Vart kan man köpa GP råttor
Jag hade tängt att skaffa en GP råtta och jag undrar vart kan man får tag i dom ??? det är väl från upfödare :P men vart finns dom? är det någon så föder upp GP råttor här?
Tacksam för svar! ^^

GP-råttor diskuteras under exotiska djur, det är ingen tamråtta.
Och vad jag har hört så är det ett helvete att ha GP-råtta, men det vet du väl redan om du tänkt skaffa en.
Såg nu att du är 12 år? Då tror jag inte att det är en bra idé att skaffa en GP. De bits mycket och är inte speciellt tama.
jag frågar både på exotiska djur och här :P dom är svåra att hitta

Är du 12?
har du en ELLER!
ja! -.- hela familjen har råttan isådan fall

Jag har inte en GP nej, det finns dock andra som är här som har. Och som jag sa, så har jag hört att de är mycket svåra husdjur.
nah! på fakta sidor står det att dom kan bli riktigt tama :P

Du får väl förhoppningsvis mer tips på exotiska djur från folk som har en själv.
Var skulle ni ha den någonstans? :)
Lycka till
vi skulle väl ha den i köket där våra tam råttor var en gång i tiden.
saken vad jag fattat med GP råttor är att dom har inte varit domestikerade ( tama ) tillräckligt länge som tex vanliga råttor har varit, och att det är hannarna som kan bli snällast? kollade det då min syster föreslog att jag skulle skaffa en, men jag blev inte så sugen då jag inte ens hade haft en vanlig råtta på och dagar. Kom ihåg det är inte alls likt en vanlig råtta eller kanin
edit: finns massa bra info på Zoonen.se och mer korrekt än vad jag kan ge :P

Ja, precis som #10 säger. De kräver mycket jobb för att bli tama om man skaffar en unge.
Ratus, oavsett din ålder så kan du hålla god ton. Läs det som faktiskt står istället för det du tror står.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
haha.. inte svåra att hitta för fem öre. men svåra att få köpa av seriösa uppfödare. kanske bättre att ta det på mitt forum exotiskadjur iFokus. men kan ta det här med.
jag föder ännu upp gp råttor. men jag väljer mina ägare innan ja parar. det är ett väldigt tufft djur att hålla och just nu känner jag bara till max 5 som ägt gp som ägt gp mer än 1-2 år. de flesta omplacerar sina djur redan innan 1 år. och en gp råtta är väldigt känslig. väldigt personlig. väljer sin ägare eller så får man börjapå rätt ände under uppväxten med att vänja gpn med att älska sin ägare med några knep.
de är hyperaktiva, kan bita hål genom en vägg på några timmar, går igenom dörrar, knippsar sladdar, bäddar/tuggar sönder kläder, håller en vaken på natten, ett av deras varningsbett kan vara som en tamråttas men blir de förbannade och hugger till rejält är det bara in för att sy.
EXTREMT smarta djur. De kan klicker tränas som hundar. I krigsdrabbade länder aggerar de minletor, har nu även börjat tränas som mögel/knark/sjukdoms sökare och gör ett så fruktansvärt utmärkt jobb att det hela tiden ökas med nya utmaningar.
Det går inte att överlista en gp råtta de lär sig dina trix och testar alla dina gränser. Blir de väldigt tama som få blir så kan de hota din sambo, andra husdjur och familje medlemmar för att de ÄGER DIG du äger inte den.
Av ca 20 tal uppfödare med några fåtal seriösa och flertal tjäna pengar personer så är det 2 kvar i hela sverige som ännu föder upp. Ingen kvar i danmark och därifrån kommer de flesta gp djuren. Kanske säger lite.
Omplacerings gp kan du nog lätt hitta. Vet några som sökt nya hem till sina och nya omplacerings djur dyker upp hela tiden.
förutom det så kan man om man har tur övertala mig och marie att man är ett exxtremt seriöst, pålitligt och påläst hem. Då det är typ bara hon och jag som föder upp dom i sv ännu med undantag för Carina som dyker upp i skåne ibland. Och min hona bor nu med hennes hane.
Annars kan du söka i holland och importera de föder ännu upp lite mer aktivt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#7 Klart de KAN bli riktigt tama - tillochmed en tiger kan bli riktigt tam (tigrar är btw lagliga husdjur i texas), men jag hoppas att du förstår hur otroligt mycket det krävs för att ens få den hanterbar… Och även de tamaste djur kan bitas till ibland, och med tanke på att man hört gpråttor som bitit sig genom väggar så kan det nog göra väldigt ont…
GPråtta är stort sett den enda djuret jag aaaldrig hade kunnat tänka mig skaffa…
jepp.. flera har fått sy efter sina väldigt tama gp råttor. jag är inte normal som total skiter i saker som kan läka av sig själv eller sys själv. hatar läkare. men en av mina första hanar bet bara ett varningsbett i min hand och kapade något så jag kan inte sträcka ut hela min hand då spänner det i tummen till slut gör det ont.
och det var bara ett varningsbett!
jag har blivit biten av alla djurarter jag någonsin ägt. ende som jag kan klassa värre än gp är när grannens golden retriver missade att jag hade hande på bollen och tryckte sin tand igenom mitt långfinger.
Inte ens ett kanin bett kommer nära. lite nära på illern som högg fast under mitt öga och började slita och dra. han lyckade komma åt ett känsligt område och med att han slet så blev det lite värre av det hela.
Men OBS!.. just nu kastar vi upp de sämre sidorna.. dvs halva gp råttans liv och sätt. andra halvan Om den blir tam är väldigt underbar. men har man inte nerverna att orka med en råtta som kan slita av gallerpinnarna i en voljär när man försöker sova för att rymma och gnaga på en vägg istället så man inte får sova alls så ska man nog akta sig för dom.
jag har haft gp i många år nu och en av få som ännu har kvar gp utan att sålt dom efter 1-2 år. men efter kanske4-5 års ägande har mina nerver börjat brista.
och en gp lever till 7 +-
plåtlister i terrarium, gallerpinnar på voljärer, dörrar, väggar… det håller inte en gp råtta inlåst. innan du hittar en gp råtta så måste du hitta en bur som har tjockare gallerpinnar än de normala på marknaden. typ hundburs galler fast då tätare. och en gps yt krav är 6kvm. dvs buren måste vara 6kvm. Men om man pratar med jordbruksverket och övertygar dom om att gpn får vara ute flera timmar om dagen och springa löst så får man hålla dom i en stor voljär.
Tack för alla bra och seriösa svar. Naturligtvis är det inte bara jag utan hela familjen som tar hand om husdjuren vi skaffar och mina föräldrar har ansvaret. men efter att ha läst era kommentarer förstår jag att det kanske skulle bli lite för tufft med en gp.