Är det ett normalt beteende?
Jag är lite fundersam över ett litet beteende en av mina råttor har.
När jag ska ta ut råttorna ut buren kurrar den ena ihop sig och börjar vibrera, tar jag bort handen slutar hon men börjar igen när jag rör henne. Det är inte alltid hon gör detta utan kanske 2 av 5 gånger då jag ska plocka henne ut buren.
Vet någon vad detta beteende betyder, är något fel på råttan eller är det ett ofarligt beteende?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Mysrys, helt normalt och väldigt bra.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Missade att skriva att hon även försöker gå iväg från handen.
Är det fortfarande mysrys då eller är det något annat?
Tack för ditt svar :)
Då är hon nog rädd, eller… man skulle behöva se det, veta hur hon är i övrigt för att kunna svara ordentligt.
Orsaken att jag sa mysrys är för att jag har en hel del råttor som så gott som genast när man plockat upp dom börjar mysrysa och ploppa med ögonen för att sen somna på mig.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
För övrigt så är hon hur lugn och go som helst. Inga andra konstiga beteende som jag kan se, just bara det i buren.
låter väldigt härligt mysrys.
Tar du henne på baken? Ser du om hon lyfter upp svansen lite också? Jag tror att det kan vara en "sexuell" burrning. Jag har ofta sett honor burra/rysa i kroppen när de blir ridna (av andra honor), och tror att de kan reagera likadant på viss beröring.
#5 Jag lägger fngrarna runt magen på henne och då börjar hon burra/vibrera, så jag rör inte baken.
#6 Magen/baken, om du tänker på hur en råtta bestiger en annan så ser du ungefär var tassarna och tyngden hamnar. Men om hon inte lyfter på svansen utan istället kurar ihop sig är det nog mysrys som de andra sa. :)
#7 Hon lyfter sig inte utan endast kurrar ihop sig. Jag tror inte riktigt att det är myrys heller då hon endast gör så då jag försöker ta ut henne ur buren. Hade hon gjort det då jag haft henne ute skulle det troligtvis ha varit mysrys, men jag är osäker

Din hona löper. Det är ett helt normalt beteende när honor höglöper. Vissa honor vissar det inte alls medans vissa honor viftar på öronen och böjer kroppen så det ser ut som om dom ska gå av på mitten. Råtthonor löper var 5:e dag.
#9 Löper dom så ofta?
Ingen av mina andra råttor har någonsin gjort så, det här är den första (av 8st)
Men när du säger var 5e dag kan det faktiskt stämma! Det är ungefär så långt mellanrum mellan händelserna