Upphittade tamråttan igen
Hejsan, jag har tidigare skrivit ett inlägg här i veckan om tamråttan jag hittade ute i snön.
Jag vet inte vad jag ska göra längre. Den hugger när jag stoppar in ngt i buren, eller hugger efter min hand.. kan inte ta i den ens. är det här normalt? visst jag kan ju förstå att den har hamnat i ett nytt hem. sen har jag ju heller ingen aning om vart den kommer ifrån och hur den blivit behandlad.. men den är ändå tam. fast den bits som sagt.
Jag blev biten så pass att det blöde och gjorde faktist rätt ont.. fick höra av ngn att det kunde vara jätte farligt eftersom man inte vet vart den varit.. hon tyckte att jag skulle ta stelkrampspruta.. Men är det så nödvänigt? överdirver hon elr?.. har själv inte märkt ngt annat efter det, så?!
I alla fall har inte någon ägare hört av sig ännu trots många utsatta lappar och efterlysningen på blocket och så vidare.. jag börjar undra om någon gjorde det med mening.
jag kommer inte att behålla den lille krabaten. Hur lätt såld kan en sådan vara egtnligen? en sån som bits låter ju inte så lovligt. jag kan skänka bort den men vill inte att den ska bli orm mat till ngn äcklig orm. Vill att den ska ha det bra. Någon här som är intresserad kanske? den hålls till här i kumla utanför örebro.

Sälja den tycker jag verkligen inte att du ska göra. Om ingen kunnig härifrån kan ta den tror jag tyvärr det bästa är avlivning.
håller med. Antingen så omplacerade du den till någon kunnig som har den tid som råttan behöver, annars avlivning.
okej det låter synd :/! har tagit reda på könet. verkar vara en liten hona
Vart bor du någonstans? Försök hitta någon som är van vid råttor i din närhet?
Fick hem en omplaceringsråtta för ett tag sen och hon verkade till en början helt normal. Det var först efter ett par dagar som hon började bitas och det blev bara värre. Fattade ingenting men helt plötsligt fick hon ungar.. Kan mycket väl vara samma sak för dig! Avvakta några dagar och se vad som händer? Är hon inte dräktig lugnar hon säker ner sig snart…!
hej igen! tack för era svar!.. jag vågade ta upp råttan idag! den bet mig aldrig :S! den va dock lite rädd.. men sen verkade den tycka om det! den är ju go! ska ge den tid!
#5 Ah när du säger det…. Så höll min ena omplaceringsråtta på också… Snäll först, plötsligt elak - pang poff ungar. Nu när ungarna är stora är hon normal igen:)
Men som ovanstående ltie längre upp skrev - får du kullar så ta bort dem direkt…. Det är inte värt risken att det är vildråttor…
Kan du se om du ser hennes "tuttar"? Ser man det är hon troligen dräktig.

Ang stelkramp. När jag blev biten för ett tag sen av en råtta i armen så svullnade den upp och jag åkte till sjukan. Jag frågade just om stelkramp och dom sa att den jag fick på mellanstadiet håller tills jag blir 40.
Jag blev rivet i huvudet av min kanin en gång:( Gick i 3an. Fick åka in och ta spruta för stelkramp… Men det var bara för att alla skulle vaccineras om när man gick i 4an, så de visste inte om mitt vaccin fortfarande var verksamt… Men har du tagit spruta inom närmsta 10 åren så skyddar den definitivt.
Men var bor du?

jag har plats för en liten hitteråtta i min flock…och jag tar mej lätt till kumla då jag bor i örebro…så PMa mej gärna
You can't spell Bitchy without Itchy
hej Itchy! det glädjer mig att någon kan tännka sig ta hand om den lille!!! jsg ska avvakta några dagar till. hör ingen av sig om att vara ägaren snart så kan du gärna ta hand om den! om du vill. melja mig gärna på josefinep91@hotmail.com så kan jag kontakta dig tillbaka sen :)
Det vore kanske bra att ta den till en veterinär först? Samt att ha den i "karantän" i en lite mindre bur själv någon vecka… Man vet ju aldrig vad den kan bära på om den vistats med vildråttor…
Bara ett tips! Men förmodligen är den väl frisk, men det är ju tex väldigt jobbigt att få skabb eller löss hos en hel flock med djur…

hon ska undersökas innan hon introduceras med de andra, och ifall det verkar behövas så ska hon sättas i karantän
men jag vill helst att hon släpps ihop med mina övriga honor så fort som möjligt så att hon inte ska bli för "bekväm" med att vara ensam

jag sitter nu med lilla Hittad i min reservbur bakom mej…och hon bara sitter och mular i sej godis XD
och klättrar runt som en tok på gallret.
och så har hon även hunnit skrämma slag på min hund :P