Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1462 ggr
FrosenFlower
0

Hur får jag dom handtama?

Hej hej! Jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp med. Det är så för ung 1 ½ vecka sen köpte jag 3 råttungar. 2 honor och en hane. Alla är lika handrädda. När dom väl är ute ur buren är de rätt lugna även om de fortfarande inte gillar det där handen över sig saken. Men i buren.. då bara springer dom i panik när jag försöker få tag i dom. Dom har blivit bättre men de är forfarande väldigt handrädda.. iaf för att bli upplockade. Några som har något tips hur jag får dom att inte springa när jag ska plocka upp dom? De behöver inte gilla det men det är ju så stressande för dom att alltid bli jagade när dom ska plockas upp. Så bara de sitter still så är jag nöjd.

Allamej
0

Ok, rookie mistake.

Först och främst ska du nu köpa en till hane och sätta dom två i en annan bur.

Sen ska du läsa på så mycket du kan om hur man tar hand om bebisar och dräktiga honor eftersom du antagligen kommer att få tillökning.

Sen för att göra dom hanterbara så komme det att ta tid. Du måste sitta med handen inne i buren, gärna med något gott som dom kan få smaka på. Det kommer att ta tid när dom är så ohanterade men det går.

Men iväg och köpr en hane till + en bur för man ska inte blanda könen

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mikeiko
0

Ett tips till är att ta med buren till en plats där de kan få springa och leka och själva välja när de vill komma fram till dig. Själv har jag också en helt ny flock på invänjning, och ställer buren på soffan, sen sitter jag där och tittar på tv eller med datorn, och låter dem själva komma fram till mig. Bra att ge dem lite godis och uppmärksamhet (prata med dem, gärna ord med s-ljud, det lystrar de till, och de vänjer sig vid din röst. Sen kommer de ty sig till dig automatiskt, särskilt om du har en mysig luvtröja de kan krypa in i :)

myismyname
0

En sak som kan vara värd att tillägga är att inte heller låta råttor av olika kön träffas utanför buren för att "leka" eller dylikt då det går rätt snabbt att få en råttflicka på smällen :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

CamillaS
0

Är ni säkra på att hon har alla råttorna tillsammans?
Läser man på hennes press så står det att hon har två hanar, en äldre och en yngre och två honor.

Det är nog bättre at fråga TS först innan man påstår saker även om nu TS inte skrivit ut tydligt om hon har råttorna ihop eller inte. ;)

myismyname
0

Oops, förlåt, liten miss där. Jag tänkte aldrig så långt. *skäms lite* Jag ber så mycket om ursäkt om jag missuppfattade det hela. :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

FrosenFlower
0

Hah XD Ne.. att ha honor och hanar tillsammans om jag inte vill ha ungar är ingen bra ide. Så mycket vet ja. Trots allt haft råttor i ca 4 år :P Ursäkta att jag inte skrev tydligare.

Till Allamej - OK det ska jag testa ^^ verkar som en bra ide :)

Till Mikeiko - Jag hade gärna gjort det om inte min bur hade vart så himla stor.. helt enkelt omöjligt att bara flytta den sådär. Dessutom står det en annan bur ovanpå så det gör det ännu svårare XD Tror du det går lika bra med transportbur? För den är ju betydligt lättre att flytta ;)

Till Myismynan - Ja det kan gå snabbt.. o man har sett en råtta i aktion (vilket jag gjort ett antal gånger :P) så vet man att det tar inte lång tid för dom att få till de XD

Tack för alla fina tips ^^ Ska genast pröva dom :D

mikeiko
0

Absolut, transportbur går finfint, bara de har en trygg punkt att kunna återvända till så de inte blir stressade på den nya platsen, samt att de kan gå dit för att kissa och bajsa.

…eller ja, kissa gör de kanske ändå, så lägg ut en filt eller så, något du inte är rädd om. Jag har en som skyddar soffan, och en som är helt deras. Den som är deras brukar jag bara lägga i en hög, den gillar de att puffa runt i :)

Tanken är ju att de ska komma till dig frivilligt när du sitter med dem, och inte tvinga dem till umgänge (funkar iofs med vissa råttor, men jag gillar min metod bättre haha).