Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 2970 ggr
[Mara-Bell]
0

Dräktig eller skendräktig?

Jag har ett par frågot jag gärna skulle vilja ha svar på. Min råtta, Ellen blev parad den 9 november, hon är ca 1,5 år(har haft en kull tidigare). Om hon är dräktig bör ungarna komma runt den 30 november, emn hon har endast gått upp drygt 50 gram. Hon har lite större mage, men den är inte jättestor. Kan man på något sätt avgöra om en hona är dräktig elelr skendräktig? det är väl den huvudsakliga frågan jag skulel vilja ha svar på. Blir tacksam för alla sortes tips.

artdesiu
0

Varför parade du en så gammal råtta, bäcknet ska ha stelnat då hon var runt 10 månader och hon kommer därför förmodligen inte kunna föda om hon skulle vara gravid..

eloize
0

om hon bara gått upp ca50gr och ska föda om ca 5dagar så är hon med största sannolikhet inte dräktig.

En äldre råtta kan ha lite svårare att bli dräktig, därför tog nog inte den parningen som gjordes den 9…..

artdesiu
1

Tänkte det var värt att posta nån sorts källa till mitt tidigare inlägg

"Vid 6 månaders ålder på en hona är hon fortfarande lite av en bebis men det skiljer sig från råtta till råtta om hon då är mogen för en kull. Vänta gärna längre. Den övre åldern tvistas det om, en del säger att bäckenet stelnar vid 10 månader och andra säger 12 månader så jag tar den lägre åldern bara för att inte riskera något.

Om honans bäcken har fogats samman så kommer hon inte att kunna föda fram ungarna och alla kommer att dö om du inte genast uppsöker en veterinär och aborterar fostren. Honan har då en chans att klara sig. Men mest troligt så dör honan och ungarna i fosterförgiftning…"

Kopierat från artikeln Avel och etik, skriven av Allamej

MangoMelon
1

#3 gäller inte om honan fått en kull tidigare om jag inte förstått det helt fel? Jag vet iaf många som tar en andra kull på sin hona som vart över året. Inga problem med dräktigheten eller födseln. Enda som kan vara svårt är att få dem dräktiga.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

artdesiu
0

Jag har aldrig haft en kull, så jag kan ha totalfel, tolkade bara texten i den artikeln som att man inte ska avla på för gamla råttor pga bäcken-problemet. Men du menar att om råttan fått ungar  tidigare så stelnar inte bäcknet på samma vis som på en råtta som aldrig varit dräktig?

Nån som är mer insatt i ämnet får gärna komma in förklara så det blir rätt :)

[Mara-Bell]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag känner till allt om det där med bäckenet, emn som jag skrev har hon haft en kull tidigare, och då får man inte dom problemen. Det med att bäckenet stelnar gäller råttor som aldrig tidigare fått ungar. Jag har haft ett stort antal kullar tidigare, på både yngre och äldre råttor, och aldrig haft några problem. Men jag har aldrig haft nån som varit så svår att avgöra om hon är dräktig elelr ej, har aldrig haft en skendräktig råtta tidigare.

artdesiu
0

Okej vilken tur att jag misstolkade artikeln då :p

Söt liten råttmage förresten :D

Nicciz
0

Ingen hona ska/bör paras efter 15månader enligt SRS rekomendationer. Det är enormt slitsamt för de. Man ska tänka på att levnadsåldern har sjunkit.

De flesta råttor bli nu gamla vid två och vid runt 1.5-1.8 ska de alltså föda upp ungar om man parar de vid max tillåtna åldersgräns.

[Mara-Bell]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, hon har ju lite mage, men den är inte då jättestor, så frågan är, är hon skendräktig eller kan det vara någon unge i alla fall.

Själv hoppas jag ju på att hon får någon unge. Det verkar inte finnas några helt säkra tecken på skendräktighet så jag antar att det bara är att vänta och se.

Nicciz
1

#9 Finns inget definitivt säkert sätt förutom ultraljud. Honor kan tom löpa fast de är dräktiga, ovanligt men det händer då o då

[Mara-Bell]
0

Jag bestämde mig för att at en andra kull på henne då jag själv ville behålla en elelr ett par ungar, har även en vän som skulel ta ett par, men blir det några så blir det troligen inte tillräckligt många. Jag hade redan bestämt mig för att inte försöka ta en kull till om den här inte blev nåt, så får hon inga ungar får jag köpa en till hona i stället.

Men ni har i alla fall två bilder där man kan se hur henens mage ser ut, bilderna är från i dag.

[Mara-Bell]
0

helt enkelt vänta och se då, för jag betalar inte för ett ultraljud. Även om hon nu skulle vara skendräktig så är hon i alla fall underhållande att titta på, vet inte hur mycket papper hon packat in i sitt hus, hon lägger papper över matskålarna och allt möjligt. Biter till och med bark från grenarna för att bädda med den.

[Mara-Bell]
1

För er som vill veta så kom det aldrig några ungar, men hon gick heller aldrig ner i vikt.