Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1401 ggr
ShitGoose
0

Frågor ang. parning

Kan en hona bli dräktig även fast hon inte löper?

Och sen, om en hona i korrekt ålder men som inte väger tillräckligt, alltså är väldigt liten hona har råkat blivit påsatt av en hane under löpet. Kan hon råka väldigt illa ut om hon får ungar sen??

Tacksam för svar! :)

Medarbetare på Sphynx iFokus

teachingbirds
0

Kan hon råka väldigt illa ut om hon får ungar sen??

Det är en påfrestning för en liten kropp att föda och en ännu större att föda upp ungarna, speciellt om det blir många.

[MissDiss]
0

Passa på att försöka få upp henne i vikt.

[MissDiss]
0

Och nej, hon kan inte bli dräktig om hon inte löper.

CamillaS
0

När du säger korrekt ålder tänker du då på ungefär 5-6 månader?
Om honan väger lite och är liten själv även om hon är i en bra ålder så blir det ju ändå en påfrästning för hennes kropp. Men har hon blivit parad och blir dräktig så finns det inte så mycket att göra åt saken förutom att vänta på ungarna och sen se till så det inte händer igen.

KickanW
0

Som utveckling på svaret i #3 vill jag säga att råtthonor löper var fjärde dag, så det är rätt svårt att hålla koll på exakt när de löper eller inte.

Tezzlan
0

#5 Råtthonor löper var 5:e dag…

CamillaS
0

#5 Om man inte har öronvifterskor. :P

emmeb
0

Nu var det väl en massa duttande här.

Nej, en råtthona ska inte kunna bli dräktig om hon inte löper MEN hos de flesta andra däggdjur kan hanens spermier överleva några dygn inne i honans kropp "i väntan på" löp/ägglossning (beroende på vad man nu pratar om). Detta torde väl gälla råttor också?

Är honan för liten blir det som det tidigare skrivits en stor påfrestning för hennes kropp att först bära ungarna, föda fram dem och sedan göda upp dem. Denna påfrestning blir mycket större för honan om hon är underviktig själv än om hon haft mer hull på kroppen att ta energi ifrån. Oavsett är det jätteviktigt med bra och energirik mat under en dräktighet och tiden efter med ungarna.

Thirre
0

#4 och 5. Jag skulle säga att honor löper var fjärde-femte dag då jag faktiskt har haft honor som löpt var fjärde men det är betydligt vanligare med var femte. Sedan kan de skenbrunsta eller sätta igång den själv tidigare och få en kortare cykel ifall det är befogat, som att kunna para sig. Tydligt är att många honor brunstar på utställningar..

#8 Jag vet inte om råtthanars små krabater till vänner kan överleva i några dygn då de har en betydligt kortare cykel än oss och många andra däggdjur vilket gör att deras simmande vänner borde ha en mycket kortare livslängd. Dessutom brukar inte honor släppa till om de inte brunstar och inte heller brukar hannar vara intresserade om de inte känner att honan är på väg in i brunst. Det kan bli ordentligt bråk när hanar försöker bestiga honor som inte vill.

Resten håller jag med de andra om. En hona som inte har lämplig storlek för kull får det jobbigt med att vara dräktig och sedan föda upp kullen. Om hon inte har vuxit klart finns det risk för att hon kommer att stanna litet i växten då den mesta energin kommer att gå till ungarna. Jag ger samma råd som de andra, ge henne bra mat på studsen och fortsätt med det så minskar riskerna för att hon skall bli lidande och ungarna får en bra start.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

ShitGoose
0

Okej! Tack för alla svar :)

Medarbetare på Sphynx iFokus