kanske är något annat djur jag inte tål då hon har hund och katt, men det har jag ju hemma och det fungerar jätte bra :)

Stephanie
0

Är det inte ganska vanligt att man är allergisk mot urinet mest? Så att man får röda utslag när de varit och klättrat på axlarna och så.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Ninja
0

Det är inte urinet i sig, det är äggviteämnen i urin, hudflagor, saliv m.m. som man är allergisk mot.

En text om pälsdjursallergi

Bullerbytjejen
0

jag hade råttor när jag va mindra när jag bodde hemma, då hade pappa inga problem alls, men nu när han var här förra veckan och lämnade en telefon till mig så kände han av dom direkt, blev snorig och nös hela tiden, och nu när jag var där i helgen och va hundvakt så blev vi förpassade till tvättstugan i kllaren så han inte skulle bli dålig sen när han kom hem, han va hos oss i en kvart kanske och han va dålig efteråt hela kvällen. hans plastdotter är också allergisk, men inte mot hundar, katter hamster eller kaniner då hon haft allt detta nyligt, så det är hemst individuellt..

ballunge
0

Tack! (: Jag får med röda utslag när dom kryper på mig :S

zickan
0

nej råttor är inte allergi vänliga. dock så finns det pälsallergiker sm tål vissa djur och har man tur är det råttor.
sedan gör ett bra bottenmatrial lite skilnad också. damfritt är enklare att klara.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

annelie-h
0

beror mycket på vilken allergen personen ifråga reagerade på primärt, dvs den gången antikroppar bildades (detta sker dock utan allergisk reaktion) Pälsdjursallergi som helhet beror på att allgergenerna (proteiner) mellan olika djur är så lika varandra att det sker en korsreaktion vid antikroppsbindning.. alltså, allergener som man inte egentligen är allergisk mot kan binda ändå--> allergisk reaktion. Ex så följer oftast katt allergi efter rått allergi.

Olika allergener är olika lika varandra, kan variera på subenheter.

tyvärr är det ofta en tidsfråga innan koncentrationen av andra allergener än det man är allergisk mot, gör att man utvecklar ännu en allergi..

LeTigre
0

åh jag är så LYCKLIG att jag inte är pälsdjursallergiker! Skrattande

chocomian
0

Jag som blev diagnoserad med kroniska ayopiska eksem idag undrar om jag ens kan klara av råttor?

Jag har pollenallergi och ska på pricktest igen för vissa djur.

Men tänkte bara ifall råttor kanske passar bättre eller har ni förslag på andra djur? Jag klarar mig inte utan djur.. och jag HOPPAS att jag åtminstonde kan/får behålla min katt kvar :'(

Tacksam för råd och hjälp!

I denna tråden kan ni läsa mer om mina besvär

[lucke]
0

Chinchillor har jag hört ska vara allergivänliga. HAr dock ingen egen erfarenhet. Själv är jag allergisk mot så gott som allt :(

KickanW
0

Den här tråden är två år gammal, bara så ni vet ;)

chocomian
0

Ah okej :o för jag klarade av korthåriga hamstrar när jag hade det, men går inte med långhåriga :'(

jussivuori
0

det stämmer inte överhuvudtaget. jag har råttor och är allergiker…. så fört jag jar uppe en råtta kliar det över hela kroppen och jag nyser/rinner från ögon. och på nätterna får jag svår astma. men jag har råttor trots detta, för jag älskar dem och tänker inte låta det hindra mej från att ta upp mina sötisar och ha dem kvar. <3

går på tabbletter och sån skit så klarar av det endå. men vissa dagar är värre än andra.

[MissDiss]
0

Min lillasyster är allergisk och hon klarar av gnagarna, reagerar inte på dem :)

[manda94]
0

tål man råttor om man är allergisk mot kvalster?

Thirre
0

nu för tiden finns det att testa sig specifikt för råtta, be läkaren om det.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

[lucke]
0

#20 Är det pricktest man ska be om, om man vill testa specifikt för råtta?

Thirre
0

Jag tror att det finns som pricktest också men jag testade mig med blodprov. Dock finns inte det med på det formuläret som läkaren fyller i vad för sorts tester som skall göras, det finns rutor för "annat" och läkaren kan gå in i dataprogram för att få fram vilken kod det är för just råtta.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

[lucke]
0

KAn man vända sig till sin husläkare, eller måste man göra testet hos allergiläkare tro?

Thirre
0

Det var en vanlig stafettläkare på vårdcentralen som beställde provena och sedan fick jag gå till labb för att lämna blod. Så gick det till för mig, vi har inte pricktest i den stad jag bor i utan då får man åka till grannstaden. Kanske därför jag fick lämna blod, dock fann jag det enklare än pricktest.

[lucke]
0

Ok, bra att veta..