Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 925 ggr
Rwawr
0

Hjälp mig nu xD!

Nu vill jag ha massa tips till små "elaka" råttor som biter sönder allt nytt de får XD

Hur får man dom att sluta och bara njuta av allt de får Förvånad

Nyligen fick de en ny hängmatta, nästa morgon låg den på golvet med massa hål i , haha!

Ladyinred
0

hon med unge ska inte ha hängmatta just nu. Väntatills ungen börjar knata omkring. Risken e att hon flyttar upp med den lille o sen ramlar den ner o bryter sina små ben.

Rwawr
0

Nejnej, det var innan de små kom som de fick in nya hängmattan . och då var det troligen hanen som bet sönder, hon var inte alls intresserad.

JaneDoe
0

min abiter sönder hängmattorna om de tycker att de hänger fel

o om de inte är upphängda med kedjor/nyckelringar

petiga så råttor *S*

Rwawr
0

Haha xD

Då kanske de inte gillade den då (haha)

Får väl hitta på något annat ,

[ANNiZO]
0

Haha, mina gör också så!

Jag hade köpt en jättefin och ganska dyr hängmatta åt dem. Hängde upp den i buren och föreställde mig hur gulligt det skulle se ut när mina små tjockisar låg där och sov och hur roligt de skulle ha!
Nästa morgon tittade jag ner i buren, och då ligger skiten helt sönderbiten på burgolvet! Då blev man lite ledsen :(

Och igår hängde jag upp en toarulle med kanske 4 meter papper kvar på i burtaket. Meningen var att de skulle kunna ta tag i toapappersbiten som hängde ner och sen klura ut hur man fick loss allt och så, men nej nej. Serena hänger sig upp och ner i burtaket, och efter lite drygt 10 sekunder så ligger rullen på burgolvet. (Hade hängt upp den i ett snöre som gick genom rullen.)

Hoppas du får något bra svar! (Så kan jag sno lite tips… Eller iallafall förklaringar på varför de gör så -.- )

zyrix
0

använd ståltråd eller kedjor istället för snören men se till så dom inte gör sig illa på det.

Thirre
0

jag hänger upp mina hängmattor med gem. Erfarenheten säger att en del gnagar ner dem, en del låter dem vara kvar. En del gnager ner dem för att bädda med, detta sker mest hos honorna men hos mig nu så är det en någolunda "tjejjig" grabb som biter ner hängmattorna och bäddar med dem.. (när han blir riden på av en råtta i högre rang, sin bror, så ställer han sig som en hona i brunst och fladdrar med öronen..)

Jag skulle också kunna tro, rent logiskt, att en del gör detta av tristess och behöver ha något att klura med. Råttor är mycket intelligenta och vissa har större behov av hjärngympa än andra. Att inreda buren klurigt och använda små knep skulle rent teoretiskt minska hängmattegnagandet. Att råttorna kan gnaga ner hängmattorna har jag redan i beräkning när jag hänger upp dem och använder mest gamla handdukar, bitar från lakan och liknande. Jag brukar även räkna med en hängmatta per råtta för att de skall kunna ha möjligheten att ligga för sig själva om de vill det, det innebär också att det är större möjlighet att ialla fall någon/några hängmattor finns kvar.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

RatLover
0

´Jag hänger upp hängmattorna med jättestora säkerhetsnålar, det funkar superbra.

MangoMelon
0

Jag använder oxo gem, mycket praktiskt! De är inte så dyra och råttorna kan inte bita av dem. Jag har en hona i min bur som ska gnaga på allt. Inget hålls helt när hon sätter igång, hängmattorna gnager hon sönder när hon anser att de är för smutsiga :p

Det är sånt man får ta antar jag..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Rwawr
0

Haha okejj ^^

Försökte klura hela natten på hur jag skulle göra xD
Men imrogon blir det rått-shopping så ska leta lite nya prylar till dem :)

Ladyinred
0

skippa djuraffären om du ska ha inredning, det är bara onödigt dyrt där.

Kolla istället på secund hand butiker är mitt tips.

MangoMelon
0

Ja och man får inte glömma Ikea! :D

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Rwawr
0

najs najs

[ANNiZO]
0

#6 Då biter de sönder tyget runt så att den ramlar ner ändå xD

Denna kommentar har tagits bort.
Rwawr
0

Haah ^^,

får väl prova lite saker ch se hur de blir :)

[ANNiZO]
0

Jag hittade en skitbra grej på Ikea idag som jag tror kan fungera! Det är typ en korg för bestick, helt i metall som har ett fäste som passar perfekt i min bur. Klär man den med tyg så har man en perfekt hängmatta! Som inte går att bita sönder :D

Rwawr
0

Ouuh ;)

Men tyger går bita sönder, men iförsig går de byta ut :D

Vad härligt :)
Måste nog till Ikea snart X)

cosmonita
0

Råttor som biter sönder inredningen är inte "elaka" utan råttor är gnagare och det går inte att få bort. Sen är det upp till dig att "råttsäkra"

Ge dem hängmattor som inte kostat något och går lätt att byta ut tex ett gammalt örngott

Rwawr
0

Men haha xD
Jag var ju inte seriös om elaka :)

cosmonita
0

Jo, jag förstår det :) Men det är nästan omöjligt att få en gnagare till att inte gnaga…bättre att använda billiga grejer.

Rwawr
0

Aah jo :)

[ANNiZO]
0

Ja, tyget hade jag planerat på att byta ut varje gång jag städar, så att det inte luktar så mycket :D

Ikea är fantastiskt för burinredning om man har fantasin med sig!

Rwawr
0

haha o det är ju sant :D

Dressan
0

de gnagar sönder hängmattan som kostade 200kr -.- eftersom de i djuraffären sa att de inte KAN gnaga sönder den .. tss..

sen älskar de att gnaga på min BH.. så nu har lilla jag ingen bh kvar :)..

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

rattjejen
0

jag köpte en hängmatta med tygrep först , och den bets sönder direkt , men sen köpte jag en med typ metallrep lr ja något åt det hållet , och den hänger kvar än ! ;d