Bet mig, var det okej?
Hörde lite bråk ifrån honburen förut, och det var inget mer med det. Men sen när jag släppte ner dom i badrummet för att låta dom springa hoppade velvet på en av dom andra honorna, och då plockade jag upp henne, och började klappa henne efter ett tag. Sen helt plötligt bet hon mig. Det var inte precis när jag plockde upp henne, utan efter ett tag. Sen hoppade hon på en av de andra honorna, och nu satte jag henne i en egen bur.
Var det okej av henne och bitas med tanke på att jag plockade upp henne mitt i tjafset?
Bet så att det gick hål alltså. Har henne i knät nu och hon tar lite med munnen i mina fingrar. Inte så att det går hål, men inte bara smakar typ.
Jag vet inte om det var okej att hon bet dig, men det är förväntat att man kan bli biten om man går emellan två bråkande råttor. Helt naturligt beteende från råttans sida anser jag. Hon var upprörd pga bråket.
Jag tror också att det lätt kan bitas på en hand som kommer emellan, jag har lite tumult i min bur nu (dock inte så allvarligt), och jag blåser på dem och gör ett "TCCCHT"-ljud, då blir de distraherade och slutar.

haha när mina bråkar så hotar jag dom XD
typ "Slutar ni inte bråka så eldar jag upp er" (självklart inte allvarligt XD det är bara jag som är oseriös typ 24/7) det funkar XD hahaha dom slutar
slå på gallret lite grann gör jag oxå.
skulle aldrig falla mig in att lyfta upp dom om det är ett allvarligt bråk
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
det var inget allvarligt bråk, mer tjafs med massa skrik. jag lyfte upp henne när hon hade "gått av" den andra råttan.

Det är INTE okej att en råtta bits efter de har slutat att bråka. Hade du blivit biten när du la dej i slagsmålet hade varit en helt annan sak. Nu va hon helt medveten om att det va du som höll henne. Att hon sedan fortsätter att markera på dej en halvtimme senare är för mej helt oacceptabelt.
Jag tycker att hon ska få chansen att visa att detta var en engångs grej men skulle hon få för sig att visa detta beteende igen hade jag tagit bort henne.
Jag har gjort samma sak en gång och sepererat en hane som gav sig på min kastrat. Blev illa biten av honom sju gånger, fick en allergisk chock och låg på sjukhus i två dagar… Inte kul. Vid 7 veckors ålder hade han skrämt slag på mina 4 veckors ungar och blev satt i ensambur. Jag tänkte att han skulle funka tillsammans med kastraten som alltid la sig på rygg men icke… Han bet både kastraten och mej sönder och samman. Så han fick fara till råtthimlen.

Jag håller med Tezzlan till stora delar. Det är inte ok att en råtta bits efter att bråket var över, det är inte bra. Det är inte heller ok att hon ligger och markerar på dig, för det är troligtvis det hon gör om hon biter dig löst i fingret.
Qui dormit, non peccat
#1:Min Torkel hade exakt samma beteende som din hona! Jag gav honom en chans till och fick fler bett som tack. Det är INTE ett normalt beteende att ilskan håller i sej och går ut över ägaren! Det satt långt inne men till sist insåg jag att det var fel på Torkel och avlivade honom.
Tänk på att du kan bli ordentligt skadad av dom vassa tänderna! Jag har fortfarande ont och svullnad i fingerleden efter Torkels första bett för över en månad sen. Det var ren tur att han inte hade av senan. Då hade jag blivit sjukskriven under lång tid eftersom jag är kontorist och är beroende av mina händer i arbetet.
Slutsats: En opålitlig råtta är en farlig råtta!
Jag har aldrig blivit biten av bråkande råttor och dom slutar alltid när mattes bestämmda pekfinger är riktat emot dem ;)
Dom brukar jag på den som gett sig på den andra ta mitt pekfinger och trycka det bestämt i nacken på den, då lägger dem sig på rygg och sedan brukar allt vara lungt igen.,
Jag har blivit biten av det mesta och lite till. Bryr mig inte och mina händer är alltid ivägen så jag får skylls mig själv.
Men gått emellan flera gånger. Några hanar som i själva verket aldrig gjort mig illa har varit skärrade en tid efter bråket och huggit mig. Har en hane som varit uppe i varv under en resa som högg rätt illa i mitt finger som jag sydde hemma. Han var så uppjagad och stressad av alla lukterna och ett litet gräl så jag fick mig en smäll. Hemma hände det igen att han bråkade vid en introducering där han fick lite stryk och jag drog löver hans bak. Men då höl han bara i mitt finger ett bra tag. Var först när jag försökte lirka loss mig från hans mun som han tryckte till och det gick hål.
Det tycker jag inte är ett okej beteende men han är ingen elak råtta för dom två betten.
Man måste utvärdera hur råttan bet, varför råttan bet, hur kanske råttan kände sig just då. Uppjagad, livrädd, lugnt, arg osv.
Alla råttor som biter en gång behöver inte bita två- tre gånger.
Inte slå ihjäl djur för minsta lilla snedsteg de gör som vi inte gillar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag håller med Zickan. Nej, det är inte okey att hon biter i den situationen men man behöver inte ta bort varje råtta som inte hanterar en situation korrekt. Man behöver inte ens ta bort varje råtta som biter, det handlar om individer och personligt tycke.
Sen säger jag som Fjanten. Har personligen aldrig blivit biten av bråkande råttor och då går jag ändå i mellan om de blir för allvarligt. De ska vara intelligenta nog att förstå skillnad mellan mig och en annan råtta och bor inte bli så agressiva att den spärren inte finns.
#12: Om den där spärren du talar om INTE finns, då finns det inte mycket annat att göra än att avliva. Sen kan inte en utomstående avgöra hur ägaren ska göra med sin/sina råttor, det är ju ägaren som känner sina djur bäst.
I min Torkels fall gick det inte alls att lita på honom längre och då valde jag att ta bort honom. Jag vägrar känna rädsla och osäkerhet när jag umgås med mina djur. Att riskera ett femte bett fanns lixom inte på min agenda, hur söt och go Torkel än kunde vara mellan attackerna. Och då snackar vi rena attacker, inte tu tal om annat.
#10: Nej, man ska inte slå ihjäl djur för minsta lilla. Dom är individer och har rätt att säga ifrån och försvara sej om nåt går snett. Men när det handlar om uppenbart störda individer är det inte rätt att behålla dom i livet bara för att låta dom leva eller för att man inte fixar att fatta ett beslut om avlivning. Jag tror inte att dom mår bra i sej själva. Sen ska man inte behöva oroa sej för att bli skadad när man hanterar sina skyddslingar. Det ska finnas en grundtillit även om man inte alltid förstår varandra rätt.
#13: Den där spärren jag talar om innebär att en råtta inte ska bita sin människa oavsett situation. Många ovan talar ju som att det vore okey om råttan biter när man går imellan ett bråk, vilket jag inte håller med om. Jag håller heller inte med dig om att det inte finns mycket annat att göra och tycker det är synd att alla skriker avliva så fort någon blir biten. Men det menar jag inte att det är fel att avliva utan att det inte är fel att inte avliva i många situationer.
#14 Jag har inte påstått att varenda råtta som bits ska avlivas. Tvärtom menar jag att alla djur har rätt att försvara sej och säga ifrån om det behövs, t ex i en stressad situation.
Är det däremot tydligt att djuret har ett opålitligt kynne -tex visar ett onormalt aggressivt beteende vid upprepade tillfällen- DÅ ser jag inte det meningsfulla i att hålla djuret vid liv. Det handlar inte längre om normala avvikelser i beteendet utan om en störd individ som inte mår bra. Förstår du hur jag menar nu? Det är inte lätt att sätta tankar på pränt.
"Om den där spärren du talar om INTE finns, då finns det inte mycket annat att göra än att avliva." Ditt citat. Spärren jag talade om var att bita sin ägare när denna går i mellan två råttor som slåss. I min värld finns det i det fallet mycket annat att göra än just avliva. Allt beror ju på hur och varför men det finns inget som säger att råttor som biter inte kan leva ett gott liv om man är villig att kompromissa. Min tös bet mig vid minst 5 tillfällen och hon mådde i min mening inte sämre än många andra råttor vars problem man inte avlivar på grund av.
Det betyder dock inte att jag tycker det är fel att avliva om man som ägare känner att det är den bästa utvägen. Sen är det ju bara min personliga åsikt, vet många som har nolltolerans.
Jag vill förtydliga mig lite om det var oklart. Att en råtta bits direkt efter ett slagsmål eller efter en stund spelar ingen större roll. Och att den tar tag i fingret något senare måste ändå ses som ett helt naturligt råttbeteende.
Att råttor bits är aldrig önskvärt. Men en råtta som är upprörd måste få vara det! Efter ett slagsmål måste det få gå en stund innan råttan "är sig själv" igen. Det handlar om respekt för att råttor precis som andra djur (och oss människor) kan vara lite upprörda och tjuriga efter en känslomässig uppgörelse. Är råttan arg eller upprörd så låt den vara ifred!
En råtta som biter dig efter en strid med annan råtta, oavsett om det gått 15 minuter eller lite längre, vill visa att den vill vara ifred.
Givetvis så gör iaf jag skillnad på en råtta som ska vara till sällskap eller till avel. En avelsråtta måste ha kortare period på sig från att vara arg/upprörd, och till att ha lugnat ner sig, än en sällskapsråtta. Det är helt självklart.
Men vi bör inte glömma att råttor är råttor och ska inte göras om till något som de inte är. Råttor blir arga ibland och kräver respekt, och att bli lämnade ifred när det behövs.

#17 Bra sagt och jag håller med till stor del. Vi skall visa dem respekt likväl som de för oss, man skall alltid se till situationen och vad som kan ha orsakat händelsen innan man drar snabba slutsatser. Jag har ingen nolltolerans, snarare att jag är för blödig, men vill gärna se till situationen innan jag avgör något. Avelsdjur skall dock ha ett bra psyke vilket betyder att de skall kunna tackla situationer bättre än andra.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#17 Så det är ok för en hund att bitas eller en människa att slå en person bara för att de är upprörda/rädda eller annat? Markera är en sak, att bita så att det blir blodvite är en helt annan sak och det är inte acceptabelt i min värld vare sig av djur eller människor. Alla ska respekteras javisst, men då ska djuret/människan respektera mig oxå genom att inte hugga.
Jag har krav på mina sällskapsdjur, jag accepterar inte djur som biter blodvite. Hade jag avlat så hade jag varit ännu mer sträng på vilka djur jag har.
Qui dormit, non peccat
#16 Jag tycker jag förklarat mer än väl hur jag menar. Det verkar inte nå fram, så jag lägger ner.
#Klick: Hur har det gått för dej och din råtta?
Hon har inte bitit mig mer, men jag kom hem till en söndertuggad råtta idag, och antar att det är Velvet som vart på henne, för hon har vart väldigt bitter och uppburrad nu…
Jag är inte helt säker på att det var hon som bet, så jag vill vänta och se.
Skulle jag upptäcka att det är hon, så får hon somna in =(
Vill inte att mina andra råttor ska drabbas av det, och har inte hjärta till att ha ensamråtta.